نحوه-ارسال-کالاهای-خطرناک-به-صورت-بین-المللی

نحوه ارسال کالا های خطرناک به صورت بین المللی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه نقل و انتقال در سطح دنیا به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد و حمل مرسوله های مختلف از جمله حمل کالا های خطرناک کار بسیار ساده ای نیست. با توجه به این نکته حمل کالای خطرناک (Dangerous Goods) از موارد مهمی می باشد که باید بسیار به آن دقت داشت. در واقع ارسال کالای خطرناک به شیوه هوایی بسیار پیچیده است.

اگر قوانین و مقررات و استانداردهای جهانی رعایت شود، به طور قابل توجهی در ایجاد حادثه ممانعت می شود. حمل کالاهای خطرناک به شیوه هوایی آن قدر مهم است که  سازمانهای جهانی نقل و انتقال همچون یاتا (IATA) و ایکائو (ICAO) مقررات ویژه ای را تدارک دیده اند.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نیز با آگاهی کامل از این قوانین و مقررات و با به کارگرفتن کارشناسان مجرب به طور ویژه اقدام به نقل و انتقال این گونه مرسوله ها به شیوه حمل هوایی و  دریایی کرده و باعث اطمینان خاطر مشتریان و شرکت‌ های هواپیمایی شده است. تا پایان  ما را همراهی کنید.

کدام کالاها، چه کالای کالا های خطرناک محسوب می شوند؟

منظور از کالاهای خطرناک در زمینه تجارت های بین المللی، کالاهایی است که می توانند برای ابزار حمل کالای خطرناک، اموال و محیط زیست خطر ساز باشند. همچنین در کتاب قوانین کالای خطرناک یانا از آن ها یاد شده است. لازمه ارسال کالای خطرناک رعایت قوانین تعبیه شده برای آن است و باید به واسطه شرکت های حمل و نقل که مجوز دارند انجام شود.

باید برای حمل این گونه کالاها شرایط به خصوصی رعایت شود و از لحاظ بسته بندی و میزان که مجوز دارند بر حسب کتاب کالاهای خطرناک که به واسطه سازمان بین المللی یاتا تعیین شده پذیرفته شوند و سپس ارسال گردند. این کالاها به نه دسته تقسیم شده اند که قوانین هر کدام جدا می باشد. در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس هر کدام را به صورت جداگانه شرح می دهد:

 مواد منفجره (EXPLOSIVES)

منظور از مواد منفجره در کالاهای خطرناک، مواد جامد و مایعی می باشد که می توانند واکنش شیمیایی انجام دهند و گاز، دما، سرعت و فشار تولید کنند و باعث خسارت وارد کردن به محیط زیست شوند. بنابراین پست جهانی قوانین و مقررات سختی برای حمل کالای خطرناک در نظر گرفته است که در صورت رعایت آن ارسال کالای خطرناک قابل انجام است.

گازها (Gasses)

کالاهای خطرناک که شامل گازهایی همچون گازهای قابل اشتعال، غیر قابل اشتعال، غیر سمی و سمی یا خورنده می شوند نیز دارای قوانین و مقررات مخصوص خود هستند که باید رعایت شوند در غیر این صورت ارسال کالای خطرناک قابل انجام نیست.

مایعات قابل اشتعال (Flammable liquids)

کالاهای خطرناک شامل مایعات نیز می باشد. در واقع هر مایع قابل اشتعالی  که نقطه اشتعال بخارهای آن شصت درجه سانتی گراد یا کمتر است دارای قوانین خاصی است که با رعایت آن ارسال کالای خطرناک انجام خواهد شد. حمل کالای خطرناک (مایعات) به دو گروه مایعات آتش زا ( مانند بنزین ) و مایعات قابل احتراق ( مانند گازوئیل ) تقسیم بندی می شود.

جامدات اشتعال زا (Flammable solids)

کالاهای خطرناک که به شکل جامد هستند دارای شرایط خاصی هستند که در صورت رعایت همه نکات ارسال کالای خطرناک امکان پذیر است. حمل کالای خطرناک جامد شامل موادی همچون کبریت، گوگرد، نیرونفتالین می باشد.

اکسید کننده ‌ها و پراکسیدهای آلی (Organic oxidants and peroxides)

اکسید کننده ها و پراکسیدهای آلی جز کالاهای خطرناک محسوب می شوند. ارسال کالای خطرناک همچون اکسید کننده ها از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که آن ها با آزاد کردن اکسیژن باعث آتش سوزی می شود. همچنین حمل کالای خطرناک همانند پراکسیدهای آلی که به شکل مایع یا جامد هستند بسیار مهم است زیرا با کوچک ترین جرقه دچار آتش سوزی خواهند شد.

 گازهای سمی و عفونی (Toxic and infectious substances)

نوعی گاز وجود دارد که شامل کالاهای خطرناک می باشد، زیرا با وصف این که به لحاظ شیمیایی و فیزیولوژیک بی اثر هستند، اما زیاد بودن آن سبب خفگی خواهد شد. خیلی از این گازها حتی در پراکندگی کم نیز تأثیر خیلی بدی دارند. این دسته از گازها آتش‌زا ، سوزاننده و مسموم‌کننده هستند.

رادیواکتیو (Radioactive material)

رادیواکتیوها نیز زیر مجموعه ای از کالاهای خطرناک محسوب می شوند که می توانند اشعه های آلفا، بتا و گاما از خود تولید کنند. به همین دلیل در هنگام ارسال کالای خطرناک همچون رادیواکتیوها پست بین المللی در همه فرآیند حمل و نقل و انبارداری، برای آن ها برچسب های ویژه ای به کار می برد.

مواد خورنده‌ها (Corrosive Material-RCM)

کالاهای خطرناک همچون خورنده ها وقتی دچار نشتی می شوند ممکن است با دیگر کالا تماس برقرار کنند به همین دلیل اگر با بافت های زنده تماسی داشته باشند از راه فعل و انفعالات شیمیایی باعث آسیب دیدن آن ها می شود. بنابراین حمل کالای خطرناک مانند این مواد باید با دقت کافی انجام شود.

 سایر کالاهای خطرناک (RMD)

دیگر کالاهای خطرناک مواردی می باشند که در نقل و انتقال های جهانی باید طبق قوانین و مقررات وضع شده حمل شوند. ارسال کالای خطرناکی همانند یخ خشک، باتری، دانه‌های پلیمری و… شامل این دسته می باشد.

چند راه برای ارسال کالاهای خطرناک در سطح بین المللی چیست؟

حمل کالای خطرناک به سه روش دریایی، هوایی، زمینی و ریلی امکان پذیر می باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شرایطی را ایجاد کرده تا بازرگانان و تاجران گرامی بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی فرآیند ارسال کالای خطرناک را انجام دهند.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس یکی از معتبرترین شرکت های حمل و نقل کالاهای خطرناک به روش های مختلف می باشد که با داشتن تجربه کافی در حوزه واردات و صادرات و خدمات عالی بسته بندی به UN، رزرو و صادر کردن بارنامه به کشور مبدأ می فرستند. در روش های مختلف حمل کالای خطرناک باید به نکات زیر توجه کرد :

  • طبقه‌ بندی کالای خطرناک
  • توجه به ممنوعیت های صادر شده
  • تعلیم در حوزه حمل
  • بسته ‌بندی کالای خطرناک (UN)
  • علامت ‌گذاری و الصاق برچسب
  • مدارک و مجوزهای موردنیاز
  • جلوگیری از خطرات مخفی
  • گزارش حادثه/رویداد
  • ارائه اطلاعات

آیا می توانم کالاهای خطرناک را در سطح بین المللی حمل کنم؟

با توجه به نام کالاهای خطرناک دلیل بر این نمی شود که نمی توانند در سطح بین المللی حمل شوند. بنابراین حمل کالای خطرناک در سطح جهانی امکان پذیر است تنها باید قوانین و مقررات وضع شده به درستی رعایت شوند. ارسال کالای خطرناک در سطح بین المللی به سه روش امکان پذیر است که شامل حمل بار به روش دریایی ، هوایی و زمینی می باشد.

ناگفته نماند که حمل این کالاها به صورت مسافرتی در ساک و چمدان امکان پذیر نیست و ممنوع می باشد. زیرا بسته بندی این نوع کالاها باید برحسب کتاب قوانین و مقررات کالای خطرناک باشد.

آیا می توان کالاهای خطرناک را به صورت بین المللی از طریق حمل و نقل هوایی حمل کرد؟

تعداد انبوهی از کالاهای خطرناک اگر طبق قوانین و مقررات بسته بندی شوند می توانند از راه حمل هوایی برای کشورهای دیگر فرستاده شوند. ارسال کالای خطرناک نیازمند دانش و تجربه فراوانی می باشد. به طور کلی جا به جایی این گونه کالاها باید طبق دستورالعمل ‌های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و همچنین انجمن شرکت‌ های هواپیمایی (IATA) انجام شود.

مهمترین سوالی که در این بین ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که آیا حمل کالای خطرناک می تواند به شکل مسافری یا به صورت چمدانی باشد؟ یا خیر. در پاسخ باید بگوییم حمل کالای خطرناک با کیف و چمدان غیر قابل قبول است و ممنوع می باشد.

قوانین حمل کالاهای خطرناک چیست؟

همان طور که گفتیم تعیین قوانین و مقررات در ارسال کالای خطرناک نقش بسزایی دارد. برای حمل کالای خطرناک آیین نامه هایی در جهت مراقبت از تمام مواد، بارها و حاملان بار تدارک دیده اند. هر فردی که در حمل کالاهای خطرناک نقش دارد یکسری وظایف خواهد داشت که باید به خوبی آن ها را انجام دهند که با این کار احتمال آسیب دیدن به شدت پایین می آید.

لازمه حمل این کالاها به روش جاده ای یا ریلی، تنظیم توافق نامه و بخشنامه می باشد. برای حمل این کالاها انواع گوناگونی از نظارت ها قراردارد تا این روند را مورد کنترل خود قرار دهد که همه ی آن ها در دو سطح جهانی و ملی در حال فعالیت هستند. در حالت کلی قوانین حمل کالای خطرناک به شرح ذیل می باشد:

  • توصیه های سازمان ملل در حوزه حمل کالای خطرناک
  • دستورالعمل های فنی ICAO
  • مقررات کالای خطرناک IATA
  • کد بین المللی کالای خطرناک دریایی IMO

اهمیت بسته بندی کالاهای خطرناک

در هنگام حمل کالای خطرناک بسته بندی آن بسیار حائز اهمیت است. کالاهای خطرناک باید با توجه به نوع کالا و درجه خطرناک بودن آن بسته بندی شوند. در واقع موقع ارسال کالای خطرناک نحوه بسته بندی آن ها احتمال خسارت را پایین می آورد. به همین خاطر نوع بسته بندی آن ها در سه گروه یک ، دو و سه ( I , II , III) قرار می گیرد که به شرح زیر می باشد:

گروه‌ I براي مواد گروه به شدت خطرناك (high danger)

گروه II براي مواد گروه با خطر متوسط (medium danger)

گروه  III براي مواد گروه با خطر كم (low danger)

به طور کلی باید به این نکته توجه داشت اگر بیشتر از یک گروه بسته بندی برای یک ماده ذکر شود، لازم است که بسته بندی UN بر حسب گروه کالاهای خطرناک تعیین شود. این به این معناست که برای بالاترین درجه خطر قرار خواهد گرفت.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به بررسی نحوه حمل کالای خطرناک پرداختیم و تلاش کردیم شما عزیزان را با انواع مختلف کالاهای خطرناک آشنا کنیم.

در واقع ارسال کالای خطرناک نیازمند رعایت قوانین و مقرراتی می باشد که در سطح بین المللی وضع شده است. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با تکیه بر دانش و تجربه نیروهای کارآمد سال هاست در ایرلاین های گوناگون محموله های مشتریان خود را در گروه کالای خطرناک  با بالاترین میزان دقت جا به جا می کند. شما همراهان گرامی جهت دریافت مشاوره در زمینه های مختلف حمل و نقل بین المللی می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *