کنوانسیون-سی-ام-آر-CMR

کنوانسیون سی ام آر CMR

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از گذشته‌ تا کنون شاهد هستیم که انواع کنوانسیون مانند کنوانسیون سی ام آر و  قراردادهای متنوعی تشکیل شده است که هر کدام به حوزه خاص خود مربوط است و سبب می شود که کشورهای کل دنیا تحت یک قانون خاص و معینی فعالیت داشته باشند. در واقع کنوانسیون CMR در زمینه ترانزیت نقل و انتقال بار کاربرد دارد. شاید در ذهن شما عزیزان این سوال ایجاد شود که که این قرارداد چیست و چه ویژگی دارد؟

برای پاسخ به این سوال بسیار مهم در این مطلب قصد داریم تا شما را با تاریخچه کنوانسیون سی ام آر و حمل بار زمینی آشنا کرده و در رابطه با آن اطلاعات جامع و کاملی را ارائه دهیم. پس با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید  تا به بررسی این قرارداد بسیار مهم بپردازد.

معرفی کنوانسیون سی ام آر(CMR)

قبل از این که بخواهیم  در مورد کنوانسیون سی ام آر بحث کنیم و در مورد آن اطلاعات گوناگونی را بیان کنیم، بهتر است به تاریخچه کنوانسیون CMR نیز نگاهی داشته باشیم. در این بین باید به این نکته اشاره کرد که این کنوانسیون ها به حوزه حمل بار زمینی و جاده ای کالا مربوط هستند که در سال ۱۹۵۶ میلادی در ژنو و سوئیس قرارداد آن ها بسته شد

در این قرارداد قوانین و مقررات گوناگونی در زمینه ترانزیت بار و نقل و انتقال تنظیم شده است. زمانی که در سال ۱۹۵۶ این قرارداد ها به رسمیت شناخته شدند، بعضی از کشورهای جهان به عضویت آن ها در آمدند که طبق آن در حال حاضر  حدود پنجاه کشور از این کنوانسیون ها بهره مند هستند.

در حالت کلی کنوانسیون CMR نوعی سند است که در طول راه حمل بار زمینی با کامیون مورد استفاده قرار گرفته می شود. دلیل تنظیم کنوانسیون سی ام آر، پذیرفتن شرایط مندرج در قرارداد و رسید دریافت مرسول توسط شخص حامل بار می باشد.

در واقع این سند با توجه به قوانین  کنوانسیون بین المللی حمل و نقل جاده ای بار صادر خواهد شد و مسئولیت های حاملین بار را تعیین می کند‌. این سند قابل انتقال نمی باشد و تنها به عنوان رسید کالا محسوب می شود و حتما لازم است که سازمان حمل و نقل پایانه های کشور آن را تأیید کند.

تفاوت سی ام آر با بارنامه اف بی ال و بی ال

تفاوت عمده کنوانسیون سی ام آر با بارنامه اف بی ال و بی ال ) این است که بارنامه سند مالکیت محسوب می شود و قابل انتقال و ظهرنویسی است، اما کنوانسیون CMR قابل انتقال نیست و پشت نویسی روی آن انجام نمی شود، زیرا سند مالکیت به حساب نمی آید و تنها نوعی رسید کالا می باشد. این نوع از حمل بار زمینی علاوه بر ناظر بودن بر رابطه های بین فرد حامل ، فروشنده کالا و خریدار پوشش بیمه‌ای برای مسئولیت شرکت های حمل و نقل ایجاد می کند.

به طور کلی اگر وسیله نقلیه حامل کالا در طول مسیر به صورت دریایی ویا حمل بار زمینی منتقل شود برای آن سند CMR صادر می کنند.

 البته نا گفته نماند زمانی که بار از وسیله حمل بار خارج نشده باشد شامل قوانین این کنوانسیون می شود. در کنوانسیون CMR فرد حامل مسئول اعمال، اشخاصی که در فرآیند حمل از خدمات آنها بهره می برند، خواهد بود.

مشخصات تعیین شده در کنوانسیون سی ام آر( CMR)

در این مقاله که به معرفی کنوانسیون سی ام آر پرداخته ایم، شاید از سوالات پر تکراری که همواره مطرح خواهد شد این است که بعد از عضو شدن یک کشور در کنوانسیون CMR، جهت ترانزیت و حمل بار زمینی کالا لازم است تا چه اطلاعاتی تعیین و ثبت شود؟ در همین راستا باید گفت فروشنده مسئولیت جبران همه ی خسارات و آسیب ها را به عهده دارد که در صورت عدم صحت اطلاعاتی همچون موارد زیر به فرد حامل وارد خواهد شد.

  • اطلاعات دقیق فرستنده بار
  • اطلاعات دقیق گیرنده بار
  • تاریخ و محل تحویل بار
  • وزن ناخالص بار
  • شرح ماهیت بار و نوع بسته ‌بندی
  • تعداد بسته ‌ها و نشانه ها و شماره های مخصوص آن ها
  • دستورات لازم برای تشریفات گمرکی و…

اهمیت کنوانسیون سی ام آر(CMR)

بعد از از بررسی تاریخچه کنوانسیون CMR، تصمیم داریم در مورد اهمیت کنوانسیون سی ام آر به گفت و گو بپردازیم، بنابراین در این قرارداد متوجه مشخص شدن روابط بین فرستنده بار، فرد حامل اولیه، همچنین فرد حامل بعدی، خریدار بار و… خواهیم شد. به طور کلی این قرارداد بر پایه این که حمل بار زمینی و ترانزیت کالا به طور کاملا شفاف است تعیین شده و همین امر به مدیریت سیستم های توزیع و نقل و انتقال کمک شایانی خواهد کرد.

یکی از مهم ترین نکته های بسیار مهم این است که کنوانسیون CMR سبب می شود تا مسئولیت هر فردی  در پروسه حمل و نقل بین المللی جاده ای تعیین شود‌ و در صورت ایجاد مشکلات و آسیب به بار، مسئولیت هر فردی مشخص می شود.

 همین امر سبب شده تا شرکت های بیمه بهتر بتوانند  حاملین کالا را بیمه کرده و در صورت ایجاد مشکل برای ترانزیت و نقل و انتقال کالا بتوانند به راحتی به شرکت های حمل و نقل کمک کنند.

نحوه محاسبه حق بیمه سی ام آر(CMR)

 در این قسمت از مقاله کنوانسیون سی ام آر به نحوه محاسبه حق بیمه این قرارداد می پردازیم. در واقع مبنای محاسبه حق بیمه در کنوانسیون CMR  درصدی از کرایه حمل بار می باشد. در این نوع از حمل بار زمینی باید به نکات زیر بسیار توجه کرد:

  1. در مورد راهنامه های حمل بار با ارزش اظهار شده ، متقاضی باید قبل از بارگیری مراحل را به بیمه گر اعلام و حق بیمه متعلق به‌ خود را پرداخت کند.
  2. در مواردی که برای برگشت کانتینر خالی راهنامه صادر می شود،  تخفیف خوبی برای بیمه گر در نظر گرفته خواهد شد. زیرا در کانتینر کالایی وجود ندارد و اگر حادثه ای رخ دهد، خسارت آن‌ چنانی به خود کانتینر وارد نخواهد شد.
  3. برای مرسولات مصالح ساختمانی که به صورت فله هستند تخفیفاتی در نظر گرفته می شود.
  4. اگر برای مرسولات یک وسیله حمل بار چند راهنامه صادر شود (گروپاژ) حق بیمه برای هر راهنامه به صورت مجزا محاسبه نخواهد شد. زمانی که برای یک مقصد مشترک هستند حق بیمه معادل یک کامیون دربست با توجه به حجم کل ناخالص بار و زمانی که برای مقصد های گوناگون باشد طبق دورترین مقصد وبا حجم کل کامیون محاسبه می شود.
  5. برای محصولاتی که دمای مخصوصی نیاز دارند، اضافه نرخ محاسبه و مشخص می شود.
  6. هزینه نجات و پیشگیری از گسترش خسارت در تعهد بیمه گر است.

استثناهای بیمه سی ام آر(CMR)

همان طور که در مورد نحوه محاسبه حق بیمه کنوانسیون سی ام آر توضیحاتی دادیم باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که استثنائاتی در بیمه  کنوانسیون CMR وجود دارد که باید آن ها را نیز در حمل بار زمینی مد نظر داشته باشیم، این استثنائات شامل موارد ذیل می باشد:

  • خسارت و هزینه های مرتبط با مرسولاتی که شامل کنوانسیون سی ام آر و مقاوله نامه مربوطه نمی باشد.
  • خسارت و هزینه های مرتبط با مواردی که طبق کنوانسیون CMR بیمه گذار نسبت به آن از مسئولیت دور است.
  • خسارت ناشی از عمدی بودن و سوء نیت بیمه گذار
  • خسارت ناشی از انرژِی هسته ای و رادیو اکتیو
  • خسارت ناشی از جنگ ، شورش ،بلوا، اعتصاب ،خرابکاری ، گرفتن و یا مصادره بار
  • خسارات وارده به فلزات گران قیمت، سنگ های قیمتی ،پول و اسکناس ،آثار هنری و تابلوهای نقاشی و مجسمه ها جز در صورتی که قبل از حمل موافقت بیمه گر گرفته شده باشد.
  • سرقت محموله کامیون با راننده خارجی

بارنامه زمینی چیست؟

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در مورد کنوانسیون CMR و حمل بار زمینی توضیحاتی به شما همراهان گرامی ارائه دادیم. حالا شاید برای شما عزیزان پیش آید که بارنامه زمینی که در قرارداد کنوانسیون سی ام آر از آن یاد می شود چیست؟

در واقع بارنامه زمینی یک نوع سند  تجاری به حساب می آید که به عنوان قرارداد حمل، رسید دریافت بار و سند مالکیت کالا در حمل و نقل زمینی مورد استفاده قرار گرفته می شود که قابل انتقال است و زمان درخواست خسارت از بیمه به عنوان پشتوانه مورد استفاده قرار می گیرد. این بارنامه را شرکت باربری صادر می کند و در بین طرفین معامله (فروشنده و خریدار) جا به جا خواهد شد.

مزایای حمل بار زمینی

در این مقاله از کنوانسیون CMR که از قوانین مرتبط به حمل بار زمینی می باشد، به معرفی کامل آن و اهمیت استفاده از کنوانسیون سی ام آر پرداختیم. این گونه از حمل و نقل کالا مزایای خاص خود را دارد که هر فردی با توجه به نوع بار خود آن را انتخاب می کند.

مزایای این روش شامل مواردی همچون نیاز به سرمایه‌ گذاری کمتر، حمل درب به درب، ارائه خدمات حمل‌ و نقل در تمام مناطق، انعطاف‌ پذیری نسبت به دیگر روش‌ ها، مناسب حمل کالا در فواصل کوتاه جاده‌ ای، امنیت بیشتر در حمل‌ و نقل، سرعت در جا به ‌جایی، صرفه‌ جویی در هزینه بسته‌ بندی، کامیون حمل کالا به صورت شخصی، واسطه‌ ی شیوه های دیگر حمل و نقل می باشد.

سوالات متداول

کنوانسیون CMR چیست؟

 نوعی سند است که در طول راه حمل بار زمینی با کامیون مورد استفاده قرار گرفته می شود و قابل انتقال نیست. دلیل تنظیم کنوانسیون سی ام آر، پذیرفتن شرایط مندرج در قرارداد و رسید دریافت مرسول توسط شخص حامل بار می باشد. در واقع این سند با توجه به قوانین  کنوانسیون بین المللی حمل و نقل جاده ای بار صادر خواهد شد.

کنوانسیون سی ام آر با بارنامه اف بی ال و بی ال چه تفاوتی دارد؟

تفاوت عمده کنوانسیون سی ام آر با بارنامه اف بی ال و بی ال  این است که بارنامه سند مالکیت محسوب می شود و قابل انتقال و ظهرنویسی است، اما کنوانسیون CMR قابل انتقال نیست و پشت نویسی روی آن انجام نمی شود، زیرا سند مالکیت به حساب نمی آید و تنها نوعی رسید کالا می باشد.

منظور از بارنامه زمینی چیست؟

بارنامه زمینی یک نوع سند  تجاری به حساب می آید که به عنوان قرارداد حمل، رسید دریافت بار و سند مالکیت کالا در حمل و نقل زمینی مورد استفاده قرار گرفته می شود که قابل انتقال است و زمان درخواست خسارت از بیمه به عنوان پشتوانه مورد استفاده قرار می گیرد.

کنوانسیون سی ام آر چه اهمیتی دارد؟

این قرارداد سبب می شود تا مسئولیت هر فردی  در پروسه حمل بار زمینی تعیین شود‌ و در صورت ایجاد مشکلات و آسیب به بار، مسئولیت هر فردی مشخص می شود و شرکت های بیمه بهتر بتوانند حاملین کالا را بیمه کرده و در صورت ایجاد مشکل برای ترانزیت و نقل و انتقال کالا بتوانند به راحتی به شرکت های حمل و نقل کمک کنند.

جمع بندی

در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همان طور که گفته کنوانسیون CMR مربوط به حمل بار زمینی نوعی پیمان سازمان ملل متحد محسوب می شود که اولین بار در ژنو و سوئیس به تصویب رسید. در واقع کنوانسیون سی ام آر سندی غیر قابل انتقال است و تنها نوعی رسید کالا به شمار می آید.

امیدواریم در این مقاله نیز توانسته باشیم شما همراهان گرامی را با این نوع از قرارداد مربوط به حمل و نقل کالا به خوبی آشنا کرده باشیم. علاوه بر این قرارداد شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ارائه خدماتی همچون حمل بار ته لنجی، حمل بار درب به درب ، حمل بار هوایی و پست اکسپرس بین المللی و… می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان می باشند، بنابراین می توانید به وبسایت شرکت مراجعه کرده یا با ما تماس حاصل فرمائید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *