وزن خالص و ناخالص کالا

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

برای این که بتوانیم در صادرات و واردات به خوبی عمل کنیم باید در رابطه با وزن کالا اطلاعات کافی را داشته باشیم. وزن خالص و ناخالص کالا یکی دیگر از اصطلاحات حمل و نقل است که تأثیر عمده ای بر فرآیند حمل و نقل، قیمت ها و تجارت بین المللی دارد. وزن خالص به وزن واقعی محموله اشاره دارد که فقط وزن خالص کالا بدون در نظر گرفتن سایر عوامل است.

از طرفی وزن ناخالص کالا شامل وزن کالا به همراه هر نوع بسته بندی، پالت یا تجهیزاتی است که برای حمل و نقل استفاده می شود. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با وزن خالص و ناخالص، تفاوت این دو وزن و تاثیری که بر ترخیص کالا از گمرک دارد، صحبت خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، با ما همراه باشید.

تعریف وزن خالص و ناخالص کالا
تعریف وزن خالص و ناخالص کالا

آشنایی با وزن خالص و ناخالص کالا

در حمل و نقل بین المللی بار، وزن عامل بسیار مهمی است که بر هزینه و فرآیند حمل و نقل کالا، تأثیر می گذارد. وزن، معمولاً به وزن کل کالا از جمله تجهیزات بسته بندی و حمل و نقل، سطح شناور و هرگونه هزینه اضافی مرتبط با حمل و نقل اشاره می کند. با توجه به اهمیت وزن خالص و ناخالص کالا در حمل و نقل، دقت در اندازه گیری و محاسبه آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با وزن خالص و ناخالص کالا توضیحاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

تعریف وزن خالص

 قبل از این که بخواهیم به تفاوت وزن خالص و ناخالص کالا اشاره کنیم بهتر است تعریفی از وزن خالص و وزن ناخالص کالا داشته باشیم. با میلیون‌ها کانتینر که روزانه در سراسر جهان حمل می‌شوند، وزن کالا، نقش اساسی در تعیین همه چیز از جمله هزینه‌های حمل و نقل گرفته تا استانداردهای ایمنی دارد. وزن خالص، به وزن محموله یا مسافران بدون کانتینر یا وسیله نقلیه (وزن بدون بار) اشاره دارد. برای علاقه مندان به حمل و نقل کالا به طور یکسان، درک  تمامی نکات مربوط به وزن خالص ضروری است.

دانستن وزن خالص یک کانتینر، توانایی شما را برای تعیین مقدار محموله مجاز که می‌تواند به طور ایمن در یک کانتینر یا وسیله نقلیه بدون تجاوز از وزن تعیین‌شده ذخیره شود، پشتیبانی می‌کند. به طور کلی تولید کنندگان این عدد را ارائه می دهند که بسته به ساختار و جنس ظرف متفاوت است. دانستن این وزن‌ها برای حمل‌کنندگان و مصرف کنندگان، بسیار ضروری می باشد. زیرا چالش‌ها و الزامات حمل و نقل کالا را به طور موثر و ایمن انجام می‌دهند. وزن خالص از منهای وزن تقریبی ظروف (وزن کانتینر طبق مقررات گمرکی ) محاسبه می شود.

 در شرایطی که حقوق ورودی بر اساس وزن کالا  محاسبه می شود، وزن خالص به عنوان استاندارد در نظر گرفته می شود. برای ارسال بار علاوه بر وزن ناخالص نیاز است وزن خالص را هم محاسبه کنید. برای محاسبه وزن خالص کالا، می تواند از کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

آشنایی با وزن خالص کالا
آشنایی با وزن خالص کالا

تعریف وزن ناخالص

برای محاسبه وزن ناخالص، وزن کل یک محموله را در نظر می گیریم  که نه تنها محموله، بلکه مواردی مانند بسته بندی، پالت ها و تجهیزات مورد استفاده در حمل و نقل را نیز شامل می شود. اندازه گیری وزن خالص و ناخالص کالا در زمینه حمل و نقل، بسیار مهم است. محاسبه آن، برای اطمینان از اینکه یک محموله خاص با مقررات وزنی تعیین شده برای واحدهای حمل و نقل منفرد، کامیون، ریل یا هواپیما مطابقت دارد، مهم است.

شایان ذکر است که، وزن ناخالص برعکس وزن خالص است که نشان دهنده وزن خود محموله است. در حالی که وزن خالص به وزن یک ظرف خالی اشاره دارد. اطلاعات دقیق وزن ناخالص، به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا با دقت و بهینه برنامه های حمل و نقل را برآورده کنند، ریسک را کاهش دهند و بهره وری را بهبود بخشند.

تفاوت وزن خالص با وزن ناخالص
تفاوت وزن خالص با وزن ناخالص

تفاوت وزن خالص و وزن ناخالص

برای فروشندگان و خریداران، مهم است که تفاوت بین وزن خالص و ناخالص کالا را بدانند. اگر وزن بسته خود را اعلام کنید، اغلب؛ فریب شرکت ها یا فروشندگان دیگر را می خورید و ضرر می کنید. بنابراین؛ در هنگام خرید، توجه به وزن خالص کالا برای جلوگیری از فریب ناشی از تفاوت وزن کالا، ضروری است. اهمیت این تفاوت ها در محموله های بزرگ، به ویژه از نظر حمل و نقل که ممکن است مربوط به تناژ کشتی باری باشد، بیشتر نمایان می شود.

در این زمینه، تفاوت های کوچک در وزن ناخالص و خالص می تواند تاثیر بسزایی دارد. با یک مثال کوچک بهتر متوجه این مشکل خواهید شد و تفاوت این وزنه ها را بهتر درک خواهید کرد.

مصرف کنندگان اغلب تحت تأثیر بسته بندی صابون قرار می گیرند و در نهایت بدون اینکه متوجه شوند هزینه آن را پرداخت می کنند. به عنوان مثال وزن کل چاپ شده روی بسته بندی 100 گرم است، اما وقتی به بسته بندی دقت کنید، وزن خالص دیگری را می بینید که در سایز کوچکتر یعنی 80 گرم چاپ شده است. در واقع، شما  80 گرم صابون خریده اید و هزینه 100 گرم صابون را پرداخت کرده اید. بنابراین مهم است که هنگام خرید به دنبال وزن خالص باشید و معنی آن را درک کنید

تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن از گمرک
تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن از گمرک

تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن از گمرک

وزن خالص و ناخالص کالا، یکی از عوامل  بسیار تاثیر گذار و مهم در تعیین هزینه های ترخیص کالا از گمرک است. در شرایطی که حقوق ورودی با توجه به وزن کالا و محموله محاسبه می شود، برای ترخیص کالا، وزن قانونی مرجع محسوب می شود. وقتی کالا وارد کشوری می شود، حقوق گمرکی و سایر هزینه های ترخیص بر اساس وزن کالا محاسبه می شود. به عبارت دیگر هزینه ترخیص کالاهای وارداتی بر اساس وزن قانونی کالا می باشد.

در مواردی که کالا وارد کشور می شود و ترخیص بر اساس وزن است، وزن کالا تاثیر مستقیمی بر هزینه های ترخیص دارد و ممکن است افزایش یا کاهش قابل توجهی داشته باشد. بنابراین، داشتن درک مناسب از وزن کالا، تعیین و رعایت مقررات واردات، اطمینان از دقیق بودن اندازه گیری وزن کالا و عدم وجود تغییرات دلخواه، حائز اهمیت است. رعایت تمامی مقررات موجود در این زمینه، فرآیند ارسال بار را برایتان راحت تر می کند.

جمع بندی                                                                                    

برای موفقیت در کسب و کار  و تجارت خود، جدا از اینکه باید بدانید چگونه محصولات وارداتی را بازاریابی کنید و سود خوبی کسب کنید، بهتر است دانش عمیقی از قوانین تجارت و مفهوم وزن خالص و ناخالص کالا محموله داشته باشید. همانطور که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدمتتان گفتیم، وزن تاثیر بسزایی در حمل و نقل و ترخیص کالا از گمرک دارد. بنابراین توجه و دقت ویژه ای برای محاسبه لازم است. شما همچنین باید تمام قوانین و محدودیت های وزن را بدانید و بر اساس آن  برای ارسال کالا اقدام کنید.

برای محاسبه وزن خالص و ناخالص کالا، می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید. علاوه بر این می توانید از خدمات دیگر شرکت ما همچون ارسال بار به روش های دریایی، زمینی و هوایی، حمل درب به درب کالا، ترخیص کالا و … استفاده نمایید.

سوالات متداول

وزن خالص چیست؟

وزن خالص درواقع وزن واقعی محموله بدون در نظر گرفتن کانتینر و یا وسیله نقلیه می باشد. این عدد بر اساس ساختار و جنس کالا متفاوت می باشد. این وزن می تواند به شما در تعیین مقدار مجاز وزنی که به طور ایمن توسط وسیله نقلیه حمل می شود، کمک می کند. بنابراین برای محاسبه وزن خالص دقت زیادی باید داشته باشید. می توانید برای محاسبه از کارشناسان ما کمک بگیرید.

وزن ناخالص چیست؟

وزن ناخالص به وزن کل محصول و محموله شامل بسته بندی، پالت و تجهیزات گفته می شود. در حمل و نقل، وزن ناخالص نسبت به وزن خالص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. محاسبه این وزن به شما این اطمینان را می دهد که محموله با وزن تعیین شده برای حمل با قطار، کامیون و یا هواپیما مطابقت دارد. محاسبه دقیق وزن ناخالص ریسک را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.

وزن خالص و ناخالص چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

محاسبه وزن خالص و ناخالص کالا برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که با اعلام وزن بسته، باعث فریب فروشندگان شده و باعث ضررو زیان آن ها می شود. بنابراین در هنگام خرید کالا، باید توجه بسیار زیادی بر وزن خالص داشته باشید. تفاوت وزن خالص و ناخالص کالا و اهمیت آن در حمل کالاهای بسیار خود را نشان می دهد.جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

وزن کالا چه تاثیری بر ترخیص آن دارد؟

یکی از عواملی که در تعیین هزینه های ترخیص کالا تاثیر می گذارد، وزن خالص و ناخالص کالا می باشد. بنابراین زمانی که کالا وارد کشور می شود، باید وزن خالص و ناخالص آن به طور دقیق محاسبه شود. در واقع هزینه ترخیص کالاهای واداتی بر اساس وزن خالص کالا محاسبه می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *