تاگ-بوت-چیست-(یدک-کش-دریایی)-و-چه-انواعی-دارد؟

تاگ بوت چیست (یدک کش دریایی) و چه انواعی دارد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در سالیان اخیر خیلی از افراد هستند که بیشتر به سمت تجارت های بین المللی روی آورده اند، اما بهتر است قبل از هر چیزی با تمام ابزارهای موجود در حوزه ی حمل و نقل آشنا باشند.

در روش حمل و نقل دریایی شاید این سوال خیلی از افراد باشد که منظور از تاگ بوت دریایی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در واقع این ابزار که نام دیگر آن یدک کش دریایی است برای کشیدن انواع کشتی ها به کار برده می شوند و طبق حجم و قدرت انواع مختلفی دارند. در تعریف تاگ بوت می توان گفت یدک کش شناوری می باشد که قادر به یدک کردن سایر کشتی ها است یا به عبارت دیگر این تاگ بوت ها توسط یک طناب رابط، در امتداد خود شناور را حرکت می دهد.

 بنابراین تصمیم داریم در این مطلب به معرفی انواع یدک کش دریایی بپردازیم و در مورد کاربردهای هر یک از آن ها  گفت و گو کنیم. جهت آشنایی با تاگ بوت های دریایی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

یدک کش دریایی

 تاگ بوت چیست؟

 قایق ثانویه ای که به پهلوگیری کشتی برای بکسل کردن و هل دادن کشتی استفاده می شود به تاگ بوت دریایی یا یدک کش دریایی شهرت دارد. این قایق ها تا حدودی کوچک می باشند که بر خلاف ظاهر خود قدرت بسیار بالایی دارند. در واقع تاگ‌ بوت های دریایی نوع مخصوصی از قایق به حساب می آید که در صورت نبودن آن ها کشتی های غول پیکر قادر به ورود به بنادر نخواهند بود.

علاوه بر هدف اصلی این یدک کش های دریایی که حرکت کشتی ها به سمت بندر است، برای تامین لوازم مورد نیاز همچون آب، مواد غذایی و… قادر به نزدیک شدن به کشتی ها نیز هستند‌. در حالت کلی این یدک کش ها با فشردن یا کشیدن شناورها به طرف بندر، سبب تسهیل مانور عملیات کشتی ها می شوند.

 نا گفته نماند که کشتی های غول پیکر قادر به مانور کشتی ها نخواهند بود. در واقع هر چه سایز قایق افزایش پیدا کند، آن ها به ابزاری همچون تاگ بوت دریایی جهت جا به جایی بعضی از دامنه های خود و کشیدن آن ها توسط کانال های آب باریک بیشتر احتیاج پیدا می کنند. همچنین این یدک کش دریایی به موارد ضروری جهت بارج ها، سکوهای نفتی، قایق های چوبی و… تبدیل خواهد شد. در ادامه بعضی از عملکردهای ثانویه تاگ بوت دریایی جهت تسهیل عملیات پهلوگیری ذکر می کنیم:

تاگ بوت های دریایی به عنوان قایق های نجات و یخ شکن نیز مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین مجهز به لوازم جانبی آتش نشانی هستند تا هنگام حادثه به آتش نشانی در بندر یا بارج کمکی کرده باشند‌. یدک کش دریایی مهم ترین عنصر دریایی محسوب می شود، چرا که در موقعیت های سخت همچون کانال های باریک و شرایط بد جوی می توانند به عنوان ناجی قایق عمل کنند با این حال آن طور که باید در صنعت دریایی دیده نشده اند.

به طور معمول این یدک کش های دریایی جهت کشیدن یا بوکسل کردن کشتی ‌هایی همچون کشتی‌ های آسیب دیده، سکوهای نفتی، بارج‌ ها و… کاربرد دارند که خود به تنهایی قادر به حرکت نیستند. همچنین، تاگ بوت دریایی نوعی یخ شکن یا قایق نجات نیز محسوب می شود و چون با تفنگ های آتش نشانی و مانیتور تولید شده اند، به کمک آتش نشانی مخصوصا در بندرگاه ها و حتی دریا ها می روند.

دلایل ساخت این یدک کش ها

با توسعه ی صنعت کشتیرانی، کشتی ها بیش از پیش  از گذشته تاکنون رشد کرده اند. عملیات مانور دادن کشتی ها در دریا بسیار ساده به نظر می رسد، اما باید به این نکته توجه داشت که در نوارها و بنادر دریایی که باریک هستند بسیار پیچیده و سخت است؛ چون که آن ها قادرند به راحتی به سمت جلو و عقب حرکت کنند و در عین حال در حرکت به طرفین دچار مشکل می شوند.

این موضوع سبب شد که نیاز به قایق های یدک کش (تاگ بوت دریایی) احساس شود و به همین علت یدک کش های دریایی برای کمک به کشتی های غول پیکر و عظیم الجثه جهت حرکت در آب های باریک طراحی شده اند. در واقع قایق ‌های یدک ‌کش دریایی از اولین قایق هایی هستند که موتور بخار دارند و امروزه با موتور دیزلی تغییر پیدا کرده است.

لیست انواع تاگ بوت

به طور کلی تاگ بوت دریایی مورد استفاده به سه دسته ( یدک کش دریایی معمولی، تراکتور و آزیموت استرن) تقسیم بندی می شود که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

یدک‌ کش  معمولی

 تاگ بوت دریایی از گذشته تاکنون دچار تغییرات فراوانی شده است که ابتدایی ترین نوع آن یدک کش معمولی می باشد که در بیشتر کشورها به کار برده می شوند. این تاگ بوت ها یک موتور دیزل دارند. از مزیت های مهم این نوع تاگ بوت ها این است که به راحتی نگهداری و تعمیر می شوند.

البته ناگفته نماند که این نوع تاگ بوت ها از ظرفیت کمتری نسبت به تاگو بوت های پیشرفته برخوردار هستند. به همین علت قادر به جا به جایی کشتی های وزن بالا و غول پیکر نیستند. در واقع این نوع یدک کش دریایی از قدیمی ترین نوع تاگ بوت ها شمرده می شود. با وصف این که این تاگ بوت ها قدیمی هستند اما هنوز در کلیه بنادر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

 البته در حال حاضر با توسعه ی تکنولوژی به موتورهای دیزلی یک ملخ یا چند ملخ مجهز شده اند. به طور کلی یدک کش دریایی تک ملخی خود به دو بخش، یدک کش معمولی راست دست و یدک کش معمولی چپ دست تقسیم شده است. یدک کش های معمولی راست دست به نسبت یدک کش های معمولی چپ دست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و مطمئن هستند.

یدک کش تراکتور

کلید تراکتور واقعی در استفاده از واحد پیشرانه دو جهته پنهان است که بعضی از آن ها به موتورهای بیرونی چرخان بزرگ شباهت دارند و بعضی دیگر از تیغه های عمودی چرخان ساخته شده اند. نقطه بکسل را می توان بسیار نزدیک تر به پشت قرار داد تا بیشترین خروجی را از واحدهای پیشران کسب کرد. به طور معمول نیروی رانش خارج از نقطه بکسل می باشد و در نهایت گردش مثبت خوب به وجود خواهد آورد. دیسک چرخان تعیین کننده ی میزان نیروی رانش می باشد. دقت این نوع تاگ بوت دریایی در مانور، آن ها را به پرکاربرد ترین یدک کش دریایی تبدیل کرده است.

این نوع یدک کش نسبت به یدک کش معمولی پیشرفته تر است و قادر به هل دادن کشتی های با وزن بالا می باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که هزینه نگهداری و تعمیر آن خیلی زیاد می باشد.

یدک‌ کش ASD

این نوع تاگ بوت دریایی ترکیبی از دو یدک کش دریایی معمولی و تراکتوری می باشد. تاگ بوت های ASD بسیار سریع هستند و عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته اند. بزرگ ترین نقص این یدک کش ها این است نسبت به دو تاگ بوت قبلی به سختی  کنترل می شوند. نکته جالب توجه این است که در سال دو هزار و بیست از به روز ترین یدک کش های دریایی کل جهان رو نمایی شد. در واقع این تاگ بوت ها از سرعت قابل قبولی برخوردار هستند و با نیروی برق کار خواهند کرد.

کاربرد تاگ بوت دریایی

کاربرد و عملکرد تاگ بوت دریایی از یک بندر به بندر دیگر تفاوت دارد، چون که بندرگاه ‌های گوناگون عوامل و ورودی های مختلفی نیز نیاز خواهند داشت. متداول ترین عملکرد این قایق های یدک کش دریایی، هل دادن یا بکسل کردن کشتی های غول پیکر یا بارج می باشد. در حالت کلی شیوه ی استفاده از این تاگ بوت ها به عوامل زیر بستگی خواهد داشت:

  • حجم ترافیک بندری
  • کشتی های متعددی که باید توسط آن تاگ بوت سرویس دهی شوند.
  • ارائه موانع ناوبری
  • شرایط حفاظت از محیط زیست
  • قوانین محلی و حوزه هایی که کشتی ها مجوز ورود دارند.

اصول یدک کش دریایی

از مهم ترین اصول استفاده از یدک‌ کش دریایی می توان به اطمینان از محکم بودن طناب اتصال اشاره کرد. این طناب باید آن قدر محکم باشد که تحت هیچ‌ شرایطی پاره نشود. دومین اصل مهم در استفاده از تاگ بوت دریایی محکم بودن محل اتصال به شناور می باشد. این محل باید به قدری محکم باشد که موقع یدک ‌کشی دچار آسیب نشود. با رعایت این اصول و اطمینان از استاندارد بودن طناب و محل اتصال، با استفاده از تاگ بوت های دریایی به راحتی می ‌توان هر شناوری را تا مقصد یدک کرد. از دیگر اصول یدک کشی در دریا می توان به دقت کردن به نیروی کششی اشاره کرد.

انواع طناب اتصال برای تاگ بوت دریایی و عوامل پارگی آن

طناب سیمی که ساختار کلی آن یا از نوع هسته فولادی یا از نوع هسته الیافی می باشد، به عنوان طنابی جهت اتصال برای تاگ بوت های دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. از هم گسیخته شدن یا پارگی طناب یدک کش دریایی (تاگ بوت دریایی) بیشتر به دلیل بار دینامیکی ایجاد می شود و بار استاتیکی چندان روی پارگی آن تأثیر نخواهد داشت. مشخص کردن مقاومت استاتیکی طناب با آزمایش کشش مقطع آن انجام می شود.

ظرفیت پایانی طناب یا سیم اتصال باید حداقل سه برابر نیروی کششی باشد. ظرفیت پایانی ملحقات و اتصالات طناب باید حداقل چهار برابر نیروی کششی باشد.

سوالات متداول

یدک‌ کش دریایی چیست؟

یدک‌ کش ها قایق هایی هستند که برای کشیدن یا هل دادن کشتی های غول پیکر مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به حجم و قدرت خود  به انواع گوناگونی دسته بندی می شوند. در واقع این تاگ بوت ها توسط یک طناب رابط، شناور را در امتداد خود حرکت می دهد‌.

جمع بندی

قطعا متوجه شده اید که عملیات دریایی بسیار سخت می باشد. در این مطلب با انواع تاگ بوت دریایی (یدک کش دریایی) و کاربردهای آن ها آشنا شدید. جزئیات زیادی وجود دارد و به همین علت، همکاری با شرکتی که تسلط کافی بر روی همه ی آن ها دارد، کار را راحت تر می کند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس یک گروه با تجربه در زمینه خدمات بندری، دریایی و لجستیکی می باشد که از یدک کشی گرفته تا آژانس های حمل و نقل را در بر می گیرد. این مسئله تخصص در شاخه های مختلف از تجارت را ضمانت خواهد کرد و به ما این امکان را می دهد دیدگاه گسترده تری را به مشتریان انتقال دهیم.

 در این بین در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ارتباط بین فعالان حوزه صنعت دریایی به راحتی شکل گرفته و شما سریع ترین و مطمئن ترین مسیر را برای اجاره قایق های یدک کش دریایی و دریافت دیگر خدمات مربوطه، انتخاب کنید. تیم مجرب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، بستری را آماده کرده تا اجاره تاگ بوت دریایی هم از طرف موجر و هم مستاجر در بهترین قیمت و مطمئن ترین روش پیش رود و خدمات مربوطه به بهترین نحو ارائه و دریافت شود.

4/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *