کاربرد-اینکوترمز-در-تجارت-بین‌-المللی-را-بشناسید

کاربرد اینکوترمز در تجارت بین‌ المللی را بشناسید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

شاید در ذهن خیلی از افراد این سوال به وجود بیاید که منظور از اینکوترمز چیست و چه کاربردی در تجارت های بین المللی دارد؟ در واقع باید گفت که قواعد اینکوترمز شامل گروهی از قبل تعیین شده از اصطلاحات تجارت بین المللی است که اتاق بازرگانی بین‌المللی در خصوص قوانین تجارت بین ‌المللی منتشر خواهد کرد. در این محتوا به کاربرد اینکوترمز در تجارت بین‌ المللی اشاره شده با ما همراه باشید.

به طور کلی کاربرد اینکوترمز در تجارت این گونه است که این اصطلاحات به طور وسیع در تراکنش‌ ها و معامله های تجاری به کار برده می شود. در اصل قوانین اینکوترمز با هدف انتقال دادن ساده وظیفه ها، قیمت ها و خطر های مربوط با نقل و انتقالات بین ‌المللی و تحویل محصولات به وجود آمده است.

به همین دلیل اصطلاحات تجارت بین المللی به منظور حذف ابهاماتی که توسط به کار بردن زبان‌ های مختلف کشورها ممکن است رخ دهد، به وجود آمده است و بیشتر در قراردادهای فروش در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند؛ که در ادامه این مطلب، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما عزیزان را بیشتر با کاربرد اینکوترمز در تجارت آشنا خواهد کرد.

کاربرد اینکوترمز در تجارت بین‌ المللی

مزیت های کاربرد اینکوترمز در تجارت بین‌ المللی

موقع انتخاب یکی از قواعد اینکوترمز، باید به این نکته توجه داشته باشیم که نوع محصول، نوع حمل، نیت و تعهدات دو طرف معامله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. با توجه به قوانین هر کشور و مکان تحویل بار،  این امکان وجود دارد که در فرآیند فروش و نوع قاعده منتخب تغییراتی به وجود بیاید که لازم است در قرارداد ثبت شده باشد.

به عبارتی دیگر، کاربرد اینکوترمز در تجارت این گونه است که در آن به بیمه و مدت زمان تحویل بار، تعهدات دو طرف معامله و … اشاره خواهد شد و موارد دیگری همچون نرخ محصول، روش پرداخت وجه، مالکیت محصول و … باید در قرارداد فروش به صورت مجزا ذکر شوند. دررابطه با استفاده از اصطلاحات تجارت بین المللی باید بگوییم که، به طور معمول اصطلاحات اینکوترمز در قراردادهای تجاری و بین طرفین قرارداد ( خریدار و فروشنده) از کشورهای گوناگون کاربرد دارد.

 به طور کلی، کاربرد اینکوترمز در تجارت، در رابطه با مسئولیت دو طرف معامله در شرایط مرتبط با خرید و فروش است و به خطرهای احتمالی نقل و انتقال و ترخیص محصولات صادراتی یا وارداتی ارتباطی ندارد؛ زیرا این موارد به قواعد حمل و نقل مربوط می شود.

 از مهمترین مزیت ها و کاربرد اینکوترمز در تجارت بین الملل این است که به کلیه سوالات در حوزه های گوناگونی همچون مباحث نقل و انتقال و ترابری و همچنین هزینه ‌های مربوط به آن پاسخ می دهد.

همچنین از دیگر مزیت های قواعد اینکوترمز، تعیین طرف معامله‌ای می باشد که مستلزم تنظیم قرارداد حمل بار و یا ارائه‌ی پوشش بیمه‌ مرسوله است، در واقع استفاده از اصطلاحات تجارت بین المللی مشخص می کند که پرداخت هزنیه‌ ها به عهده‌ی کدام یک از طرفین معامله خواهد بود. 

اصطلاح پرکاربرد اینکوترمز

برخی از اصطلاحات تجارت بین المللی در اینکوترمز معنای متفاوتی دارند. به طور کلی اصطلاحات قواعد اینکوترمز به دو دسته اصطلاحات مناسب برای روش‌های حمل و اصطلاحات مناسب برای حمل دریایی تقسیم می شود. بنابراین جهت انتخاب ترم حمل مناسب، بهتر است از کمک کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس استفاده کنید؛ در ادامه این مطلب از آشنایی با کاربرد اینکوترمز در تجارت، به معرفی اصطلاحات پرکاربرد اینکوترمز خواهیم پرداخت.

  • تحویل در محل کار فروشنده ( EXW)
  • تحویل به حمل کننده  (FCA)
  • تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد ( CPT)
  • پرداخت کرایه بیمه و حمل تا مقصد (CIP)
  • تحویل کالادرمقصد به شکل تخلیه شده از وسیله نقلیه (DPU)
  • تحویل کالا در نقاط مشخص شده درکشور مقصد و ذکر نام محل مقرر (DAP)
  • تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی (DDP)

چگونگی به کاربردن قواعد اینکوترمز در تجارت بین الملل

یقینا هنگام شروع تجارت های بین المللی و واردات بار از کشورهای مختلفی همچون چین، امارات و…، لازم است یکی از انواع قواعد اینکوترمز انتخاب شود تا بتوان مسئولیت ها و هزینه ها را بین طرفین معامله تقسیم کرد. کاربرد اینکوترمز در تجارت بین المللی این گونه است که استفاده از آن مزایای فراوانی را با خود به دنبال دارد، که اصلی ترین و مهمترین آن تسهیل و راحت شدن تجارت بین المللی می باشد.

به طور کلی، اصطلاحات تجارت بین المللی اینکوترمز با قوانینی که به دنبال خود دارد، سبب شده تا تجار و بازرگانان در کشورهای گوناگون و با زبان های مختلف، بتوانند بدون مشکلیکدیگر را درک کنند و حقوق و تعهدات قانونی مربوط به خود را بشناسند. تجار و بازرگانان فراوانی هستند که میتوانند با استفاده از اصطلاحات تجارت بین المللی اینکوترمز، تا حدودی از مشکلات خود بکاهند و ابهامات به وجود آمده را برطرف کنند.

در واقع، شما بازرگانان و تجار ایرانی پس از آشنایی با کاربرد اینکوترمز در تجارت، باید هنگام استفاده از آن به نکات زیر بسیار توجه کنید:

  • همان طور که گفته شد قبل از هر چیزی باید در مورد اصطلاحات تجارت بین المللی اینکوترمز اطلاعات کامل دریافت کنید که این قواعد در کلیه قراردادهای صادرات و واردات مشابه هستند و باید حتما رعایت شوند.
  • قبل از هر چیزی باید قواعد اینکوترمز به طور کامل توسط طرفین قرارداد تعیین شود. 
  • یکی از نکات مهم، تعیین نام بندر یا مکانی می باشد که مرسوله باید در آن جا تحویل داده شود. در ذکر این مسئله باید طرفین معامله کالا دقت بسیار بالایی داشته باشند.

مشکلات و چالش های عدم استفاده از اینکوترمز

در این مقاله با کاربرد اینکوترمز در تجارت آشنا شدیم و در ادامه مشکلاتی که در صورت عدم استفاده از آن ممکن است به وجود بیاید را شرح خواهیم داد.

به طور کلی کلیه تجار و بازرگانان باید هر سال با تغییرات ایجاد شده در قواعد اینکوترمز آشنا شوند. در واقع، آشنایی با این اصطلاحات تجارت بین المللی به نفع خود تجار و بازرگانان تنظیم شده است و به آن ها کمک خواهد کرد تا به راحتی، ایمنی بالا و با پایین ترین میزان اختلاف نظر با تجار دیگر کشورها تجارت کنند.

آگاهی نداشتن از این اصطلاحات تجارت بین المللی می‌تواند سبب اتلاف وقت و انرژی و همچنین ضررهای مالی فراوانی در حوزه های مختلف همچون واردات بار شود. 

عدم استفاده از قواعد اینکوترمز می‌تواند مشکلاتی را در هنگام تحویل بار ایجاد کند. در این قواعد بین المللی تجارت، تعهد فروشنده برای زمان و شرایط تحویل بار تعیین می گردد. در نهایت، تجار گرامی قادر هستند با مراجعه به این قسمت از قوانین اینکوترمز متوجه شوند که چه موقع می توانند خسارت از فروشنده دریافت کنند. با وجود اهمیت کاربرد اینکوترمز در تجارت، این اصطلاحات تجارت بین المللی دارای محدودیت هایی نیز هستند که شناخت آن ها بسیار حائز اهمیت است. از مهم‌ترین محدودیت ‌های قواعد اینکوترمز موارد زیر را می توان نام برد:

  •  اشاره نکردن به مبلغ پرداخت شده و یا شیوه های پرداخت مورد استفاده در معاملات
  • صرف نظر نکردن از قوانین رسمی و اجباری
  • اشاره نکردن به نوع مالکیت
  •  عدم کاربرد این اصطلاحات به جای قرارداد رسمی بین طرفین قرارداد 
  • مشخص نشدن مسئولیت بیمه کالا در هیچ ‌یک از اصطلاحات اینکوترمز به جز گروه C

سوالات متداول

کاربرد اینکوترمز در تجارت بین الملل به چه صورت است؟

به طور کلی کاربرد اینکوترمز در تجارت این گونه است که این اصطلاحات تجارت بین المللی به طور وسیع در تراکنش‌ ها و معامله های تجاری به کار برده می شود. در اصل قواعد اینکوترمز با هدف انتقال دادن ساده وظیفه ها، قیمت ها و خطر های مربوط با نقل و انتقالات بین ‌المللی و تحویل محصولات به وجود آمده است.

اصطلاحات پرکاربرد قواعد اینکوترمز کدامند؟

برخی از اصطلاحات تجارت بین المللی در اینکوترمز معنای متفاوتی دارند. به طور کلی اصطلاحات پرکاربرد قوانین اینکوترمز شامل مواردی همچون EXW-EX Works، FCA – Free Carrier، CPT – Carriage Paid To، CIP – Carriage and Insurance Paid To، DPU – Delivered at Place unloaded، DAP – Delivered at Place و DDP – Delivered Duty Paid می باشد.

هنگام استفاده از قوانین اینکوترمز باید به چه نکاتی توجه داشت؟

هنگام استفاده از قوانین اینکوترمز قبل از هر چیزی باید در مورد اصطلاحات تجارت بین المللی اطلاعات کامل داشت و باید حتما آن ها را رعایت کرد. همچنین قبل از هر چیزی باید قواعد اینکوترمز به طور کامل توسط طرفین قرارداد تعیین شود و نام بندر یا مکانی که مرسوله باید در آن جا تحویل داد، تعیین شود که در ذکر این مسئله باید طرفین معامله کالا دقت بسیار بالایی داشته باشند.

مهمترین محدودیت های اصطلاحات اینکوترمز چه مواردی می باشد؟

از مهم‌ترین محدودیت ‌های قواعد اینکوترمز می توان به مواردی مانند اشاره نکردن به مبلغ پرداخت شده و یا شیوه های پرداخت مورد استفاده در معاملات، صرف نظر نکردن از قوانین رسمی و اجباری، اشاره نکردن به نوع مالکیت، عدم کاربرد این اصطلاحات به جای قرارداد رسمی بین طرفین قرارداد و مشخص نشدن مسئولیت بیمه کالا در هیچ ‌یک از اصطلاحات اینکوترمز به جز گروه Cاشاره کرد.

جمع بندی

در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با کاربرد اینکوترمز در تجارت آشنا شدید و آموختید که اصطلاحات تجارت بین‌المللی یا قواعد اینکوترمز گروهی از قواعد و شیوه های از پیش تعریف شده در تجارت و واردات و صادرات محصولات می باشد که توسط اتاق بازرگانی بین‌ المللی منتشر می ‌شود.

در واقع با استفاده از اصطلاحات تجارت بین المللی ابهامات در رابطه مسئولیت های طرفین قرارداد تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که مهمترین کاربرد اینکوترمز در تجارت، پایین آوردن هزینه ها و مسئولیت ها و در پایان، ریسک ها و خسارت ها می باشد، پیشنهاد ما به شما این است که برای انتخاب مناسب ترین قواعد اینکوترمز در قرارداد خود، از کمک کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بهره مند شوید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *