وزن حجمی بار هوایی

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد برای ارسال بار از روش هوایی استفاده می کنند محاسبه وزن حجمی بار هوایی از مهمترین عواملی در صنعت حمل و نقل هوایی است. در این صنعت، علاوه بر وزن واقعی بار که با ترازو اندازه گیری می شود، برای محاسبه هزینه های حمل و نقل، وزن حجمی بار هوایی نیز در نظر گرفته می شود. از آنجایی که فضای بار محدود است، محموله هایی که سنگین هستند و فضای کمتری را در قسمت بار هواپیما اشغال می کنند، برای شرکت های باربری مقرون به صرفه تر خواهد بود.

وزن حجمی و وزن جرمی از نکات بسیار مهم در حمل و نقل هوایی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید. از این دو اصطلاح برای محاسبه هزینه های حمل و نقل استفاده می کنند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با وزن حجمی در حمل و نقل هوایی صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر قصد ارسال بار از روش هوایی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با وزن حجمی بار هوایی
آشنایی با وزن حجمی بار هوایی

تعریف وزن حجمی بار هوایی

وزن حجمی بار هوایی یکی از عوامل مهم در حمل و نقل بار است و بسیاری از افراد تنها با مقیاس و عددی که روی بار آنها نوشته شده است، در مورد هزینه حمل قضاوت می کنند و بر این باورند که معیار اصلی هزینه، وزن محموله است. با این حال، در تمام شیوه های حمل و نقل، مهم ترین عامل این است که بار چه فضایی از وسیله نقلیه را اشغال می کند. وزن حجمی یکی از مسائل مهم در محاسبه هزینه حمل و نقل است که برای محاسبه دقیق آن می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

به طور کلی، مقدار فضای اشغال شده توسط محموله در هواپیما را وزن حجمی محموله می گویند. بنابراین  محاسبه وزن حجمی کالا یا CBM بر اساس ابعاد کالا می باشد. هرچه بار شما فضای بیشتری را اشغال کند، CBM  آن بالاتر خواهد بود. بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی  در حمل و نقل هوایی بین المللی، محدودیت هایی در اندازه بسته وجود دارد. به عنوان مثال در برخی از شرکت های حمل و نقل بین المللی، ابعاد بسته در هر طرف نباید بیشتر از یک و نیم متر باشد. برای اطلاع از ابعاد محموله، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فرمول محاسبه وزن حجمی بار هوایی

وزن حجمی بار هوایی فرمول پیچیده ای ندارد و به راحتی می توانید محاسبه کنید.  برای محاسبه وزن حجمی بار می توانید از فرمول زیر استفاده کنید :

وزن حجمی (کیلوگرم) = (طول x عرض x ارتفاع) / ضریب تبدیل                   

وزن حجمی نشان می دهد که محموله در چه فضایی از وسیله نقلیه حمل می شود تا شرکت حمل و نقل بین المللی بتواند فضای مورد نیاز برای حمل آن را در نظر بگیرد. بنابراین، طبق فرمول گفته شده، شما می توانید CBM  محموله خود را با ضرب سه در مقدار طول، عرض و ارتفاع بسته و تقسیم عدد به دست آمده بر 6000 محاسبه کنید (برخی شرکت ها این عدد را بر 5000 تقسیم می کنند و این عدد می تواند متغیر باشد.)

لطفا توجه داشته باشید که ابعاد بسته بندی باید بر حسب سانتی متر اندازه گیری شود. علاوه بر این، اگر بیش از یک بسته وجود داشته باشد و ابعاد همه بسته ها یکسان باشد، برای محاسبه CBM باید تعداد بسته ها را در فرمول محاسبه وزن حجمی ضرب کنید. اما اگر ابعاد بسته ها یکسان نیست، ابتدا تعداد بسته های هم اندازه را در فرمول بالا اضافه کنید، سپس CBM بسته های دیگر را محاسبه کرده و جمع کنید. برای کاهش هزینه های حمل و نقل بین المللی، توصیه می کنیم از قرار دادن اقلام بزرگتر از بسته بندی واقعی خودداری کنید، زیرا این کار باعث افزایش هزینه های حمل و نقل برای شما می شود.

نحوه محاسبه وزن حجمی بار هوایی
نحوه محاسبه وزن حجمی بار هوایی

اهمیت محاسبه وزن مرسولات در حمل و نقل بین المللی

محاسبه دقیق وزن محموله در حمل و نقل بین المللی  امر بسیار مهمی است و نقش بسزایی را در تعیین هزینه های حمل و نقل داشته باشد. برای محاسبه هزینه های حمل و نقل، وزن حجمی بار هوایی بسیار مهم است. زیرا این اطلاعات به تخمین هزینه حمل و نقل، تهیه بودجه مناسب و برآورد هزینه آنها کمک می کند. البته به یاد داشته باشید که عواملی غیر از وزن و حجم بر هزینه پست بین المللی تاثیر می گذارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

محاسبات دقیق وزن محموله، برای برنامه ریزی لجستیک و امنیت حمل و نقل ضروری است. اضافه وزن یا وزن ناکافی می تواند بر تعادل و پایداری وسایل نقلیه مانند هواپیما تأثیر منفی بگذارد و ایمنی را به خطر بیندازد. همچنین داشتن اطلاعات دقیق از وزن بار به شما امکان می دهد فضای بار را بهینه کرده و هزینه سوخت را کاهش دهید.

اهمیت محاسبه وزن مرسولات
اهمیت محاسبه وزن مرسولات

تفاوت بین وزن ناخالص و وزن حجمی بار هوایی

تا اینجای مقاله در رابطه با وزن حجمی بار هوایی و اهمیت محاسبه وزن حجمی صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. اما بهتر است با تفاوت بین وزن ناخالص و وزن حجمی بار هوایی آشنا شوید. از تفاوت های وزن خالص و وزن حجمی می توانید به موادر زیر اشاره کنیم:

  • وزن واقعی یا وزن خالص،  به وزن هر کیلوگرم کالا، اعم از وزن حجمی، به اندازه کلی بسته بندی اشاره دارد و بر حسب کیلوگرم اندازه گیری می شود اما وزن حجمی مقدار فضایی است که بسته شما در هواپیما اشغال می کند.
  • وزن حجمی بار را می توان با ضرب طول، عرض و ارتفاع بسته (بر حسب سانتی متر) و تقسیم عدد بر 5000 محاسبه کرد (برخی از شرکت های حمل و نقل از عدد 4000 استفاده می کنند.)
  • وزن خالص، وزن هر کیلوگرم محموله شامل بسته بندی و پالت است. پس از دریافت سفارش شما توسط کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، وزن واقعی بسته و وزن حجمی آن را محاسبه می کنیم.
  • توجه داشته باشید که شرکت های هواپیمایی  از این رویه پیروی می کنند.

برای اطلاع از تفاوت وزن ناخالص و وزن حجمی می توانید از کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

تفاوت وزن ناخالص و وزن حجمی
تفاوت وزن ناخالص و وزن حجمی

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با وزن حجمی بار هوایی و نحوه محاسبه CBM صحبت کردیم. همان طور که گفته شد، یکی از مسائل مهمی که باید در حمل و نقل به آن توجه زیادی داشته باشید، وزن حجمی بار است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد ارسال بار  و محاسبه هزینه های حمل و نقل را دارید، می توانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در زمینه حمل بار هوایی، زمینی، دریایی، حمل بار ته لنجی، حمل در به درب کالا، ترخیص کالا، انجام تشریفات گمرکی  و … خدمات متنوعی را به شما ارائه می دهد. همچنین برای محاسبه هزینه های حم و نقل و به حداقل رساندن این هزینه ها می توانید از ما کمک بگیرید.

سوالات متداول

وزن حجمی بار هوایی چیست؟

در حمل و نقل وزن محموله یکی از عوامل بسیار مهمی است که باید حتما به آن توجه زیادی داشته باشید. وزن حجمی بسته به مقدار فضای اشغال شده در هواپیما گفته می شود که برای محاسبه این وزن، ابعاد کالا مورد توجه و بررسی قرار می گیرد. برای محاسبه CBM یا وزن حجمی، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

وزن حجمی چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه وزن حجمی بار هوایی شما باید  مقدار طول، عرض و ارتفاع را در سه ضب کرده و بر 6000 تقسیم کنید. در محاسبه CBM باید به یکسان بودن ابعاد بسته ها توجه داشته باشید. برای محاسبه دقیق وزن حجمی نیز می توانید از کارشناسان مجرب ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

وزن خالص و وزن حجمی بار چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

وزن خالص وزن حجمی کل بسته بندی است اما وزن حجمی مقدار فضایی است که بسته اشغال می کند. وزن حجمی را می توانید با استفاده از فرمولی که موجود است محاسبه کنید. وزن خالص شامل وزن هرکیلوگرم از جمله بسته بندی و پالت می شود. شرکت های حمل و نقل و هواپیمایی باید از رویه های موجود پیروی کنند. برای محاسبه وزن خالص و وزن حجمی می توانید راهنمایی های لازم را از شرکت های حمل و نقل دریافت کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *