معرفی-گمرکات-بندرعباس

معرفی گمرکات بندرعباس

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از شهرهای بندری کشور جمهوری اسلامی ایران می توان به گمرکات بندرعباس اشاره کرد که از دیرباز یکی از پل های ارتباطی جهت واردات و صادرات کالا در سطح بین المللی محسوب می شود‌. به طور کلی ترخیص کالا از گمرک بندرعباس به واسطه دو گمرک این شهر (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس) امکان پذیر است.

هر ساله کشتی های باربری فراوانی از کشورهای گوناگون وارد این شهر می شوند و بارهای خود را ترخیص می کنند. اگر تاجران تصمیم دارند که عملیات ترخیص کالای خود را در این شهر انجام دهند باید یکی‌ از دو گمرک را برگزینند. برای فرآیند ترخیص داشتن یک مشاور خوب می تواند بسیار کمک کننده باشد که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی داشته بهترین مشاوران را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. در ادامه می خواهیم به معرفی گمرکات بندر عباس بپردازیم.

معرفی گمرکات بندرعباس (گمرک شهید رجایی و باهنر)

همان‌ طور که گفته شد هر بازرگانی که تصمیم ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را دارد باید یکی از این دو گمرک ها (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس ) را انتخاب کند. در ادامه هر کدام را به صورت مجزا به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

گمرک شهید رجایی بندرعباس

یکی از اصلی ترین گمرکات کشور جمهوری اسلامی ایران گمرک شهید رجایی بندرعباس می باشد که تقریباً پنجاه درصد از ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را به خود اختصاص داده است. این گمرک تا شهر بندرعباس به طور حدودی ۲۳ کیلومتر فاصله دارد و به علت پر حجم بودن تجارت در آن جایگاه خاصی در سطح بین المللی دارد.

مجهز بودن این گمرک به جرثقیل های عظیم الجثه سبب شده که توانایی تخلیه و بارگیری انواع کشتی های تجاری را داشته باشد. بعد از گمرک امام خمینی، گمرک شهید رجایی مقام دوم را از لحاظ وزن محصولاتی که دریافت می کند دارد. همچنین این گمرک بسیار خوب به جزیزه قشم نزدیک است. علاوه بر این گمرک، گمرک شهید باهنر بندرعباس نیز وجود دارد که در ادامه آن را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

گمرک شهید رجایی وسعتی در حدود بیست و چهار هزار هکتار دارد که سبب شده به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور جمهوری اسلامی ایران شناخته شود و در ترخیص کالا از گمرک بندرعباس نقش بسزایی داشته باشد. با مجهز بودن این گمرک به ابزارآلات خاص و پیشرفته، قادر به میزبانی کشتی های باربری و قاره پیماها می باشد. همین امر سبب شده شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ارائه خدمات و ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر بندرعباس و شهید رجایی را داشته باشد.

گمرک شهید باهنر بندرعباس

گمرک‌ شهید باهنر بندرعباس همانند گمرک شهید رجایی بندرعباس یکی از مهمترین و قدیمی ترین گمرکات این شهر محسوب می شود. قبل ازانقلاب به این بندر، بندر سورو می گفتند که بعد از انقلاب به این نام تغییر پیدا کرد. از قدیم الایام این بندر جهت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس به کار برده می شد.

نزدیک بودن آن به مناطق آزاد کیش و قشم برای این بندر یک امتیاز محسوب می شود و سبب شده که این بندر برای تجار بسیار مهم باشد. این گمرک در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی فعالیت بالایی دارد و از این لحاظ رتبه سوم در بین گمرک های صادراتی کشور ایران را کسب کرده است. بنابراین همکاران شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این گمرک به صورت شبانه روز آماده ارائه خدمت به مشتریان خود می باشد.

خدمات قابل ارائه در گمرکات بندرعباس

خدمات قابل ارائه و ترخیص کالا از گمرک بندرعباس (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس) که از گمرک های بسیار مجهز به حساب می آیند و بسیار شلوغ هستند، بسیار متنوع می باشد. هر ساله بالغ بر میلیون ها تن محصول در این گمرکات نقل و انتقال و ترخیص می شود.

از این خدمات متنوع می توان به مواردی همچون ترانزیت کالا، ارائه انواع مجوز استاندارد و… برای سهولت بخشیدن به انجام امور گمرکی، بارگیری، تخلیه و خروج سریع محصول، تخلیه و بارگیری کشتی های بزرگ و اقیانوس پیما با استفاده از جرثقیل های دروازه ای، نصب ایکس ری برای ایمنی ورود محصول، انبار های بزرگ، مسقف و محوطه های باز کانتینری، قابلیت نقل و انتقال و جابجایی محصول به نقاط مختلف کشور، استفاده و بهره گیری از تجهیزات بروز و پیشرفته دنیا، ورود و خروج محصول به صورت روان در چهارچوب ترخیص به موقع کالا اشاره کرد.

چگونگی ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس) از مقررات خاصی برخوردار است. در شورای تعاون گمرک فرآیند گمرکی ثبت و در ترخیص کالا در این شهر اجرا می شود. این قوانین ذکر شده بین مالک بار و گمرک اجرا می شود که در بیشتر مواقع نماینده مالک بار به عنوان ترخیص کار از گمرک عمل می کند. روند ترخیص کالا از گمرک بندرعباس طی کردن مراحل زیر می باشد.

  • درج اطلاعات توسط سیستم EPL
  • گرفتن پرینت اظهارنامه
  • أخذ شماره بار( کوتاژ) و تعیین مسیر
  • بررسی محصولات
  • دریافت مجوزهای لازم
  • بررسی مدارک و اسناد توسط کارشناس سرویس
  • مراجعه به صندوق و واریز هزینه های مرتبط
  • مراجعه به انبارداری و انجام مراحل پایانی ترخیص کالا از انبار
  • خروج محصول از انبار
  • دریافت محصول توسط صاحب آن

به طور کلی ترخیص کالا از دو گمرک بسیار مهم این شهر بندری به دانش و تجربه کافی نیاز دارد. مقررات وضع شده در گمرکات جمهوری اسلامی ایران بسیار پیچیده است و تاجران بهتر است قبل از انجام هر کاری ابتدا با یک کارشناس بازرگانی مشورت کنند.

لیست کالاهایی که می توان از گمرکات بندرعباس ترخیص کرد

شرایط ترخیص کالا از گمرک ‌بندرعباس (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس) به گونه ای است بیشتر محصولات دارای مجوز واردات و صادرات، در این گمرکات قابل ترخیص هستند. از اساسی ترین محصولات قابل ترخیص در این گمرکات می توان تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی، خودرو، کالا های خاص نظامی، لوازم خانگی، فرش ماشینی، شیر آلات بهداشتی، ماشین های راه سازی و … نام برد.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با داشتن تجربه در زمینه واردات و صادرات در گمرکات کشورایران مخصوصاً در گمرک بندرعباس آماده ارائه خدمت رسانی به بازرگانان می باشد و سعی دارد روند ترخيص کالا را با بیشترین سرعت و کمترین قیمت انجام دهد. همچنين در حوزه خريد محصول از چين، خريد از دبي، واردات از چين نيز خدمات خود را ارئه مي دهد.

هزینه ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس) همانند دیگر گمرکات کشور جمهوری اسلامی ایران محاسبه می شود و تفاوتی با بقیه نخواهد داشت. کارمزد های ترخیص کالا در این گمرک به فاکتورها و موارد گوناگونی وابسته است که از مهمترین عوامل آن می توان به نوع محصولات، مقدار و حجم آن اشاره کرد که از موارد مهم برای محاسبه هزینه های گمرکی می باشند.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قادر به انجام همه ی امور ترخیص کالا از گمرکات کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد و این امکان را به طرفین معامله می دهد بدون کوچک ترین مشکل فرآیند ترخیص کالای خود را انجام دهند.

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس

جهت أخذ مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس (گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر بندرعباس) اسناد و مدارکی مورد نیاز است که اثبات می کند فعالیت تاجر غیر قانونی نیست. روند انجام کارهای اداری گمرک به گونه ای است که همراه داشتن این اسناد و مدارک بسیار مهم تلقی می شود. این اسناد و مدارک عبارتند از:

  • مجوز ثبت سفارش (مجوز واردات)
  • گواهی مبدا
  • اظهارنامه گمرکی
  • قبض انبار
  • بارنامه‌ ها
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • سند ترخیصیه
  • پروفرما (پسش فاکتور)
  • پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی
  • بیمه نامه
  • گواهی بازرسی

مدارک صاحب بار و نماینده قانونی وی

  • اصل و کپی کارت بازرگانی و کارت ملی صاحب بار
  • اصل و کپی کارت بازرگانی و کارت ملی نماینده
  • اصل و کپی وکالت نامه محضری
  • اصل و کپی معرفی نامه گمرک
  • کپی دفترچه بیمه

سوالات متداول

چه‌ کالاهایی از گمرکات بندرعباس قابل ترخیص هستند؟

از گمرکات شهر بندرعباس بیشتر کالاها همانند تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی، خودرو، کالا های خاص نظامی، لوازم خانگی، فرش ماشینی، شیر آلات بهداشتی، ماشین های راه سازی و … را می توان ترخیص کرد.

گمرکات بندرعباس چه خدماتی ارائه می دهند؟

گمرک شهید رجایی بندرعباس و گمرک شهید باهنر بندرعباس با در اختیار داشتن جرثقیل های عظیم الجثه حمل و جا به جایی  کانتینرها را آسان نموده اند. همچنین از دیگر خدمات قابل ارائه به تجار پهلوگیری کشتی های بزرگ در اسکله های بندرعباس می‌‌ باشد.

برای ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس چه مدارکی باید ارائه داده شود؟

برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس باید اسناد مرتبط با ترخیصیه، مجوز ها و گواهی مبدا ، پیش فاکتور خرید کالا، بارنامه کالا، اسناد مربوط به کالا که شامل پیش فاکتور، مجوزهای ثبت سفارش بازرگانی، پکینگ لیست، اسناد مربوط به پرداخت هزینه حمل و نقل، بیمه‌ نامه کالا، پروانه بهره‌ برداری کالا، اصل کارت بازرگانی، مجوز ترخیص کالا، وکالت نامه حق العملکاری و … ارائه داده شوند.

برای ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس چه مراحلی را باید طی کرد؟

برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس و گمرک شهید باهنر بندرعباس باید مراحلی همچون درج اطلاعات توسط سیستم EPL، گرفتن پرینت اظهارنامه، أخذ شماره بار( کوتاژ) و تعیین مسیر، بررسی محصولات ، دریافت مجوزهای لازم، بررسی مدارک و اسناد توسط کارشناس سرویس، مراجعه به صندوق و پرداخت هزینه های مربوطه، مراجعه به انبارداری و انجام مراحل پایانی ترخیص کالا از انبار،‌ خروج محصول از انبار و در نهایت دریافت محصول توسط صاحبش را طی کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ترخیص کالا از گمرک بندرعباس (گمرک شهید رجایی بندرعباس و گمرک شهید باهنر بندرعباس) آشنا کنیم. ضمن ذکر این مطلب ترخیص کالا از گمرکات مختلف کشور جمهوری اسلامی ایران مراحل خاصی دارد که باید با دقت لازم بررسی شود. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با کارشناسان حرفه ای و مجرب خود قادر است به راحتی محصولات تاجران و بازرگانان را با هدف صرفه جویی در زمان و هزینه صاحب بار از گمرکات بندرعباس و دیگر بنادر کشور ایران ترخیص کند.

شما همراهان گرامی می توانید برای ترخیص بار خود از طریق بخش تماس با ما با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ارتباط برقرار کرده و در کمترین زمان با مناسب ترین قیمت بار خود را ترخیص کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *