کانتینرهای فلت رک

کانتینرهای فلت رک در حمل و نقل دریایی (هر آنچه که باید بدانید)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

کانتینرهای فلت رک یکی از انواع کانتینرهای قابل استفاده در سیستم حمل و نقل دریایی است و ویژگی های خاص خود را دارد. در حالی که بیش از 90 درصد کالاهای جهان از طریق کشتی حمل می شود، صادرات و واردات از طریق دریا و آبراه یکی از رایج ترین روش های تجارت در جهان است. انواع کانتینرها از جمله کانتینرهای فلت رک کمک زیادی به رونق این صنعت در حمل و نقل کالا و مواد اولیه کرده است.

 با توجه به افزایش تجارت بین المللی و افزایش بارگیری کشتی ها، توسعه کانتینرها با اندازه ها و ظرفیت های مختلف نیز در آینده روند رو به رشدی خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با کانتینر فلت رک، ظرفیت بارگیری، مراحل بارگیری و مزایا و معایب این کانتینر، تا انتهای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید.

کانتینرهای فلت رک در حمل و نقل دریایی
کانتینرهای فلت رک در حمل و نقل دریایی

آشنایی با کانتینرهای فلت رک در حمل و نقل دریایی

کانتینرهای فلت رک نوعی کانتینر حمل و نقل است که بدون جداکننده و دیواره های جانبی تولید می شود و دو طرف آن باز است. در واقع کانتینر فلت رک دارای یک کف و دو بلوک فلزی در هر انتها (به نام محافظ) است که جایگزین دیوارهای جانبی می شود. بنابراین می توان گفت که مهمترین قسمت های این کانتینر عبارتند از:

  • کفه
  • شاسی فولادی
  • دو جداره فولادی در جلو و پشت مخزن (متحرک و قابل تنظیم)

این نوع کانتینرها برای حمل بارهای سنگین و حجیمی که ابعاد استاندارد برخی دیگر از کانتینرها را بیشتر می کند، مناسب هستند. همچنین برخی از کالاها به دلیل شکل و حالت خاصی که دارند فقط با کانتینرهای فلت رک حمل می شوند. کانتینرهای فلت رک در حمل و نقل دریایی ضروری هستند؛ زیرا به عنوان یک وسیله حمل و نقل استاندارد برای انواع محموله ها استفاده می شوند و در عین حال راهی ایمن، کارآمد و موثر برای بارگیری، حمل و نقل و تخلیه محموله های سنگین و حجیم در بنادر دریایی ارائه می دهند.

ابعاد کانتینرهای فلت رک

شاید برای افراد شما هم این سوال پیش بیاید که ابعاد کانتینرهای فلت رک چقدر است؟ در حمل و نقل از دو نوع کانتینر استفاده می شود. یکی از آنها 20 فوت و دیگری 40 فوت است. هر دو نوع 20 فوت و 40 فوت با ارتفاع 2.5 متر معمولاً با اندازه های استاندارد شرح داده شده در ادامه در دسترس هستند.

  • 20 فوت: طول 6.04 متر، عرض 2.24 متر و ارتفاع 2.5 متر
  • 40 فوت: 12.19 متر طول، 2.24 متر عرض و 2.5 متر ارتفاع

شما عزیزان می توانید هر کدام از این کانتینر های فلت رک را با توجه به حجم و ابعاد محموله ای که می خواهید ارسال کنید، انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

ظرفیت بارگیری کانتینرهای فلت رک

ظرفیت بار کانتینرهای فلت رک به وزن و اندازه محصول و ظرفیت بار قفسه های محصول بستگی دارد. بنابراین شما با توجه به حجم و وزن بسته ارسالی می توانید کانتینر مناسب را برای حمل و نقل انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک کانتینر فلت رک به ابعاد 20 فوت، 6.05 متر طول، 2.45 متر عرض و 2.5 متر ارتفاع می تواند تقریباً 28.3 تن بار را در خود جای دهد.

در واقع باید توجه داشت که این ظرفیت به ظرفیت بارگیری و جابجایی ظرفی که در آن قرار می گیرد و وزن و اندازه و نوع وسایلی که در آن قرار می گیرد بستگی دارد و داخل آن می تواند متفاوت باشد.  شما می توانید به کمک کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، کانتینر مناسب بسته خود را انتخاب کنید.

مراحل بارگیری و تخلیه کالا در کانتینرهای فلت رک

مراحل بارگیری و تخلیه کانتینرهای فلت رک تقریباً مشابه سایر کانتینرها است که در ادامه مقاله به آنها اشاره می کنیم:

مراحل بارگیری و تخلیه کالا در کانتینرهای Flat rack
مراحل بارگیری و تخلیه کالا در کانتینرهای Flat rack

بارگیری

در مرحله بارگیری، کالا در کانتینرهای فلت رک بارگیری می شود، کالاها با کمک میله هایی ثابت می شوند و در جای خود محکم نگه داشته می شوند. این حلقه ها معمولاً روی ریل های اطراف ظروف، گوشه ها و سطوح صاف کانتینر نصب می شوند. یکی از ویژگی های رینگ ها تحمل فشار بالا برای بارهای مختلف از 2000 کیلوگرم تا 4000 کیلوگرم است. سپس کانتینر با کامیون یا تریلر به کشتی منتقل می شود.

نحوه حمل کانتینر از طریق دریا

در داخل کشتی، کانتینرهای فلت رک برای ذخیره سازی تعیین شده در دریا با تجهیزات بالابر منتقل می شود.

تخلیه محموله

هنگامی که کشتی به مقصد می رسد، فلت رک با کمک دستگاه های بالابر از کشتی تخلیه می شوند و سپس با کامیون به مقصد نهایی منتقل می شوند.

لیست کالاهای قابل حمل با کانتینر فلت رک

کانتینرهای فلت رک برای حمل اقلام سنگین و حجیم با اندازه های ثابت طراحی شده اند. کالاهایی که می توانید با کانتینرهای فلت رک حمل کنید شامل موارد زیر است:

  • محصولات فلزی
  • ماشین آلات صنعتی
  • قطعات خودرو
  • مصاالح ساختمانی
  • انواع ماشین آلات ساختمانی
  • ماشین آلات کشاورزی
  • آسانسور
  • تجهیزات الکترونیکی
  • تجهیزات پزشکی

 البته باید توجه داشت که نوع و وزن بار مجاز در هر کانتینر بسته به نوع کانتینر و شرکت حمل و نقل متفاوت است. این کانتینرها به دلیل قابلیت حمل بارهای بزرگ و سنگین از اهمیت و جایگاه ویژه ای در صنعت حمل و نقل کانتینری برخوردار هستند. آنها توسط شرکت های حمل و نقل و صنایع مختلف به عنوان یکی از کاربردی ترین راه حل ها برای حمل و نقل کالاهای سنگین و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

لیست محصولات قابل حمل با کانتینر فلت رک
لیست محصولات قابل حمل با کانتینر فلت رک

مزایا و معایب استفاده از کانتینر فلت رک

استفاده از کانتینرهای فلت رک دارای یکسری مزایا و معایبی است که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

مزایای کانتینر فلت رک

کانتینر فلت رک دوجداره مزایایی برای حمل و نقل کالاهای سنگین و حجیم دارد. مزایای استفاده از این کانتینر عبارتند از:

  • به دلیل عدم وجود دیواره های جانبی در کانتینر، بارهای سنگین و بزرگ را می توان راحت تر و ایمن تر بارگیری کرد.
  • کانتینر فلت رک  برای حمل بارهایی که به دلیل اندازه و وزن در شرایط سخت محیطی مانند ماشین آلات کشاورزی و راهسازی نیاز به حفاظت آسان دارند، ایده آل است.
  • این کانتینر به دلیل دارا بودن ریل و پایه روی کانتینر، امکان حمل بار به صورت تراکتور را نیز ارائه می دهد.
  • استفاده از کانتینرهای فلت رک به دلیل بسته بندی مناسب بار و کاهش زمان بارگیری و تخلیه، هزینه حمل و نقل کالا را کاهش می دهد.
  • به دلیل نداشتن دیوار و سقف، این کانتینرها امکان جابجایی و بارگیری آسان کالا را فراهم می کند.
  • در صورت لزوم و در شرایط خاص می توان قسمت های طولی و سقف ظرف را به راحتی با چادر پارچه ای یا برزنت پوشاند.

معایب کانتینر فلت رک

همانطور که خواندید کانتینرهای فلت رک در مقایسه با انواع دیگر کانتینرها علاوه بر مزیت هایی که دارند؛ معایبی هم دارند. برخی از معایب استفاده از این کانتینرها عبارتند از:

  • کانتینرهای این نوع دارای اندازه و ابعاد خاصی هستند، بنابراین تعداد پایانه هایی که می توانند آنها را بپذیرند محدود است. همچنین با توجه به ظرفیت بار زیاد، تخلیه و نصب  در این نوع کانتینر دشوار تلقی می شود.
  • این کانتینرها به دلیل قاب محکم و کف فولادی قیمت بالاتری نسبت به سایر کانتینرها دارد.
  • به دلیل ساختار ویژه کانتینر فلت رک، کالاهای حساس ممکن است در حین حمل آسیب ببینند.
  • عملیات بارگیری و غربالگری در این نوع کانتینرها باعث افزایش اشغال کارکنان و نیاز به مراقبت دقیق از کانتینر می شود.
معایب استفاده از کانتینر فلت رک
معایب استفاده از کانتینر فلت رک

جمع بندی

کانتینرهای فلت رک یکی از انواع کانتینرها برای حمل کالا می باشد که در صنعت حمل و نقل انواع و اقسام کانتینر وجود دارد. همچنین با توجه به نوع کالا و وزن کالا دارای ویژگی ها و قابلیت هایی می باشد که شما می توانید بارگنجی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. در این مطلب یکی از پرکاربردترین کانتینرها را معرفی کردیم و مزیت های استفاده از آنها را به شما همراهان عزیز نشان دادیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات مختلفی در زمینه ارسال بار دریایی، حمل درب به درب کالا، حمل بار ته لنجی و… ارائه می دهد. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل فرمایید.

کانتینر فلت رک چیست؟

کانتینرهای فلت رک یکی از انواع کانتینرهایی می باشد که در حمل و نقل بارهای سنگین و حجیم مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهید بار خودتان را از مسیرهای دریایی حمل کنید، استفاده از کانتینرهای فلت رک یکی از موارد بسیار مهم و ضروری است.

در کانتینرهای فلت رک مراحل بارگیری و تخلیه به چه صورت است؟

در مرحله بارگیری، کالای شما به کمک میله های مخصوصی ثابت شده و به صورت کاملا محکم نگه داشته میشود. پس از اینکه بار شما به مقصد رسید، کانتینرهای فلت رک به کمک بالابرها از کشتی تخلیه می شوند تا با کمک کامیون ها به مقصد نهایی ارسال شوند.

مزایای استفاده از فلت رک چیست؟

از مزیت های استفاده از کانتینرهای فلت رک این است که می توانید بارهای سنگین را به راحتی و ایمن بارگیری کنید. این کانتینرهای برای حمل بارها با وزن  و اندازه بسیار زیاد مناسب است. امکان حمل بار به صورت تراکتوری امکان پذیر می باشد.هزینه حمل و نقل در این کانتینرها کاهش می یابد.امکان جابه جایی و بارگیری آسان نیز فراهم خواهد شد.

کالاهای قابل حمل با کانتینرهای فلت رک کدام اند؟

این کانتینرها برای حمل کالاهای سنگین مانند، ماشین آلات صنعتی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، وسایل نقلیه، ماشین آلات کشاورزی، آسانسور، تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات پزشکی مناسب هستند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *