گواهی انطباق COC

گواهی انطباق COC چیست + نحوه دریافت گواهی و دلایل اخذ آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

اگر شما هم جزو صادرکنندگان و وارد کنندگان کالا هستید، باید اطاعات کافی و مناسبی در رابطه به گواهی انطباق COC داشته باشید. گواهی انطباق (COC) سندی است که توسط صادرکنندگان یا واردکنندگان دریافت می شود که ثابت می کند محصولات خریداری شده یا عرضه شده مطابق با استانداردهای لازم است. این گواهی معمولاً هنگام ترخیص گمرک در برخی کشورها مورد نیاز است. در دنیای حقوق، مبایعه نامه سندی است که توسط منشی دادگاه برای اثبات مطابقت یک قانون با قانون دیگر صادر می شود.

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که گواهی انطباق (COC) چیست و چرا باید بازرگانان این گواهی را اخذ کنند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تعریف گواهی انطباق COC

گواهی انطباق COC سندی است که تأیید می کند یک محصول یا سیستم با الزامات مقررات یا استانداردهای ایمنی مطابقت دارد. این گواهی اغلب در حمل و نقل و فرآیندها استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که محصولات برای حمل و نقل ایمن هستند و الزامات کشور مقصد را برآورده می کنند. نمونه ‌هایی از گواهی ‌های انطباق در لجستیک شامل اسنادی مانند (SDS) است که ثابت می ‌کند یک محصول برای حمل و نقل ایمن است و گواهی مبدا (COO) که ثابت می ‌کند یک محصول در یک کشور خاص تولید شده است.

 گواهی انطباق، که به عنوان COC نیز شناخته می شود، یک سند تضمین کیفیت است که توسط یک نهاد صدور گواهینامه شخص ثالث مستقل صادر می شود. می تواند به مشتریان اطمینان دهد که محصول یا خدمات از کیفیت بالایی برخوردار است و مقامات به طور مستقل تأیید کرده اند که محصول با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد. COC گواهی می دهد که یک محصول یا خدمات با الزامات یک استاندارد بین المللی مانند ISO 9001  یا ISO 14001 مطابقت دارد.

آشنایی با گواهی انطباق
آشنایی با گواهی انطباق

نحوه دریافت گواهی COC

اکثر تولیدکنندگان و فروشندگان محلی ملزم به دریافت گواهی انطباق COC نیستند. از سوی دیگر، صادرکنندگان و واردکنندگان معمولاً علاوه بر مجوزها و مجوزهای تجاری، ملزم به اخذ چندین گواهی انطباق هستند. گواهی انطباق (COC) بستگی به صنعت و محل کسب و کار دارد. شما می توانید اطلاعات مربوط به گواهی های انطباق دقیق مورد نیاز شرکت خود را از یک اتاق بازرگانی محلی یا وکیل تجاری دریافت کنید.

سازمان های صادر کننده گواهی انطباق

دولت ها وابسته به سازمان های بین المللی هستند که گواهی های انطباق را ارزیابی و صادر می کنند. قبل از صدور گواهی انطباق COC از این آژانس، مهم است که با کشور مقصد بررسی کنید تا مطمئن شوید که آژانس توسط مقامات آن کشور به رسمیت شناخته شده است. در ادامه به معرفی کشورهای خارجی که نیاز به گواهی انطباق دارند خواهیم پرداخت.

بسیاری از کشورها برای کالاهای وارداتی به گواهی انطباق نیاز دارند. در اینجا نمونه هایی از کشورهایی وجود دارد که برای اکثر موارد به گواهی انطباق نیاز دارند:

  • الجزایر
  • مغولستان
  • بلاروس
  • کنیا
  • کویت
  • سوریه
  • اوگاندا
  • یمن
  • روسیه
  • عربستان صعودی

گواهی انطباق شامل چه مواردی می شود؟

همان طور که گفته شد گواهی انطباق COC، یک سند رسمی است که تأیید می ‌کند که محصول ارائه شده، با استانداردها و مقررات مربوطه سازگاری دارند. موارد بسیار زیادی است که در گواهی انطباق COC آورده می شود که این موارد عبارتند از:

  • شناسایی محصول
  • شرح محصولات تحت پوشش  COC
  • فهرستی از کلیه مقررات ایمنی که محصول باید با آنها مطابقت داشته باشد.
  • شناسه واردکننده یا سازنده
  • نام، آدرس پستی کامل و شماره تلفن واردکننده یا سازنده ملی که محصول را تأیید می کند.
  • تاریخ و محل تولید محصول
  • تاریخ و محل بازرسی محصول برای انطباق با الزامات ایمنی
  • مشخصات آزمایشگاه شخص ثالث به تستر تایید شده بستگی دارد.
  • نام آزمایشگاه شخص ثالث، آدرس ایمیل کامل و شماره تلفن را ارائه دهید.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این موارد و اطلاع از شرایط دریافت و تهیه این گواهی قبل از ارسال کالا، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

اطلاعات مندرج در گواهی COC
اطلاعات مندرج در گواهی COC

چه کسی گواهی COC را صادر می کند؟

گواهی انطباق  COC یک سند رسمی است که تأیید می کند محصولات با استانداردهای خاص و ویژه ای مطابقت دارند. سازنده معمولا آن را منتشر می کند، اما یک آزمایشگاه شخص ثالث نیز می تواند آن را ارائه دهد. معیارها می توانند داوطلبانه باشند مانند استانداردها که توسط انجمن های تجاری یا مورد نیاز، مانند استانداردهای تعیین شده، توسط دولت ها تعیین می شود.

 COC معمولاً استانداردهای محصول و کشور مبدا را فهرست می کند. به عنوان مثال، COC می تواند بیان کند که محصول مطابق با تمام دستورالعمل های اروپایی مربوطه است و دارای نشان CE است. اگر به دنبال خرید یک محصول هستید، همیشه ایده خوبی است که یک کپی از گواهی انطباق  COC درخواست کنید تا مطمئن شوید که محصول مطابق با ادعاهای سازنده است.

چه موقع خریدار از تامین کننده گواهی انطباق درخواست می کند؟

خریدار معمولاً گواهی انطباق  COC را برای محصولات یا قطعاتی که دارای ریسک حیاتی یا پرخطر هستند درخواست می کند. در برخی موارد برای ارائه گواهی یا اثبات سلامت محصول به مشتری نهایی، مدارک خاصی لازم است.

 به عنوان مثال یک شرکت هواپیمایی برای موتورهای هواپیمای خود تیغه های فن می خرد. این ورقه های ریخته گری باید تحت اشعه ایکس قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که سوراخ یا شکافی وجود ندارد. نقص ممکن است منجر به آسیب و احتمالاً مرگ شود. بنابراین به موجب آن سازنده تیغه اعلام می کند که تیغه با چک لیست های خاصی که مطابقت دارد، باید ارائه شود. در برخی موارد، به هر قسمت باید شماره سریال اختصاص داده شود. در موارد دیگر، COC دسته ای به اندازه کافی خوب است.

درخواست گواهی انطباق توسط خریدار
درخواست گواهی انطباق توسط خریدار

دلایل نیاز به گواهی انطباق COC

بسیاری از کشورها نگران کیفیت برخی از محصولات وارداتی هستند. به همین دلیل، برخی از کشورها برای اطمینان از ایمنی و رفاه شهروندان خود اصرار دارند که کالاها قبل از واردات بازرسی شوند تا از مطابقت با استانداردهای بین المللی اطمینان حاصل کنند.برای محموله هایی که استانداردها را رعایت می کنند، گواهی انطباق COC صادر می شود که برای ترخیص واردات به گمرکات کشور واردکننده ارائه می شود.

دولت به طور سنتی کالاهای وارداتی را از نظر کیفیت در بنادر ورودی بازرسی می کند. برخی از کالاها ممکن است توسط بازرس در ورودی رد شود. بسیاری از دولت ها برای جلوگیری از تأخیر و ضرر مالی برای بازرگانان در بندر ورودی، آژانس صدور گواهینامه را در کشور صادرکننده استخدام می کنند.

بنابراین، کالاها قبل از ارسال دارای گواهینامه هستند که این امر باعث آرامش تجار در هنگام واردات می شود. قبل از صادرات یا واردات کالا و خدمات، تجار باید گواهی صلاحیت خاص مورد نیاز کشور واردکننده را بدانند. برخی از کشورهای صادرکننده از جمله ایالات متحده، به منظور ایجاد شهرت خوب نزد واردکنندگان، صادرکنندگان برخی محصولات را ملزم می‌کنند تا قبل از ارسال کالا، گواهی انطباق دریافت کنند.

مهمترین دلایل نیاز به گواهی انطباق
مهمترین دلایل نیاز به گواهی انطباق

جمع بندی

گواهی انطباق COC یک سند مهم برای همه شرکت تجاری است. در این مقاله شما را با نحوه دریافت این گواهی آشنا کردیم. داشتن این گواهی استاندارهای ایمنی محصول را تایید می کند. بنابراین بهتر است از این گواهی در فرآیند حمل و نقل استفاده شود. برای تهیه این گواهی می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدمات مختلفی همچون صدور گواهی COC، ترخیص کالا، تشریافت گمرکی و … را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

گواهی انطباق COC چیست؟

این گواهی در واقع سندی است که الزامات  و مقررات مربوط به یک کالا و محصول را تایید و تضمین می کند. به همراه داشتن ان گواهی این اطمینان را به شما می دهد که محصول شما در طی فرآیند حمل و نقل در ایمنی و سلامت کامل به مقصد می رسد. همچنین این گواهی می تواند تضمین کننده کیفیت محصول هم باشد که توسط نهادهای مروبطه صادر می شود. برای تهیه این گواهی می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

نحوه دریافت گواهی COC به چه صورت است؟

افرادی که نیاز به دریافت این گواهی هستند صادر کنندگان و وارد کنندگان کالاها هستند که می توانند این گواهی را از اتاق بازرگانی محلی و یا وکیل تجاری دریافت کنند. توجه داشته باشید که تولید کنندگان  و فروشندگان نیازی به دریافت این گواهی ندارند.

گواهی انطباق COC شامل چه مواردی می شود؟

گواهی COC شامل موارد بسیاری همچون شناسه محصول، شناسه وارد کننده، شناسه سازنده، تاریخ و محل تولید محصول،  تاریخ و محل بازرسی محصول، مشخصات آزمایشگاه  شخص ثالث می شود که قبل از ارسال کالا باید نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

به چه دلیل به گواهی انطباق COC نیاز خواهیم داشت؟

بسیاری از کشورها برای تضمین ایمنی و رفاه شهروندان خود این گواهی را تهیه می کنند تا قبل از واردات کالا، محصول را به طور کامل بازرسی کنند. در برخی از کشورها قبل از صادرات و واردات، بازرگانان باید گواهی صلاحیت کشور وارد کننده را بدانند. بنابراین بهتر است قبل از ارسال کالا گواهی انطباق را تهیه کنند. شما همچنین می توانید برای دریافت این گواهی، با کارشناسان ما در شرکت حمل  و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *