پته-گمرکی

پته گمرکی چیست و چرا باید با آن آشنا باشید؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

واردات و ترخیص کالا از انتخاب بهترین محصول وارداتی تا ترخیص آن از انبارهای گمرک برای بسیاری از بازرگانان چالش‌برانگیز و زمان‌بر است؛ به نحوی که بسیاری از تاجران و فعالان در حوزه تجارت بین‌المللی به دنبال راهکارهایی برای کاهش مراحل واردات و ترخیص کالا هستند. حال اگر بخواهیم شما را با یکی از این ترفندها جهت کاهش مدت زمان ترخیص کالا و حذف یکی از مراحل اصلی ترخیص و واردات، آشنا کنیم؛ نظرتان چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید؛ که آیا می‌توان بدون ثبت سفارش کالا، کالاهای خود را به سرعت به دست مشتریان برسانیم؟

پاسخ بله است؛ حالا می‌پرسید چطور؟ با پته گمرکی و تمام.

در معرفی این اصطلاح گنگ باید بگوییم؛ این سند به عنوان یکی از  اسناد تخصصی و منحصر به فرد است، که نقش پشت پرده‌ای در تجارت بین‌المللی دارد.

حالا اگر کنجکاو شدید؛ تا در مورد پته گمرکی اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ در این مقاله به دنیای عجیب پته گمرکی سفر خواهیم کرد تا با آشنایی این اصطلاح به صورت حرفه‌ای و تخصصی‌ به تجارت بپردازید.

همچنین در این‌ مقاله به موضوعات زیر اشاره خواهیم کرد:

  • تعریف پته گمرکی
  • مزایا استفاده از پته گمرکی
  • کاربرد پته گمرکی 

و تمام مواردی که در این مورد باید بدانید؛ پس اگر موافق هستید این سفر هیجان‌انگیز را با همراهی شما آغاز کنیم.

پته گمرکی

پته گمرکی چیست؟

یکی از اصطلاحات مهم و کاربردی در زمینه ترخیص کالا پته گمرکی است. این اصطلاح استثنایی در واقع به سندی گفته می‌شود؛ که کالا بدون نیاز به ثبت سفارش کالا می‌تواند از کشور خارج شود.

در نظر داشته باشید که اگر کالاهای وارداتی از لحاظ ارزش و یا تعداد به عنوان کالاهای تجاری در نظر گرفته نشود؛ می‌توان این کالا را به عنوان پته گمرکی از گمرک ترخیص کرد. در واقع به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت ترخیص کالا با شماره پته به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و سریع‌ترین روش‌های خارج‌سازی کالا از گمرک به شمار می‌رود.

در نتیجه این امر بلافاصله پس از دریافت قبض انبار می‌توان کالا را از گمرک خارج کرد. لازم به ذکر است که پته گمرکی موجب تسریع در انجام فرایندهای ترخیص کالا می‌شود؛ و این امر در بسیاری از مواقع کاربردی و منحصر به فرد است، زیرا هر چه انجام فرایندهای ترخیص کالا با سرعت بالاتری انجام شود؛ سود آن بیشتر خواهد بود. در نتیجه اگر می‌توانید کالای خود را با شماره پته ترخیص کنید؛ حتماً این کار را انجام دهید.

البته شاید این سوال برای شما به وجود آمده است که چه کالاهایی را می‌توان با پته گمرکی بدون ثبت سفارش کالا از گمرک ترخیص کرد؟ پاسخ این سوال را در بخش‌های بعدی پیدا خواهید کرد؛ تنها کافیست تا با ما همراه باشید.

چه کالاهایی را می‌توان با پته گمرکی ترخیص کرد؟

استفاده از پته گمرکی به عنوان یکی از روش‌های نوین و پرطرفدار میان تاجران و بازرگانان در نظر گرفته می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که تنها بعضی از کالاها را می‌توان با ترخیص کرد. در ادامه برای آشنایی شما عزیزان به مهم‌ترین کالاهایی که پته گمرکی می‌شوند؛ اشاره خواهیم کرد. برخی از این کالاها عبارت است از:

  • کالاهایی که از نظر ارزش، حجم و وزن جنبه تجاری ندارند و یا به عبارتی بهتر کالاهایی که به عنوان نمونه وارد کشور می‌شوند را می‌توان به عنوان پته گمرکی ترخیص کرد.
  • کالاهای مسافری که سقف مالی مشخصی دارد را می‌توان با پته از گمرک خارج کرد.
  • کالاهایی که از نظر تعداد و قیمت جنبه تجاری ندارند و تنها جهت استفاده در واحدهای تولیدی وارد کشور شده باشند را می‌توان با پته ترخیص کرد؛ البته این امر به تشخیص سازمان گمرک انجام می‌شود.
  • کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار البته این کالاها برای اشخاص عادی با دو شرط انجام می‌شود؛ یک ممنوع نبودن کالا و دو تجاری نبودن. همچنین برای شرکت‌های تولیدی تا سقف ۲۰۰۰ دلار نیز امکان واردات کالا به صورت پته وجود دارد.

حالا که متوجه شدید؛ چه کالاهایی را می‌توان با پته گمرکی وارد کرد؛ شاید بخواهید از این راهکار خوب برای کالای خود استفاده کنید؛ اما با مراحل و شیوه انجام دریافت پته گمرکی اطلاع نداشته باشید، اگر شما هم این مشکل را دارید، نگران نباشید؛ زیرا در بخش بعدی به طور کامل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

مراحل صدور و دریافت پته گمرکی
دریافت پته گمرکی

مراحل صدور پته گمرکی

برای دریافت و صدور پته گمرکی باید مراحلی را پشت سر بگذارید تا در نهایت بتوانید کالای خود را از گمرک بدون ثبت سفارش و با پته ترخیص کنید؛ در نتیجه با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش از مقاله قصد داریم تا به مهم‌ترین مراحل دریافت پته اشاره کنیم که این مراحل عبارت است از:

مرحله 1: دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز

در ابتدای کار وارد کننده بایستی تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز که جهت صدور پته گمرکی مورد نیاز است را از سازمان‌های مرتبط دریافت کند. از جمله مهم‌ترین اسنادی که در این زمینه بایستی دریافت کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • فاکتور تجاری کالا
  • بارنامه کالا
  • گواهی مبدا کالا
  • لیست عدل‌بندی یا پکینگ لیست
  • دیگر مجوزات مورد نیاز.

مرحله 2: ارزیابی کالا توسط کارشناسان گمرکی

در مرحله دوم کالا توسط مقامات گمرکی و کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا ارزش دقیق آنها مشخص شود.

مرحله 3: پرداخت عوارض و هزینه های موجود

در این مرحله بایستی وارد کننده تمامی عوارض و مالیات‌های تعیین شده را پرداخت نماید. این هزینه‌ها ممکن است شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی، مالیات بر کالاهای خاص و سایر هزینه‌های ترخیص کالا باشد. این مرحله به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل دریافت پته به شمار می‌رود.

مرحله 4:  بازرسی مجدد و تایید نهایی کالا

در بعضی از موارد گمرک مجدداً کالاها را مورد بازرسی و بازبینی قرار می‌دهد تا از مطابقت آن با اظهارنامه‌های گمرکی و دیگر مدارک اطمینان حاصل کند. در این مرحله پس از تایید کالا پته گمرکی برای کالا صادر می‌گردد.

مرحله 5: صدور پته گمرکی

پس از تکمیل مراحل فوق و پرداخت تمامی هزینه‌ها، پته گمرکی برای کالای شما صادر خواهد شد و شما با داشتن پته می‌توانید کالاها را از انبارهای گمرکی خارج کنید.

این مراحل به عنوان مهم‌ترین مراحل دریافت پته در نظر گرفته می‌شود انجام صحیح این مراحل می‌توانید کالای خود را با پته گمرکی از گمرک ترخیص کنید.

البته لازم است بدانید اگر در هر کدام از این مراحل دچار مشکل شدید؛ نگران نباشید زیرا کارشناسان ما در گروه تجاری کنار شما هستند و شما می‌توانید تمامی سوالات خود را در این زمینه از کارشناسان ما بپرسید. در ادامه مطلب در مورد روش های دریافت پته گمرکی و مزایای این سند پرسروصدا صحبت خواهیم کرد.

روش‌های دریافت پته گمرکی

برای دریافت پته گمرکی سه روش اصلی وجود دارد که اطلاع از آنها می‌تواند شما را در روند انجام تخصیص کالا کمک بسیار زیادی کند این سه روش اصلی عبارت است از:

  • دریافت پته گمرک از طریق سامانه جامع تجارت گمرک
  • دریافت پته از طریق نمایندگی‌های گمرک
  • دریافت پتر از طریق شرکت‌های خدمات گمرکی

در ادامه به توضیح مختصر موارد بالا اشاره خواهیم کرد.

روش اول: دریافت پته گمرک از طریق سامانه جامع تجارت گمرک

در این روش که به عنوان بهترین روش‌های دریافت پته گمرکی شناخته می‌شود؛ تنها کافیست به آدرس سامانه جامع گمرک به آدرس irica.gov.ir مراجعه کنید. با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود از منوی اصلی گزینه ثبت اظهارنامه را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به کالای وارداتی را وارد کنید و سپس پس از تکمیل اطلاعات سامانه ارزش گمرکی را محاسبه می‌کند و مبلغ قابل پرداخت را نمایش می‌دهد. پس از انجام این مراحل شما با داشتن یک شماره رهگیری می‌توانید وضعیت پته گمرکی خود را دنبال کنید.

روش دوم: دریافت پته از طریق نمایندگی‌های گمرکی

برای این کار تنها کافی است تا به یکی از نمایندگی‌های گمرک مراجعه کنید و اظهارنامه کالای خود را تهیه و تحویل دهید. در مرحله بعدی کارشناس مربوط به بررسی اطلاعات و مدارک شما می‌پردازد و ارزش کالای شما را مشخص می‌کند؛ سپس پته گمرکی برای شما صادر می‌شود.

روش سوم: دریافت پته از طریق شرکت‌های خدمات بازرگانی

این روش یکی از بهترین و در عین حال آسان‌ترین روش‌های دریافت پته گمرکی به شمار می‌رود. برای انجام این کار بایستی از یکی از شرکت‌های خدمات گمرکی که دارای مجوز رسمی از سوی سازمان گمرک است استفاده کنید و کالای خود را به آنها بسپارید. این شرکت‌ها تمامی امورات مربوطه را برای دریافت پته را برای شما به انجام می‌رسانند. این روش بهترین روشی است که می‌توانید انتخاب کنید. در این راستا شرکت گروه تجاری ققنوس حمل نیز یکی از این شرکت‌های معتبر است که می‌توانید از خدمات شرکت ما بهره‌مند شوید.

در ادامه به کاربرد پته گمرکی اشاره خواهیم کرد.

موارد استفاده از پته گمرکی
موارد استفاده از پته گمرکی

کاربردها و موارد استفاده از پته گمرکی

پته گمرک در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای فراوانی دارد که بهتر است برای کارایی بالاتر از آن با این کاربردها آشنایی داشته باشید؛ در ادامه به مهم‌ترین کاربردها و اهمیت پته گمرکی اشاره خواهیم کرد. بخشی از این کاربردها عبارت است از:

  • ترخیص کالا به آسانی
  • اطمینان از پرداخت تمامی عوارض و مالیات‌ها
  • رعایت قوانین و مقررات
  • تسهیل در معاملات بین‌المللی و تجاری

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان هر کدام از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

ترخیص کالا از گمرک

پته گمرکی به عنوان یکی از اسناد معتبر برای ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود؛ با داشتن این سند بدون ثبت سفارش می‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. بدون وجود پته امکان ترخیص کالا از انبارهای گمرکی وجود نخواهد داشت. پس یکی از کاربردهای کلیدی پته گمرکی سهولت در انجام ترخیص کالا است.

اطمینان از پرداخت تمامی عوارض و مالیات‌ها

یکی دیگر از کاربردهای تخصصی پته گمرکی اطمینان از پرداخت مالیات‌ها و عوارض است. زیرا این سند تایید می‌کند که مالیات‌های مربوط به کالا پرداخت شده است این مورد نیز یکی از کاربردهای مهم پته گمرکی است.

رعایت قوانین و مقررات

با دریافت پته می‌توان تضمین کرد که کالاها مطابق با قوانین و مقررات کشور وارد کشور خواهد شد.

تسهیل در معاملات بین‌المللی و تجاری

با داشتن پته گمرکی تمامی خریداران و وارد کنندگان می‌توانند کالای خود را به صورت کاملاً قانونی و در مدت زمان کمتری وارد کشور نمایند.

حالا که با کاربردهای پته گمرکی آشنا شدید؛ بهتر است با چالش‌های دریافت پته نیز آشنا شوید در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

چالش‌های دریافت پته گمرکی

ممکن است در زمان دریافت پته گمرکی با چالش‌هایی روبرو شوید؛ برخی از این چالش‌ها عبارت است از:

  • مشکلات فنی مانند اختلال در سامانه جامع گمرک.
  • مشکلات قانونی که ممکن است برای کالای وارداتی یا صادراتی به وجود بیاید.
  • مشکلات اداری که ممکن است گاهی کارشناس گمرک دچار خطا شود و یا اطلاعات را اشتباه وارد نمایند.

این موارد تنها بخش کوچکی از مشکلات و چالش‌های دریافت پته گمرکی در نظر گرفته می‌شود؛ اما هر مشکلی چاره‌ای دارد که در ادامه قصد داریم تا به مهم‌ترین روش‌های حل چالش‌های دریافت پته گمرکی اشاره کنیم.

ترفندهای کاربردی برای حل مشکلات پته گمرکی

زمانی که برای دریافت پته گمرکی با مشکل روبرو شدید؛ اصلاً ناامید نشوید زیرا راه حل‌های متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این راهکارها عبارت است از:

استفاده از راهنمای سامانه جامع گمرک

در سامانه جامع گمرک بخشی به نام راهنما وجود دارد که شما عزیزان می‌توانید در صورت وجود مشکل از این بخش استفاده کنید.

مراجعه به مسئولان گمرک

شما می‌توانید به مسئولان گمرک برای رفع مشکلات پته گمرکی مراجعه کنید. مسئولان و کارشناسان گمرک در کمترین زمان ممکن مشکلات شما را حل خواهد کرد.

استفاده از تجربیات متخصصان گمرکی

شما عزیزان می‌توانید پیش از اقدام به دریافت پته گمرکی از متخصصان گمرکی و افراد حاذق در این زمینه استفاده کنید تا دچار مشکلاتی نشوید.

آنچه در این مطلب خواندید…

در این مقاله از ققنوس حمل به صورت تخصصی به معرفی پته گمرکی اشاره کردیم.  همانطور که در مقاله گفته شد پته گمرکی به عنوان یک سند رسمی گمرک در نظر گرفته می‌شود؛ که برای کالاهای وارداتی و صادراتی صادر می‌شود. این سند می‌تواند به تسریع ترخیص کالا کمک کند که می‌توانید از آن استفاده کنید. در انتها از شما خواستاریم در صورت وجود مشکل در روند دریافت پته گمرکی با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از خدمات شرکت ما بهره‌مند شوید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در این صفحه هستیم.

سوالات متداول

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی به عنوان سندی در نظر گرفته می‌شود که با داشتن آن می‌توانید بدون ثبت سفارش کالا کالا را وارد و یا صادر کرد.

پته گمرکی برای چه کالاهایی استفاده می‌شود؟

کالاهایی که از نظر حجم، ارزش جنبه تجاری ندارند مانند کالاهایی که به عنوان نمونه وارد می‌شوند، کالاهای مسافری، کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار برای افراد عادی و ۲۰۰۰ دلار برای شرکت های تولیدی.

مراحل صدور پته گمرکی چیست؟

مهمترین مراحل صدور پته گمرکی شامل دریافت اسناد و مدارک، ارزیابی توسط کارشناسان، پرداخت عوارض و… می‌شود.

اهمیت پته گمرکی چیست؟

رعایت قوانین، تسهیل در معاملات تجاری، ترخیص کالا و… به عنوان مهمترین اهمیت پته گمرکی به شمار می‌رود.

3.7/5 - (3 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *