کنوانسیون-کارنه-دوپاساژ-چیست؟-(راهنمای-0-تا-100)

کنوانسیون کارنه دوپاساژ چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

مرزهای زمینی هر کشوری از جمله مهمترین و حساس ترین نقاط جغرافیایی با تدابیر ویژه برای مراقبت است. از این رو، هرکسی تمایل دارد از آن عبور کند و با وسایل نقلیه عمومی یا شخصی وارد کشور شود. دولت ها اقداماتی را در قوانین گمرکی و سیاست های مرزی خود ایجاد کرده اند تا به گردشگران و افرادی که مایل به عبور از مرزهای زمینی کشورهای مختلف با وسایل نقلیه شخصی خود هستند، اجازه دهند.

یکی از این اقدامات اخذ مجوز CPD یا کنوانسیون کارنه دوپاساژ است. کارنه دوپاساژ، سندی است که به شما امکان می دهد با داشتن وسیله نقلیه شخصی از جمله خودرو با کمترین هزینه ممکن وارد مرزهای کشور شوید. برای آشنایی بیشتر با این سند تا انتهای مقاله همراه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس باشید.

آشنایی با کنوانسیون کارنه دوپاساژ

کنوانسیون کارنه دوپاساژ، سند و دفترچه گمرکی است که برای مالکان خودرو و وسایل نقلیه شخصی صادر می شود. بر این اساس دارنده آن می تواند با خودرو و وسایل نقلیه شخصی خود، از طریق زمینی به کشورهایی که بین کشور مبدا و کشور مقصد واقع شده اند سفر کنند. همچنین می توانند از آن خارج شوند و یا با پلاک موقت مدتی در کشور دیگری اقامت داشته باشد.

 در واقع، کنوانسیون کارنه دوپاساژ، یک سند بین المللی برای تسهیل مسافران در استفاده از وسایل نقلیه شخصی، از جمله اتومبیل، در کشورهای دیگر است. این سند به مالک این امکان را می دهد که بدون اظهارنامه در گمرک هر کشور و گذراندن کنترل گمرکی با خودروی خود از مرزهای کشور عبور کرده و وارد خاک آن کشور شود.

صفحات کارنه دوپاساژ از پنج تا بیست و پنج صفحه متفاوت است. در اکثر کشورها، این دفترچه به مدت دوازده ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد و در صورت عدم استفاده قابل تمدید است. امکان صدور این مجوز در مراکز گردشگری کشورهای مرتبط با گمرک وجود دارد و این مرکز در سال 1954 تاسیس شده است.

تفاوت کارنه تیر و کارنه دوپاساژ

کمی قبل تر با کنوانسیون کارنه دوپاساژ آشنا شدیم. در این بخش قبل از اینکه بخواهیم تفاوت کارنه تیر و کارنه دوپاساژ را توضیح دهیم بهتر است توضیحی در رابطه با کارنه تیر داشته باشیم تا با آن آشنا شویم.

کنوانسیون کارنه تیر سندی است که برای حمل و نقل کالا در حمل و نقل جاده ای در نظر گرفته شده است. بر این اساس کالا در مرزهای ورودی و خروجی بدون تشریفات گمرکی از کشورهای واسط عبور می کند. با توجه به این تعریف یکی از تفاوت های بین کارنه تیر و کارنه دوپاساژ در این است که کارنه دوپاساژ نوعی پاسپورت برای حمل و نقل جاده ای است. در واقع به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا برای حمل کالا و حمل و نقل افراد به طور موقت وارد کشور یا کشورها شود.

کنوانسیون تیر، سندی است که در اختیار وسایل نقلیه جاده ای قرار می گیرد. تعداد صفحات این سند بر اساس تعداد کشورهایی که قصد سفر به آن را دارید مشخص می شود. برای هر کشور دو برگه جداگانه وجود دارد. این دفتر دارای حداقل 6 و حداکثر 20 صفحه می باشد که به رنگ های سفید و سبز می باشد. وقتی وسیله نقلیه وارد هر کشور می شود، کارت سفید و با خروج خودرو، کارت سبز صادر می شود.

قوانین و مقررات کارنه دو پاساژ

در مورد قانون ورود اتباع خارجی با خودروی شخصی به ایران باید گفت؛ قانون حاکم بر کنوانسیون کارنه دوپاساژ در ایران، قانون گمرک و آیین نامه اجرایی قانون گمرک است. با توجه به قوانین و مقررات فوق، قانون ورود اتباع خارجی با وسیله نقلیه شخصی به ایران به شرح زیر است:

  • مجوز ترانزیت معتبر که از یک مرکز توریستی در کشوری که بخشی از توافقنامه گمرکی برای ورود موقت وسایل نقلیه شخصی است به دست آمده است، باید بدون فرورفتگی باشد و محتوای آن با خودروها و وسایل نقلیه موتوری که قصد عبور از مرز ایران و ورود به خاک ایران را دارند، سازگاری کامل دارد.
  • مدت ورود به ایران با خودروی شخصی و کارنه دوپاساژ سه ماه است. در این مدت فرد می تواند بدون تسلیم اظهارنامه یا پرداخت ودیعه به گمرک از خودروی خود در داخل کشور استفاده کند و یا در مدت 3 ماهه چندین بار با خودروی خود به صورت مجاز وارد یا خارج شود.
  • در حال حاضر اتباع کشورهای عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، کویت، عمان و پاکستان می توانند با خودروی شخصی و با هزینه کم با داشتن کنوانسیون کارنه دوپاساژ به ایران سفر کنند. بنابراین، برای ورود به ایران با خودروی شخصی هزینه اضافی دریافت نمی شود.
  • بر اساس آخرین آیین نامه صادر شده در خصوص کارنه دو پاساژ در ایران، انتظار می رود مدت زمان مجوز سفر در هنگام ورود به ایران مشخص شود. به همین دلیل می توان مدت مجوز سفر را با سند بین المللی تعیین کرد که در برخی کشورها کمتر از 3 ماه است.
  • گواهینامه رانندگی فقط برای دارندگان خودرو با ویزای معتبر صادر می شود. خودروهای ورود موقت باید پس از ورود به خاک ایران به مراجع تعیین شده از سوی گمرک مراجعه و پلاک موقت صادر شده از پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا را دریافت کنند.

شرایط سفر با خودرو خارجی به ایران چگونه است؟

ماده 142 آیین نامه اجرای قانون گمرک و برخی موارد دیگر این آیین نامه اجرایی، تکالیف و شرایط گذرنامه سفر به ایران با وسیله نقلیه خارجی را تعیین می کند. شرایط سفر به ایران با خودروی خارجی به همراه کنوانسیون کارنه دوپاساژ به شرح زیر است:

  • غیر مقیم بودن مالک خودرو و دارنده مجوز کارنه دوپاساژ
  • ورود به ایران فقط برای مقاصد گردشگری
  • اقامت در خارج از کشور حداقل سه ماه متوالی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور که می خواهند از مجوزدوپاساژ بهره مند شوند و با وسیله نقلیه شخصی خود وارد ایران شوند.
  • واجد شرایط بودن مجوز کارنه دوپاساژ ورود به ایران
  • رعایت 100% مطالب و ویژگی های ذکر شده در مجوز کارنه دوپاساژ با مشخصات خودروها
  • عدم خط خوردگی و حکاکی قسمتی از پروانه دو پاساژ، مگر اینکه مرکز صدور کنوانسیون دوپاساژ درست بودن آن را با مهر و امضای خود تأیید کند.

مزایای سفر با کنوانسیون کارنه دوپاساژ

استفاده از کنوانسیون کارنه دوپاساژ و سفر با این سند بین المللی مزایای بسیاری را برای گردشگران و دولت ها به همراه دارد در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، توضیح می دهیم که این سند چه مزیت هایی برای استفاده کنندگان دارد. از مزیت های این سند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش عوارض گمرکی و سفر ارزان با خودرو و وسایل نقلیه شخصی
  • برای ورود خودرو و وسیله نقلیه شخصی به کشوری دیگر نیازی به ضمانت گمرکی نیست.
  • ورود و خروج از کشور را از طریق مرزهای زمینی آسان می کند و نیازی به گذراندن مراحل طولانی گمرکی ندارد.
  • رانندگی با پلاک موقت و سند کارنه دوپاساژ بدون محدودیت در سراسر کشور
  • جذب گردشگران خارجی، سرمایه گذاری در ورود گردشگران و هزینه در کشورهای عضو قرارداد کارنه دوپاساژ و ارتقای روابط دوستانه بین کشورها.

سوالات متداول

کنوانسیون کارنه دوپاساژ چیست؟

کارنه دوپاساژ در واقع سندی است که برای مالکان وسایل نقلیه صادر شده که به وسیله آن می توانند با خودرو شخصی به کشورهای دیگر رفته و یا برای مدت کوتاهی اقامت داشته باشند. به همراه داشتن این سند استفاده از وسایل نقلیه را در کشورهای دیگر راحت تر می کند.

کارنه تیر و کارنه دوپاساژ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

کارنه تیر در واقع سندی است که بر اساس آن می توانید کالا را بدون نیاز به تشریفات گمرکی عبور دهید. اما کارنه دوپاساژ نوعی سند برای وسایل نقلیه می باشد که می توانید برای حمل و نقل جاده ای استفاده کنید.

در گمرک چه قوانین و مقرراتی برای کارنه دوپاساژ وجود دارد؟

مجوز باید کاملا با محتوای توافقنامه سازگاری داشته باشد. با توجه به زمان سه ماهه ورود با کارنه دوپاساژ فرد می تواند بدون پرداخت هزینه ای به گمرک از خودرو در داخل کشور استفاده نماید. اتباع کشورهای دیگر می توانند با خودروهای خود به ایران سفر داشته باشند. خودروها برای ورود موقت باید به گمرک مراجعه کرده و برای گرفتن پلاک موقت اقدام کنند.

کنوانسیون کارنه دوپاساژ چه مزیت هایی دارد؟

از مزیت های این سند می توانیم به کاهش عوارض گمرکی، سفر ارزان، ورود خودرو بدون ضمانت گمرکی، ورود و خروج آسان از طریق مرز زمینی، رانندگی با پلاک موقت و بدون محدودیت و جذب گردشگران خارجی اشاره کنیم.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، سعی کردیم تمام اطلاعات لازم برای کنوانسیون کارنه دوپاساژ را در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که گفتیم، کارنه دوپاساژ سند گمرکی می باشد که به وسیله آن می توانید با وسایل نقلیه شخصی خودتان از کشوری به کشور دیگر سفر کنید.

این سند ویژگی ها و مزیت های فراوانی دارد که در این مقاله در رابطه با آن ها توضیح دادیم. چنانچه سوالی در زمینه ارسال بار، حمل درب به درب، ترخیص کالا و همچنین دریافت مجوز های مربوط به حمل و نقل به ویژه کارنه دوپاساژ دارید، می توانید با متخصصین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *