مقررات-حمل-و-نقل-ریلی

مقررات حمل و نقل ریلی – نکاتی که باید در حمل ریلی بدانیم

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

حمل و نقل به روش ریلی یکی از کهن ترین شیوه های حمل مسافر و جا به جایی بار است که مقررات حمل و نقل ریلی هر چند سال یک بار تغییر خواهد کرد. برای این که بتوان از این روش برای حمل و نقل کالا استفاده کرد، باید مجوز های لازم برای انجام این کار را از اداره راه و ترابری دریافت کرد‌ این روش از دستورالعمل خاصی پیروی می کند که از أخذ مدارک آغاز شده و ترخیص کالا آخرین مدرک آن می باشد.

باید دانست که اگر اسناد و مدارک بازرگانان کامل نباشد، در همان مراحل اولیه به مشکل بر خواهند خورد. در ادامه این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس اطلاعات بیشتری درباره قوانین بین المللی حمل ریلی در اختیار شما همراهان گرامی قرار خواهیم داد.

حمل و نقل ریلی چیست؟

حمل و نقل به روش ریلی جهت جا به جایی مرسولاتی توسط شبکه راه آهن و ایستگاه ها می باشد. پیروی از قوانین بین المللی حمل ریلی یک روش بسیار مهم برای نقل و انتقال کالا در این روش است. این روش از حمل و نقل در مقایسه با حمل و نقل با کامیون سریع تر عمل می کند. همچنین طبق مقررات حمل و نقل ریلی، قطار ها به نسبت کامیون ها بارهای بیشتری را می توانند جا به جا کنند.

این مسئله مزیت قابل توجهی از نقل و انتقال را به وجود می آورد، چون در مقیاس بیشتر هزینه های نقل و انتقال نیز پایین خواهد آمد. می یابد. به طور کلی روش نقل و انتقال ریلی (هم داخلی و هم بین المللی) توسط کوریدورهای نقل و انتقال حمل خواهند شد که مختص جا به جایی بار می باشند و مسافر با آن ها جا به جا نمی شود.

قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی

در تجارت های جهانی باید به بعضی از نکاتی همچون نوع بسته بندی، شیوه های گوناگون حمل و درنظر گرفتن قواعد جهانی توجه داشت. بازرگانان و تاجران باید به قوانین بین المللی حمل ریلی ، اصطلاحات بازرگانی خارجی، رویه ‌های مرسوم و نکات دیگر مسلط باشند. به طور کلی مقررات حمل و نقل ریلی دارای یازده ماده می باشد‌.

در مجمع های جهانی برای انواع حمل و نقل ریلی کنوانسیون ‌هایی امضا شده است که هر کدام مربوط به موضوع خاصی می باشد. این کنوانسیون ‌ها شامل  کنوانسیون جهانی نقل و انتقال مسافر و توشه توسط راه آهن (۲۱۷) ۱۹۱۶، کنوانسیون جامع حمل و نقل جهانی راه آهن COTIF)) ۱۹۸۰، کنوانسیون جهانی حمل و نقل کالا توسط راه آهن CIM)) ۱۹۶۱، کنوانسیون حمل و نقل جهانی با راه آهن (FITOC)، پروتکل اصلاحی کنوانسیون جامع حمل و نقل جهانی با راه آهن۱۹۹۰ ، پروتکل اصلاحی کنوانسیون حمل و نقل جهانی (FTTOC) می شود.

این کنوانسیون ‌ها برای حمل و نقل ریلی جهانی وضع شده است تا کشورهایی که در آن عضو می شوند از همه ی امکانات و ظرفیت‌ های جهانی استفاده کنند‌.

لیست انواع حمل و نقل ریلی

طبق قوانین بین المللی حمل ریلی ، نقل و انتقال توسط راه آهن تحت شرایط مخصوصی قابل انجام است. برای حمل مرسولات باید از واگن های باری خاصی بهره برد که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند. واگن های باری از لحاظ شکل ظاهری دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه این مطلب که درباره مقررات حمل و نقل ریلی می باشد به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

واگن ‌های مسطح

 از واگن ‌های مسطح در نقل و انتقال های ریلی استفاده می شود. به طور معمول از این واگن ها بیشتر برای جا به جایی ماشین ‌آلات و مرسولات سنگین که دارای طول فراوانی هستند، استفاده خواهد شد. محصولاتی همچون میلگرد، قطعات آهنی و تیرآهن  با واگن های مسطح دو محوره، چهار محوره و یا شش محوره جا به جا خواهند شد.

واگن های مسقف

این واگن ‌ها طوری طراحی شده اند که بعد از بارگیری کالاها، درب آن بسته و پلمپ می شود. این کار سبب می شود تا مرسولات دچار آسیب نشوند. به طور معمول، این واگن ها به دو صورت دو محوره و چهار محوره تولید می شوند.

واگن‌ های لبه‌ کوتاه و لبه ‌بلند

از این واگن ‌ها نیز در حمل و نقل ریلی استفاده خواهد شد. از واگن‌ های لبه ‌کوتاه در حمل آهن‌ آلات و مصالح ساختمانی و از واگن‌ های لبه‌ بلند در حمل مواد معدنی و کالاهای صنعتی به کار برده می شود.

واگن ‌های مخزن

 یکی دیگر از واگن ‌هایی که در صنعت و مقررات حمل و نقل ریلی کاربرد دارد، واگن‌ های مخزن می باشند. این واگن‌ ها همچون سایر واگن‌ ها در دو نوع دو محوره و چهار محوره تولید می شود. این واگن ها بیشتر در حمل سوخت و انواع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد.

واگن‌ های یخچالی

از دیگر واگن‌ هایی که در حمل و نقل ریلی می توان از آن استفاده کرد، واگن ‌های یخچالی می باشند که برای حمل انواع مواد فاسد شدنی مانند  لبنیات، گوشت، سبزیجات و … مورد استفاده قرار می گیرند. این واگن ‌ها سیستم خنک‌ کننده پیشرفته ای دارند.

استفاده از حمل و نقل ریلی چه مزایایی را به دنبال دارد؟

در این مطلب که در مورد مقررات حمل و نقل ریلی به گفت و گو پرداختیم. استفاده از این روش مزایای فراوانی را در پی دارد. مهم ترین مزیت های قوانین بین المللی حمل ریلی شامل موارد زیر است:

عوارض پایین زیست ‌محیطی

از مهم ترین مزیت های این روش در قوانین بین المللی حمل ریلی امکان استفاده از سوخت‌ های غیر فسیلی می باشد. این امر سبب صرفه‌ جویی در مصرف سوخت خواهد شد؛ طوری که مصرف انرژی در قطارها حدود یک ششم از کامیون ‌های باربری پایین تر است.

آلودگی کمتر

آلودگی صوتی یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بوده و همه ی خودروهای باربری با ایجاد آلودگی ‌های فراوان سبب تخریب محیط زیست و شکایت مردم می شوند. روش حمل و نقل ریلی به دلیل این که در حومه شهر و خارج از سطح شهر انجام خواهد شد، قافد آلودگی صوتی می باشد.

کاهش زمان توقف

 یکی دیگر از مهم ترین مزیت انواع حمل و نقل ریلی کاهش زمان توقف می باشد. قطارها قابلیت طی کردن مسیرها را به طور یکسره و بدون توقف دارند  که این مسئله سبب شده تا مرسولات در کمترین زمان ممکن به مقصد نهایی برسند.

خطرات استفاده از حمل و نقل ریلی

در کنار مزیت های متعددی که در قوانین بین المللی حمل ریلی وضع شده است، این روش خطرات مختلفی نیز در پی دارد. به همین علت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به شما عزیزان پیشنهاد می دهد تا اگر قصد دارید تا از قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی پیروی کنید، حتماً به خطرات آن نیز دقت کافی داشته باشید. اگر بخواهیم این خطرات و معایب را به شما معرفی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انعطاف پذیری کم زمان حرکت قطار
  • عدم وجود مسیرهای ریلی در مناطق دور افتاده
  • ارتباط قطارها با یکدیگر
  • وابستگی قطارها به سیستم ریلی

آینده حمل و نقل ریلی چگونه است؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است در ذهن خیلی از شما عزیزان مطرح شود این است که آینده حمل و نقل ریلی چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید به موضوعات متعددی اشاره کرد. ابتدا باید به این مسئله توجه داشت که همان طور که قوانین بین المللی حمل ریلی  امروز تحت هیچ شرایطی با گذشته قابل قیاس نیست، مقررات حمل و نقل ریلی در آینده به طرز چشمگیری پر قدرت تر از قوانین فعلی خواهد بود.

اگر بخواهیم شما همراهان عزیز را با برنامه کشورها برای آینده قوانین بین المللی حمل ریلی آشنا کنیم، می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سرعت زیاد

در سال های قبل‌ سرعت قطار ها پایین بود و همین موضوع سبب شد تا برای افزایش سرعت آن ها تلاش شود تا گسترش پیدا کند تا مرسولات با سرعت زیاد و بدون مشکل به مقصد نهایی ارسال شوند.

گسترش دادن خطوط ریلی

اکنون گسترش خطوط ریلی به عنوان مهم ترین قسمت قوانین بین المللی حمل ریلی شناخته شده است. در واقع اگر این خطوط نباشند، قطارها نمی توانند کاری انجام دهند.

کاهش هزینه های حمل کالا ریلی

 در مقررات حمل و نقل ریلی هیئت دولت ها سعی بر این دارند تا با کارهای گوناگون و انجام فرآیندهای مختلف هزینه ‌های روش حمل و نقل ریلی را کاهش دهند.

سوالات متداول

منظور از حمل و نقل ریلی چیست؟

حمل و نقل به روش ریلی جهت جا به جایی مرسولاتی توسط شبکه راه آهن و ایستگاه ها می باشد. پیروی از قوانین بین المللی حمل ریلی یک روش بسیار مهم برای نقل و انتقال کالا در این روش است. این روش از حمل و نقل در مقایسه با حمل و نقل با کامیون سریع تر عمل می کند. همچنین طبق مقررات حمل و نقل ریلی، قطار ها به نسبت کامیون ها بارهای بیشتری را می توانند جا به جا کنند.

واگن های لازم‌ جهت حمل و نقل ریلی کدامند؟

طبق قوانین بین المللی حمل ریلی ، نقل و انتقال توسط راه آهن تحت شرایط مخصوصی قابل انجام است. برای حمل مرسولات باید از واگن های باری خاصی بهره برد که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند. واگن های باری از لحاظ شکل ظاهری دارای انواع گوناگونی هستند که شامل واگن ‌های مسطح، مسقف، لبه کوتاه و لبه بلند، مخزن و یخچالی می باشد‌.

 استفاده از روش حمل و نقل ریلی چه مزایایی دارد؟

استفاده از این روش مزایای فراوانی را در پی دارد. مهم ترین مزیت های استفاده از حمل ریلی شامل عوارض پایین زیست ‌محیطی، آلودگی کمتر و کاهش زمان توقف می باشد که در قوانین بین المللی حمل ریلی وضع شده است.

استفاده از حمل و نقل ریلی چه خطراتی را در پی دارد؟

در کنار مزیت های متعددی که در مقررات حمل و نقل ریلی وضع شده است، این روش خطرات مختلفی نیز در پی دارد که می توان به انعطاف پذیری کم زمان حرکت قطار، عدم وجود مسیرهای ریلی در مناطق دور افتاده، ارتباط قطارها با یکدیگر و وابستگی قطارها به سیستم ریلی نام برد.

جمع بندی

در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با شما عزیزان همراه بودیم و سعی بر این داشتیم که اطلاعاتی را درباره مقررات حمل و نقل ریلی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. اگر تصمیم دارید که از روش نقل و انتقال ریلی برای حمل بار خود استفاده کنید، قبل از شروع کار، اطمینان حاصل کنید که اسناد و مدارک شما تکمیل است.

با توجه به این که قوانین بین المللی حمل ریلی هر سال تغییر می کند، شما نیز باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارید تا مشکلی هنگام جا به جایی بار نداشته باشید. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار ندارید، مشاوران شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ارائه هر گونه خدماتی به شما عزیزان می باشند، فقط کافی است که با ما تماس حاصل فرمایبد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *