0-تا-100-هزینه-ترخیص-کالا-از-گمرک-+-نحوه-محاسبه-آن

0 تا 100 هزینه ترخیص کالا از گمرک + نحوه محاسبه آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اگر شما هم جزو بازرگانانی باشید که به کار صادرات و واردات کالا مشغول هستند، احتمالا با فرآیند ترخیص کالا آشنا هستید. هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل هزینه های مختلفی از واردات کالا تا خروج آن از گمرک می باشد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری، بهتر است تمام هزینه های تجاری شرکت خود را بررسی کرده و بر اساس آن اقدام کنید. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به نحوه محاسبه هزینه های ترخیص کالا و همچنین استعلام قیمت ترخیص کالا نیز خواهیم پرداخت. بنابراین توصیه ما به شما این است؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لیست هزینه ترخیص کالا از گمرک

کلیه هزینه ترخیص کالا از گمرک از طریق یک سری مراحل اداری و تشریفات خاص به گمرک پرداخت می شود. گمرک تمامی هزینه های انجام امور گمرکی را بر اساس قوانین و مقررات کشور تعیین کرده است تا تجار با توجه به سرمایه ای که دارند و بر اساس تعرفه کشوری هزینه ها را محاسبه کنند. هزینه های بارگیری، ذخیره یا تخلیه کالا، با توجه به حجم محموله های تجاری محاسبه و تعیین می شود. شما می توانید برای استعلام قیمت ترخیص کالا، از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مشاوره دریافت نمایید.

  • هزینه های بارگیری و تخلیه کالا
  • حمل و نقل و انبار گمرکی
  • هزینه ورود کالا
  • مالیات بر واردات کالاهای خارجی
  • صفافی، تعرفه آزمایشگاهی
  • کارشناسی محصول

نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا

برای محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک نیاز به دانستن فرمول ها و معادلات متعددی است که محاسبه دقیق هر کدام از آن ها بسیار مهم می باشد. ارزش کالا، نرخ ارز مطمئن و نرخ عوارض برای محاسبه حقوق گمرکی ضروری است. علاوه بر این، محاسبه هزینه انبارداری از زمان ورود محصول تا ترخیص و تحویل محصول و مدت زمان نگهداری محصول در انبار شامل وزن ناخالص محصول و نرخ ذخیره سازی مورد نیاز است.

برای محاسبه ارزش تجاری، قیمت تعرفه محصول، ارزش پولی و ارزش انباری محصول مورد نیاز می باشد که ارزش انباری محصول بر اساس ارز کالا و نرخ مبادله ای تعیین شده توسط گمرک تعیین می شود. نوع بیمه، فاصله مبدا تا مقصد و میزان ریسک کالا نیز تاثیر زیادی بر هزینه بیمه دارد.

فرمول محاسبه حقوق گمرکی

حقوق گمرکی (ارزش سیف × نرخ مبادله × نرخ تعرفه)

همچنین شما عزیزان برای ترخیص کالا از گمرک باید مبلغی به نام هزینه گمرکی پرداخت کنید.

فرمول محاسبه سود بازرگانی

سود تجاری (ارزش سیف × نرخ ارز × نرخ تعرفه)

هنگام ترخیص کالا از گمرک از شما هزینه گمرکی دریافت می شود و این هزینه ها را برای نگهداری، حمل و نقل، تمیز کردن، تخلیه، برنامه ریزی، آزمایش، بارگیری، بازرسی و کنترل کالا پرداخت می کنید.

فرمول محاسبه هزینه انبارداری

هزینه انبارداری = مدت زمان × نرخ انبارداری × وزن ناخالص

هزینه های نگهداری بسته به مدت زمان ماندگاری کالا در گمرک و نوع انبار تعیین می شود. هزینه های انبارداری از روز پذیرش گمرکی تا روز ترخیص کالا محاسبه خواهد شد.

فرمول محاسبه ارزش CIF کالا

مبلغ ارزی محصولات × نرخ ارز اعلام شده توسط گمرک + هزینه بیمه  (اگر کالا FOB خریداری شود)

هزینه های گمرکی نباید با حقوق ورودی و سود بازرگانی اشتباه گرفته شود، حقوق ورودی از برخی واردات به طور جداگانه توسط گمرک اخذ می شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هزینه نگهداری به مدت زمان ماندگاری کالا در انبار و نوع انبار بستگی دارد. البته به یاد داشته باشید که استعلام قیمت ترخیص کالا را با محصولات تجاری و هزینه های واردات اشتباه نگیرید. جالب است بدانید که نیازی به پرداخت مالیات وارداتی نیست و صادرکننده از پرداخت ۷۵ درصد هزینه تخلیه، تحویل، بارگیری و انبارداری معاف است.

چه زمانی هزینه ترخیص کالا از گمرک محاسبه می شود؟

تا اینجای مقاله با نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک آشنا شدیم. اما شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که  استعلام قیمت ترخیص کالا در چه زمانی باید انجام شود. انبارداری، باربری، عوارض آزمایشگاهی، تخلیه، نظافت، بازرسی کالا و … در مبالغ ترخیص کالا از گمرک و صدور مجوز تحویل کالا از گمرک منظور می شود. هزینه های فوق به طور مستقل و جدا از هزینه های ورودی گمرک اخذ می شود.

فرآیند محاسبه هزینه کارمزد گمرکی شامل کلیه فرآیندهایی است که باید مبلغی برای آن پرداخت شود تا شما کالای مورد نظر خود را از گمرک ترخیص کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل فرمایید. استعلام قیمت ترخیص کالا معمولاً شامل هزینه های مختلفی از زمان ورود کالا به کشور تا خروج از گمرک می شود. اینها بسته به نوع کالا، وزن کالا، ارزش کالا و عوامل دیگر متفاوت است و نمی توان مقدار خاصی را برای تفسیر کالا در نظر گرفت.

عوامل موثر بر روی هزینه های ترخیص کالا

عمده ترین هزینه ترخیص کالا از گمرک که تجار می پردازند، هزینه های واردات و ترخیص کالا از گمرک است. عدم پرداخت به موقع و دقیق این هزینه ها، بازرگانان را مشمول جریمه می کند. بنابراین شناخت عوامل موثر بر هزینه های ترخیص کالا از گمرک حتی قبل از ترخیص کالا از گمرک حائز اهمیت است. عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا شامل:

انبارداری

هزینه های انبارداری یکی از عواملی است که بر هزینه ترخیص کالا از گمرک تاثیر می گذارد. گاهی اوقات زمانی که ترتیبات لازم برای حمل و نقل بین المللی انجام می شود، این هزینه دریافت می شود. اما اگر هنوز کارمزد را پرداخت نکرده اید، باید در طی مراحل ترخیص مالیات، کارمزد سپرده را پرداخت کنید. هزینه های ذخیره سازی برای استعلام قیمت ترخیص کالا بر اساس وزن و حجم تخمین زده می شود.

عوارض مالیاتی

یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک عوارض و مالیات وارداتی است. این هزینه ها شامل هزینه تقریبی خدمات گمرکی می باشد. این هزینه ها مستقل از هزینه های ثبت نام، پرداخت خواهد شد. مالیات وارداتی دریافتی گمرک جمهوری اسلامی ایران شامل سود بازرگانی و 4 درصد ارزش گمرکی است. به طور کلی 10 درصد هزینه حمل و 8 درصد هزینه پرداختی به بدنه استاندارد شامل حقوق ورودی می شود. تمامی کشورهای جهان پس از حمل و نقل بین المللی هوایی، زمینی یا دریایی برای ترخیص کالا از گمرک، عوارض و مالیات واردات را از تجار و بازرگانان دریافت می کنند.

هزینه تخلیه و بارگیری

یکی دیگر از مواردی که در هزینه ترخیص کالا از گمرک تاثیرگذار است، هزینه تخلیه و بارگیری است. این هزینه برای ترخیص انواع کالا از گمرک اعم از واردات دارو یا مواد غذایی عموماً در گمرکات دریایی پرداخت می شود. هنگامی که محموله به گمرک کشور مبدأ می رسد، گمرک مسئولیت عملیات تخلیه و بارگیری تجار را بر عهده دارد. گمرک در این مرحله هزینه تخلیه و بارگیری را از واردکننده دریافت می کند. هزینه تخمینی تخلیه و بارگیری کالا با توجه به نوع، حجم و وزن محموله متفاوت است.

هزینه بیمه نامه

 هزینه های مربوط به بیمه بخشی از هزینه ترخیص کالا از گمرک محسوب می شود. در فرآیند حمل و نقل بین المللی بار مانند ارسال بار به دبی، ورود به ایران یا هر نقطه دیگری از جهان، ممکن است کالا در طی مراحل ترخیص به طور تصادفی آسیب ببیند. در چنین مواردی گمرک مسئول نگهداری کالا تا زمان ترخیص آن می باشد. مزیت گرفتن بیمه این است که در صورت آسیب دیدن کالا، گمرک مسئول پرداخت خسارت به صاحب کالا می باشد.

هزینه های مجوز

بسته به نوع کالا و کشور مبدا، باید مجوزهای مختلفی دریافت کنید. برخی از مهمترین مجوزهایی که تجار برای ترخیص کالا از گمرک دریافت می کنند شامل مجوزهای استاندارد، مجوزهای بهداشتی یا مجوزهای سازمان انرژی اتمی است. در این موارد، فروشندگان باید برای هر مجوز هزینه پرداخت کنند که بر نرخ کار تأثیر می گذارد. برای استعلام قیمت ترخیص کالا می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه چیزی شامل هزینه ترخیص کالا از گمرک می شود؟

این هزینه ها شامل هزینه های بارگیری و تخلیه کالا، هزینه های حمل و نگهداری کالا، هزینه های واردات کالا در گمرک، مالیات های مربوط به کالاهای خارجی، هزینه های مربوط به معاینه کالا در آزمایشگاه و بررسی محصولات توسط کارشناسان گمرک می باشد.

چه عواملی بر هزینه ترخیص کالا تاثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی بر نتیجه استعلام قیمت ترخیص کالا تاثیرگذار هستند که می توانیم به هزینه های انبارداری شامل هزینه های نگهداری، ذخیره سازی و هزینه های مربوط به بیمه برای زمانی که آسیب و یا ضرری به کالا وارد می شود، اشاره کنیم.

زمان محاسبه هزینه ترخیص کالا چه موقع می باشد؟

استعلام قیمت ترخیص کالا در طول معاملات گمرکی صورت می گیرد و به کلیه فرآیندهایی که باید مبلغی را بابت آن پرداخت کنید فرآیند محاسبه هزینه های گمرکی گفته می شود. این هزینه ها هم متغیر بوده و به نوع و وزن کالا بستگی دارد.

جمع بندی

ترخیص کالا از گمرکات یکی از عملیات های پیچیده گمرکی است و شما باید نسبت به اطلاعات کالا حساسیت بیشتری داشته باشید، بنابراین برای اینکه متحمل هزینه های اضافی نشوید باید از یک شرکت حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. از آنجایی که فرآیند برآورد هزینه ترخیص کالا از گمرک تخصصی و تا حدودی پیچیده است، بهتر است از کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در ارائه کلیه خدمات مربوط به استعلام قیمت ترخیص کالا، حمل و نقل، انجام تشریافت گمرکی، حمل درب به درب کالا، مشاوره های بازرگانی، ثبت سفارش کالا و خدمات صادراتی و ترخیص کالا از سایر گمرکات کشور در کمترین زمان ممکن و با هزینه مناسب جهت تسهیل در امر تبلیغات و خدمات، مجرب و قابل اعتماد می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *