ورود-موقت-کانتینر-به-چه-معناست؟

ورود موقت کانتینر به چه معناست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

جالب است از این موضوع اطلاع داشته باشید که اگر شما بخواهید شخصا کانتینرهای مربوطه را از منطقه تحت پوشش گمرک خارج کنید، نیازمند این مورد است که بایستی کانتینر به گمرک اظهار شده باشد. از این رو جهت انجام این کار بایستی سند ورود موقت کانتینر را حتماً در هنگام گرفتن ترخیصیه سازمان مربوطه یا سازمان کشتیرانی دریافت کنید. در ادامه این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد ورود موقت کانتینر را در اختیار شما بگذاریم.

فرایند ورود موقت کانتینر

لازم است بدانید به منظور ورود و یا ترخیص کالا های ورود موقت گمرک بایستی مستقیما نسبت به صدور و اخذ مجوز ورود موقت کانتینر اقدام نمایید. در نتیجه میتوان چنین گفت صاحب محموله یا ترخیص کار بایستی موافقت سازمان گمرک ایران را جهت ورود موقت کانتینر اخذ نماید. در ادامه صاحب کالا باید  اظهارنامه موربط به ورود موقت کانتینر را تنظیم نموده و به اداره گمرکی که کالا و یا محموله در آن تخلیه شده گشته است ارائه دهد، سپس در ادامه انجام این مراحل باید سازمان گمرک بعد از اظهار محموله عملیات ارزیابی و تطبیق مشخصات کالا با اسناد و مدارکات را انجام دهد.

همچنین لازم به ذکر است جهت انجام مراحل ورود موقت کانتینر  بایستی سایر اسناد مورد نیاز جهت ترخیص ورود موقت کانتینر عبارت است از : ارائه فرم اظهارنامه مربوط به کالا ، ارائه پروفرما کالا ، ارائه فاکتور، ارائه بارنامه، ارائه قبض انبار، لیست عدل بندی ، مجوزات و اسناد لازم ،ارائه پروانه بهره برداری کارخانه ، ارائه مجوز ورود موقت،کارت بازرگانی، ضمانت نامه، برگ باسکول و مواردی از این قبیل.لازم است بدانید در این مرحله بایستی ترخیص کار تعهد کند تا ظرف مدت زمان معین شده و ذکر شده در پروانه ورود موقت کانتینر کالا را از کشور و از راه مجاز تعین شده، خارج نماید.طبق تجارب شرکت بازرگانی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ورود موقت کانتینر برای واردکنندگان  و تولید کنندگان واحدهای تولیدی و تجاری ، نیازی به اخذ مجوزات لازم از وزارتخانه های ذکر شده را ندارد.

لیست مدارک و مجوز های لازم برای ورود موقت کانتینر

جهت ورود موقت کانتینر مدارکات و مجوزاتی لازم است. چرا که اخذ این مجوزات به منزله اقدام جهت ورود موقت کانتیر میباشد. از مهمترین این مدارک میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • ارائه تصویر کارت بازرگانی معتبر کالا
  • ارائه تصویر کارت اقتصادی مربوط به شرکت
  • ارائه معرفی نامه یا وکالتنامه اظهارکننده حق العملکار گمرک
  • ارائه تصویر کارت حق العملکاری معتبر
  • ارائه پروانه بهره برداری
  • بارنامه کالا
  • ترخیصیه کالا
  • قبض انبار کالا
  • پروفرما یا پیش فاکتور
  • گواهی بازرسی کالا
  • فاکتور خرید
  • لیست عدل بندی
  • گواهی مبدا کالا
  • بیمه نامه کالا
  • مجوزات لازم
  • ارائه کاتالوگ، بروشور و …

همچنین جهت ورود کانتینر موقت اخذ و ارائه مجوزاتی نیز لازم و ضروری است. لازم به ذکر است، جهت ورود موقت کانتینر مجوزات ورود کانتیر موقت از مقررات صادرات و واردات معاف میگردد، اما اخذ مجوزاتی مانند مجوز وزارت بهداشت ، مجوز اداره فرهنگ، مجوزات مربوطه به وزارت دفاع، مجوزات مربوط به کشاورزی، مجوز ارشاد و مواردی از این قبیل ضروری است.

مدت زمان مورد نیاز برای ورود موقت کانتینر

لازم به ذکر است هنگام ورود کالا به اداره گمرک ، مدت زمان توقف کالا معین و در پروانه گمرکی کالا قید میشود. لازم به ذکر است با توجه به این مورد که مدت زمان توقف کالا با توجه به هدف ورودشان گوناگون است، نمیتوان یک مدت زمان مشخص را تعین کرد . به عنوان نمونه کالاهایی که جهت شرکت در نمایشگاه وارد میگردد برای تنها یک ماه و دستگاه هایی که جهت احداث نیروگاه و ساختن تاسیسات وارد میگردد چندین ماه و چندین سال میباشد. در نتیجه مدت زمانی،   جهت صدور پروانه ورود موقت کانتینر در نظر گرفته میگردد البته به تقاضای حق العملکار و یا  صاحب کالا پروانه ورود موقت قابل تمدید خواهد بود.در صورتی که طبق مهلت مقرر شده کالای ورود موقت از کشور خارج نگردد، مشمول مقررات قاچاق خواهد شد.

انواع کانتینر پرکاربرد کدامند؟

گوناگونی کانتینرها با توجه به ابعاد آن ها، ساخت و یا جنس آن گوناگون میباشد، با این وجود تعدادی از کانتینرها هستند که از همه نظرها استاندارد و مناسل میباشند و نسبت به سایر کانتینرها در حمل کانتینری بیشتر مورد استفاده قرار کاربران میگیرند. از جمله رایج ترین انواع کانتینرها میتوان موارد زیر را نام برد.

همچنین میتوان گفت یکی از مقرون به صرفه ترین روش های حمل و نقل کالا و یا محمولههای تجاری و شخصی استفاده از حمل کانتینری است، که جابهجایی را در شیوه های مختلف حمل و نقل بین المللی به ویژه حمل و نقل دریایی ممکن ساخته است. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ارائه دهنده انواع خدمات کشتیرانی و حمل بار دریایی میباشد و شما عزیزان میتوانید از خدمات گسترده این شرکت بهره مند شوید.

کانتینر عمومی  GENERAL PURPOSE CONTAINERS

یکی از متداولترین و رایج ترین انواع کانتینر، کانتینرهای عمومی میباشند که از استانداردهای بسیار بالایی جهت حمل و نقل کالا برخوردار بوده و در اندازههای و سایزهای 10 فوت، 20 فوت و یا 40 فوت به متقاضیان ارائه میگردد. در واقع میتوان گفت این نوع کانتینرها تحت عنوان کانتینر کالای خشک یا همان Dry container نیز در بین تاجران و بازرگانان شناخته شدهاند. همچنین میتوان گفت کانتینرهای عمومی جهت بارگیری بسیاری از انواع محمولههای معمولی و خشک استفاده میگردد. این نوع از کانتینرهای حمل و نقل به طور کاملا محصورشده، محافظت شده و ایمن در مقالل آب و هوا و موارد آسیب زا دیگر همراه با سقف، دیواره های جانبی محکم و کف بسیار سخت در نظر گرفته میشوند.

کانتینر تاشو یا تخت یا FLAT RACK CONTAINERS

این نوع کانتینر جهت ذخیره سازی ساده در نظر گرفته میشود که دارای کنارههای جمع شونده میباشد که میتوان این کانتینر ها را کاملا تا کرد تا در نهایت به شکل یک قفسه صاف و هموار جهت حمل و نقل کالاهای گوناگون بدست آورد. وجود دیوارهای محکم انتهایی این مدل از کانتینر موجب شده است تا این کانتینر به اندازه کافی مستحکم و محکم هستند و امکان ایمن سازی بار را فراهم مینماید . لذا جهت حمل و نقل کالاهایی با اندازههای بسیار بزرگ همانند ماشین آلات سنگین، انواع وسایل نقلیه، انواع قرقرههای بزرگ و همچنین تجهیزات ساختمانی مناسب و خوب هستند. همچنین لازم به ذکر است که برخی از این  کانتینرهای تخت در اندازه های 40 فوتی جهت حمل 45 تن بار مناسب و مورد گزینش هستند.

علاوه بر این مورد این مدل از انواع کانتینرها در ابعاد  گوناگونی با 20 فوت و یا 40 فوت برای حمل و نقل بارهای سنگین و بارهای بزرگ و حجیم که در یک کانتینر استاندارد جا نخواهد شد مورد استفاده قرار میگیرند.

کانتینر رو باز یا OPEN TOP CONTAINERS

این مدل از کانتینر همانند دیگر کانتینرهای رایج و مورد استفاده میباشد با این تفاوت که این کانتینر فاقد سقف است و علاوه بر بارگیری از در ابتدایی کانتینر، امکان بارگیری از سقف کانتیر نیز فراهم شده است . لازم به ذکر است کانتینر روباز جهت بارگیری محمولههایی که ارتفاع بیش از حد دارند و به آسانی از درب کانتینر بارگیری آنها میسر نیست، مناسب و خوب است. مانند اکثر ماشین آلات بسیار مرتفع و محصولات سنگین که برای جابهجایی و بارگیری آنها با جرثقیل قابل انجام میباشد. لازم به ذکر است جنس بدنه و پهنای کانتینر روباز به طور کاملا فلزی و مستحکم ساخته شده است و ضمن اینکه این نوع کانتینر دارای حلقههای هستند که به شکل متصل ریلهای جانبی بالا و پایین و ستونهای گوشه محفظه یا کانتینر هستند که به عنوان مهارکننده بار مورد استفاده قرار میگیرد تا طی جابهجایی بار محکم و ایمن نگه داشته شود .

 لازم به ذکر است کانتینر روباز دارای یک بخش جمع شونده و قابل تغییر میباشد که شبیه یک کاور برزنتی عمل میکند و در صورت نیاز جهت محفوظ نگه داشتن محموله میتوان آن را باز کرد.این نوع از کانتینرها در ابعادی به وسعت  20 و یا 40 فوتی طراحی میشوند و ساخته میگردد و یکی از بهترین گزینهها جها جابهجایی انواع کالاها و محموله هایی با محدودیتهای اندازه بار میباشد.

کانتینرهای پهلو باز یا  OPEN SIDE CONTAINERS

کانتینرهای پهلو باز شبیه به کانتینرهای معمولی و عمومی میباشند با این تفاوت که این کانتینر ها علاوه بر دارا بودن درهای دوتایی معمولی و قابل قفل که در یک انتها قرار گرفته اند ، شامل یک جفت درب دو تایی اضافی در انتهای ضلع جانبی کانتینر میباشد.این ویژگی این نوع کانتینر موجب دسترسی وسیع به کالت را فراهم میکند و این امر بارگیری و تخلیه کالا را آسانتر مینماید. محموله و بارهای که به علت حجم و ابعاد نمیتوان در کانتینر معمولی بارگیری نمود، با استفاده از کانتینرهای پهلو باز  میتوان به آسانی جابهجا کرد. این مدل از کانتینرها در ابعاد گوناگونی با وسعت 20 و 40 فوت طراحی میشوند و مورد استفاده قرار میگیرند.

سوالات متداول

ورود موقت کانتینر به چه معناست؟

ورود موقت کانتینر رویه ای گمرکی میباشد که بعضی کالاها به قصد خارج شدن مجدد بدون پرداخت نمودن حقوق گمرکی و عوارض وارد قلمرو گمرکی میگردد.

مهمترین اسناد جهت ورود موقت کانتینر چیست؟

کارت بازرگانی، تصویر کارت اقتصادی مربوط به شرکت، ارائه معرفی نامه یا وکالتنامه حق العملکار گمرک، پروانه بهره برداری، ترخیصه و مواردی از این قبیل.

مهمترین مجوزات جهت ورود موقت کانتینر چیست؟

مجوز وزارت بهداشت، مجوز اداره فرهنگ و هنر ، مجوزات مربوطه به وزارت دفاع و راه ، مجوزات مربوط به کشاورزی، مجوز ارشاد و مواردی از این قبیل.

رایج ترین کانتینر های مورد استفاده جهت واردات و صاورات کشور چیست؟

کانتینر های عمومی، کانتینر  تاشو یا تخت،  کانتینر رو باز، کانتینر  پهلو باز و مواردی از این قبیل.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به چگونگی فرایند ورود موقت کانتینر پرداخته شد. ورود موقت کانتیتر به معنای این معنا میباشد که اگر بخواهید شخصا کانتینرهای مربوطه را از مناطق تحت پوشش سازمان گمرک خارج کنید نیازمند این امر میباشید. همچنین جهت انجام این امورات بایستی مجوزات و مدارکات لازم جهت انجام این امر را کسب کنید. شما میتوانید با بهرهگیری از خدمات شرکت بین المللی ققنوس نظیر حمل بار دریایی ، حمل بار هوایی و زمینی تجارتی پرسود را تجربه نماید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *