واحد شمارش کانتینر TEU

واحد شمارش کانتینر TEU چیست + کاربردهای آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

در میان اصطلاحات مختلفی که برای حمل و نقل کالا با روش های مختلف به ویژه از طریق دریا به کار می رود، واحد شمارش کانتینر TEU یکی از مهمترین آنها است. این اصطلاح به طور گسترده ای برای حمل کالا توسط باربری استفاده می شود و بهتر است قبل از حمل کالا به معنای آن پی ببرید. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم شما را با واحد شمارش TEU ، کاربرد TEU، انواع و اهمیت استفاده از آن صحبت کنیم. بنابراین اگر سوالی در رابطه با TEU دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با واحد شمارش کانتینر TEU
آشنایی با واحد شمارش کانتینر TEU

واحد شمارش کانتینر TEU چیست؟

واحد شمارش کانتینر TEU انگلیسی به اختصار Twenty-Foot Equivalent Unit به معنای واحد معادل 20 فوت است. با این حساب می توان گفت که TEU در واقع استانداردی برای اندازه گیری تعداد کانتینرهایی است که برای حمل کالا از طریق دریا استفاده می شود. کانتینرهای بار برای حمل و نقل کالا با کشتی استفاده می شود. بنابراین TEU نوعی کانتینر بار واحد یا ترکیبی است که محصول مورد نظر خود را در آن قرار داده و به مقصد ارسال می‌کنید. مهمترین دلیل نامگذاری این واحد به استاندارد برابر با 20 فوت، یعنی 20 فوت طول آن است.

همچنین خوب است بدانید که عرض و ارتفاع این بارگنج ها هر کدام 8 فوت اندازه گیری شده است. TEU  معمولاً برای اندازه گیری ظرفیت یک کشتی و مقدار محموله ای که می خواهد حمل و نقل کند، استفاده می شود. بیشتر اوقات،TEU  زمانی استفاده می شود که می خواهید ظرفیت یک کشتی یا مقدار باری را که می تواند نگه دارد و حمل کند اندازه گیری کنید. مثلاً وقتی می گویند کشتی 3000 TEU است یعنی می تواند همین مقدار بار را در خود جای دهد و ظرفیتش به 3000 TEU می رسد.

با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که واحد 20 فوت یا TEU در واقع یک واحد اندازه گیری کاملا دقیق در نظر گرفته می شود که می توان از آن برای محاسبه ظرفیت حمل کشتی استفاده کرد. معمولاً از کانتینرهای 20 یا 40 فوتی برای حمل کالا از طریق دریا استفاده می شود. به همین دلیل، ظرفیت یک کشتی کانتینری بسته به نوع کانتینر می تواند بین این دو اندازه متفاوت باشد. برای استاندارد کردن ظرفیت کشتی ها، TEU  شناخته شده هستند.

TEU چه کاربردی در صنعت حمل و نقل دارد؟

از آنجایی که شرکت های باربری مبلغ پرداختی را بر اساس واحد شمارش کانتینر TEU محاسبه می کنند، باید اطلاعات کاملی در مورد این موضوع داشته باشید. بنابراین، هنگامی که نرخ را از شرکت حمل و نقل مورد نظر خود دریافت کردید، آن نرخ را یک بار در برابر تعداد TEU کالا بررسی کنید و فقط تعداد کانتینرها را نادیده بگیرید. علاوه بر تعیین نرخ حمل و نقل، TEUها همچنین به طور گسترده ای برای تعیین ظرفیت بندر و کشتی استفاده می شوند.

علاوه بر این، بیشتر گزارش‌های مربوط به ظرفیت عملیاتی بندر بر اساس تعداد TEUهای موجود در آن به‌دست می‌آید. برای اطلاع از کاربردهای TEU با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

کاربرد TEU در صنعت حمل و نقل
کاربرد TEU در صنعت حمل و نقل

اهمیت استفاده از واحد شمارش TEU در بندر و پایانه کشتیرانی

به نظر شما استفاده از واحد شمارش کانتینر TEU چه اهمیتی دارد و چرا بر آن تاکید می شود؟ در این قسمت از مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به دلایل مهم محبوبیت و اهمیت استفاده از TEU در بنادر و پایانه های کشتیرانی اشاره خواهیم کرد.

انبار بار

هنگامی که از TEU استفاده می کنید، کالاهای شما بسیار راحت تر و بهتر در کشتی ها و بنادر ذخیره می شوند. از آنجایی که بیشتر ظروف بسیار بزرگ هستند، همه این ظروف برای نگهداری آن ها روی هم چیده می شوند. استفاده از TEU در این مواقع احتمال آسیب دیدن محموله شما را به حداقل می رساند.

برنامه ریزی ظرفیت کانتینر

استفاده از سیستم TEU به شرکت های کشتیرانی اجازه می دهد تا تصمیمات بهتری بگیرند و ظرفیت کشتی ها، بنادر و پایانه های کشتیرانی خود را بهتر برنامه ریزی کنند. زیرا اگر اندازه کانتینر را به طور کامل بدانند، بهتر می توانند تصمیم بگیرند که از چه ماشین آلات و ابزارهایی برای جابجایی کالا استفاده کنند.

نظارت و برنامه ریزی داده ها

دلیل دیگری که واحد شمارش کانتینرTEU  به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد این است که از داده های آن می توان برای ردیابی و ردیابی به موقع حجم محموله استفاده کرد. این موضوع برای تجار و بازرگانان بسیار مهم است. در این صورت استفاده از TEU فرآیند حمل و نقل کالا و فرآیند برنامه ریزی برای آن را کارآمدتر می کند.

هماهنگی حمل و نقل کالا به روش ترکیبی

در برخی موارد، بسته به شرایط مبدا و مقصد، ممکن است مجبور شوید محموله خود را به روش ترکیبی به مقصد ارسال کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بخشی از مسیر را از طریق دریا طی کنید و بقیه کالاها را با وسایل دیگری مانند قطار یا کشتی ارسال کنید. در این شرایط استفاده از این روش به این معنی نیست که تمام تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای این روش قبلا انجام شده باشد. به همین دلیل در هزینه و زمان صاحب ملک صرفه جویی زیادی می شود.

تحویل کالا از گمرک

در نهایت با استفاده از آن فرآیند ترخیص کالا از گمرک در زمان بسیار سریع تری انجام می شود. زیرا با استفاده از این سند، ماموران گمرک بسیار بهتر و سریعتر امکان بررسی اسناد کالا را خواهند داشت و با کمترین تاخیر و هزینه، کالا در گمرک ترخیص می شود.

اهمیت استفاده از TEU در بنادر
اهمیت استفاده از TEU در بنادر

انواع کانتینرهای TEU کدام اند؟

بسته به نوع محموله، می توان از کشتی های مختلف واحد شمارش کانتینر TEU برای حمل به مقصد استفاده کرد. به همین دلیل، شما باید کانتینر حمل و نقل مناسب را بر اساس شرایط محموله خود انتخاب کنید. در این قسمت از مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به معرفی هر یک از کانتینرهای 20 فوتی می پردازیم.

مخزن خنک کننده 20 فوتیاز این بارگنج ها برای حمل و نقل مواد غذایی به ویژه گوشت و لبنیات استفاده زیادی می شود. دمای این ظرف بین مثبت 30 تا منفی 30 درجه سانتیگراد قابل تنظیم است.
کانتینر 20 فوتی کفیکانتینرهای کف هیچ دیوار یا سقفی ندارند و در درجه اول برای محموله های بسیار بزرگ و بلند استفاده می شوند. البته برای محکم کردن محموله روی کانتینر از حلقه های شلاقی استفاده می شود.
کانتینر باز 20 فوتیاین بارگنج ها سقف ندارند، روی سقف از برزنت استفاده می شود. این کانتینرها برای محموله های بزرگ مناسب هستند.
کانتینر 20 فوتی با سقفاین نوع از کانتینرها دارای سقف فولادی مقاوم بوده و بیشتر برای حمل ماشین آلات و مصالح ساختمانی استفاده می شود.
کانتینر درب جانبی 20 فوتیهمانطور که از نام آن متوجه می شوید درب این کانتینر در کنار آن قرار گرفته و دارای درب بالاتری است که برای بارگیری و تخلیه کالا استفاده می شود.
انواع کانتینرهای TEU
انواع کانتینرهای TEU

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به طور کامل توضیح داده ایم که واحد شمارش کانتینر TEU چیست و چگونه از آن استفاده می شود. همانطور که گفتیم این مبحث در حمل و نقل کالا از طریق دریا بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل باید اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورید. TEU  در واقع یک واحد اندازه گیری کانتینر است که می تواند کمک زیادی به حمل و نقل کالا از طریق دریا سریعتر و آسان تر کند.

 شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدمات متنوعی در زمینه ارسال بار دریایی، حمل بار ته لنجی، خدمات گمرکی و …. به شما عزیزان ارائه می دهد. اگر سوال دیگری در مورد نحوه استفاده از TEU در بندر یا خطوط کشتیرانی دارید، می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید و کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

واحد شمارش کانتینر TEU به چه معناست؟

 واحد شمارش کانتینر TEU معادل با واحد 20 فوت می باشد. این واحد شمارش استانداردی برای اندازه گیری تعداد کانتینرهایی می باشد که در ارسال بار به روش دریایی استفاده می شود. از TEU می توان برای محاسبه ظرفیت حمل کشتی استفاده کرد. معمولا از کانتینرهای 20 یا 40 فوت برای حمل کالا استفاده می کنند.

دلیل اهمیت به کارگیری واحد شمارش کانتینر TEU در بنادر و پایانه های کشتیرانی چیست؟

از دلایلی که باعث می شود واحد شمارش TEU با اهمیت باشد شامل: انبارکردن کالا، برنامه ریزی ظرفیت کانتینر، نظارت، بررسی و برنامه ریزی داده ها، هماهنگی حمل و نقل کالا به روش ترکیبی و تحویل کالا از گمرک می باشد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم برای ارسال بار، حتما راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

چند نوع کانتینر TEU داریم؟

انواع کانتینرهای TEU شامل کانتینر خنک کننده 20 فوتی، کانتینر کفی 20 فوتی، کانتینر روباز 20 فوتی، کانتینر 20 فوتی با سقف و کانتینر 20 فوتی با درب جانبی می باشد. شما با توجه به اندازه، حجم و نوع محموله ای که می خواهید از طریق دریا ارسال کنید می توانید هر کدام از این کانتینر های را انتخاب کنید. برای انتخاب راحت تر و کانتینر مناسب، با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

واحد شمارش کانتینر TEU چه کاربردی دارد؟

واحد شمارش کانتینر TEU کاربردهای مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توانیم به تعیین نرخ حمل و نقل، تعیین ظرفیت بندر و کشتی و تعیین گزارش های مربوط به ظرفیت عملیاتی اشاره کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *