آنچه در این مقاله میخوانید

استعلام هزینه حمل

کدینگ بین‌ المللی واگن‌ ها چیست و چه اهدافی دارد؟

کدینگ-بین‌المللی-واگن‌ها

مقدمه

امروزه حمل و نقل ریلی در تمامی بخش های مربوطه پیشرفت چشمگیری داشته است، به همین دلیل به حمل و نقل سبز معروف شده است. در این محتوا در مورد کدینگ بین‌ المللی واگن‌ ها توضیح داده ایم پس تا آخر محتوا همراه ما باشید.

در سراسر دنیا حمل و نقل ریلی دارای ویژگی های مشترکی مانند امنیت، سرعت و ظرفیت بالا در بین بخش ها وجود دارد. از آن جایی که حمل و نقل ریلی دارای آلودگی زیست محیطی کمتری است و همچنین از نظر اقتصادی به صرفه می باشد، مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. بهتر است بدانید که سرعت پیشرفت ناوگان ریلی بیشتر از سایر بخش ها می باشد.

همین امر سبب شده است که عواملی مانند کدینگ واگن ها و رعایت مقررات استفاده از واگن ها به یکی از ضروری ترین کارها تبدیل گردد. به منظور افزایش سرعت و کیفیت تمامی عملیات های حوزه ی حمل ونقل ریلی در سطح بین المللی، کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها صورت خواهد گرفت. در این محتوا در مورد کدینگ بین المللی واگنها صحبت شده پس تا آخر محتوا همراه ما باشید.

 بنابراین در فاصله ی زمانی بسیار کوتاهی تمامی اطلاعات واگن ها، با توجه به استانداردهای اتحادیه بین المللی راه آهن به مقاصد مختلف نقل و انتقال می شود. به عبارت دیگر کدینگ بین المللی واگن ها به نوعی یک زبان مشترک در میان اپراتورهای مربوط به راه آهن می باشد. با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا در زمینه ی مقررات استفاده از واگن ها شما عزیزان را راهنمایی نماید.

کدینگ بین‌ المللی واگن‌ ها

کدینگ بین‌ المللی واگن‌ ها

ماشین ریلی که در زمینه های مسافربری و باری در حال فعالیت می باشد، واگن نام دارد. واگن ها بخش اعظم ناوگان ریلی راه‌آهن‌ را تشکیل می دهند و به عنوان کوچکترین واحد قطار شناخته می شوند. یکی از قسمت های واگن ها لوکوموتیو نام دارد که موتور قطار درون آن جای گرفته است.

از آن جایی که در حمل و نقل ریلی، واگن ها دارای اهمیت به سزایی می باشند، بهبود روش های بهره برداری و ساختار آن ها مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در حمل و نقل ریلی استفاده از رویکردهای جدید در این زمینه مانند کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها و رعایت کردن مقررات استفاده از واگن ها، خسارت های ناشی از بهره برداری های نامناسب را بسیار کاهش داده است.

منظور از کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها چیست؟

همان طور که می دانید طبق استانداردهای تعیین شده از سوی اتحادیه بین‌المللی راه آهن‌ها، برای افزایش دقت، سرعت و سهولت در تنظیم نمودن سندهای مربوط به قطارهای موجود، باید از سیستم های کدینگ بین‌المللی واگن‌ها به طور کامل پیروی نمایند. مقررات استفاده از واگن ها بدین صورت می باشد که هر یک واگن دارای کد شناسایی دوازده رقمی مربوط به خود می باشد که دارای مشخصات و ویژگی های خاصی است.

همان طور که مطلع هستید همانند کدگذاری لوکوموتیوها، طراحی کدینگ بین المللی واگن هانیز از طریق اتحادیه بین المللی راه‌آهن و یا به اختصار UIC صورت گرفته است. اعداد مربوط به کدینگ بین‌المللی واگن‌ها حاوی اطلاعات بسیار مهمی هستند. این اعداد موجب شناسایی واگن ها خواهند شد و میان شرکت‌های زیرساختی و مقامات کشورهای مختلف و همچنین اپراتورهای راه آهن، به عنوان یک زبان مشترک شناخته می شوند.

نحوه کدینگ بین المللی واگن ها

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره نمودیم در هنگام رعایت مقررات استفاده از واگن ها، کدینگ بین‌المللی واگن‌ها دوازده عدد می باشد که در 5 گروه مختلف قرار می گیرند. به طور معمول کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها را به صورت عمودی در سه سطر و حتی بیشتر همراه با کدهای حرفی و همچنین اعداد را به صورت افقی در کنار یکدیگر روی دو طرف بدنه ی واگن می نویسند. هر گروه با یک فاصله ی مناسب و با رقم کنترل با یک خط از همدیگر جدا می گردند هر کدام از این اعداد معنی خاصی دارند. توجه داشته باشید که هیچ وقت کدها را در جلو و پشت واگن ها درج نخواهند کرد.

رقم های یک تا 2

این رقم ها نشانگر طرفیت تعامل به منظور حمل و نقل داخلی و بین المللی و همچنین نوع وسیله نقلیه ی مورد نظر می باشد. رقم های 1 تا 2 مشخصات کامل واگن ها را نیز نشان می دهد. علاوه بر این به این نکته توجه داشته باشید که در کنار رقم ها به طور معمول کدهای حرف هم به کار می رود که شامل دو مورد RIV و RIC می باشد.

  • RIV  علامت اختصاری مربوط به مقررات استفاده از واگن ها در حوزه ی مسافربری در هنگام ترافیک می‌باشد.
  • RIC  علامت اختصاری مربوط به قوانین بین‌المللی استفاده از واگن‌های مربوط به باربری در هنگام ترافیک

رقم های 3 تا 4

با توجه به این کد راه آهن های خصوصی و دولتی دارای کد شناسایی منحصر به فردی می باشند. همچنین باید بگوییم که ارقام 3 تا 4 مربوط به کد کشور می باشد. به عنوان مثال کد شناسایی مربوط به راه آهن دولتی ایران نود و شش است.

رقم های پنج تا هشت

این ارقام به بهره برداری وسیله نقلیه و اطلاعات فنی مربوط می شود.

رقم های نه تا یازده

شماره سریال و یا به عبارت بهتر عدد اجرایی اختصاصی هر واگنی شامل 3 رقم می باشد.

رقم دوازده

این عدد به عدد خودآزمایی معروف می باشد. چرا که برای کنترل صحت ارقام دیگر استفاده می گردد.

سیستم کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها

امروزه در تمامی زمینه ها فناوری اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته است. در زمینه ی حمل و نقل ریلی و مقررات استفاده از واگن ها نیز سیستم هایی طراحی و اجرا شده اند که به صورت الکترونیک و از راه دور کلیه ی امور مربوط به ارگان ها و سازمان ها کنترل می شوند که موجب افزایش سرعت خدمات شده است. به منظور سیستمی کردن فرآیندها تمامی اطلاعات مربوطه به زبان ماشینی آورده می شود. بنابراین می توان گفت که پیش نیاز خدمات الکترونیک در زمینه ی تجارت، کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها می باشد. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم که در ادامه ی مطلب با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

اهمیت طبقه بندی و کدینگ

در تمام دنیا سیستم های کدگزاری مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها هدف خاصی را دنبال می کنند. بر همین اساس هر کدام از آن ها توسط سازمان های متفاوتی اداره خواهند شد. به فرآیند تقسیم عضوهای یک نوع جمعیت خاص به گروه های کوچکتر طبقه بندی گفته می شود.

هر کدام از این گروه ها، دارای مشخصات شبیه به هم هستند. به این نکته دقت داشته باشید که این فرآیند بعد از مرحله ی اجرا در سطح وسیع، برای زیرگروه‌ها نیز اعمال خواهد گردید. در ادامه ی این مقاله با ضرورت های کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها و رعایت مقررات استفاده از واگن ها آشنا خواهید شد.

ضرورت ها و اهداف کدینگ بین المللی واگن ها

  • سرعت بخشیدن در انتقال داده‌ها و بازیابی
  • منظم کردن داده های مربوطه به منظور مقایسه نمودن استاندارد آن ها
  • طبقه بندی مناسب موجودی ها در دسته هایی که قابل کنترل هستند

شاید برای شما هم سوال باشد که به چه دلیل واگن‌های مشابه را به زیرمجموعه‌های کوچکی تقسیم بندی می‌کنند. از آن جایی که واگن ها در حمل و نقل ریلی دارای تنوع بسیار زیادی می باشند، برای مدیریت عملیات ها، افزایش مطلوبیت، رعایت مقررات استفاده از واگن ها و همچنین بهبود کنترل، واگن های موجود را به زیرمجموعه های کوچکتری تقسیم می کنند.

یکی از اهداف بسیار مهم کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها، فراهم نمودن تجهیزات و ابزارآلات برای مدیریت بهتر داده ها، افزایش یافتن بهره وری، کارایی، تدارکات و همچنین تسهیل پشتیبانی است. سیستم کدینگ واگن ها در مبادلات بین المللی دارای اهمیت ویژه ای می باشند. با انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی با سابقه و تجربه ی فراوان شما عزیزان می توانید بدون نیاز به حضور داشتن مترجم  وحتی کارشناس، از اطلاعات واگن ها آگاهی کامل داشته باشید.

سیستم کدینگ واگن ها در ایران

همان طور که مطلع هستید حمل و نقل ریلی کشور ایران از سال هزار و سیصد و بیست و شش هجری شمسی (هزار و نهصد و چهل و هفت میلادی) عضو اتحادیه ی بین‌المللی راه آهن‌ ها گردید. در ادامه ی بحث با مقررات استفاده از واگن ها و موارد مختلف معاملات ایران با اتحادیه ی بین‌المللی راه آهن‌ آشنا خواهید شد.

  • دریافت راهنمایی از UIC برای چک کردن مسائل عملیاتی و فنی
  • مبادلات مربوط به داده در حوزه های مختلف میان UIC و راه آهن کشور ایران
  • استفاده نمودن از استانداردها در زمینه ی مشخصات فنی، فناوری اطلاعات، بهره‌برداری و ترافیک
  • به کارگیری توانایی اتحادیه مربوطه برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مورد نظر

باید بدانید که هر راه آهن علاوه بر کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها قادر است که کدینگ اختصاصی داشته باشد. در راه آهن ایران واگن های باری دارای کد 7 رقمی هستند. شش رقم اول مربوط به شناسایی واگن ها و رقم نهایی نیز عدد کنترل یا خود آزمایی است.  

کدینگ بین المللی واگن ها از چپ به راست

  • رقم 1: نوع واگن را نشان خواهد داد.
  • رقم 2: گویای وضعیت قرمز می باشد.
  • رقم 3: تعداد محورها را نشان می دهد.
  • رقم 4 تا 6: شماره سریال واگن است.
  • رقم 7: عدد خودآزمایی و یا کنترل می باشد.

سوالات متداول

اعداد مربوط به کدینگ بین‌المللی واگن‌ها حاوی چه نوع اطلاعاتی است؟

اعداد مربوط به کدینگ بین‌المللی واگن‌ها حاوی اطلاعات بسیار مهمی هستند. این اعداد موجب شناسایی واگن ها خواهند شد و میان شرکت‌های زیرساختی و مقامات کشورهای مختلف و همچنین اپراتورهای راه آهن، به عنوان یک زبان مشترک شناخته می شوند.

در هنگام کدینگ بین المللی واگن ها، کدهای حرفی شامل چه مواردی می باشد؟

به طور معمول کدهای حرفی شامل دو مورد RIV و RIC می باشد. RIV علامت اختصاری مربوط به مقررات استفاده از واگن ها در حوزه ی مسافربری در هنگام ترافیک می‌باشد و RIC  علامت اختصاری مربوط به قوانین بین‌المللی استفاده از واگن‌های مربوط به باربری در هنگام ترافیک می باشد.

یکی از اهداف مهم کدینگ بین المللی واگن ها چیست؟

یکی از اهداف بسیار مهم کدینگ بین المللی واگن ها، فراهم نمودن تجهیزات و ابزارآلات برای مدیریت بهتر داده ها، افزایش یافتن بهره وری، کارایی، تدارکات و همچنین تسهیل پشتیبانی است.

در راه آهن ایران واگن های باری دارای کد چند رقمی می باشد؟

در راه آهن ایران واگن های باری دارای کد 7 رقمی هستند. شش رقم اول مربوط به شناسایی واگن ها و رقم نهایی نیز عدد کنترل یا خود آزمایی است.  

جمع بندی

همان طور که می دانید سال های بسیار زیادی است که صنعت حمل و نقل به منظور توسعه ی اقتصادی و شکل گیری جوامع انسانی در سراسر جهان نقش بسیار مهمی دارد. امروزه این امر در سطح بین المللی نیز پیشرفت بسیار زیادی نموده است. یکی از مهم ترین بخش های حمل و نقل، ناوگان حمل و نقل ریلی می باشد که با توجه به فناوری اطلاعات پیشرفت بسیار زیادی داشته است.

همان طور که می دانید سیستم کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها برای افزایش سرعت در بهره برداری انجام می گیرد. در مقررات استفاده از واگن ها هر واگن دارای کد شناسایی مختص به خود می باشد که دارای معنای خاصی است. درج نمودن این کدها (محل قرارگیری روی بدنه ی واگن ها، نوع علامت، نوع رنگ و نحوه ی چاپ) با توجه به استانداردهایی که از سوی اتحادیه بین المللی راه آهن ها تعیین می شود قابل انجام است.

 کدینگ بین‌ المللی واگن‌ها یک زبان همسان میان تمامی اپراتورهای راه آهن می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی حمل و نقل ریلی و مقررات استفاده از واگن ها می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *