گواهی-مبدا-برای-صادرات-چیست؟

گواهی مبدا برای صادرات چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اگر شما تازه کار هستید و کار صادرات و همچنین واردات را شروع نموده اید، به احتمال زیاد نام گواهی مبدا برای صادرات به گوشتان خورده باشد. در واقع گواهی مبدا یا CO یک نوع سند می باشد که نشان دهنده ی کشور تولید کننده ی بار است. فرم گواهی مبدا شامل اطلاعاتی مانند ارتباط با کالا و کشور مقصد برای صادرات می باشد.

به طور مثال بر روی بعضی از کالاها ساخت کشور چین و یا اینکه ساخت ایران خورده است. بنابراین می توان گفت که گواهی مبدا با توجه به درخواست تولیدکننده کالای مورد نظر و یا نماینده ی قانونی وی صادر می شود. جهت اطلاعات بیشتر در زمینه ی تعریف گواهی مبدا، مشخصات، اهمیت و مراحل صدور، لیست انواع نمونه های گواهی مبدا و غیره شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را تا انتهای بحث یاری کنید.

تعریف گواهی مبدا برای صادرات

بهتر است بگوییم که گواهی مبدا برای صادرات یک نوع سند بین المللی می باشد که اتاق بازرگانی مخصوص هرکشوری، برای کالا و بارهای صادراتی، صادر می کند. همان طور که در مقدمه اشاره کردیم این سند، کشور تولید کننده ی کالای مربوطه را گواهی می کند. خریدار کالا در مقصد مورد نظر، به این گواهی جهت ترخیص کالا از گمرک نیاز خواهد داشت؛ بنابراین فرم گواهی مبدا همراه با دیگر مدارک برای خریدار ارسال می شود.

در  کشور جمهوری اسلامی ایران مرجع مورد نظر برای صدور گواهی مبدا: صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین اتاق بازرگانی ایران می باشد. تشخيص ضرورت و لزوم صدور گواهی مبدا برای هر بار صادراتی، به عهده ی اتاق بازرگانی نمی باشد؛ بلکه این کار تنها بر عهده ی واردکننده ی کالا است که در این خصوص مطلع است که آيا در عمل به دريافت نمودن گواهی نیاز است يا نه.

مشخصات گواهی مبدا جهت صادرات کالا

بهتر است بدانید که گواهی مبدا برای صادرات دارای مشخصات متنوعی می باشد که در ادامه ی مطلب به شرح ان ها خواهیم پرداخت. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس فرم گواهی مبدا و مشخصات گواهی جهت صادرات کالا  را در زیر برای شما عزیزان بیان نموده است که عبارتند از:

  • مشخصات کامل صادرکننده ی کالا بر اساس نوع اطلاعاتی که در بارنامه ی مورد نظر به ثبت رسیده است.
  • مشخصات گیرنده و یا وارد کننده ی کالا که در بارنامه بیان شده است.
  • اطلاعات کامل مربوط به کشور تولید ی کالا
  • مشخصات وسیله ی حمل بار که در بارنامه ذکر شده است
  • اطلاعات کالا بر مبنای بارنامه ی حمل و پروانه گمرک
  • وزن خالص و همچنین وزن ناخالص بار و نوع بسته بندی مربوط به آن

اهمیت صدور گواهی مبدا از نظر خریدار

زمانی که صادرات و همچنین واردات کالا از یک کشور به دیگر کشورها صورت می گیرد، از نظر خریدار محصول فرم گواهی مبدا و همچنین گواهی مبدا جهت صادرات اهمیت بسیار زیادی را دارا می باشد. گواهی مبدا برای صادرات به وسیله ی مراجع ذی صلاح هر کشور تایید گردیده  و کالای مربوطه را متعلق به کشور مورد نظر می دانند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که به صورت دقیق صادر کننده ی گواهی مبدا چه شخصی و چه نوع سازمانی می باشد؟ باید بگوییم که مبدا کالا را در گذشته کشور سازنده ی کالا می دانستند، ولی با بهبود یافتن قوانین مربوط به تجارت جهانی و قوانین تعیین کننده ی مبدا کالا، امروزه مبدا بار را بر اساس تغییرات مرحله های تکمیل کالا و مشخصات مربوط به کد سیستم و تعرفه بندی تعیین می نمایند.

به طور کلی می توان اظهار داشت که کشور مبدا کالا کشوری می باشد که در آن بار مورد نظر گواهی مبدا ساخته، تولید و همچنین پردازش می گردد. یکی از کاربردهای بسیار مهم فرم گواهی مبدا دریافت نمودن تخفیفات ویژه از طریق آن است.

این فرم برای طرفین خریدار کالا و مسئولان مربوط به کشوری که بار را وارد می کند اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه که در زمینه ی صادرات، خریدار محصول با فروشنده ی مورد نظر فاصله ی زیادی خواهد داشت، گواهی مبدا می تواند از بابت اعتبار و کیفیت محصول خیال وی را آسوده نماید. چون که  این نوع سند تعیین کننده ی  اعتبار مکان مورد نظر ساخت کالاست.

همواره در کشور مقصد نیز مقاماتی مانند وزارتخانه های کشاورزی، صنعتی، دانشگاهی، بهداری، بانک ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین پژوهشی این امکان را دارند تا در مورد مبدا موردنظر درخواست ارائه ی فرم گواهی مبدا نمایند. در این میان بیشتر از همه در بانک ها، گمرک و وزارتخانه های صنعتی، گواهی مبدا برای صادرات حائز اهمیت است. گروه تجاری ققنوس مراحل صدور گواهی مبدا برای صادرات در اتاق بازرگانی را در ادامه برای شما همراهان عزیز توضیح خواهد داد.

مراحل صدور گواهی مبدا برای صادرات در اتاق بازرگانی

با توجه به این که شما عزیزان صادرکننده، تولیدکننده، فروشنده ی کالای مربوطه و یا اینکه شرکت حامل مورد نظر باشید ضرورت و لزوم درخواست مربوط به فرم گواهی مبدا فرق خواهد کرد. اگر تولید کننده باشید باید شرحی از فرایند مربوط به تولید را برای دریافت نمودن گواهی مبدا برای صادرات ارسال نمایید.

اما اگر تاجر و یا شرکت حمل باشید بایستی اظهارنامه ای از تامین کننده ارسال نمایید که مبدا کالا  و بار را بیان کرده باشد. به طور کلی برای صادرات در اتاق بازرگانی باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • تهیه ی مدارک مورد نیاز که شامل: تصویر پروانه ی گمرک، تصویر بارنامه ی مورد نظر، تاییدیه ی اعتبار کارت بازرگانی، تهیه نمودن لیست مربوط به عدل بندی، معرفی نامه ی نماینده ی شرکت برای دریافت نمودن فرم گواهی مبدا، فیش واریز هزینه ی صدور گواهی مبدا برای صادرات می باشد.
  • مراجعه کردن به سامانه ی هوشمند کارت بازرگانی و دریافت نمودن نام کاربری و رمز عبور و ورود به بخش مربوط به گواهی مبدا به آدرس الکترونیکی https://tccim.ir/

به این نکته توجه داشته باشید کسانی که کارت بازرگانی را دارا می باشند می توانند از طریق کلیه ی اتاق های بازرگانی کشور برای دریافت نمودن فرم گواهی مبدا اقدام نمایند. علاوه بر این اگر مشتری کارت بازرگانی و یوزر نیم و رمز سامانه ی EPL را داشته باشد ما قادر خواهیم بود که کارهای مربوط به صدور گواهی مبدا برای صادرات را برای آن ها به انجام برسانیم.

لیست نمونه های گواهی مبدا

همان طور که مستحضر هستید فرم گواهی مبدا هیچ گونه نمونه استاندارد و جهانی برای آن وجود ندارد و این فرم به وسیله ی صادر کننده ی کالا و یا شیپر تولید می شود. انواع فرم گواهی مبدا برای صادرات امکان دارد که متفاوت باشد. اما تمام آن ها باید حداقل موارد زیر را در بر داشته باشند:

  • جزئیات کامل محصول در حین حمل
  • کد مربوط به تعرفه ی کالا
  • صادرکننده ی کالا
  • وارد کننده ی کالا

به این نکته دقت کنید که که کشور مبدا و یا اینکه صادر کننده باید با آگاهی کامل از کلیه ی قوانین گمرکی کشور وارد کننده جزئیات مربوط به بار را ثبت نموده، به امضای اتاق بازرگانی برساند و همچنین همراه با محموله آن را ارسال کند. بنابراین جزئیات محصول بسته به نوع کالای مورد نظر و مقصد آن متفاوت می باشد. به طور کلی ما دو نوع گواهی مبدا برای صادرات داریم که عبارتند از:

گواهی مبدا غیر ترجیحی

بهتر است بدانید که این نوع گواهی مبدا برای صادرات به عنوان گواهی معمولی نیز شناخته شده است که نشان می دهد، کالاها هرگز نمی توانند بدون کاهش دادن تعرفه ی گمرکی به کشور مقصد مورد نظر وارد گردند. پس اگر چنان چه کشور صادر کننده ی گواهی هیچ گونه قرارداد تجاری با کشور وارد کننده ی مربوطه  نداشته باشد از این نوع گواهی استفاده خواهد شد.

به طور کلی برای هر نوع محصولی که از نظر مالیاتی معافیت نداشته باشد گواهی مبدا غیر ترجیحی لازم می باشد. دقت کنید وقتی که به طور کامل محصول در یک کشور خاص تولید شده باشد یا هنگامی که چند کشور در ساخت محصول دخیل باشند گواهی مبدا غیر ترجیحی به وسیله ی کشوری ارائه می گردد که آخرین عملیات را بر روی محصول مورد نظر انجام داده باشد.

گواهی مبدا ترجیحی

این نوع گواهی برای کشورهایی که با همدیگر توافقات تجاری آزاد دارند بکار خواهد رفت و به جای فرم گواهی مبدا ترجیحی، فاکتور تجاری و یا بارنامه هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران گواهی مبدا به شکلGSP(GENERALIZED SYSTEM OF PREFERENCES) ، CERTIFICATE OF ORIGIN   و همچنین  گواهی مبداPTA  صادر می گردند.

که گواهی GSP برای صادرات مربوط به کشورهای اروپایی به غیر از بیست و هشت کشور اتحادیه ی اروپا و صادرات به کشورهای ژاپن، آمریکا، اقیانوسیه و … مورد استفاده قرار می گیرد. گواهی مبدا یا CERTIFICATE OF ORIGIN برای کشورهای عربی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی به جز کشورهای افریقایی و غیره صادر می شود. البته PTA نیز جهت صادرات به کشور پاکستان می باشد.

سوالات متداول

در ایران مرجع صدور گواهی مبدا چه مکان هایی می باشد؟

در  کشور جمهوری اسلامی ایران مرجع مورد نظر برای صدور گواهی مبدا: صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین اتاق بازرگانی ایران می باشد.

به صورت دقیق صادر کننده ی گواهی مبدا چه شخصی و چه نوع سازمانی می باشد؟

 باید بگوییم که مبدا کالا را در گذشته کشور سازنده ی کالا می دانستند، ولی با بهبود یافتن قوانین مربوط به تجارت جهانی و قوانین تعیین کننده ی مبدا کالا، امروزه مبدا بار را بر اساس تغییرات مرحله های تکمیل کالا و مشخصات مربوط به کد سیستم و تعرفه بندی تعیین می نمایند.

انواع فرم گواهی مبدا برای صادرات باید چه مواردی را در بر داشته باشند؟

نمونه های گواهی مبدا برای صادرات امکان دارد که متفاوت باشند. اما تمام آن ها باید حداقل مواردی مانند: جزئیات کامل محصول در حین حمل، کد مربوط به تعرفه ی کالا، صادرکننده و وارد کننده ی کالا را در بر داشته باشند.

گواهی مبدا ترجیحی برای چه کشورهایی به کار می رود؟

این نوع گواهی برای کشورهایی که با همدیگر توافقات تجاری آزاد دارند بکار خواهد رفت و به جای فرم گواهی مبدا ترجیحی، فاکتور تجاری و یا بارنامه هم مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی

این امکان وجود دارد که شما به عنوان تاجر زمانی برای طی نمودن تمامی مراحل اداری به منظور صادرات و و همچنین واردات را نداشته باشید. در این شرایط یک نوع شرکت بازرگانی معتبر به جلو انداختن عملیات روتین بازرگانی می تواند به شما کمک شایان توجهی نماید. در این خصوص یکی از معتبرترین و بهترین شرکت های مربوط به بازرگانی، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس می باشد.

این شرکت از مجرب ترین کارشناسان بهره مند شده است و نیز در زمینه ی ارائه ی خدمات در خصوص گواهی مبدا برای صادرات و نیز واردات و ترخیص کالا از سابقه ی طولانی و بسیار درخشانی برخوردار می باشد. شما همراهان ارجمند به آسانی قادر خواهید بود که تمام امور مانند دریافت فرم گواهی مبدا را به این شرکت معتبر بسپارید. همچنین این شرکت ارائه دهنده ی بهترین نوع خدمات با مناسب ترین قیمت می باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *