هزینه-اضافه-بار-هواپیما-+بار-مجاز-در-ایرلاین-خارجی-و-داخلی

هزینه اضافه بار هواپیما + بار مجاز در ایرلاین خارجی و ایرانی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

اگر اهل سفر با هواپیما هستید، احتمالا اضافه بار به گوشتان خورده است. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در هنگام سفر با هواپیما، به دلیل زیاد بودن وزن چمدانتان مجبور به پرداخت هزینه اضافی شوید.

طبق آمارهای اخیر، شرکت‌ هواپیمایی سالانه میلیاردها دلار از طریق هزینه اضافه بار هواپیما بدست می‌آورند. این هزینه‌ها، علاوه بر اینکه بار مالی برای مسافران ایجاد می‌کند، تاثیر بسیار زیادی در نحوه سفر و میزان باری که حمل می‌کنند دارد. حال سوال اینجاست، چگونه می‌توانیم از این هزینه‌ها جلوگیری کنیم؟ 

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل قصد داریم؛ شما را با هزینه اضافه بار هواپیما بیشتر آشنا کنیم. برای محاسبه هزینه اضافه بار و کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان بار مجاز با کارشناسان ما در ققنوس حمل تماس بگیرید.

هزینه اضافه بار به چه معناست؟

در تمام سفرهای هوایی، برای هر مسافری وزن مشخصی و هزینه اضافه بار هواپیما برای هر شخصی در نظر گرفته شده است. این وزن با توجه به نیاز مسافران بین 20 تا 50 کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. واضح است که پروازهای گران‌تر با افزایش بار مجاز همراه است و انتظار داریم برای پروازهای فرست کلاس، بار مجاز 50 کیلوگرم باشد.

حال اگر مسافری بخواهد در پرواز یار بیشتری حمل کند طبق قوانین و مقررات گمرکی، باید حداقل 3-2 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشد. این حضور برای این است که بتواند به موقع، بارهای  اضافی را تحویل دهد و قیمت آن را محاسبه کند. اضافه بار و هزینه‌های مربوط به آن از جمله مواردی است که افراد در طول سفر به آن توجهی نمی کنند.

از طرف دیگر می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که شناخت شرکت‌های هواپیمایی، می‌تواند در کاهش هزینه‌های مربوط به هزینه اضافه بار هواپیما کمک کند. نکاتی که تا این لحظه گفته شد مقدمه‌ای بود برای معرفی شرکت‌های هواپیمایی که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

هزینه اضافه بار در شرکت های هواپیمایی پرواز های ایرانی و خارجی

 حال که با مفهوم اضافه‌بار و هزینه اضافه‌بار هواپیما آشنا شدید، در این بخش از مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل،  اطلاعاتی در رابطه با هزینه اضافه بار شرکت‌های هواپیمایی در داخل و خارج از کشور را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

شرکت هواپیمایی ایران ایر 

 شرکت هواپیمایی ایران ایر یکی از پیشرفته‌ترین ایرلاین ‌های داخلی برای حمل بار شناخته می‌شود. ایران ایر به عنوان یکی از مجهزترین شرکت‌های هواپیمایی برای حمل بار، در رابطه با اضافه بار و محاسبه هزینه اضافه بار هواپیما قوانین و مقررات ویژه خود را دارد. هزینه بار و اضافه بار در این شرکت بدین صورت است:

  • پروازهای داخلی: کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و بیزینس کلاس 30 کیلوگرم
  • پروازهای بین المللی: اکونومی کلاس 30 کیلوگرم و بیزینس کلاس 40 کیلوگرم

هزینه اضافه بار هواپیما در پروازهای بین المللی ایران ایر به ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود. مسافر باید 1% قیمت بلیط را به ازای هر کیلوگرم بپردازد.

شرکت هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان یکی دیگر از شرکت‌های پیشرفته در زمینه حمل بار است که در قوانین این ایرلاین نیز حداکثر بار مجاز برای پروازهای اکونومی و بیزینس ذکر شده است و هر مسافر می‌تواند حداکثر 5 کیلوگرم چمدان در پرواز حمل کند. اضافه بار و هزینه اضافه بار هواپیما شامل:

  • میزان بار مجاز در کلاس عادی برای هر مسافر 30 کیلوگرم است.
  • بار مجاز در کلاس تجاری 40 کیلوگرم برای هر مسافر است
  • هزینه اضافه بار هواپیما به ازای هر کیلوگرم معادل 1% قیمت بلیط می‌باشد

شرکت هواپیمایی کاسپین

 در شرکت هواپیمایی مقدار بار مجاز در کلاس آکونومی 20 کیلوگرم و در کلاس تجاری 30 کیلوگرم مشخص شده است. طبق قوانین و مقررات این شرکت، مقدار بار مجاز برای نوزادان 10 کیلوگرم و برای بزرگسالان 20 کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود و محاسبه هزینه اضافه بار هواپیما بر اساس این وزن ها تعیین می‌شود.

در سفرهای بین‌المللی این مقدار برای بزرگسالان به 30 کیلوگرم می‌رسد؛ ولی برای نوزادان همین مقدار مجاز است. گرچه اندازه هزینه اضافی بین خطوط هوایی مختلف و با توجه به شرایط مختلف مانند کلاس پرواز و مقصد متفاوت است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل در ارتباط باشید.

میزان بار مجاز در هواپیماها

شرکت هواپیمایی قشم ایر

 برای اینکه مسافران سفر لذت بخشی را تجربه کننده هر ایرلاینی شرایطی را برای مقدار بار مجاز در نظر گرفته است که این مقدار و نحوه محاسبه هزینه اضافه بار هواپیما برای شرکت هواپیمایی قشم ایر به شرح زیر می‌باشد:

  • مقدار بار مجاز برای کودکان و بزرگسالان در سفرهای داخلی 20 کیلوگرم
  • مقدار بار مجاز برای نوزادان در سفرهای داخلی 30 کیلوگرم
  • میزان بار اکونومی و بین المللی قشم ایر 30 و 40 کیلوگرم
  • بار مجاز کودک برابر بار بزرگسالان و بار کودک برابر با 10 کیلوگرم در سفرهای بین المللی
  • بار همراه با مسافر همانند کیف دستی حداکثر 5 کیلوگرم

شرکت هواپیمایی آسمان

همانطور که می‌دانید شرکت هواپیمایی آسمان یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها است که تعداد زیادی از مسافران و بار را جابه‌جا می کند. شرایط حمل کالا در این شرکت بسته به نوع سفر داخلی یا خارجی متفاوت است.

در پروازهای داخلی می‌توانید یک کیف 5 کیلوگرمی و چمدان 20 تا 25 کیلوگرمی را باز کنید. در پروازهای بین المللی می‌توانید چمدان دستی تا 7 کیلوگرم و چمدان تا 30 کیلوگرم حمل کنید. هزینه اضافه بار هواپیما این شرکت نیز به ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود که معادل یک درصد کل قیمت بلیت مسیر می‌باشد.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

 در شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، مقدار هزینه اضافه بار هواپیما بر اساس کلاس پروازی مشخص می‌شود. هنگام استفاده از فرست کلاس، می‌توانید تا 8 کیلوگرم در کابین و سه کیسه 32 کیلوگرمی هر کدام در محفظه بار حمل کنید. برای نوع بیزینس کلاس، این مقدار معادل 2 کیف دستی 8 کیلویی و 2 چمدان 32 کیلویی در کابین می‌باشد.

لوفت هانزا بسته به مسافت پروازی شما، 1 درصد از قیمت بلیط پروازهای خود را دریافت می‌کند.. این هزینه برای هر کیلوگرم اضافه بار معادل 20 تا 50 دلار است.

شرکت هواپیمایی امارات

برای پرواز بین المللی هواپیمایی امارات وزن هر بار از 32 کیلوگرم و طول، عرض و ارتفاع کل نباید از 158 سانتی متر بیشتر باشد. بنابراین، اگر بار سنگین یا بزرگ باشد، باید به بارهای کوچکتر تقسیم شود. هزینه اضافه بار هواپیما برای پروازهای امارات به شرح زیر است:

  • کلاس اقتصادی 30 کیلوگرم
  • کلاس تجاری 40 کیلوگرم
  • درجه یک 50 کیلوگرم

هزینه اضافه بار هواپیما خطوط هوایی امارات به ازای هر کیلوگرم و به ازای مسافت یا مقصد محاسبه می‌شود. این هزینه اضافی بین 20 تا 50 دلار در هر کیلوگرم متغیر است. مسافران قبل از خرید بلیط باید مقصد و بلیط پرواز خود را تایید کنند.

شرکت هواپیمایی KLM

 شرکت هواپیمایی KLM، معروف‌ترین و فعال‌ترین شرکت اروپایی می‌باشد که در ایران نیز در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. قوانین مربوط به هزینه اضافه بار هواپیما در خطوط هوایی اروپایی این است که حداکثر بار مجاز برای پروازهای اقتصادی 23 کیلوگرم و برای پروازهای کلاس تجاری 32 کیلوگرم است. البته پروازهای بیزینس کلاس نمی‌توانند بیش از دو بار چمدان حمل کنند.

شرکت هواپیمایی پگاسوس

 هر شخصی که با خطوط هوایی پگاسوس پرواز می‌کند م‌ تواند یک کیف دستی با وزن حداکثر 8 کیلوگرم را حمل کند. علاوه بر این، در پروازهای داخلی تا 15 کیلوگرم و در پروازهای بین المللی تا 20 کیلوگرم وزن بگیرید. به طور کلی برای حمل بار اضافی پگاسوس باید بین 8 تا 10 یورو برای هر بار اضافی در پروازهای داخلی ترکیه و بین 12 تا 15 یورو در پروازهای خارجی پرداخت کنید.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

 در تمامی کلاس‌های اکونومی هر مسافر مجاز به حمل حداکثر 20 کیلوگرم بار است. وزن مجاز برای هر مسافر در پروازهای فرست کلاس و تجاری 30 کیلوگرم خواهد بود. در صورت رعایت تمامی این شرایط، حجم محموله مجاز قابل حمل به داخل کابین هواپیما 7 کیلوگرم است. به عبارت دیگر مقدار بار مجاز برای پروازهای خارجی را می‌توانیم به این صورت تعریف کنیم:

  • پروازهای خارج از کشور و در  کلاس اکونومی تا 30 کیلوگرم    
  • پروازهای خارج از کشور و در کلاس تجاری تا 40 کیلوگرم
  • بلیط درجه یک پرواز خارجی تا 50 کیلوگرم

دانستن مقدار بار مجاز و هزینه اضافه بار هواپیما چه در پرواز های داخلی و چه در پرواز های خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما علاوه بر بار معمولی، می‌توانید کیف دستی نیز با خود حمل کنید فقط با این تفاوت که این کیف‌ها را می‌توانید با خود داخل کابین هواپیما ببرید. اما این بار های دستی، مانند بارهای معمولی مقدار مجازی برای آن ها تعیین شده که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

بار دستی مجاز در پروازهای داخلی و خارجی چقدر است؟

میزان بار دستی مجاز که می‌توانید با خود به هواپیما ببرید در پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است. همانطور که تا اینجای مقاله در رابطه با هزینه اضافه بار هواپیما صحبت کردیم، متوجه شدیم که مقدار مجاز باری که می‌توانید با خود حمل کنید در هر شرکت هواپیمایی با توجه به قوانین و مقررات تفاوت دارد.

در حالی که ایرلاین‌هایی مانند ماهان و ایران ایر حداکثر وزن را برای کلاس اکونومی 30 کیلوگرم با 5 کیلوگرم چمدان دستی در کابین، 40 کیلوگرم برای کلاس تجاری و 7 کیلوگرم در کابین در نظر می‌گیرند، شرکت هواپیمایی اروپایی KLM وزن مجاز در کلاس اکونومی را 23 کیلوگرم اعلام کرد.

 علاوه بر این، لوفت هانزا به مسافران این امکان را می‌دهد که 1 محموله 23 کیلوگرمی در کلاس اکونومی، 2 محموله 23 کیلوگرمی در کلاس اکونومی پرمیوم، 2 محموله 32 کیلوگرمی در کلاس تجاری و 3 قطعه 32 کیلوگرمی را حمل کنند.

مسافران شرکت هواپیمایی امارات مجاز به 30 کیلوگرم بار و 7 کیلوگرم کیف دستی در کلاس اکونومی، 40 کیلوگرم بار و 15 کیلوگرم کیف دستی در کلاس تجاری و 50 کیلوگرم بار و در فرست کلاس 50 کیلو بار و 2 کیف دستی 15 کیلویی هستند.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی شرکت ققنوس حمل در ارتباط باشید. با توجه به نکاتی که تا اینجای مقاله به آن اشاره کردیم ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بار دستی با بار اصلی چه تفاوتی دارد؟ برای پاسخ به این سوال در بخش بعدی همراه ما باشید.

تفاوت بار دستی با بار اصلی

تفاوت بار دستی با بار اصلی در هواپیما

 در پاسخ به این سوال که بار اصلی چه تفاوتی با بار دستی دارد باید بگویم به غیر از کالاهایی که در انبار هواپیما تحویل داده می‌شود، همه مسافران می‎توانند اقلامی را نیز به عنوان کیف دستی در کابین هواپیما بیاورند. این کیف‌ها دارای شرایط ویژه‎‌ای است که در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. در قسمت بلیط و وزن بار  مشخص شده است که یک شخص چقدر بار مجازی می‌تواند به همراه داشته باشد.

به طور کلی طول، عرض و ارتفاع کیف دستی هر مسافر نباید به ترتیب از 56 سانتی متر، 45 سانتی متر و 25 سانتی متر بیشتر باشد. این کالا باید بین 5 تا 7 کیلوگرم وزن داشته باشد، البته به ایرلاین و کلاس پروازی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.  بنابراین شرکت هواپیمایی باید به کلاس پروازی که انتخاب می‌کنید توجه کند. همچنین به این نکته توجه کنید که وسایل و اثاثیه شما هرگز نمی‌توانند جلوی پاها و صندلی ها قرار گیرند.

به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه بخواهید بار دستی خود را داخل کابین هواپیما ببرید در رابطه با هزینه اضافه بار هواپیما به طور کامل اطلاعات کسب کنید. در صورتی که مشکلی برای ورود به کابین داشته باشید به ناچار مجبور می شوید بار را به هواپیما تحویل دهید.

آنچه در این مطلب خواندید

مسئله اضافه بار و مواردی از این قبیل، نکات بسیار ریزی است که خیلی ها به آن توجهی نمی‌کنند. بی توجهی به این نکات ممکن است مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل اطلاعات مفیدی را در رابطه با هزینه اضافه بار هواپیما در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همچنین چندین ایرلاین داخلی و خارجی به همراه مقدار مجاز باری که می‌توانید حمل کنید به شما معرفی کردیم. لطفا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد حمل و نقل هوایی و نحوه محاسبه میزان مجاز بار با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما می باشند.

سوالات متداول

اضافه بار چیست؟

در تمام سفرهای هوایی وزنی که برای وسایل شخصی هر مسافر در نظر گرفته می شود را تحت عنوان اضافه بار می‌شناسند.

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی برای شرکت هواپیمایی ایران ایر چقدر است؟

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی برابر است با 20 کیلوگرم برای کلاس اکونومی و 30 کیلوگرم برای کلاس تجاری.
مقدار بار مجاز در پروازهای بین المللی برای کلاس اکونومی برابر 30 کیلوگرم و برای کلاس تجاری برابر 40 کیلوگرم است.

مقدار بار دستی مجاز در شرکت هواپیمایی ماهان چقدر است؟

در این ایرلاین در کلاس اکونومی 5 کیلوگرم بار دستی و در کلاس تجاری 7 کیلوگرم بار دستی مجاز است.

بار دستی با بار اصلی چه تفاوتی دارد؟

یکی از تفاوت‌های بار دستی با بار اصلی در ابعاد بار دستی است به طوری که طول، عرض و ارتفاع بار دستی برای هر مسافر به ترتیب 56 سانتی متر، 45 سانتی متر و 25 سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *