نرخ کرایه حمل دریایی

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

امروزه شاهد هستیم که نرخ رزرو کانتینرهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، در ایران بسیار کمتر از نرخ رزرو کانتینرهای حمل و نقل در چین است. حمل بار از طریق دریا، یکی از ارکان اصلی تجارت بین المللی است و انتخاب مسیر حمل و نقل مناسب و مقرون به صرفه، برای صادرکنندگان و واردکنندگان بسیار حائز اهمیت است. نرخ حمل و نقل اقیانوس یکی از مهم ترین عوامل در هنگام انتخاب خطوط کشتیرانی است که می تواند به طور قابل توجهی بر سود یک تجارت تأثیر بگذارد. نرخ کرایه حمل دریایی به عوامل مختلفی از جمله مسیر و نوع محصول، اندازه و وزن محموله، نوع کانتینر، شرکت حمل و نقل و شرایط بازار بستگی دارد.

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، قصد داریم شما را با نرخ کرایه حمل و نقل دریایی آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید

عوامل موثر در نرخ کرایه حمل دریایی
عوامل موثر در نرخ کرایه حمل دریایی

عوامل تاثیرگذار در نرخ کرایه حمل دریایی

زمانی که خریداران و فروشندگان می خواهند کالاهای خود را از طریق خطوط کشتیرانی ایرانی یا خارجی ارسال کنند، عوامل زیادی وجود دارد که نرخ باربری دریایی را تغییر می دهد. در این بخش از مقاله ما عواملی را بررسی می کنیم که همه کشتی ها در همه کشورها، این معیارها را برای تغییر نرخ حمل و نقل دریایی و محاسبه هزینه ها دارند. برای تعیین نرخ کرایه، می توانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، تماس بگیرد. عوامل تاثیرگذار در نرخ کرایه حمل دریایی عبارت است از:

نوع بار

نوع کالایی که حمل می شود (فله، یخچالی، مواد خطرناک و غیره) بر تعیین نرخ حمل و نقل تأثیر می گذارد.

حجم بار

بارها، به دو گروه تقسیم می شوند. بارهای کانتینر (20 و 40 فوت) و کمتر از یک کانتینر (کمتر از یک کانتینر را حمل می کند). هر کدام از آنها بر اساس وزن، حجم و حجم هزینه متفاوتی دارند

نوع کشتی

نوع شناور و ظرفیت آن، در تعیین نرخ باربری تاثیر دارد. کشتی‌های بزرگ‌تر و مدرن‌تر معمولاً نرخ حمل‌ونقل بالاتری دارند.

نوع کانتینر

اندازه کانتینر، بر اساس نوع محموله تعیین می شود. همه این عوامل بر هزینه حمل و نقل تأثیر می گذارد.

مسیر حمل و نقل

مسیرهای پرتردد و خطرناک، معمولاً نرخ باربری بالاتری دارند. علاوه بر این، کشتی‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند مستقیماً کانتینر را به ایران ارسال کنند

فاصله بین مبدا و مقصد

فاصله مبدا و مقصد، یکی از عوامل اصلی در تعیین هزینه حمل و نقل دریایی است.

تنش در تنگه هرمز            

موقعیت حساس تنگه هرمز، هر از چند گاهی باعث تنش در این منطقه شده است.

بیمه بار

بیمه بار، برای جلوگیری از مفقود شدن و سرقت انجام می شود.

زمان تحویل

اگر صاحب کالا بخواهد محموله او زودتر از شرکت حمل و نقل عادی به مقصد برسد، باید مبلغ بیشتری بپردازد.

شرایط بازار و دولت

مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر نرخ حمل و نقل دریایی تأثیر می گذارد.

نرخ GRI

این هزینه ها، علاوه بر نرخ معمول حمل و نقل اقیانوسی، مستقیماً بر هزینه های حمل و نقل و هزینه های محصول برای حمل کنندگان و واردکنندگان تأثیر می گذارد.

عوامل موثر در نرخ کرایه حمل دریایی در خطوط کشتیرانی
عوامل موثر در نرخ کرایه حمل دریایی در خطوط کشتیرانی

تعیین نرخ کرایه حمل دریایی در خطوط کشتیرانی ایرانی

همانطور که قبلا توضیح دادیم، عوامل متعددی معمولاً مختص قوانین ایران است و بر هزینه حمل و نقل تاثیر می گذارد. تعیین نرخ کرایه حمل دریایی در خطوط کشتیران ایرانی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این عوامل را با هم بررسی می کنیم.

  • تعرفه مصوب: اتحادیه کشتیرانی ایران تعرفه مصوب خطوط کشتیرانی ایران را تعیین می کند. نرخ، بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع محموله، مسافت، نوع کشتی و خدمات جانبی تعیین می شود. از سوی دیگر، تعرفه های مصوبی برای حمل کالا بین بنادر داخلی ایران وجود دارد. در صورتی که قیمت محموله ایرانی بالاتر از قیمت مصوب باشد، زمان انتظار کوتاهتر خواهد بود.
  • نوع خدمات: خدمات اضافی ارائه شده توسط خطوط کشتیرانی ایران، مانند بیمه، گمرک و بازیابی مجموعه نیز بر نرخ ترانزیت تأثیر می گذارد.
  • حمایت از تولید داخلی: در برخی موارد، شرکت های کشتیرانی ایرانی برای حمایت از تولید داخلی، تخفیف هایی را برای حمل کالاهای ایرانی در نظر می گیرند.
  • سیاست های دولت: دولت ایران سیاست های مختلفی را برای حمایت از خطوط کشتیرانی ایران اتخاذ می کند. این سیاست ها، ممکن است شامل یارانه، تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی باشد.
نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی
نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی

تعیین نرخ کرایه حمل دریایی در خطوط کشتیرانی خارجی

حال که متوجه وضعیت کشتیرانی در ایران شدید، نگاهی به مسیرهای حمل و نقل به خارج از کشور می اندازیم. به یاد داشته باشید که هنگام تعیین نرخ باربری اقیانوسی باید به عوامل اساسی و کلی برای تعیین نرخ نهایی توجه کنید. عوامل تعیین نرخ کرایه حمل دریایی، عبارت است از:

قیمت و نوع سوختقیمت و نوع سوخت مصرفی، بر نرخ حمل و نقل خطوط کشتیرانی خارجی تأثیر می گذارد.
کارمزد و مالیاتعوارض و مالیات های مختلف در بنادر و مسیرهای مختلف (طبق قوانین و مقررات هر کشور)، بر نرخ حمل و نقل دریایی تأثیر می گذارد.
قیمت ارزنرخ ارز، بر نرخ ها تأثیر می گذارد و گاهی خطوط حمل و نقل خارجی ممکن است هزینه حمل و نقل را به ارزهای مختلف مانند دلار آمریکا یا یورو دریافت کنند.
نوع بیمهنوع بیمه (بیمه بار، بیمه فیزیکی و …) مورد نیاز، برای حمل بار در نرخ حمل و نقل تاثیر دارد و از این حیث خطوط کشتیرانی خارجی با شرکت های مختلف بیمه همکاری می کنند.
خطرات جادهخطرات مسیرهای حمل و نقل (مانند دزدی دریایی، جنگ و غیره)، بر نرخ حمل و نقل تأثیر می گذارد.
فصول متنوعبرخی از مسیرها در زمان های مختلف سال، نرخ حمل و نقل دریایی متفاوتی دارند.
فرق نرخ کرایه حمل دریایی
فرق نرخ کرایه حمل دریایی

تفاوت نرخ کرایه حمل دریایی

 با توجه به اینکه در صورت نگهداری کانتینر از خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا هوپاد دریا هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد، اما نرخ کرایه حمل دریایی با یکدیگر تفاوت دارد. تولیدکنندگان و تجار باید حداقل 3 هفته در صف کانتینر منتظر بمانند و پس از گذشت حداقل 3 هفته، قطعا در صف بارگیری کانتینر در کشتی خواهند بود. اگر بندر تایچنگ را به عنوان بندر بارگیری و بندر شهید رجایی را به عنوان بندر تخلیه در نظر بگیریم، با محاسبه تقریبی، زمان تخمینی حمل کانتینر از جمله نوبت دریافت کانتینر از این بندر تا زمان ایستادن شهید رجایی چیزی بین 40 تا 45 روز است.

اما اگر مبلغ بالایی را برای حمل و نقل کانتینری جمهوری اسلامی چین در چین بپردازید، کانتینر شما بین 22 تا 24 روز طول می کشد تا از بندر تایچنگ به بندر شهید رجایی برسد و هنگام حرکت کشتی نسبت به تاریخ اول، کانتینر شما بدون صف ارسال می شود و بسیار سریع دریافت خواهید کرد. عوامل مختلفی نیز در تفاوت نرخ کرایه حمل و نقل دریایی تاثیر گذار است که این عوامل را می توانیم به مسیر حمل بار، نوع بار، اندازه بار، وزن بار، نوع کانتینر، شرایط بازار و شرکت حمل و نقل اشاره کنیم.

نمی توان نادیده گرفت که شرکت های کشتیرانی خارجی کانتینرهای خالی را بدون صف برای دریافت کانتینر برای مشتریان ارسال می کنند که مشابه نرخ باربری دریایی شرکت های کشتیرانی ایرانی در چین است. شاید یکی از دلایل تجار و تولیدکنندگان برای حمل کانتینر با خطوط کشتیرانی خارجی، دوگانه بودن نرخ حمل و نقل ایران باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

جمع بندی

نرخ کرایه حمل دریایی در خطوط کشتیرانی ایرانی و بین المللی به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای استعلام نرخ باربری دریایی از شرکت های حمل و نقل بین المللی باید تمامی این عوامل را در نظر داشته باشید. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس عوامل تاثیرگذار و تعیین نرخ کرایه برای خطوط ایرانی و خارجی را بررسی کردیم. اگر سوالی در رابطه با نرخ کرایه حمل و نقل دریایی، نحوه حمل دریایی و حمل درب به درب کالا دارید، می توانید از کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

سوالات متداول

چه عواملی در نرخ کرایه در حمل دریایی تاثیرگذار است؟

عوامل تاثیرگذار در نرخ کرایه حمل دریایی عبارت است از نوع بار، حجم بار، نوع کشتی، نوع کانتینر، مسیر حمل و نقل، فاصله بین مبدا و مقصد، تنش های موجود در تنگه هرمز، بیمه بار، زمان تحویل، شرایط بازار و نرخ GRI

تعیین نرخ کرایه حمل در خطوط ایرانی به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر در تعیین نرخ کراهی حمل دریایی در خطوط داخلی را می توانیم به تعرفه مصوب، نوع خدمات، حمایت از تولید داخلی و سیاست های دولت اشاره کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان با تجربه ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در ارتباط باشید.

نرخ کرایه در خطوط خارجی چگونه تعیین می شود؟

تعیین نرخ کرایه در حمل دریایی در خطوط خارجی به عواملی همچون قسمت و نوع سوخت، کارمزد و مالیات، قیمت ارز، نوع بیمه، خطرات جاده و فصول مختلف بستگی دارد.

تغوت نرخ کرایه حمل دریایی در چیست؟

از تفاوت هایی که در نرخ کرایه حمل دریایی می توانیم به آن اشاره کنیم مدت زمانی است که کانتینر به بندر مقصد می رسد. این تفاوت در نرخ کرایه به عوامل دیگری همانند مسیر حمل بار، نوع بار، اندازه و وزن بار، نوع کانتینر، شرایط بازار و شرکت حمل و نقل بستگی دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *