چالش-های-صنعت-حمل-بار-هوایی-در-ایران

چالش های صنعت حمل بار هوایی در ایران

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

تولید هواپیما از اختراعات مهم در قرن بیستم به حساب می آید که در صنعت حمل و نقل انقلابی ایجاد کرد و سبب گسترش صنعت حمل و نقل هوایی ایران در سال های اخیر شد و از مهم ترین محور های رشد محسوب می شود. با ما در این محتوا همراه باشید با صنعت حمل بار هوایی

حمل بار هوایی جايگاه مخصوصی در برنامه هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي وتکنولوژيکي کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه برخوردار است.

تسریع در نقل و انتقال افراد وکالا ها سبب رشد فعالیت های اقتصادي و اجتماعی و افزايش هر روزه تقاضا در حوزه حمل و نقل هوايي در ایران می شود. در ادامه با این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا چالش های این صنعت حمل و نقل را مورد بررسی قرار دهیم.

صنعت حمل بار هوایی

تعریف صنعت حمل بار هوایی

یکی از روش های نقل و انتقال، روش حمل بار هوایی است که مهم ترین ویژگی آن جا به جایی کالا یا حتی افراد از راه هوا می باشد. در صنعت حمل و نقل هوایی ایران کالاهای مختلف را از یک نقطه به نقطه دیگر جا به جا می کنند، در واقع بار از یک فرستنده تحویل گرفته می شود و به دست گیرنده رسانده خواهد شد.  در این روش ابزار حمل و نقل متنوعی وجود دارد.

در واقع بیشتر افراد فکر می کنند که حمل بار هوایی فقط توسط هواپیما انجام می شود که کاملا اشتباه است، خیلی از محصولات را می توان از راه هلی کوپتر، گلایدر یا دیگر ابزار نقلیه هوایی جا به جا کرد اما در صنعت حمل و نقل هوایی  ایران عموماً از هواپیما استفاده می شود.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران و کل دنیا با هدف های مختلفی انجام می پذیرد. مشتری واقعی این نوع از نقل و انتقال، شرکت‌ های وارد کننده و صادر کننده کالا می باشد. امکان دارد این نوع نقل و انتقال در بین دو شهر از داخل یک کشور نیز انجام شود. بنابراین حمل بار هوایی، پر سرعت ترین روش نقل و انتقال کالا بین کشورهایی است که فاقد مرز زمینی هستند و یا یکی از این کشورها فاقد راه دریایی می باشند.

امروزه هواپیماهای باری همچون هواپیماهای مسافربری بسیار حائز اهمیت هستند، به همین خاطر شرکت‌ های بزرگ تولید کننده هواپیما در کل دنیا، دولت‌ ها، شرکت‌ های واسطه حمل و نقل،  شرکت‌ های تولید کننده محصول، شرکت‌ های وارد کننده و دیگر مجموعه ها در طول روز با این نوع  از روش نقل و انتقال سر و کار دارند.

انواع حمل و نقل هوایی در ایران

به طور کلی در صنعت حمل و نقل هوایی ایران نوع آن بر پایه سه فاکتور اصلی حجم کالا، زمان تحویل و قیمت کالا تعیین خواهد شد. هیچ یک از این سه فاکتور، نسبت به هم برتر نیستند اما با توجه به نیاز مالکین کالا و اشخاص کاربرد دارد و امکان سهولت در حمل بار هوایی کالا و افراد را ایجاد می کند.

پرواز چارتر (هم مسافر هم کالا)

وقتی کل صندلی های یک هواپیما در اختیار یک شرکت هواپیمایی قرار گرفته می شود به آن پرواز چارتر می گویند. این پرواز بیشتر در مسیر های پر تردد به کار برده می شود تا بتوان رزرو بلیت در هر زمان  انجام شود. در این روش از حمل و نقل  کوتاه ترین مسیر انتخاب می شود تا وارد ترافیک هوایی نشوند.

پرواز سیستمی ( مخصوص مسافرین)

پرواز سیستمی با پرواز چارتر در برنامه های زمانی، هزینه بلیت و شرایط سنی کاملا متفاوت است. به صورتی که در پرواز سیستمی برنامه ها و هزینه پرواز در طول ماه تعیین می شود و مسافر می تواند تاریخ بلیت خود را تغییر دهد، اما در روش چارتر این امکان وجود ندارد.

پرواز بازرگانی (مخصوص حمل کالا)

یکی دیگر از روش های موجود در صنعت حمل و نقل هوایی ایران پرواز بازرگانی می باشد. نقل و انتقال بار  به دو صورت فریت و کارگو قابل انجام است که روش کارگو بسیار مقرون به صرفه است. در روش کارگو جا به جایی بار به صورت دسته جمعی می باشد و اشخاص می توانند مرسولات خود را به همراه دیگر مرسولات ارسال کنند.

اوضاع حمل و نقل هوایی در ایران

روش حمل بار هوایی می‌تواند نشان دهنده اوضاع اقتصادی و همچنین میزان توسعه صنعتی کشور باشد. در واقع وضعیت حمل و نقل هوایی ایران در رشد و پیشرفت اقتصاد، فرهنگ و شرایط اجتماعی کشورمان تأثیر بسزایی دارد. این صنعت  اهمیت فراوانی در کل دنیا دارد، بنابراین کشورهایی که به وضعیت حمل و نقل هوایی خود اهمیت ندهند، رشد و پیشرفتی هم ندارند.

با توجه به این موضوع و شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور جمهوری اسلامی ایران، می ‌توان به این نتیجه رسید صنعت حمل و نقل هوایی ایران، نقش فراوانی در گسترش اوضاع اقتصادی کشور خواهد داشت. در واقع  ایران از قطب ‌های اصلی حمل و نقل هوایی منطقه شناخته شده است و نقش ترانزیتی ویژه ای در قاره آسیا دارد.

مزایای حمل بار هوایی از چین و دبی

 چرا حمل بار هوایی از چین؟ چون با توجه به پروازهای متعددی که بین دو کشور چین و ایران انجام می شود، می توان بارها را با سرعت بالا و امنیت بیشتری جا به جا کرد. همچنین دارای مزایای فراوانی است که موجب شده صنعت حمل و نقل هوایی ایران محبوبیت فراوانی برای خود کسب کند.

بالا بودن سرعت در مراحل حمل بار هوایی از چین و ترانزیت کالا، امنیت بالا در حین حمل بار، حمل بار بدون نگرانی از تحریم ها، عدم نیاز به ترانزیت داخلی بار در ایران و ترخیص سریع کالا در گمرک فرودگاه امام خمینی تهران، بخشی از علل برگزیدن سرویس حمل بار هوایی از چین می باشد.

همچنین شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل بار هوایی از دبی را برای واردات کالا از امارات پیشنهاد می کنند؛ اما چه دلیلی دارد؟ صرفه جویی در زمان با ارسال بار هوایی از دبی به ایران، پایین آمدن هزینه های ترخیص کالا در گمرکات کشور امارات، حفظ امنیت کالای وارداتی، امکان ارسال بار از پیشرفته ترین فرودگاه بین المللی خاورمیانه و.. بخشی از مزایای  واردات از این کشور در صنعت حمل و نقل هوایی ایران محسوب می شود.

چالش های حمل و نقل هوایی در کشور

از آن جا که حمل بار هوایی از عوامل مهم در‌ توسعه اقتصادي، اجتماعي  و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران است، بنابراین مطلع بودن از چالش های صنعت حمل و نقل هوایی ایران  سبب ارائه راهبردها، سياست گزاري ها، هدف ها و در نتیجه گسترش آن می شود. پیشرفت تکنولوژی در این صنعت، همچنین این بخش از نقل و انتقال سهم فراوانی از حمل و نقل مسافر و بار را در کل دنیا به خود اختصاص داده است.

بالا بردن سرعت نقل و انتقال و تکنولوژی پیشرفته از علت های اصلی  حمل و نقل هوایی نسبت به روش های دیگر نقل و انتقال می باشد. این ویژگی سبب شده، هواپیما نسبت به دیگر روش ها ترجیح می دهند. از چالش های این روش از حمل و نقل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران
  • نیاز به تکنولوژی و هزینه های بالا
  • ایمنی پایین مهمترین چالش پیش رو
  • فرسوده بودن تجهیزات
  • خصوصی‌ سازی و قانون‌ گذاری

بهترین شرکت های حمل و نقل هوایی کشور

صنعت حمل و نقل هوایی ایران یکی از مهم ترین مواردی است که در رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. سیستم حمل بار هوایی بسیار پر سرعت بوده و می توان از آن به عنوان ساده ترین و راحت ترین نوع نقل و انتقال یاد کرد. البته استفاده از این روش مزیت های خاص خود را دارد که می‌ توان به هزینه مناسب، عدم خستگی، مسیر راحت، امنیت بالا و سایر موارد از این دست اشاره کرد. امروزه به دلیل فرسوده بودن بیشتر وسایل حمل بار هوایی، وضعیت شرکت ‌های حمل و نقل در ایران مناسب نیستند.

به طور کلی میزان توانمندی و قدرت یک کشور را در شروع کار با سنجیدن سیستم‌ های حمل و نقل هوایی و سایر روش‌ های حمل و نقل بررسی می کنند. چون‌ که این روش در سطح بین المللی کارایی دارد. لیست بهترین شرکت های حمل بار هوایی ایران به شرح ذیل می باشد:

  • شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس
  • کاراپست
  • TPG
  • PSP
  • BRE
  • PDE
  • تی ان تی
  • اریان آسمان
  • پادمیرا راه
  • الیت آریا

لیست مرسولات ارسالی با حمل و نقل هوایی

در صنعت حمل و نقل هوایی ایران مرسولات ارسالی با هواپیما به چند گروه دسته بندی می شوند ، که برای ارسال هر گروه قوانین و شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است که در ادامه لیست مرسولات حمل بار هوایی را شرح خواهیم داد.

بارهای معمولی

بارهایی که فاقد محدودیت هستند جز بارهای معمولی قرار گرفته اند. در این گروه مرسولاتی همچون اجسام پلاستیکی، کاغذی، چوبی ، فلزی و …  که خوراکی نیستند، احتمال فاسد شدن آن ها کم و از ویژگی خاصی برخوردار نیستند، قرار گرفته اند.

بارهای فاسد شدنی

بعضی از مرسولات شرایط خاصی دارند که اگر این شرایط برای آن ها ایجاد نشود ممکن است مرسوله دچار مشکلاتی مانند فاسد شدن ، خرابی و… شوند. از شرایطی که برای چنین بارهایی باید ایجاد شود می توان به‌ مواردی همچون کنترل دما ، قرار دادن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، ایجاد فضای مناسب بین محصولات و… اشاره کرد.

 بارهای خطرناک

بارهای خطرناک به بارهایی گفته می شود که سبب به خطر افتادن هواپیما شود؛ و باید شرایطی ایجاد شود که احتمال بروز مشکل برای هواپیما به حداقل برسد. نکته ای که باید در هنگام حمل بار هوایی به آن توجه کرد این است که ، مقدار مجاز این مرسولات و همچنین نحوه بسته ‌بندی کالا ، به طور کامل براساس قوانینی باشند که توسط سازمان بین‌المللی تأیید شده است و باید دانست که بسته بندی این گروه از مرسولات بر عهده ی افراد معمولی نخواهد بود و باید بسته بندی توسط کارکنان مجرب انجام شود.

اجساد

در پروازهای داخلی و خارجی حمل اجساد انجام می شود. برای چنین حمل بار هوایی  باید یکسری  مراحل اداری ویژه طی کرد و بعد از طریق شرکت های صنعت حمل و نقل هوایی ایران اقدام کرد.

حیوانات

امروزه در صنعت حمل و نقل هوایی ایران حمل حیوانات نیز پر طرفدار است، برای حمل حیوانات باید دانست که قبل از پرواز حیوانات باید از نظر بهداشتی توسط پزشک متخصص معاینه شوند و گواهی سلامت بگیرند و بعد با توجه به نوع حیوان ، در قفسه ی مخصوص به خود قرار داده شوند و در آخر با انجام هماهنگی های لازم ، به پایانه بار تحویل داده شوند.

سوالات متداول

منظور از حمل و نقل هوایی چیست؟

منظور از حمل و نقل هوایی جا به جایی کالاهای مختلف  از یک نقطه به نقطه دیگر از طریق هوایی می باشد، در واقع بار از یک فرستنده تحویل گرفته می شود و به دست گیرنده رسانده خواهد شد که انواع مختلفی نیز دارد.

روش های حمل و نقل هوایی بر چه اساسی تعیین می شوند؟

به طور کلی روش های حمل و نقل هوایی بر پایه سه فاکتور اصلی حجم کالا، زمان تحویل و قیمت کالا تعیین خواهد شد. هیچ یک از این سه فاکتور، نسبت به هم برتر نیستند اما با توجه به نیاز مالکین کالا و اشخاص کاربرد دارد و امکان سهولت در حمل بار هوایی کالا و افراد را ایجاد می کند.

انواع روش های حمل و نقل هوایی ایران کدامند؟

در صنعت حمل و نقل هوایی ایران روش های گوناگونی وجود دارد که شامل پرواز چارتر (هم مسافر هم کالا)، پرواز سیستمی ( مخصوص مسافرین) و پرواز بازرگانی (مخصوص حمل کالا) می باشد و بر اساس نوع بار و زمان آن انتخاب خواهد شد.

حمل بار هوایی در ایران چه‌ چالش هایی را در پی دارد؟

از آن جا که حمل بار هوایی از عوامل مهم در‌ توسعه اقتصادي، اجتماعي  و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران است چالش هایی همچون تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران، نیاز به تکنولوژی و هزینه های بالا، ایمنی پایین مهمترین چالش پیش رو، فرسوده بودن تجهیزات، خصوصی‌ سازی و قانون‌ گذاری دارد که همگی باید برطرف شوند.

جمع بندی

ما در این مطلب از سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به بررسی صنعت حمل و نقل هوایی ایران پرداختیم و این نوع حمل و نقل را از جنبه های گوناگون بررسی کردیم. حمل بار هوایی یکی از بهترین و پر سرعت ترین شیوه های نقل و انتقال است. به همین خاطر در بین بسیاری از صنایع برای نقل و انتقال کالا، به عنوان پر طرفدارترین شیوه حمل و نقل به حساب می آید.

اگرتصمیم دارید که مرسولات خود را با استفاده از این روش به دیگر مناطق ارسال کنید، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس انواع خدمات نقل و انتقال همچون حمل و نقل خارجی، حمل و نقل درب به درب و حمل کالاهای خطرناک را با مجوز برای شما همراهان گرامی انجام می دهد. با همکاری شرکت بین المللی ققنوس می ‌توانید از تجارتی بدون دردسر و درگیر شدن با پروسه زمان بر گمرک لذت ببرید و بارهای خود را به راحتی وارد کشور کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *