کانتینر-20-فوت-ویژه-حمل-و-نقل-دریایی--مشخصات-و-ابعاد-کانتینر-استاندارد

کانتینر 20 فوت ویژه حمل و نقل دریایی / مشخصات و ابعاد کانتینر استاندارد

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

کانتینر 20 فوت یکی از ابزارهای مهم جهت جا به جایی کالاها در سیستم نقل و انتقال های جهانی به حساب می آیند، به علت ظرفیت مناسب و مقاومت این بارگنج ها در شرایط خاص محیطی و عدم نفوذپذیری در مقابل آب، بیشتر در حمل و نقل ‌های دریایی به کاربرده می شوند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس برای پاسخ به سوالاتی نظیر مشخصات کانتینر 20 فوت چیست؟

ابعاد کانتینر 20 فوت ویژه حمل دریایی چگونه تعیین می شود و مناسب چه نوع کالاهایی می باشد؟ ظرفیت آن چگونه است و حداکثر ظرفیت بار چه اندازه می باشد؟ و به طورکلی جهت آشنایی جامع با مسئله حمل کانتینری این مقاله را آماده کرده، تا شما عزیزان را به طور کامل راهنمایی کرده باشد؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با مشخصات کانتینر 20 فوت

 به طور کلی مشخصات کانتینر 20 فوت این گونه است که این بارگنج به شکل یک جعبه فولادی ضد زنگ در اندازه شش متر در عرض 2.44 با ارتفاع 2.59 متر می باشد؛ که بیشتر در نقل و انتقال های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مناسب بودن ابعاد کانتینر 20 فوت و همچنین برخورداری از گنجایش باری خوب و ضد سرقت بودن، مقاومت بالا در مقابل ضربه، گرد و خاک به عنوان یکی از بارگنج های پرکاربرد در صنعت باربری به حساب می آید. ناگفته نماند بعد از استفاده از بارگنج های 20 فوتی در نقل و انتقال از آن ‌ها به عنوان انبار نیز استفاده خواهد شد.

مشخصات کانتینر 20 فوت (ابعاد و مشخصات فنی)

ممکن است تا به امروز در سطح شهر بارگنج هایی که به عنوان دکه نگهبانی در سازه های متعدد ساختمانی ایجاد شده اند را دیده باشید؛ مشخصات کانتینر 20 فوت به گونه ای است که در این مکان ها نیز به کاربرده می شوند.

اما به علت مناسب بودن ابعاد کانتینر 20 که به عنوان بارگنج 6 متری نیز شناخته شده است بیشتر در حمل و نقل های دریایی برای ارسال کالاهای با حجم کم و کوچک کاربرد دارد؛ به همین دلیل در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مشخصات این نوع بارگنج ها را به لحاظ فنی و هم چنین اندازه ها و ابعاد کانتینر 20 استاندارد را به طور کامل شرح خواهد داد.

ابعاد کانتینر 20 فوت

مشخصات کانتینر 20 فوتطولعرضارتفاع
ابعاد بیرونی/ برحسب متر6.102.442.59
ابعاد بیرونی/ برحسب فوت2088.6
ابعاد داخلی/ برحسب متر5.8982.3522.393
ابعاد داخلی/ برحسب فوت19.47.97.10

مشخصات فنی کانتینر 20 فوت

به طور کلی حجم داخلی این نوع از بارگنج ها 33.2  متر مکعب می باشد؛ در واقع منظور از حجم داخلی همان ظرفیت این نوع بارگنج 20 فوتی می باشد. وزن بار استاندارد و مجازی که در این نوع کانتینر می توان استفاده کرد حدود 17.5  تن است.

از دیگر مشخصات کانتینر 20 فوت این است که در این نوع بارگنج از فولاد دارای ضخامت ۳ میلی ‌متری با تخته ‌های اندود شده الواری استفاده شده است؛ تا حداکثر مقاومت را در مقابل ضربه و فشارهایی که در اثر تحمل وزن بالا به آن وارد می شود، داشته باشد. عرض درب این نوع از کانتینرها 2.35 متر و از نوع ضد سرقت می باشد که ضریب ایمنی آن را چند برابر کرده است.

انواع کانتینر 20 فوت

با توجه به مشخصات کانتینر 20 که پیش تر درباره آن ها صحبت شد، این نوع بارگنج ها در انواع مختلفی با توجه به نوع کاربرد و جنس بدنه طراحی و تولید شده اند.

در بخش قبلی ابعاد کانتینر 20 فوت را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم؛ به دلیل این که یکی از مسائل بسیار مهم موقع حمل دریایی بار، انتخاب یکی از انواع بارگنج ها بر حسب جنس، حجم و نوع کالا است؛ به همین منظور در این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی انواع آن ها که بیشتر در صنعت حمل و نقل کالا به روش دریایی مورد استفاده قرار می گیرند بپردازیم:

  • کانتینر 20 فوت سرباز
  • کانتینر 20 فوت یخچالی
  • کانتینر 20 فوت تانکری
  • کانتینر 20 فوت عایق دار
  • کانتینر 20 فوت تهویه دار
  • کانتینر 20 فوت حمل گاز 

اهمیت حمل  و نقل دریایی کالا با کانتینر

از گذشته تاکنون حمل کانتینری به یکی از متداول ترین و مقرون به صرفه ترین روش های نقل و انتقال کالا تبدیل شده است. به طور معمول شیوه حمل بار با بارلنج یا کانتینر به صورت دریایی، زمینی یا هوایی است که هر یک دارای شرایط و ویژگی های مخصوص به خود هستند؛ اما در این بین بیشترین ظرفیت نقل و انتقالات بین المللی مربوط به حمل و نقل دریایی کالا با مشخصات کانتینر 20 فوت و 40 فوت است.

در حال حاضر این نوع نقل و انتقال نقش اساسی در گسترش اقتصادی و مبادلات تجاری دیگر کشورها داشته است. هر چند نقل و انتقال به صورت دریایی خود نیز به شیوه های گوناگونی انجام می شود؛ اما ارسال بار دریایی با کانتینر بخش اعظمی از صنعت باربری دریایی را به خود اختصاص داده است. به طور کلی می توان گفت حمل کالا با ابعاد کانتینر 20 ، 40 فوت و بارگنج های بزرگتر نقش فراوانی در رونق تجارت بین المللی داشته است.

کاربرد کانتینر 20 فوت

با توجه به مشخصات کانتینر 20 فوت، در نقل و انتقالات محصولات به روش دریایی از انواع بارگنج ها با توجه به نوع کارایی آن ها استفاده خواهد شد. ابعاد کانتینر 20 فوت به گونه ای است که نسبت به بقیه بارگنج ها کارایی بیشتری در صنعت حمل دریایی دارد؛ به طور کلی کاربرد این نوع از بارگنج ها به شرح ذیل است:

  • تسهیل در بارگیری و نقل و انتقال بار
  • توانایی آمارگیری کالاهای بارگیری شده
  • ممانعت از سرقت کالاهای بارگیری شده
  • حفظ کالاهای ارسالی از آسیب های احتمالی
  • جا به جایی کالاهای فاقد بسته بندی به صورت فله

مزایای استفاده از کانتینر 20 فوت

بر اساس مشخصات کانتینر 20 فوت می توان به این نتیجه رسید که یکی از بهترین گزینه ها جهت حفاظت و نگهداری محصولات محسوب می شوند. ابعاد کانتینر 20 فوت به گونه ای طراحی شده است که از درب های ضد سرقت برای بالا بردن امنیت آن در حمل و نقل محصولات استفاده شده است.

که همین مسئله سبب شده این نوع از بارگنج ها از محصولات و کالاها در برابر دزدی محافظت کنند. یکی دیگر از مشخصات کانتینرهای 20 فوتی که از ویژگی های مهم آن نیز می باشد؛ مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید، باران و برف است. همچنین آمارگیری محصولات به وسیله این نوع از بارگنج ها راحت و حمل و نقل کالاها به انبار بدون دردسر قابل انجام است.

معایب استفاده از کانتینر 20 فوت

مشخصات کانتینر 20 فوت به گونه ای است که علاوه بر مزایای فراوانی که قبل تر درباره آن صحبت کردیم، دارای معایبی نیز می باشد که به شرح زیر است:

  • پس از بارگیری و تخلیه بار در مقصد مورد نظر هزینه اضافی جهت بازگشت بارگنج به مبدا باید پرداخته شود.
  • برای نقل و انتقال و بارگیری کالاها در بارگنجی با مشخصات کانتینر 20 فوت به تجهیزات مخصوص نیاز است.
  • استفاده از این نوع بارگنج ها جهت جا به جایی بارهایی که از وزن پایینی برخوردارند، سبب اتلاف هزینه ها خواهد شد.
  • این امکان وجود دارد که بارگنج ها موقع استفاده به علت اصطکاک، ساییدگی، برخورد ناگهانی و یا نیروی بارهای وارده بیش از حد مجاز دچار خسارت شوند که اگر قاب آن ها دچار پیچش یا تاب شود به طور کل از رده خارج خواهد شود.
  • هر چه قدر دو انتهای این بارگنج ها بسیار قوی هستند؛ ولی از سقف ضعیفی برخوردارند و به همین دلیل از محدودیت وزن سیصد کیلوگرم پیشنهاد می شود.

سوالات متداول

ابعاد کانتینر 20 فوت چگونه است؟

این نوع از بارگنج ها که بسیار پرطرفدار نیز هستند دارای ابعادی به اندازه طول داخلی 5.9 متر، عرض داخلی 2.35 متر، ارتفاع داخلی 2.39 متر، عرض درب 2.35 متر، حجم داخلی 33.2 متر مکعب و وزن 1.8 تن هستند.

انواع کانتینر 20 فوت بر اساس نوع کدامند؟

این نوع از بارگنج ها بر اساس نوع، دارای دسته بندی های مختلفی هستند که شامل کانتینر سرباز، کانتینر یخچالی، کانتینر تانکری، کانتینر عایق دار، کانتینر تهویه دار و کانتینر حمل گاز می باشند.

میزان بار مجاز کانتینر 20 فوت چقدر است؟

با توجه به مشخصات کانتینر 20 فوت باید به میزان بار مجاز آن بسیار توجه کرد؛ زیرا اگر بیش از حد باشد هم از طول عمر مفید آن کاسته می شود و هم از لحاظ ایمنی نقل و انتقال مشکلاتی را ایجاد می کند، به طور کلی میزان بار مجاز کانتینر های ۲۰ فوت چیزی حدود 17.5  تن است.

استفاده از کانتینرهای 20 فوتی چه مزایایی دارد؟

با توجه به ابعاد کانتینر 20 فوت از مزایای بارز آن ها می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر گرد و غبار و شرایط بد آب و هوایی، برخورداری از درب ضد سرقت، امنیت بالای آن، آمارگیری آسان، حمل و نقل و بارگیری راحت محصولات و… اشاره کرد.

جمع بندی

شما همراهان گرامی در این مطلب با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ارائه دهنده انواع خدمات کشتیرانی و نقل و انتقالات دریایی همراه بودید. ما در این مقاله درباره مشخصات کانتینر 20 فوت، ابعاد کانتینر 20 فوت و همچنین مزایا و معایب استفاده از این نوع بارگنج اطلاعات جامعی را در اختیار شما  عزیزان قرار دادیم.

در انتها یادآور می شویم که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا دیگر خدمات حمل بار می توانید با کارشناسان متخصص شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید و از راهنمایی های آن ها نهایت استفاده را ببرید. در پایان امیدواریم این مقاله برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *