کشتی-فله-بر-چیست-و نقش-آن-در-حمل-و-نقل-دریایی-چیست؟

کشتی فله بر چیست و نقش آن در حمل و نقل دریایی چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه استفاده از کشتی فله بر متداول ترین روش حمل بار فله می‌ باشد. به طور کلی هر کدام از روش‌های حمل و نقل بارهای فله از نظر مالی و زمانی هزینه متفاوتی را برای صاحبان بار را به همراه دارند. برای حمل بار فله به اکثر نقاط دنیا روش هایی مانند حمل و نقل ریلی، هوایی و آبی به تجار عزیز توصیه می گردد. از گذشته تاکنون نیز استفاده از کشتی‌ حمل و نقل دریایی برای انتقال کالا در میان بازرگانان رایج بوده است.

در دنیای امروزی انواع کشتی های فله بر طراحی شده‌ است که هر کدام از آن ها توانایی انتقال بیش از هزاران تن بار را در میان قاره ‌های مختلف دارند. در ادامه ی این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با مفهوم کشتی حمل و نقل دریایی فله بر، لیست انواع کشتی ها و دیگر موارد آشنا خواهید شد.

کشتی فله بر چیست؟

یکی از انواع کشتی باربری کشتی فله بر می‌باشد. کشتی های فله بر برای حمل کالاهای بسته بندی نشده‌ و فله‌ای مناسب می باشند. موادی مانند سیمان، انواع کانی‌، غلات، زغال سنگ و غیره با این کشتی حمل و نقل دریایی جا به جا می شوند. این نوع از کشتی ها از سده ی نوزدهم آغاز به کار نموده است و امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

در کشور ایران نیز انواع کشتی های فله بر مشغول به فعالیت هستند. دوام زیاد، ظرفیت بالا و همچنین امنیت انتقال کالا از مهم‌ترین مزایای کشتی فله بر می باشد.

ساختار کشتی‌های فله بر به گونه‌ای است که عرشه ی آن ‌ها به صورت مسطح طراحی شده که درب‌ های آن ضد آب می باشد. همین عامل از نفوذ آب به داخل بارهای فله جلوگیری به عمل می آورد. البته بعضی از انواع کشتی‌ ها در روی عرشه ی خود دارای جرثقیل‌ می باشند که برای نقل و انتقال بار در داخل کشتی به کار می رود.

بر اساس ظرفیت حمل و منطقه‌ای که به آن سفر می‌کند، اندازه کشتی حمل و نقل دریایی از نوع فله بر می‌تواند متفاوت باشد. ظرفیت این کشتی ها بین ده هزار تا سیصد و شصت هزار تن طراحی شده است. کشتی فله بر خشک دارای بلندترین طول (حدود ۳۴۳ متر) می باشد.

لیست انواع کشتی حمل و نقل دریایی فله بر

همان طور که می دانید با توجه به نوع بار فله و حجم مدل، ظرفیت های کشتی فله بر (کشتی حمل و نقل دریایی) متفاوت است. بارهای فله از نوع مایع و خشک هستند که کشتی های فله بر متناسب با نوع این بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا با انواع کشتی حمل  و نقل دریایی مختص بار فله  آشنایی پیدا کنید.

کشتی‌ فله بر دنده‌ای

  • کشتی‌ های هندی سایز و هندی مکس و و همچنین بعضی از کشتی‌ های پاناماکس در نوع کشتی فله بر دنده‌ای جای گرفته اند. کشتی‌ فله بر دنده‌ای مانند کشتی‌ های خود تخلیه کننده ی جرثقیلی برای بارگیری و تخلیه ی کالا در بنادر دارای امکانات مجهزی در سواحل می باشند. همین امر سبب می شود که کشتی‌ های فله بر دنده‌ای از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر کشتی‌ ها برخوردار باشد.

کشتی‌ فله بر غیر دنده‌ای

بر خلاف کشتی های فله بر دنده ای این نوع از کشتی ها برای تخلیه یا بارگیری کالا در بنادر به سیستم جرثقیل مجهز نیستند. به همین منظور به‌ تجهیزات مستقر در ساحل نیازمند هستند. کشتی های فله بر غیر دنده ای در ابعاد متفاوت طراحی شده ‌اند. بهتر است بدانید که کشتی‌ های فله بر غیر دنده‌ای در مقایسه با کشتی‌ های فله بر دنده‌ای دارای هزینه ی کمتری هستند زیرا که هزینه‌ های مربوط به نصب و نگهداری جرثقیل‌ ها را نخواهند داشت.

کشتی‌ فله بر ترکیبی

بعضی از کشتی‌های فله بر نیز این قابلیت را دارند که دو نوع کالا و یا حتی بیشتر را به صورت همزمان جا به جا نمایند. برای در ک بهتر این مطلب بهتر است که برای شما عزیزان یک مثال بزنیم، برخی از کشتی های فله بر خشک  محموله های تر را هم می‌توانند جا به جا کنند و به مقصد مورد نظر برسانند. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای این کار باید مخازن جداگانه‌ای را برای حمل و نقل کالا در اختیار داشته باشند.

کشتی‌ فله بر لیکرز

در جلوی کشتی‌ های فله بر لیکرز اتاقک ‌هایی طراحی شده است و همین مسئله باعث شده که از لحاظ ظاهری متفاوت‌تر از سایر کشتی‌ های فله بر باشند. این نوع کشتی قابلیت جا به جایی در دریاچه ‌ها و نیز رودهای بزرگ را دارا می باشد. علاوه بر این کشتی ‌های فله بر لیکرز دارای طول عمر بیشتری هستند چرا که در آب‌های شیرین شناور هستند.

کشتی‌ فله بر خود تخلیه کننده

برخی از انواع کشتی ‌حمل و نقل دریایی از نوع فله بر طوری طراحی شده‌ اند که خود دارای بیل مکانیکی بوده و قابلیت این را دارند که محموله را تخلیه و یا بارگیری نمایند. بنابراین برای بارگیری و تخلیه محموله در بندرها به کشتی دیگری نیاز ندارد. می توان نتیجه گرفت که کشتی ‌های فله بر خود تخلیه کننده به زمان کمتری برای حمل و نقل نیاز دارند و همچنین نسبت به سایر کشتی‌ های فله بر هزینه کمتری برای جا به جایی کالا صرف خواهد شد.

مهمترین نکاتی که در رابطه با این کشتی ها باید بدانید

همان طور که مطلع هستید حمل بار با کشتی فله بر دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد. بنابراین برای انتخاب روش مناسب به منظور انتقال کالاهای صادراتی خود باید دقت داشته باشید که روش مناسبی را انتخاب نمایید تا در فرآیند نقل و انتقال کالاهای شما دچار آسیب و صدمه نشوند.

به این نکته توجه داشته باشید که چنان چه لازم است محموله ی مورد نظر با کانتینر حمل شود کشتی حمل و نقل دریایی فله بر اصلا گزینه ی مناسبی نمی باشد. به عنوان مثال، محوله هایی که به کشتی‌ های مجهز به یخچال برای حمل و نقل نیاز دارند و یا کالاهایی که باید سریعا به مقصد برسند، نمی ‌توانند از طریق کشتی ‌های فله بر منتقل گردند.

در بازارهای جهانی نرخ کرایه کشتی ‌فله بر به روش بازار بورس و بر اساس یک شاخص به نام بالتیک مشخص می گردد. برای آشنایی با کشتی حمل و نقل دریایی و کالای فله با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

کالای فله و انواع آن چیست؟

در مبحث بالا شما عزیزان با کشتی حمل و نقل دریایی (کشتی فله بر) آشنا شدید. در این قسمت نیز می خواهیم با مفهوم بار فله آشنایی پیدا کنیم. کالای فله در واقع نوعی بار با حجم بسیار زیاد است که در داخل یک محفظه و یا مخازن مخصوصی نگهداری می شوند. به عبارت دیگر کالای فله، به کالایی گفته می شود که به دلیل حجم بالا قابل بسته بندی نیستند.

بار فله هم مانند دیگر بارهای بسته بندی دارای انواع مختلفی می باشد که در دو نوع بار فله خشک و بار فله مایع تقسیم بندی می شود. هر کدام  از نوع بارها دارای شرایط خاصی برای حمل کالا می باشند.

بار فله ی خشک

بارهای مربوط به مزارع کشاورزی و معادن، معمولا در این دسته جای می گیرند. برای حمل و نقل کالاهای خشک معمولا از وسایلی مثل نوار نقاله و جرثقیل استفاده می گردد. همچنین برای نگهداری فرآورده‌های خشک آن‌ها را در داخل حباب و یا سیلو قرار می ‌دهند. دسته بندی بارهای خشک به شرح زیر می باشد:

  • سنگ‌های معدنی و یا تکه ‌های از نوع فلز که به صورت ریز و درشت قابل حمل هستند
  • گندم، ذرت، سویا، جو، شکر و برنج
  • مواد کارخانه‌ای مانند انواع خاک و پودر فلزاتی مانند آلومینیوم
  • بار فله ی مایع

در دسته ی بار فله مایع معمولا محموله هایی قرار می‌گیرند که به شکل خط لوله استخراج  خواهند شد. بر خلاف فله خشک، بارهای فله ی مایع به مخازن به خصوصی برای حمل و نقل نیاز دارند. از آن جایی که اکثر بارهای مایع از نوع مواد سوختی و شیمیایی هستند، تامین ایمنی و امنیت آن ‌ها هنگام نقل و انتقال بسیار حائز اهمیت می باشد. بارهای مایع از نوع خوراکی هم حتما باید به صورت بهداشتی حمل گردند تا از فاسد شدن آن‌ ها جلوگیری شود. بارهای فله مایع به چهار دسته تقسیم می ‌شوند که شامل:

  • تولیدات نفتی مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید
  • گازهای مایع مثل اتان، پروپان و متان
  • مواد فله ی خوراکی مثل انواع روغن ‌ها
  • موادی مانند نفت خام

اندازه و مشخصات فنی کشتی های فله بر

به علت امکان نقل و انتقال کالا هنگام بارگیری و نیز عدم بسته بندی کالاها، باید انبارهای کشتی حمل و نقل دریایی به بخش های مختلفی تقسیم شوند. این دلایل، لازمه ی اعمال مشخصات فنی در ساخت این نوع کشتی ها می باشد. کف انبارهای کشتی فله بر را به شکل مسطح می سازند تا وزن محصولات برای انبارهای مورد نظر قابل تحمل باشد و فشار ناشی از اقیانوس ها را خنثی نماید.

علاوه بر این در کشتی فله بر مخازن و تانک های توازن آب را در قسمت دیواره های بغلی قرار می دهند تا توازن کشتی حفظ و در طول مسیر کج نگردد. همچنین محل قرارگیری سرنشینان و موتورخانه در انتهای کشتی قرار دارد و به همین منظور برای حفظ تعادل یک مخزن آب را در قسمت ابتدای کشتی قرار می دهند. به طور کلی کشتی­ فله بر از لحاظ اندازه به 7 دسته تقسیم­ بندی می ­شوند:

  • سایز کوچک: این نوع کشتی ها قابلیت نقل و انتقال سی و پنج هزار تن بار دارند.
  • سایز متوسط: قابلیت ‌نقل و انتقال شصت هزار تن بار را دارند.
  • سایز بزرگ: قابلیت ‌نقل و انتقال صد وبیست هزار تن بار را دارند.
  • سایز نسبتا بزرگ: قابلیت ‌نقل و انتقال چهارصد هزار تن بار را دارند.
  • سایز پاناماکس: قابلیت جابه‌جایی بیشتر از چارصد هزار تن بار را دارند.
  • سایز عبور از کیپ ‌ها : این سایز از کشتی فله بر به­ آسانی قابلیت نقل و انتقال هزاران ­تن بار را دارا می باشد.
  • سایز غول­پیکر: قابلیت ‌نقل و انتقال بیشتر از هشتصد و پنجاه هزار تن بار را دارند.

سوالات متداول

بارهای فله شامل چند نوع می باشند؟

بارهای فله از نوع مایع و خشک هستند که کشتی های فله بر متناسب با نوع این بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا کشتی‌ های فله بر غیر دنده‌ای دارای هزینه ی کمتری هستند؟

کشتی های فله بر غیر دنده ای برای تخلیه یا بارگیری کالا در بنادر به سیستم جرثقیل مجهز نیستند. به همین دلیل هزینه‌ های مربوط به نصب و نگهداری جرثقیل‌ ها را نخواهند داشت.

در بازارهای جهانی نرخ کرایه کشتی ‌های فله بر به چه روشی مشخص می شود؟

در بازارهای جهانی نرخ کرایه کشتی ‌های فله بر به روش بازار بورس و بر اساس یک شاخص به نام بالتیک مشخص می گردد.

به چه دلیل کف انبارهای کشتی فله بر را به شکل مسطح می سازند؟

کف انبارهای کشتی فله بر را به شکل مسطح می سازند تا وزن محصولات برای انبارهای مورد نظر قابل تحمل باشد و فشار ناشی از اقیانوس ها را خنثی نماید.

جمع بندی

ما در این مقاله از وبلاگ شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به بررسی کشتی فله بر پرداختیم. همچنین با انواع این کشتی‌ ها و کاربرد آن ها نیز آشنایی پیدا کردیم و دیدیم که دارای نقش بسیار مهمی در صنعت حمل و نقل دریایی می باشد.

اگر شما عزیزان هم دارای محموله‌ های فله‌ای هستید و قصد دارید آن‌ها را از طریق کشتی حمل و نقل دریایی از نوع فله بر به نقاط مختلف دنیا ارسال نمایید، پیشنهاد می کنیم که حتما با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل فرمایید. این شرکت فرآیند مربوط به تحویل، ارسال کالا و انجام امور گمرکی محموله های شما عزیزان را در حمل و نقل دریایی با بالاترین کیفیت انجام خواهد داد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *