هر-آنچه-که-درباره-انواع-جرثقیل-دستی-باید-بدانید!

هر آنچه که درباره انواع جرثقیل دستی باید بدانید!

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

قطع به یقین شما عزیزان تاکنون در صنعت ساختمان سازی و همچنین مکان های مختلف به منظور بالا بردن و جا به جایی اجسام انواع جرثقیل دستی را مشاهده نموده اید و ممکن است که تا حدودی با کاربرد و نحوه ی استفاده از آن آشنایی پیدا کرده باشید. یکی از کارهایی که در مشاغل مختلف انجام می شود، جابجایی اجسام سنگین است. برای این کار باید از یک ابزار مناسب استفاه کرد.

برای جابجایی اجسام، ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آن ها جرثقیل های دستی می باشد. جرثقیل نوع دستی (chain block) دارای کاربردهای متنوعی می باشد، که با کمک آن می توان در مکان های مختلف اجسام را جا به جا کرد. از شما عزیزان می خواهیم که جهت کسب آگاهی و اطلاعات کامل در خصوص انواع جرثقیل و کاربردهای آن تا آخر این مقاله با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

تعریف جرثقیل دستی

بهتر است که در ابتدای بحث شما عزیزان را با تعریف جرثقیل های دستی آشنا سازیم. جرثقیل نوع دستی یا به عبارت دیگر chain block یکی از ابزارهای بسیار مهم و تجهیزاتی است که با توجه به ساختار و مکانیزمی که دارا می باشد، از آن به منظور بلند کردن و جا به جایی جسم های بسیار سنگین استفاده می گردد.

برای این که شما عزیزان درک بیشتری در خصوص انواع جرثقیل دستی داشته باشید شما را با انواع قسمت ها و اجزاء آن آشنا می سازیم. انواع جرثقیل های دستی یا چین بلاک ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند.

 از جمله ی قسمت های انواع جرثقیل دستی قفل ایمنی، صفحه ی ضد غبار، سیستم گردش بلبرینگ، انواع قلاب ها، بالابر، بدنه و زنجیر می باشد که هر کدام از آن ها وظایف خاصی را بر عهده دارند و با کمک آن ها کار جا به جایی را می توان به آسانی و در مدت زمان بسیار کوتاهی به انجام رساند. این عوامل در پایان منجر به یک فرایند کلی خواهند شد و آن هم جا به جایی اجسام می باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ادامه ی مطلب به توضیحات تکمیلی در زمینه ی جرثقیل های دستی می پردازد.

مهمترین کاربرد چین بلاک

با توجه به اینکه در مطالب قبلی آموختیم که از انواع جرثقیل دستی برای جا به جایی جسم های سنگین استفاده می گردد و این که باید جا به جایی در مکان های مختلفی صورت گیرد. هر کدام از این محیط ها به یک شغل و کار به خصوصی مربوط می باشد که در نهایت نشان دهنده ی کاربرد بسیار زیاد این ابزار دستی می باشد.

به طور کلی انواع جرثقیل های دستی را در کارهای مربوط به ساخت و ساز و همچنین نوسازی می توان استفاده نمود. در صنعت های مختلف و در هنگام اجرای پروژه های متنوع اعم از کوچک و یا بزرگ، می توان از انواع جرثقیل های دستی استفاده کرد. برای اینکه بهتر متوجه شوید که جرثقیل های دستی در چه مکان هایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، در مطلب زیر به صورت تیتروار به معرفی مهم ترین کاربردهای چین بلاک اشاره شده است که عبارتند از:

  • صنعت پل سازی
  • صنایع دریایی و کشتی سازی
  • صنعت های جاده ای و ریلی
  • صنایع مربوط به ساختمان سازی
  • کارخانه های مختلف کوچک و بزرگ

ویژگی های جرثقیل دستی

انواع جرثقیل دستی یکی از تجهیزات مخصوص باربرداری هستند که به شکل تخصصی برای بلند کردن و جا به جایی اجسام بسیار سنگین طراحی شده است. با توجه به ویژگی های متعددی که در طراحی انواع جرثقیل های دستی وجود دارد، از ان ها در صنعت های مختلفی استفاده می گردد. خصوصیاتی همچون عملکرد و مکانیزم بسیار راحت و ساده، طراحی ارگونومیک، ایمنی بسیار زیاد و غیره از دلایل اصلی انتخاب جرثقیل های دستی در صنایع و مشاغل مختلف می باشد.

طراحی جرثقیل های دستی به گونه ای می باشد که بدون نیاز به منبع تغذیه و برق از آن ها استفاده می گردد. این ویژگی های جرثقیل های دستی سبب می شود که هیچ گونه محدودیتی در استفاده از آن ها وجود نداشته باشد و حتی در مکان هایی که امکان فراهم نمودن نیروی الکتریکی نباشد، باز هم بتوان از جرثقیل نوع دستی استفاده نمود.

تفاوت جرثقیل دستی با پولیفت در چیست؟

پولیفت یک نوع ابزاری دستی است که همچون انواع جرثقیل دستی دارای زنجیر می باشد که به منظور بلند کردن و جا به جایی اجسام مورد استفاده قرار می گیرد. پولیفت ها دارای دو عدد قلاب هستند که یک قلاب ثابت بوده و قلاب دیگر هم متحرک است. در واقع می توان گفت که قلاب ثابت به دیوار و سقف وصل می گردد.

همان طور که گفتیم جرثقیل و پولیفت ابزارهای دستی هستند که از آن ها برای بلند نمودن اجسام مختلف استفاده می گردد. هم جرثقیل نوع دستی و هم پولیفت ابزارهایی هستند که بدون انرژی الکتریسیته عمل می نمایند و از نظر مکانیزم شبیه به هم هستند. این ابزارها از نوع اتصال زنجیری هستند و در اتصال به بار از زنجیر بار گرید جی 80 استفاده می نمایند و در بالای خود به یک قلاب تکیه گاهی نیازمند هستند.

اما با وجود تشابه فراوان این دو ابزار صنعتی تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند. پولیفت ها به شکل اهرمی عمل می کنند که حرکت اهرمی هماهنگ آن ها به زیاد شدن و یا کم شدن طول اتصال منجر می شود و از آن ها بیشتر برای نگهداری دکل ها در زوایا و موقعیت مشخص استفاده می گردد. تفاوت پولیفت با انواع جرثقیل دستی در این است که، در پولیفت یکی از زنجیرها ثابت می باشد و به دیوار و یا سقف آویزان می گردد و زنجیر دیگر به شکل متحرک است. اما در جرثقیل های دستی هر دو زنجیر از نوع متحرک هستند و به طور کلی مکانیزم متفاوتی از پولیفت را دارا می باشند.

مزایای استفاده از جرثقیل های دستی

انواع جرثقیل دستی یا چین بلاک‌ ها دارای دو نوع مکانیکی و الکتریکی هستند که هر کدام از آن ها مزایای خاصی را دارا می باشند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این مطلب به بررسی مزایای استفاده از جرثقیل های دستی می پردازد.

  • این نوع جرثقیل ها نسبت به جرثقیل های برقی و بادی قیمت پایین تر و مناسب تری دارند.
  • بسیار سبک و قابل حمل می باشند به گونه ای که در بعضی موارد وزن آن ها به زیر سه کیلوگرم هم می رسد.
  • نیازی به نیروی محرکه خارجی همچون الکتریسیته ندارند.
  • در هر مکانی، بدون دسترسی به امکانات خاص و برق کشی قابل استفاده می باشند.
  • جرثقیل های دستی دارای طول عمر بالایی هستند و هزینه حفظ و نگهداری و تعمیرات آن ها هم نسبتاً پایین است.

سوالات متداول

جرثقیل دستی چیست؟

جرثقیل نوع دستی (chain block) یکی از ابزارهای بسیار مهم و تجهیزاتی است که با توجه به ساختار و مکانیزمی که دارا می باشد از آن به منظور بلند کردن و جا به جایی جسم های بسیار سنگین استفاده می گردد.

مهم ترین کاربردهای انواع جرثقیل دستی چیست؟

از مهم ترین کاربردهای این نوع جرثقیل ها می توان به مواردی همچون صنعت پل سازی، صنایع دریایی و کشتی سازی، صنعت های جاده ای و ریلی، صنایع مربوط به ساختمان سازی، کارخانه های مختلف کوچک و بزرگ اشاره نمود.

دلایل اصلی انتخاب انواع جرثقیل های دستی در صنایع مختلف چیست؟

جرثقیل ها برای بلند کردن و جا به جایی اجسام بسیار سنگین طراحی شده اند. با توجه به ویژگی های متعددی که در طراحی انواع جرثقیل های دستی وجود دارد، از ان ها در صنعت های مختلفی استفاده می گردد. خصوصیاتی همچون عملکرد و مکانیزم بسیار راحت و ساده، طراحی ارگونومیک، ایمنی بسیار زیاد و غیره از دلایل اصلی انتخاب جرثقیل های دستی در صنایع و مشاغل مختلف می باشد.

تفاوت جرثقیل دستی و پولیفت در چیست؟

بهتر است بدانید که در پولیفت یکی از زنجیرها ثابت می باشد و زنجیر دیگر به شکل متحرک است. اما در جرثقیل های دستی هر دو زنجیر از نوع متحرک هستند و به طور کلی نسبت به پولیفت مکانیزم متفاوتی دارند.

جمع بندی

همان طور که مستحضر هستید یکی از مواردی که همیشه در مشاغل مختلف بایستی مورد توجه قرار گیرد، این است که به چه نحوی و با چه نوع مکانیزمی اجسام سنگین و نیمه سنگین را می توان در کوتاه ترین زمان ممکن و به آسانی جا به جا نماییم. دقت داشته باشید که یکی از راحت ترین و بهترین ابزار در این زمینه انواع جرثقیل دستی می باشد که با کمک تحمل تناژی که دارند می توان جا به جایی ها را به آسانی و با دقت بالایی انجام داد. در این مقاله به تعریف جرثقیل نوع دستی، مهمترین کاربرد چین بلاک، ویژگی های جرثقیل، تفاوت جرثقیل با پولیفت و مزایای استفاده از این نوع جرثقیل ها پرداختیم.

بهتر است بدانید که انواع جرثقیل دستی یکی از محصولات در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس است. برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به انواع مختلف آن و نیز برای دریافت نمودن مشاوره ی رایگان شما همراهان ارجمند می توانید با همکاران ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل فرمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *