هزینه-اضافه-بار-هواپیما-و-میزان-بار-مجاز-ایرلاین-ها-چقدر-است؟

هزینه اضافه بار هواپیما و میزان بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در صورتی که شما قصد به همراه بردن مقدار قابل ملاحظه ای از بار، چمدان و یا وسایلی از خود به یکی از کشورهای خارجی در حال سفر داشته باشید، بایستی نسبت به هزینه اضافه بار در خصوص هواپیمایی‌های گوناگون، اطلاعات کافی و جامعی داشته باشید. در این صورت خواهید توانست با وزن نمودن بار و مورد نظر میزان بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی و نیز هزینه اضافه بار هواپیما را محاسبه نموده و نسبت به آن تصمیم‌گیری های لازم را داشته باشید

در این صورت این احتمال وجود خواهد داشت تا پس از محاسبه هزینه، به جای به همراه بردن محموله،  اقدام به فریت آن بگیرید تا هزینه‌های کمتری را نهایت متحمل شوید.

در ادامه این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققتوس همراه ما باشید تا بتوانید اطلاعات جامعی را در مورد هزینه اضافه بار در خصوص هر یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی، کسب نمایید.

هزینه اضافه بار هواپیما چیست؟

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که دقیقا هزینه اضافه بار هواپیما چیست؟ یا اینکه چرا بایستی جهت اضافه بار هزینه جداگانه‌ و مجزایی پرداخت کنیم؟ در پاسخ به این سؤالات می‌توان گفت که در هر پرواز، مسافران تنها مجاز هستند، وسایل شخصی مورد نیاز و ضروری خود را با خود به داخل هواپیما ببرند و تنها بایستی آن ها را به همراه داشته باشند که مجموع تمامی این وسایل ها، بایستی چیزی در حدود 20 تا 50 کیلو گرم باشد. البته لازم به ذکر است  این میزان از بار، به نوع صندلی شخص و  نیز تجهیزات  وامکانات پرواز وابسته می‌باشد.

در واقع می‌توان گفت هرچه جهت سفر و پرواز هواپیمای گران  قیمت‌تری را انتخاب کنید لزوما، میزان باری را نیز که می‌توانید با خود به داخل هواپیما ببرید نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان نمونه میزان بار مجاز برای پروازی فرست کلاس و درجه یک معادل با 50 کیلوگرم خواهد بود.

 البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که باری را که با خود حمل می‌نماید علاوه بر قوانین مربوط به میزان بار مجاز، شامل قوانین گمرکی هم می‌شود. لازم به ذکر است  اگر شما خود در نظر دارید تا مقدار باری بیش از حد مجاز هواپیما را در سفر خود به همراه داشته باشید؛ بایستی یک یا دو ساعت پیش از پرواز خود، در فروشگاه حاضر شده و بار مضاف خود را به مأموران مربوطه تحویل دهید.

در این صورت بار شما به طور دقیق وزن شده و منطبق با قوانین، قیمت هر کیلو بار به شما اعلام خواهد شد . لازم به ذکر است هنگامی که هزینه اضافه بار هواپیما را پرداخت کنید، مجوز به همراه بردن بار خود را کسب خواهید کرد. البته بایستی توجه داشته باشید که این کار ممکن است کمی زمان بر باشد، پس توجه کنید که زمان کافی برای آن را در اختیار داشته باشید تا در نهایت از پرواز خود جا نمانید.

میزان اضافه بار در پروازهای داخلی

مقدار اضافه بار مجاز در هر شرکت و سازمان هواپیمایی به دو شکل محاسبه می‌گردد؛ یا بر حسب وزن بار و یا بر حسب تعداد بسته‌های موجود در بار.  البته توجه داشته باشید، همواره محاسبه بار مجاز براساس وزن صورت می‌گیرد. این نکته را هم بدانید که نوع کلاس پرواز در تعیین حداکثر میزان بار مجاز نقش بسزایی دارد.

لازم به ذکر است که سفرهای هوایی داخلی، شما می‌توانید حداکثر باری به میزان ۲۵ کیلوگرم در کلاس اکونومی به همراه خود داشته باشید. همچنین مقدار بار اضافه مجاز ایرلاین‌های داخلی در پرواز های اکونومی ۳۰ کیلوگرم می‌باشد. همچنین باید بدانید مقدار بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های اکونومی برای بار دستی داخل کابین هواپیما نیز ۵ کیلوگرم می باشد و میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی در سطح کشور و پرواز های بیزینس کلاس یا پرواز های بازرگانی بار دستی داخل کابین به مقدار ۷ کیلوگرم می‌باشد.

ایرلاین زاگرس

ایرلاین زاگرس به عنوان اولین ایرلاینی در نظر گرفته می‌شود که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. لازم است بدانید حداکثر مقدار بار مجاز در این ایرلاین در اکونومی کلاس حداکثر ۲۰ کیلوگرم و نیز در بیزینس کلاس حداکثر ۳۰ کیلوگرم می‌باشد و تحویل بار بیشتر از این مقدار شامل هزینه اضافه بار می‌گردد.

ایرلاین کاسپین

ایرلاین کاسپین نیز همانند ایرلاین قبلی مقدار بار مجاز خود را در کلاس اکونومی برابر با حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در کلاس تجاری برابر با ۳۰ کیلوگرم تعیین نموده است.

ایرلاین قشم ایر

یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی پرکار و فعال در سطح کشور ، ایرلاین قشم ایر می‌باشد. تمانی افرادی که با این شرکت سفر نموده اند می‌دانند که حداکثر میزان بار مجاز ۲۰ کیلوگرم می‌باشد و مسافرانی که بیشتر از این میزان محموله داشته باشند بایستی هزینه اضافه بار را پرداخت کنند.

ایرلاین تابان

ایرلاین تابان که به عنوان یک شرکت هواپیمایی خصوصی در نظر گرفته می‌شود اما از قوانین و اصول شرکت‌های هواپیمایی دولتی تابعیت می‌نماید. پس در این نوع ایرلاین نیز حجم بار مجاز در اکونومی کلاس ۲۰ کیلو گرم و برای بیزینس کلاس ۳۰ کیلوگرم می‌باشد.

ایرلاین ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان نیز از سایر شرکت‌ها و سازمان های هواپیمایی جا نمانده و مقدار باری که مسافران مجاز هستند تا حمل نمایند را در کلاس های اکونومی برابر با حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در بیزینس کلاس برابر با حداکثر ۳۰ کیلوگرم تعیین نموده است.

ایرلاین کیش ایر

شرکت هواپیمایی و ایرلاین کیش ایر نیز مانند تمامی ایرلاین‌های ایرانی ذکر شده ، در کلاس اقتصادی حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در کلاس تجاری حداکثر ۳۰ کیلوگرم را مقدار بار مجاز اعلام نموده است.

ایرلاین آسمان

ایرلاین آسمان به عنوان از محبوب‌ترین و همچنین معروف‌ترین ایرلاین‌های داخلی در سطح کشور به شمار می‌رود که این ایرلاین مسافران کثیری را از شهرهای داخلی ایران جابه‌جا می‌نماید. این شرکت هواپیمایی برای مسافران خود مقدار بار مجاز را در اکونومی کلاس حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در بیزینس کلاس حداکثر ۳۰ کیلوگرم تعیین نموده است.

ایرلاین آتا

میزان بار مجازی که شرکت هواپیمایی و ایرلاین آتا برای مسافران خود در نظر گرفته است و تا آن مقدار تعیین هزینه اضافه بار به مسافران تعلق نمی‌گیرد، برای بلیط‌های کلاس اقتصادی حداکثر ۲۰ کیلوگرم و برای بلیط‌های کلاس تجاری حداکثر ۳۰ کیلوگرم است. پس شما می‌توانید با خیالی آسوده می‌توانید این پرواز را انتخاب نماید.

ایرلاین ایران ایر

و اما شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین شرکت هواپیمایی در سطح کشور ما، ایرلاین ایران ایر می‌باشد. اگر تا به الان سفر هوایی را تجربه کرده باشید حتما شما نیز با این ایرلاین آشنایی کامل دارید. در این ایرلاین هم محدودیت ظرفیت حمل بار وجود دارد و این محدودیت برحسب نوع صندلی و نیز کلاس هواپیما و کوچک یا بزرگ بودن مسافران تعیین می‌گردد.

محدودیت  ظرفیت حمل بار برای هر بزرگسال در کلاس اکونومی حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در کلاس بیزینس حداکثر ۳۰ کیلوگرم می‌باشد.کودکان هم در پروازهای این نوع شرکت هواپیمایی اجازه دارند که به میزان حداکثر ۱۰ کیلوگرم بار اضافه داشته باشند.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

در ادامه سوالی که ممکن است برای همه ما پیش آمده است این است که اگر اضافه بار داشته باشیم، مقدار هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی چگونه محاسبه می‌گردد؟ اجازه دهید پاسخ این سوال را بدین گونه بدهم: همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد ، تمامی شرکت‌ها و سازمان های هواپیمایی ایران  مقدار بار مجاز خود را در کلاس اکونومی حداکثر ۲۰ کیلوگرم اعلام نموده‌اند.

حال اگر کسی بخواهد بیشتر از این مقدار بار حمل نماید بایستی هزینه بیشتری را پرداخت کند. هزینه اضافه بار بسته به قیمت بلیط خریداری شده ، طول و مسیر پرواز، نوع کلاس پرواز، وزن و تعداد محموله ها متفاوت است. به طور معمول جهت محاسبه هزینه اضافه، به ازای هر مقدار از کیلوگرم بار اضافه، مبلغی معین می‌گردد. البته لازم به ذکر است گاهی شکل بسته‌بندی بار شما نیز ممکن است مشمول هزینه اضافی شود.

اما به طور کلی می‌توان گفت که مقدار هزینه بار اضافه برابر می‌باشد با ۱ درصد از قیمت کل بلیط به ازای هر مقدار کیلوگرم بار اضافه. یعنی به این صورن که اگر شما به مقدار ۵ کیلوگرم اضافه بار داشته باشید، بایستی به اندازه ۵ درصد قیمت بلیط خود را به عنوان هزینه بار اضافه پرداخت نماید. البته در هر ایرلاین ممکن است این درصد کمتر یا بیشتر گردد.

البته در این مورد به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از ایرلاین‌ها و شرکت‌های معتبر هواپیمایی شرایط خاصی را برای بارهایی لوازم ورزشی یا حیوانات در نظر دارند. که معمولا این بارها به شکل مجزا محاسبه شده و هزینه اضافه بار به آن‌ها نیز تعلق خواهد گرفت .

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی

حالا که محدودیت ظرفیت حمل بار در پروازهای داخلی را برای شرح دادیم ، بهتر است محدودیت های بار مجاز در پروازهای خارجی را نیز بررسی نماییم، چرا که همواره این مسئله در پرواز های خارجی موضوع مهمتری نسبت به پروازهای داخلی می‌باشد.

برخی از سازمان‌های هواپیمایی محدودیت بار خود را برحسب مقصد تعیین می‌نمایند، به این معنا که به طور مثال میزان بار مجاز در سفر به خاورمیانه با میزان بار مجاز در سفر به آمریکا متفاوت است. در ادامه جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان به حداکثر ظرفیت بار مجاز در بعضی از ایرلاین‌های خارجی می‌پردازیم.

شرکت هواپیمایی KLM

حداکثر میزان بار مجاز در این نوع شرکت هواپیمایی در کلاس اقتصادی معادل با حداکثر ۲۳ کیلوگرم می‌باشد و در کلاس تجاری این شرکت حداکثر به دو چمدان که بایستی مجموع آنها ۳۲ کیلوگرم باشند، خواهد رسید . از این رو مسافران در فرست کلاس خواهند توانست ۳ چمدان با حداکثر ظرفیت ۳۲ کیلوگرم  را به همراه خود حمل نمایند .

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

سازمان هوایپمایی ترکیش ایر حداکثر ظرفیت بار مجاز در پرواز کلاس اکونومی را ۲۰ کیلوگرم و در پرواز کلاس های بیزینس ۳۰ کیلوگرم اعلام نموده است. پس حتما لازم است در هنگام تهیه بلیط، به قوانین و محدودیت ظرفیت بار شرکت هواپیمایی مد نظر توجه کنید. شرکت ترکیش ایر محدودیت خاصی از لحاظ تعدد چمدان اعلام نکرده است و تنها افلام نموده که مجموع ظرفیت بار بایستی به مقدار مجاز باشد. درصورتی که حجم و ظر فیت بار از مقدار مجاز بیشتر گردد، مسافر بایستی هزینه اضافه بار را پرداخت نماید.

شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی

اگر شرکت و سازمان هواپیمایی قطر را برای پروازهای خارجی خود انتخاب کرده‌اید، بایستی در مورد حداکثر مقدار بار مجاز آن آگاهی کامل داشته باشید. شرکت هواپیمایی قطر یا همان امارات متحده عربی محدودیت خاصی از لحاظ تعداد چمدان اعلام نکرده و فقط اعلام کرده نموده است که در کلاس های اکونومی بسته به درجه آن حداکثر بار مجاز از ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم می‌باشد. این حداکثر میزان ظرفیت در بیزینس کلاس به حداکثر ۴۰ کیلوگرم و در فرست کلاس به حداکثر ۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

شرکت هواپیمایی لوفت‌ هانزا

اگر قصد دارید تا به وسیله شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به محل و یا کشوری سفر کنید، بایستی از میزان ظرفیت بار مجاز در این شرکت آگاهی داشته باشید. لازم‌ به ذکر است حداکثر بار مجاز در این نوع شرکت هواپیمایی در اکونومی کلاس یک چمدان حداکثر ۲۳ کیلوگرمی و در پریمیوم اکونومی ۲ چمدان با مجموع حداکثر ۲۳ کیلوگرم مجاز می‌باشد.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

لازم است بدانید حتما پیش از آنکه به فرودگاه بروید تا سفر خود را آغاز کنید، بهتر است وارد سایت شرکت یا سازمان هواپیمایی مربوطه شده  و اطلاعات مربوط به میزان و مقدار بار مجاز و نیز هزینه اضافه بار را به دست آورید. البته لازم به ذکر است این اطلاعات در قسمت «baggage weight» بلیط نیز نوشته شده است و می‌توانید جهت کسب این اطلاعات به این قسمت سر بزنید.

تفاوت دستی با بار اصلی چه میباشد؟

بیشترین سوالی که مسافرین ممکن است در پرواز داشته باشند این سوال است که بار اصلی چه تفاوتی با بار دستی دارد؟ اصلا بار دستی به چه معناست؟ جواب این پرسش بسیار ساده و آسان است. هر مسافری این اجازه را دارد که به غیر از باری که تحویل قسمت بار هواپیما داده است، وسایلی را به عنوان بار دستی با خود به کابین هواپیما حمل کند که این بار دستی بایستی ابعاد و حجم مشخصی داشته باشد که این محدودیت در هر شرکت و ایرلاین ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد.

لازم به ذکر است اگر می‌خواهید به هواپیما به محلی سفر نماید، بهتر است حتما پیش از پرواز درمورد بار دستی مجاز جهت بردن به داخل کابین اطلاعات دقیقی را به دست بیاورید چرا که نداشتن اطلاعات کافی ممکن است موجب شود که بخشی از بار خود را به ناچار تحویل قسمت بار هواپیما بدهید و اگر از این مقدار از ظرفیت بار مجاز فراتر رود، مجبور شوید هزینه مضاف بر بار را پرداخت کنید.

به صورت کلی می‌توان گفت طول و عرض و ارتفاع بار دستی نباید بیش از ۵۶، ۴۵ و یا ۲۵ سانتی‌متر باشد، تا بتوانید آن را به آسانی در محفظه‌ بالای صندلی قرار دهید. همچنین وزن این بار بایستی بین ۵ تا ۷ کیلوگرم باشد که البته لازم است بدانید مقدار وزن آن به ایرلاینی که شما انتخاب نموده‌ایر و همچنین کلاس پروازتان نیز بستگی دارد.

پس اگر می‌خواهید باری بیش از میزان بار مجاز را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید، به کلاس پروازتان دقت کنید. چون که در پروازهای بیزنس کلاس یا همچنین فرست کلاس می‌توانید بار دستی بیشتری تا حداکثر ۱۵ کیلوگرم را با خود به همراه ببرید. البته این نکته را هم خوب است بدانید که گاهی ممکن است هزینه بار اضافه در پرازهای اکونومی بیش از بلیط بیزنس یا فرست کلاس شود، پس بهتر است به خوبی در این مورد تحقیق کنید.

سوالات متدوال

هزینه اضافه بار به چه معناست؟

در واقع می‌توان گفت در هر پرواز مسافران تنها مجاز هستند وسایل شخصی مورد نیاز خود را به داخل هواپیما ببرند اگر مجموع تمامی این وسیله ها چیزی بیش از ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم باشد، بایستی هزینه اضافه بار را پرداخت نمایند.

میزان اضافه بار در شرکت های هواپیمایی ایرانی به طور معمول چه مقدار است؟

به طور کلی می‌توان گفت میزان اضافه ظرفیت بار در شرکت های هواپیمای ایرانی به طور معمول در اکونومی کلاس حداکثر ۲۰ کیلوگرم و در بیزنس کلاس حداکثر ۳۰ کیلوگرم می‌باشد.

نحوه محاسبه هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی چگونه است؟

محاسبه هزینه اضافه بار به این صورت است که یک درصد از قیمت کل بلیط به ازای هر مقدار که کیلوگرم بار مشمول هزینه اضافه بار می‌گردد.

مهمترین شرکت های هواپیمایی خارجی چیست؟

مهمترین شرکت های هوایی خارجی عبارتنداز: شرکت هواپیماییKLM، شرکت هواپیمایی ترکیش ایر، شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی و شرکت هواپیمایی لوفت هانزا.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین‌المللی ققنوس تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی و جامعی را در مورد حداکثر میزان ظرفیت بار مجاز که می‌توانید در پروازهای داخلی و نیز خارجی به همراه خود ببرید و همچنین میزان هزینه اضافه بار به شما عزیزان بدهیم. به این امید که این اطلاعات برای شما مفید و در کسب اطلاعات بیشتر به شما عزیزان کمک کرده باشد.

همچنین ما به پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از آنکه سفر خود را با هواپیما آغاز کنید این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید تا اطلاعاتتان در این مورد کافی باشد.

در ادامه توجه شما عزیزان را به خدمات شرکت حمل و نقل بین‌المللی ققنوس جلب می‌نمایم، این شرکت با ارائه خدماتی نظیر حمل بار هوایی ، حمل بار زمینی و دریایی همواره یاری رسان شما عزیزان در انجام امور مربوط به حمل و نقل کالا خواهد بود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر سوالات مربوطه خود را از کارشناسان ما بپرسید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *