پته-گمرکی

پته گمرکی چیست و چرا باید با آن آشنا باشید؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

به طور کلی میتوان گفت یکی از سریع ترین و موثر ترین روش جهت ترخیص کالا از گمرک، انتخاب پته گمرکی است. در واقع به تمام اموری که جهت ترخیص کالا از گمرک صورت میگیرد، تشریفات گمرکی گفته میشود که ترخیص کالا با شماره پته به عنوان یکی از همین تشریفات جهت تعداد خاصی از کالاها با شرایط مشخص در نظر گرفته میشود.

در واقع میتوان گفت مسافرانی که ارزش کالاهای آنها تا هزار دلار میباشد، میتوانند از روش پته گمرکی استفاده نمایند و بدون نیاز به ارائه نمودن کارت بازرگانی به تشریفات گمرکی لازم برای آزادسازی کالای خود بپردازند. در نتیجه اگر به دنبال روشی موثر جهت ترخیص کالا از گمرکات هستید، در ادامه این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا به نحوه ثبت شماره پته بپردازیم.

پته گمرکی چیست؟

در واقع میتوان گفت پته به سندی اطلاق میگردد که جهت خروج کالا از سازمان گمرک بدون نیاز به ثبت سفارش کالا ارائه میگردد. اگر کالا و یا محموله وارداتی از لحاظ تعداد و یا ارزش به عنوان کالای تجاری در نظر گرفته نشود و تنها جهت استفاده در موسسات تحقیقاتی، کارخانجات تولیدی و یا آزمایشگاه ها به کشور وارد شود، میتوان محموله را به عنوان پته گمرکی از گمرک ترخیص نمود.

در واقع میتوان گفت ترخیص کالا با شماره پته به عنوان یکی از سریع ترین و مهمترین روشهای خارج سازی کالا از گمرک در نظر گرفته میشود، که بلافاصله بعد از اخذ قبض انبار و همچنین دریافت مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت. همچنین شما میتوانید با اخذ مجوزات ضروری و انجام امورات گمرکی به سرعت و تنها پس چند ساعت، بار خود را از گمرک ترخیص کنید تا به مشتری تحویل داده گردد.

به طور کلی میتوان گفت این سندی میباشد که جهت ترخیص کالاهایی با ارزش و وزن پایین مورد استفاده قرار خواهد گرفت و باعث میگردد تا با تسریع انجام امورات گمرکی، بار زودتر به کارخانه تولیدی منتقل گردد. طبق قوانین کشور ایران، از این روش میتوان جهت کالاهایی تا ارزشی معادل با 1000 دلار و نیز وزن تقریبا 500 کیلوگرم استفاده نمود.

پته گمرکی در چه کالاهایی مورد استفاده است؟

لازم است بدانید کالا هایی که وارد گمرک میگردد ، اگر از نظر حجم ، ارزش ، تعداد و یا وزن جنبه تجاری پیدا نکنند و به عنوان نمونه و یا جهت استفاده در نمایشگاه ها وارد شوند ، این امکان را دارند تا به عنوان پته ترخیص گردد. در واقع میتوان گفت جهت ترخیص از برای بارهای مسافری، که سقف مالی مشخص و معینی دارد، سندی جهت خروج کالا از گمرک صادر میگردد که همان پته میباشد.

در نتیجه کالاهایی که از لحاظ قیمت و نیز تعداد جنبه تجاری خاصی ندارند و تنها جهت مصارف در واحد های تولیدی میباشد و به تشخیص اداره گمرک و با گرفتن مجوزهای ضروری جواز ترخیص جهت پته گمرکی غیر تجاری آنها صادر میگردد، اما باید بدانید حقوق و یا دستمزد در محل ورودی این کالاها بایستی حتما پرداخت گردد.

این نوع بارها که در گمرک غیرتجاری تشخیص داده گردد، نیازی به دریافت اظهارنامه گمرکی و یا کارت بازرگانی نخواهند داشت. لازم است بدانید کالاهای وارداتی که دارای ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ دلار ، برای افراد عادی البته به دو شرط: ۱- ممنوع نبودن واردات کالا و ۲ – تجاری نبودن آن و جهت شرکت های تولیدی یا دانش بنیان تا سقف ۲۰۰۰ دلار امکان ترخیص کالا بدون دریافت کارت بازرگانی وجود خواهد داشت . در واقع بنا به دستور معاون فنی گمرک یا همان رئیس سرویس در صورت الزام و وجود ، اقدام به دستور صدور پته گمرکی مسافری برای ترخیص کالا از گمرک مینماید.

ارزش کالا برای پته گمرکی چگونه محاسبه میشود؟

در واقع میتوان گفت جهت پته و شماره پته سقف ارزشی مشخصی وجود ندارد، پته گمرکی به عنوان نوعی پروانه گمرکی در نظر گرفته میشود که با اظهارنامه ادغام شده و اطلاعاتی مختصر و مفید تر در مورد اظهارنامه نیاز خواهد داشت . همچنین لازم است بدانید بند ب ماده ۴۰ قانون امور گمرکی مقرراتی دارد و کالاهایی مانند مسافری، انواع هدیه و سوغات و همچنین انواع نمونه های تجاری به تشخیص اداره گمر با صدور پته گمرکی و شماره پته قابل ترخیص خواهد بود. 

به گونه ای که ملاحظه میشود، سقف ارزش قابل صدور پته و شماره پته به تشخیص اداره گمرک واگذار گشته است و معمولاً بستگی به زمان و تشخیص گمرکات متفاوت، تفاوت دارد. همچنین در مورد نمونه ها و کالاهای تجاری گاهی اوقات بالای ۲۰۰۰ دلار نیز با صدور پته گمرکی قابل ترخیص میباشد.

فرق برگ سبز و پته گمرکی چیست؟

لازم است بدانید در گمرک دو قسم سند ترخیص کالا وجود دارد یکی با عنوان برگه سبز و دیگری با عنوان پته یا شماره پته این دو دارای تفاوت جزئی با یکدیگرند.از این رو با تعریف مربوط به هرکدام میتوان به تفاوت این دو پی برد.

برگه سبز: در واقع به عنوان پروانه یا مجوز ورود گمرکی انواع کالاهای تجاری به گمرک کشور ایران میباشد.

پته گمرکی: در واقع پروانه یا مجوز ترخیص گمرکی جهت ترخیص کالای غیرتجاری میباشد.

اما تفاوت بین پته و برگ سبز در این مورد  است که جهت ترخیص کالا از طریق پته گمرکی، نیازی به تنظیم و اخذ اظهار نامه و یا ثبت سفارش کالا نخواهید داشت . در حالی که جهت ترخیص کالا به وسیله برگ سبز بایستی اظهارنامه گمرکی را دریافت و اخذ نماید. در واقع میتوان در فرآیند ترخیص کالا، پته گمرکی و شماره پته  به عنوان سریع ترین روش های ترخیص کالا از گمرک به شمار میرود.

تخلف در پته شامل چه خساراتی میشود؟

با توجه به این مورد که در سال های گذشته در روند انجام ترخیص پته گمرکی و یا دریافت شماره پته برای کالاهای غیرتجاری به ویژه در روش های حمل و نقل هوایی به شدت تخلفات متعددی و فراوانی صورت میگرفت. همچنین بیشتر این تخلفات و جرائم، به علت عدم ثبت اطلاعات صحیح و دقیق کالا بوده است. اما درحال حاضر میتوان گفت در انجام فرایند بازرسی کالا و نیز ترخیص پته گمرکی و شماره پته سخت گیری های بسیار زیادی اعمال میگردد. در زمان حال جهت ترخیص کالا برای جلوگیری نمودن از تخلف صورت گرفته در روند پته گمرکی، صاحب کالا بایستی به شکل الکترونیکی کالای خود را اظهار نماید.

چگونگی ثبت پته

روش انجام و ثبت پته به این شکل است که هنگامی که کالا به اداره گمرک مقصد مورد نظر رسید بایستی فرد به همراه قبض انبار ورود کالا به گمرک یک نامه به همراه پیوست آن به اداره و یا دفتر مربوطه مراجعه کند و دستورات لازم برای انجام امور گمرکی را صادر کند، و پس از رفتن به بایگانی های مربوطه و طی نمودن مراحل گمرکی و پرداخت هزینه های گمرکی که شامل حقوق و عوارض گمرک میشود. در نهایت توسط سازمان مربوطه به شخص مدیر بخش مورد نظر ارجاع داده میگردد.

پس از تایید و اخذ شماره پته مراحل خروج کالا از گمرک شروع میشود و شخص ترخیص کار طبق روال گمرکی انجام امورات گمرکی را طی مینماید. و بعد از تایید رئیس درب خروج کالا بایستی توسط ارزیاب و مامور بخش مورد نظر مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد. در ادامه بعد از تایید مامور به بخش مربوطه و نیز کارشناس درب خروجی گمرک ارجاع داده میگردد.

 همچنین در صورت صحت و سلامت بودن کالا و تایید متخصص کالای مورد نظر ترخیص شده و توسط فرد یا ماشین های حمل مستقر در سطح گمرکات کشور به مقصد فرد یا انبار کارخانه انتقال داده میگردد. البته باید بدانید سامانه ثبت پته گمرکی و دریافت شماره پته با عنوان سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص کالا به منظور پیگیری انواع کالا هم در مسیر مورد نظر و هم مقصد با  ایجاد شناسه انبار و یا همان شماره پته ایجاد شده است. همچنین باید بدانید یکی از قوانین خروج کالا از اداره گمرک داشتن کد انبار یا شناسه پته است.

در واقع میتوان گفت یکی از قابلیت های سامانه جامع ثبت پته ، تعیین و یا تشخیص دادن نوع و حالت پروانه و همچنین صاحب کالا جهت انتخاب انبار به عنوان مقصد در گمرک میباشد. که انبار با وارد نمودن شماره سریال پته یا همان کد دسترسی صاحب کالا جهت استفاده از شناسه کاربری را صادر و اخذ مینماید. ثبت پته گمرکی و شماره پته در سامانه جامع به شکل اینترنتی امکان پذیر است و میتواند در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد.

سوالات متداول

پته گمرکی چیست؟

پته به سندی گفته میشود که برای خارج و ترخیص کالا از گمرک بدون نیاز به کارت بازرگانی ارائه میشود.

کالا بایستی چه میزان ارزش داشته باشد تا بتوان برای آن از روش پته گمرکی استفاده نمود؟

پته گمرکی برای کالاهایی که ارزشی معادل با 1000 دلار و وزنی 500 کیلوگرم دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

سقف ارزش کالا در شماره پته چقدر است؟

ارزش کالا در پته گمرکی سقف مشخص و معینی  ندارد و این مورد به تشخیص گمرک است.

تفاوت اساسی برگه سبز با پته گمرکی چیست؟

جهت ترخیص کالا با پته گمرکی نیازی به اظهارنامه نیست اما در برگه سبز این مورد لازم و ضروری است.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بینالمللی ققنوس به تعریف پته گمرکی پرداختیم.در واقع پته گمرکی  را میتوان به عنوان یکی از سریعترین و در دسترس ترین روشهای ترخیص کالا در نظر گرفت که اخذ شماره پته به دریافت انواع مجوزات لازم، کارت بازرگانی و یا حتی ثبت سفارش نیازی نخواهد داشت و تنها جهت محموله های غیرتجاری و با تشخیص و تعیین سازمان گمرک قابل استفاده میباشد.

لازم به ذکر است از آنجا که فرایند و تشریفات گمرکی همواره برای بازرگانان پیچیده و دشوار بوده است، گاهی این روش در بعضی از شرایط  و مواقع میتواند بهترین انتخاب جهت جلوگیری از مشکلات مالی و یا قانونی باشد. همچنین شما میتوانید با کسب اطلاعات بیشتر از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نظیر حمل بار دریایی، حمل بار زمینی، حمل بار هوایی و موارد مشابه امورات مربوط به حمل و نقل را به این شرکت بسپارید.با تشکر از شما که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *