کد-فرودگاهی-یاتا-چیست؟

کد فرودگاهی یاتا چیست؟| آشنایی با لیست کمیته های یاتا و نحوه کدگذاری آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

 همانطور اکثر شما عزیزان می دانید، بهترین وسیله حمل و نقل، هواپیما است که امروزه افراد زیادی که قصد زندگی و یا تحصیل در کشورهای خارجی را دارند از این وسیله برای حمل و نقل استفاده می کنند.

اگر به بلیط هواپیما نگاه کنید، متوجه می شوید که در کنار نام فرودگاه مبدا و مقصد، یک کد سه حرفی به نام کد فرودگاهی یاتا وجود دارد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که این کد برای چیست و چه کاربردی دارد. برای پاسخ به این سوال به شما توصیه می کنیم تا پایان این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم تمامی اطلاعات لازم جهت آشنایی شما عزیزان با کد یاتا، اهداف کدگذاری، نحوه کد گذاری را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با کد فرودگاهی یاتا

کد فرودگاهی یاتا مخفف کد فرودگاه انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی است و یک کد سه حرفی می باشد که توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) برای شناسایی فرودگاه ها، خطوط هوایی و انواع هواپیما استفاده می شود. این کد برای تسهیل و سرعت بخشیدن به رزرو بلیط و مدیریت مسافر در سیستم های رزرواسیون هواپیمایی استفاده می شود. از کدهای یاتا نیز برای شناسایی نوع هواپیما استفاده می شود.

 امروزه کدهای یاتا به طور گسترده در صنعت هوانوردی مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان یک استاندارد بین المللی در صنعت شناخته می شوند. کد یاتا از سه حرف انگلیسی بزرگ تشکیل شده است و معمولاً در کنار نام فرودگاه قرار می گیرد تا کد فرودگاه را نشان دهد.

 همه فرودگاه ها دارای کد یاتا نیستند و کدهای یاتا فقط برای فرودگاه هایی که توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) به رسمیت شناخته شده اند؛ در نظر گرفته می شوند. بنابراین، فرودگاه های کوچکتر و کمتر شناخته شده ممکن است کد یاتا نداشته باشند.

اهداف کدگذاری یاتا (IATA)

تا اینجای مقاله با کد فرودگاهی یاتا آشنا شدیم. حال می خواهیم شما را با اهدافی که برای کدگذاری یاتا در نظر گرفته شده است؛ آشنا کنیم. اهداف انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) عبارتند از:

  • توسعه و بهبود ایمنی، امنیت، کارایی و پایداری در صنعت هوانوردی
  • توسعه و بهبود سطح خدمات و کیفیت سفر برای مسافران
  • ارائه خدمات و محصولات با کیفیت به خطوط هوایی و سایر عوامل هواپیمایی
  • ارائه و بهبود استانداردها برای ساده‌ سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ ها در صنعت هوانوردی
  • همکاری با دولت و نهادهای مرتبط برای توسعه و بهبود صنعت هوانوردی
  • ترویج و تسهیل همکاری و ارتباط بین خطوط هوایی و سایر فعالان صنعت هوانوردی
  • آموزش و پرورش کارکنان صنعت هوانوردی و ارائه خدمات آموزشی مرتبط با صنعت هوانوردی
  • بهبود و حفظ رقابت پذیری صنعت هوانوردی و ارتقای سطح رقابت پذیری خطوط هوایی در سطح بین المللی
  • برای محافظت از حقوق و منافع خطوط هوایی و مسافران در سراسر جهان

به طور کلی، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) با هدف توسعه و بهبود صنعت هوانوردی و برای این منظور با خطوط هوایی، فرودگاه ها، سازمان های حمل و نقل و سایر بازیگران صنعت هوانوردی همکاری می کند.

لیست کمیته های یاتا

انجمن یاتا امور خود را در کد فرودگاهی یاتا بین پنج کمیته مالی، فنی، حقوقی، راهنمایی و رانندگی و پزشکی تقسیم کرده است تا این فعالیت ها به خوبی انجام شود. در زیر به بررسی این کمیته ها خواهیم پرداخت:

کمیته مالی یاتااین کمیته مسئولیت حسابداری و تصفیه شرکت های هواپیمایی را بر عهده دارد. مسائل مربوط به ارز و مبادلات، مالیات، بیمه و غیره در خطوط هوایی از دیگر وظایف کمیته مالی است.
کمیته فنی یاتاخطوط هوایی در زمینه های فنی و عملیاتی از طریق کمیته فنی یاتا همکاری می کنند. فعالیت این کمیته در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات بین شرکت های هواپیمایی می باشد.
کمیته حقوقی یاتابه مسائل حقوقی و امور مربوط به حمل و نقل بین المللی می پردازد. از دیگر وظایف این کمیته برنامه ریزی وظایف و مسئولیت های شرکت های هواپیمایی در رابطه با مسافران است.
کمیته حمل و نقل یاتااین کمیته به بررسی فعالیت های تجاری شرکت های هواپیمایی می پردازد. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) از طریق این کمیته در تلاش است تا با استانداردسازی فرم ها، قراردادها و رویه ها، امور شرکت های هواپیمایی را ساده کند.
کمیته بهداشت یاتااین کمیسیون متشکل از کارشناسان پزشکی است و عوامل روانی که ممکن است بر سلامت و ایمنی خدمه پرواز و مسافران تأثیر بگذارد را بررسی می کند. این کمیته یک کانال ارتباطی بین خطوط هوایی و سازمان بهداشت جهانی است.

نحوه کدگذاری یاتا چگونه است؟

هنگام نحوه کدگذاری برای کد فرودگاهی یاتا باید به این نکته توجه کنید که کد یاتا از سه حرف انگلیسی تشکیل شده است و می توان از آن برای شناسایی مکان فرودگاه استفاده کرد. روش های مختلفی برای کدگذاری وجود دارد.  معمولا کد یاتا از نام شهر، نام منطقه یا نام خود فرودگاه گرفته می شود. برای مثال ATL کد فرودگاه آتلانتا و THR کد فرودگاه مهرآباد تهران بر اساس سه حرف اول نام شهر است.

یا JNB کد فرودگاه ژوهانسبورگ است که از حروف استفاده شده در نام شهر تشکیل شده است. در شهرهای بزرگ دنیا کدگذاری یاتا معمولا با توجه به نام فرودگاه انجام می شود. برای مثال کد یاتا فرودگاه بین المللی امام خمینی IKA است که نام فرودگاه فرودگاه بین المللی امام خمینی از آن گرفته شده است.

فرق کد ایکانو و کد فرودگاهی یاتا

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به توضیحاتی درباره کد فرودگاهی یاتا پرداختیم و متوجه شدیم که با کد ایکانو تفاوت هایی دارد. از این رو در ادامه، به مقایسه کدهای ایکائو و کد فرودگاهی یاتا خواهیم پرداخت:

  • یکی از تفاوت های بین ICAO و IATA این است که ایکائو از چهار حرف تشکیل شده است.
  • همچنین از دیگر تفاوت بین ICAO و IATA این است که کد فرودگاه یاتا معمولاً برای اهدافی مانند تابلوهای اعلانات خطوط هوایی، خرید و اعلام اطلاعات بلیط پرواز و موارد مشابه استفاده می شود. در همین حال، کد ایکائو کمی خاص تر است.
  • هدف ایکائو بهره برداری و شناسایی امکانات حمل و نقل هوایی مانند ایستگاه های هواشناسی، شناسایی کلیه امکانات حمل و نقل هوایی، مراکز کنترل ترافیک هوایی، کنترل پروازها و ایستگاه های بین المللی است.
  • یکی دیگر از کاربردهای ایکائو که کد فرودگاهی یاتا ندارد این است که از اختصارات مخصوص ایکائو برای پروازهایی که در کشورهایی در سرتاسر جهان که مختص یاتا نیستند استفاده می شود.

به طور کلی اصلی ترین تفاوت ایکائو و یاتا این است که یاتا یک کد بین المللی 3 حرفی و ایکائو یک کد منطقه ای 4 حرفی است. اگرچه فرم کدگذاری ایکائو با یاتا متفاوت است؛ اما کد ایکائو قوانین جداگانه ای برای کشورهای بزرگ و کوچک دارد. در عین حال، شکل ساختاری ایکائو تفاوت هایی در حوزه سیاسی و اداری دارد. بدون شک کد ایکائو فرودگاه ها و کشتی های نظامی و غیرنظامی در منطقه، تفاوت های اساسی در ذات خود دارند.

سوالات متداول

کد یاتا چیست؟

کد فرودگاهی یاتا کدی است که می توانید بر روی بلیت هواپیما مشاهده کنید؛ این کد، یک کد سه حرفی است که که برای شناسایی فرودگاه ها و هواپیماها به کار می رود و معمولا از سه حرف انگلیسی بزرگ تشکیل شده است که در در کنار نام فرودگاه می توانید مشاهده کنید.

کدگذاری برای یاتا با چه اهدافی انجام می شود؟

این کد گذاری با هدف توسعه و بهبود ایمنی، کارایی، ارائه خدمات با کیفیت، بهبود استانداردها برای ساده سازی فرآیند ها، همکاری با نهادهای دولتی، ارائه خدمات آموزشی، تروبج همکاری، حفظ رقابت پذیری و محافظت از حقوق خطوط هوایی انجام می شود.

انجمن یاتا امور خود را در چند کمیته تقسیم می کند؟

این کمیته ها به پنج دسته کمیته مالی، کمیته فنی، کمیته حقوقی، کمیته حمل و نقل و کمیته بهداشت یاتا تقسیم می شوند. هر کدام از این کمیته ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

نحوه کدگذاری یاتا به چه شکل می باشد؟

روش های مختلفی برای کدگذاری یاتا وجود دارد. این کد معمولا از نام شهر، نام منطقه و نام فرودگاه تشکیل می شود که می توانید آن را در بلیت هواپیما مشاهده کنید. معمولا در شهرهای بزرگ نیز نام فرودگاه به عنوان کد فرودگاهی یاتا مشخص می شود.

کد ایکائو و کد فرودگاهی یاتا چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

از تفاوت های این دو کد می توانیم به تعداد حروف آن اشاره کنیم. به طوری که کد ایکائو از چهار حرف اما کد یاتا از سه حرف تشکیل شده است. دومین تفاوت در اهدافی است که هر کدام از این کدها دنبال می کنند. معمولا از کد فرودگاهی یاتا برای تابلو اعلانات، خرید بلیط هواپیما استفاده می شود. اما کد ایکائو برای اهدافی همچون شناسایی امکانات حمل و نقل، کنترل ترافیک پرواز و ایستگاه ها استفاده می شود. همچنین از کد ایکائو نیز می توانید برای پرواز به کشورهایی استفاده کنید که کد مخصوص به یاتا را ندارد.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی کردیم تمامی اطلاعات مورد نیاز برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با کد فرودگاهی یاتا را در اختیارتان قرار دهیم.

این کد در واقع یک کد سه حرفی است که برای تشخیص فرودگاه ها، خطوط هوایی و هواپیما ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کد کاربردهای دیگری هم دارد که در این مقاله به طور مفصل توضیح دادیم. بنابراین چنانچه سوالی در رابطه با کد یاتا داشتید که در این مقاله پاسخی پیدا نکردید می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات مختلف و متنوعی در زمینه حمل و نقل همچون حمل بارته لنجی، حمل درب به درب کالا، انجام تشریفات گمرکی و … به شما عزیزان ارائه می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *