ممنوعیت های پست درب به درب

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

امروزه حمل درب به درب رایج ترین راه برای ارسال کالا است. اگر فروشگاه اینترنتی دارید و محصولات را به صورت آنلاین می فروشید به احتمال زیاد با رقابتی بودن بازار آشنا هستید. یکی از مزایایی که می تواند باعث رونق کسب و کار شما شود، ارسال سریع و خدمات تحویل درب منزل است. اما پست درب منزل ممنوعیت هایی را به همراه دارد که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با ممنوعیت های پست درب به درب صحبت خواهیم کرد.

تحویل درب منزل، سرویسی است که اجرای صحیح آن، می تواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد. بنابراین اگر میخواهید از پست درب به درب استفاده کنید، به شما توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ممنوعیت های پست Door-to-door
ممنوعیت های پست Door-to-door

ممنوعیت های پست درب به درب

امروزه با توجه به توسعه تجارت اینترنتی، افراد زیادی با اداره پست در ارتباط هستند. پست درب به درب کالا، ارسال یک بسته از یک مکان به مکانی دیگر را فراهم می کند. به عبارت ساده، تحویل درب منزل به مشتریان این امکان را می دهد که به جای تحویل گرفتن به فروشگاه، اقلام خود را درب منزل خود جمع آوری کنند. اما ممنوعیت های پست درب به درب کالا، ارائه این خدمات را با مشکل مواجه کرده است. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، مواردی را که برای پست درب به درب ممنوع هستند، بررسی می کنیم. ممنوعیت پست درب به درب به چند دسته تقسیم می شود که عبارت است از :

حیوانات زنده

از ممنوعیت های پست درب به درب، حیوانات زنده است. ارسال حیوانات زنده با پست درب منزل، در ایران ممنوع است. لطفا توجه داشته باشید که ما در حال حاضر هیچ قانون و مقرراتی برای تحویل حیوانات زنده درب منزل در ایران نداریم. اما از آنجایی که برای حمل و نقل حیوانات زنده از طریق پست ممنوعیت کلی وجود دارد، این عمل غیرقانونی است. دلایل مختلفی برای ممنوعیت پست حیوانات زنده وجود دارد که این دلایل شامل: حفظ سلامت حیوانات، از گسترش بیماری جلوگیری کنید و ملاحظات اخلاقی می باشد. بنابراین برای امنیت بیشتر، پست درب به درب برای حیوانات زنده ممنوع است.

قرار دادن مکاتبات در امانات

یکی از ممنوعیت های پست درب به درب کالا، قرار دادن مکاتبات در امانات است. قرار دادن مکاتبات در امانات، به معنای سپردن آن به شخص ثالثی است که به عنوان امین  و مورد اعتماد عمل می کند، تا موقتاً آن را حفظ و تحت شرایطی، به مخاطب یا شخص ثالث دیگر تحویل می دهد. همچنین این مکاتبات، مجاز به نگهداری در صندوق امانات نبوده و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده نمی شود. عدم ارائه این خدمات به دلایل مختلفی همچون مسئولیت، امنیت و حریک شخصی میباشد.

اوراق چاپی(مطبوعات) و مرسولات برای نابینایان

اوراق چاپی شامل روزنامه ها، مجلات و سایر نشریات چاپی است و نامه های مربوط به نابینایان شامل کتاب ها، مجلات و سایر مواد چاپی به خط بریل یا سایر سیستم های مربوط به خواندن نامه برای نابینایان است که جزو ممنوعیت های پست درب به درب می باشد. در ضمن توجه داشته باشید که برگه های چاپی و نامه نابینایان را نمی توان به عنوان پست معمولی ارسال کرد و دلیل غیرمجاز بودن پست درب به درب برای نامه ها و مرسولات برای نابینایان عبارت است از: لیست قیمت، رهگیری و خسارت. کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، دلایل غیر مجاز بودن را به شما عزیزان توضیح می دهند.

سکه، اسکناس و سایر اقلام با ارزش

تحویل درب منزل برای سکه، اسکناس و اشیای قیمتی مانند طلا و جواهرات ممنوع است و دلیل ممنوعیت های پست درب به درب این اقلام عبارت است از :امنیت، ارزش، شرایط و ضوابط.

مهم ترین نکات جهت ارسال و دریافت مرسولات درب به درب

تحویل درب به درب می تواند یک فرآیند ساده و کارآمد باشد. تحویل بسته درب منزل، به معنای تحویل و دریافت کالا یا بسته بین دو طرف با استفاده از خدمات پستی یا شرکت های حمل و نقل است. در ادامه به بررسی نکات و اقدامات مرتبط با ممنوعیت های پست درب به درب می پردازیم.

مهمترین نکات ارسال و دریافت بارهای درب به درب
مهمترین نکات ارسال و دریافت بارهای درب به درب

انتخاب شرکت حمل و نقل مناسب

یکی از اولین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید در انتخاب شکت حمل و نقل است. سابقه و شهرت شرکت را بررسی کنید.قیمت و خدمات شرکت های مختلف را در نظر بگیرید و از نظرات مشتریان شرکت های مختلف استفاده کنید.

بسته بندی مناسب

برای بسته بندی محصولات از جعبه های محکم و متناسب با اندازه محموله استفاده کنید. برای محافظت از محتویات بسته از مواد ضربه گیر مانند فوم یا نایلون حباب دار استفاده کنید. آدرس فرستنده و گیرنده را به صورت واضح و خوانا روی بسته بنویسید.

ارائه اطلاعات دقیق

 بهتر است ارزش دقیق محموله را به شرکت حمل و نقل بگویید. در صورت نیاز بیمه مربوطه را ارائه دهید. اطلاعات تماس فرستنده و گیرنده را کامل و دقیق ارائه دهید.

پیگیری محموله

از کد رهگیری بسته برای پیگیری وضعیت آن استفاده کنید. با شرکت حمل و نقل تماس بگیرید و هرگونه مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد را بررسی کنید.

بررسی محموله

در زمان ارسال و دریافت، بسته را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه آسیب یا نقص، محموله را دریافت نکنید و به شرکت حمل کننده اطلاع دهید.

هنگام دریافت مرسولات اشتباهی چه کاری باید انجام داد؟

احتمال تحویل نادرست بسته پستی و یا عودت مرسولات ارسالی به شرکت ملی پست به دلایل دیگری مانند اطلاعات نادرست گیرنده و یا وجود واسطه در تحویل مرسوله وجود دارد. بر اساس ممنوعیت های پست درب به درب اگر بسته پستی به اشتباه به دستتان رسید، مراحل زیر را طی کنید:

  • گام اول: برای ارسال اطلاعات دقیق به کارکنان، ابتدا محتوای پیام را بررسی کنید.
  • گام دوم: با انجام  تماس با اداره پست مربوطه ارسال کننده بسته، می توانید وضعیت را توضیح دهید و از آنها بخواهید که آن را اصلاح کنند.
  • گام سوم: در صورتی که اطلاعات فرستنده روی بسته موجود است، می توانید با او تماس بگیرید و این خطا را گزارش دهید. ممکن است فرستنده اقدامات لازم را برای بازگرداندن یا بازگرداندن بسته انجام دهد.
  • گام چهارم: اگر بسته را باز کرده اید، لطفاً آن را به درستی بسته بندی کنید.

قوانین عمومی اداره پست در ارسال مرسولات

سازمان پست یک ارگان دولتی است و معمولاً به عنوان یک نهاد دولتی توجه بیشتری به رعایت قوانین مصوب دارد. زیرا دولت مستقیماً بر این نهاد نظارت دارد. اداره پست جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقرراتی را برای ممنوعیت های پست درب به درب وضع کرده است که به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

قوانین عمومی اداره پست
قوانین عمومی اداره پست

قوانین مربوط به محتویات بارها

  • ممنوعیت ها: حمل مواد مخدر، سلاح گرم، مشروبات الکلی، مواد منفجره و سایر اقلام ممنوعه طبق قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین و مقررات کشور جزو ممنوعیت های پست درب به درب می باشد.
  • محدودیت ها: برخی از اقلام مانند مواد شیمیایی، داروها و گیاهان زنده برای حمل و نقل نیاز به مجوزهای ویژه دارند.
  • ارزش: محموله های با ارزش بالا بهتر است بیمه شوند.

قوانین مربوط به بسته بندی و آدرس محموله ها

  • بسته بندی: محموله ها باید به درستی بسته بندی شوند تا از آسیب در هنگام حمل و نقل جلوگیری شود.
  • آدرس: آدرس فرستنده و گیرنده باید به وضوح و خوانا روی بسته نوشته شود.
  • کد پستی: برای سهولت در ارسال و دریافت بسته ها استفاده از کد پستی الزامی است.

ممنوعات پست هوایی

پست هوایی بین المللی، تنها راه برای ارسال محصولات به خارج از کشور است و این، خدمات بخشی از اداره پست است. بنابراین؛ شما باید تمام قوانین کلی در مورد ممنوعیت های پست درب به درب را رعایت کنید. علاوه بر ممنوعیت های پستی عمومی ذکر شده در بالا، ارسال برخی از اقلام از طریق پست هوایی ممنوع است. این مسائل به طور کلی در دسته های زیر قرار می گیرند:

مواد خطرناکشامل: مواد شیمیایی خطرناک، مواد منفجره و محترقه، مواد سمی و عفونی، گازهای فشرده، مواد رادیواکتیو.
اقلام غیر قانونیشامل: مواد مخدر، سلاح سرد و گرم، نوشیدنی های الکلی، اقلام تقلبی و قاچاق، مواردی که خلاف اخلاق عمومی است.
اقلام ظریفشامل: باتری های لیتیومی، آهن ربا، یخ خشک، اشیاء با ارزش و آسیب پذیر، حیوانات زنده.
اقلام محدود شدهشامل: دارو، غذا، گیاهان زنده، محصولات زراعی.

ممنوعات پستی در بسته بندی

نوع بسته بندی، بستگی به روش ارسال و محصول در حال ارسال دارد. بسیاری از اقلام ممنوعه اعلام شده را می توان به صورت قانونی و با بسته بندی مناسب حمل کرد. برخی از استثناهای پستی در ممنوعیت های پست درب به درب، عبارتند از:

ممنوعیت استفاده از مواد مضر

شامل: استفاده از مواد سمی، سرطان زا و خطرناک و استفاده از مواد شیمیایی به محیط زیست آسیب می رساند.

ممنوعیت اطلاعات نادرست

شامل: اطلاعات نادرست، گمراه کننده یا اغراق آمیز و حاوی اطلاعات ناقص یا مبهم در مورد محصول است

ممنوعیت استفاده از تصاویر نامناسب

شامل: استفاده از تصاویر گرافیکی خشونت آمیز، تهدیدآمیز یا توهین آمیز و استفاده از تصاویر گرافیکی که برای کودکان مناسب نیست.

ممنوعیت بسته بندی غیر قابل بازیافت

شامل: استفاده از بسته بندی های غیرقابل بازیافت یا قابل بازیافت و بسته بندی های حجیم و بیهوده.

ممنوعیت استفاده از بسته بندی های تقلبی

شامل: استفاده از بسته بندی های تقلبی مشابه محصولات محبوب و استفاده از بسته‌بندی‌ هایی که به هر طریقی باعث تقلب در محتوای محصول شود

محدودیت های عمومی بسته بندی پستی

هنگام حمل و نقل از طریق پست هوایی یا زمینی، رعایت محدودیت وزن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین شام جعبه هایی با فضای زیاد و استفاده از جعبه ها و پاکت های فرسوده و بی کیفیت می شود.

ممنوعیت های پستی در بسته بندی
ممنوعیت های پستی در بسته بندی

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با ممنوعیت های پست درب به درب صحبت کردیم.  در هنگام ارسال بسته، از ممنوعیت های پستی غافل نشوید. بهتر است قبل از هر اقدامی، لیست پست های ممنوعه خود را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر محتوایی که ممکن است ممنوع شود در بسته شما گنجانده نشده است.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، تمام خدمات مربوط به تحویل درب منزل را به شما عزیزان ارائه می دهد. علاوه بر این، می توانید از خدمات دیگری همانند ترخیص کالا، هزینه حمل و نقل، ارسال به روش های زمینی، هوایی و دریایی بهره مند شوید.جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

هنگام ارسال و دریافت محموله در پست درب به درب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در ارسال و دریافت بار در پست درب به درب، بهترین و مناسب ترین شرکت حمل و نقل را انتخاب کنید که ما به شما شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را پیشنهاد می کنیم. همچنین به بسته بندی مناسب، ارائه اطلاعات درست و دقیق و همچنین پیگیری و بررسی محموله توجه داشته باشید.

در پست درب به درب هنگام دریافت بسته اشتباهی چه کاری باید انجام داد؟

زمانی که بسته اشتباه به دست شما می رسد طبق ممنوعیت های پست درب به درب  ابتدا محتویات بسته را به خوبی بررسی کنید. سپس در تماس با اداره پست، وضعیت پیش آمده را برای اصلاح توضیح می دهید. بعد از آن می توانید بسته را به اداره پست تحویل داده و رسید دریافت کنید.

ممنوعیت های پستی در بسته بندی شامل چه مواردی می شود؟

ممنوعیت های پست درب به درب شامل مواد مضر، اطلاعات نادرست، تصاویر نامناسب، محموله غیرقابل بازیافت، بسته های تقلبی و محدودیت های عمومی می باشد.

ممنوعیت پست هوایی شامل چه مواردی می شود؟

در پست هوایی ممنوعیت های پست درب به درب در رابطه با اقلام خطرناک، غیرقانونی، اقلام سبک و ظریف و محدود شده، ممنوعیت پست درب به درب وجود دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *