معرفی-جامع-فرودگاه-امام-خمینی

معرفی جامع فرودگاه امام خمینی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

گمرک فرودگاه امام خمینی به عنوان یکی از اصلی ترین فرودگاه های بین المللی در سطح ایران محسوب میشود. گمرک فرودگاه اما در جنوب غربی پایتخت قرار گرفته است.  این فرودگاه امکانات بسیار ویژه و منحصر به فردی در اختیار مسافرین و متقاضیان قرار داده است تا مسافرین بتوانند در آسایش کامل سفر خود را به پایان برسانند و نیز ترخیص کالا از فرودگاه امام را برای آنها آسان گرداند.

لازم است بدانید در ابتدا تمامی سفر و حمل و انتقالات در فرودگاه مهرآباد تهران انجام میشد، اما با تاسیس گمرک فرودگاه امام، کلیه پروازهای خارجی در این فرودگاه صورت میپذیرد. این فرودگاه در 30 کیلومتری تهران واقع شده است و مسافرین به راحتی میتوانند خود را در اسرع وقت به این آن برسانند. در ادامه این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در خصوص تاریخچه و نیز سایر امکانات و مزایای ترخیص کالا از فرودگاه امام بیشتر صحبت خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه گمرک فرودگاه امام خمینی

لازم است بدانید سازمان ایکائو در سال 1346 شمسی پیشنهادی مبنی بر ساخت فرودگاهی بسیار مجهز و با امکانات ارائه داد . در سال 1354 کار ساخت گمرک فرودگاه امام خمینی به وسیله سازمان های ایرانی و آمریکایی آغاز شد. در بند و بخش ابتدایی ساخت، گمرک فرودگاه امام خمینی برآورد شده بود که این خطوط هواپیمایی تا سال 1983 با بودجه به تقریب یک میلیارد دلاری به پایان رسد.

اما به علت وجود و جریانات انقلاب، ساخت گمرک فرودگاه امام خمینی را به تعویق انداخت. در سال 1374 پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی سازمان  فرانسوی با کمک شرکت ایرانی مجدد فرآیند طراحی و ساخت این فرودگاه را از سر گرفتند و در نهایت نخست آن به شکل نیم ساخته در سال 1383 افتتاح گردید، امروزه ترخیص کالا از فرودگاه امام بسیار حائز اهمیت است.

۳ ترمینال فرودگاه امام خمینی کدامند؟

ترمینال شماره 1

ترمینال شماره 1 گمرک فرودگاه امام خمینی می تواند در سال بیش از 9 میلیون مسافر و کالا را جابجا نماید. گمرک فرودگاه امام خمینی به 64 مقصد در بیش از 30 کشور در سطح جهانی خدمات ارزندهای را ارائه میدهد. لازم است بدانید ترمینال یک گمرک فرودگاه امام از سال 2007 به بهره برداری رسید و جهت ترخیص کالا از فرودگاه امام این ترمینال بسیار مهم است، همچنین این ترمینال با  مساحتی بالغ بر 100000 متر مربع میباشد.

امکانات ترمینال شماره 1 : وجود خودپردازها، انواع بانک ها جهت مبادله ارز، وجود فروشگاه ها جهت صرف غذا، انواع نوشیدنی و خرده فروشی، دارا بودن از خدمات پزشکی، شارژرهای سیار، وجود نمازخانه، انواع سوپرمارکت، محل بسته بندی چمدان ها، محل اشیاء گمشده و پیدا شده، سالن ویژه استعمال دخانیات، فضای آزاد جهت بازی کودکان.

هتل ها : در نزدیکی ترمینال شماره 1 گمرک فرودگاه امام چند هتل وجود دارد که وجود این هتل ها برای بازرگانانی که قصد ترخیص کالا از فرودگاه امام را دارند بسیار کاربردی است.

هتل نووتل گمرک فرودگاه امام خمینی : این هتل دارای بیش از 296 اتاق، رستوران بین المللی کهکشانی، وجود هفت سالن کنفرانس و بخش های جداگانه جهت رفاه حال زنان و مردان مانند سونا، جکوزی، سالن ورزشی و موارد مشابه میباشد .

هتل ایبیس : این هتل مخفف یک هتل 5 ستاره میباشد. هتل ایبیس دارای بیش از 196 اتاق و 7 طبقه است. این هتل مناسب جهت مسافران کاری و تفریحی است که بسیار مهم در فرایند ترخیص کالا از فرودگاه امام می‌باشد.

سالن ها : وجود سالن CIP جایگاه تشریفات اختصاصی:  در این سالن در گمرک فرودگاه امام خمینی خدمات VIP را به مدیران ارائه میگردد همچنین به نمایندگان فروش کالا، مسافران ورودی و خروجی و آن.

ترمینال 2 یا ترمینال سلام

ترمینال سلام به عنوان دومین گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی IKIA و نیز اولین ترمینال فرودگاهی هوشمند در ایران میباشد. این ترمینال که در ژوئن سال 2019 افتتاح گردید، توانایی و قابلیت جابجایی 5 میلیون مسافر را دارا است . این ترمینال در ابتدا به منظور انجام پروازهای حج افتتاح گردید اما امروزه تنها پایانه بین المللی در IKIA میباشد که جهت ترخیص کالا از فرودگاه امام به کار گرفته میشود.

مساحت این ترمینال بیش از 56000 متر مربع است و توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته گشته است. ترمینال سلام مجهز به یک مرکز حمل و نقل زمینی  و یک پارکینگ مجزا میباشد، وجود این امکانات به ترخیص کالا از فرودگاه امام کمک شایانی خواهد نمود.

طراحی ترمینال سلام بر حسب ترکیبی از معماری فرهنگی ایران و نیز آخرین فن آوری موجود میباشد که شامل پل های جت است و این عوامل در کنار هم موجب می‌شود تا ترخیص کالا از فرودگاه امام به صرفه و مفید باشد . مساحت مرکز حمل و نقل زمینی ترمینال سلام بیش از 36000 متر مربع و نی مساحت پارکینگ آن 203،000 متر مربع میرسد. ترمینال سلام کلیه شرایط و امکانات را جهت  ارائه خدمات هواپیما های پهن پیکر تجاری مانند انواع ایرباس A380 فراهم نموده است. ترمینال سلام می تواند در سال  میزبان بیش از 5 میلیون مسافر باشد.

این ترمینال با دارا بودن تجهیزات مدرن و پیشرفته، به عنوان الگویی برای تمامی پایانه های تازه ساخته شده عمل می کند. ترمینال سلام از سه طبقه تشکیل شده است و دارای  بیش از 52 پیشخوان سرویس دهنده، شش پل سوار مسافر و 9 دروازه پرواز میباشد. همچنین دارای دو پیشخوان اختصاصی برای مسافران معلول است.

خدمات ترمینال سلام : وجود  انواع خودپردازها جهت ارائه خدمات بانکی و مبادله ارز، وجود انواع فروشگاه های مواد غذایی، نوشیدنی و خرده فروشی ارائه خدمات پزشکی، نمازخانه و شارژر های سیار.

ترمینال 3 یا ترمینال ایرانشهر

ترمینال ایرانشهرهنوز در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد. لازم به ذکر است انتظار می رود پایانه ایرانشهر طی سالهای آتی تکمیل گردد و درمرحله اول توسعه و پیشرفت خود توانایی و ظرفیت 25 میلیون مسافر را داشته باشد و با اتمام یافتن کار ساخت، این ظرفیت به 90 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و موجب آسان شدن فرایند ترخیص کالا از فرودگاه امام خواهد شد.

فرودگاه امام خمینی شامل چند بخش است؟

گمرک فرودگاه امام خمینی دارای بخش های مجزا و متفاوتی میباشد که بایستی جهت آشنایی با فرایند ترخیص کالا از فرودگاه امام با این بخش ها آشنایی داشته باشید که این بخش ها به شرح زیر است.

  • وجود انواع انبارهای عمومی این انبارها جهت گرفتن قبض انبار و آگاهی از وضعیت بار ساخته شده است.
  • بخش 1 تجاری گمرک فرودگاه امام خمینی
  • حوزه 2 تجاری گمرک فرودگاه امام  خمینی
  • حوزه 3 گمرک فرودگاه امام با قابلیت امانات پستی
  • حوزه 4 گمرک فرودگاه امام جهت انجام امور مسافری

لازم است بدانید کلیه کالا و بارهایی که به شکل هوایی به کشور وارد میگردد، بایستی وارد یکی از این 4 حوزه و بخش گمرکی گردد تا انجام مراحل تشریفات گمرکی و نیز ترخیص کالا از فرودگاه امام با توجه به بخش مورد نظر صورت گیرد.

فرودگاه امام خمینی چه امکاناتی دارد؟

گمرک فرودگاه امام خمینی امکانات متنوع و گوناگونی را جهت سهولت در انجام امورات بازرگانی و نیز ترخیص کالا از فرودگاه امام در اختیار تاجران قرار میدهد که این امکانات عبارتند از:

  1. کافی شاپ

غالبا در هنگام سفر برنامه غذایی ما به هم میریزد و ممکن است در شلوغی های سفر وقتی جهت صرف غذا خوردن پیدا نکنیم. یا اینکه ممکن است به علت حضور زودتر از زمان پرواز در فرودگاه احساس گرسنگی یا تشنگی نماییم. در نتیجه در این صورت میتوانید به رستوران ها و کافی شاپ های موجود در گمرک فرودگاه امام سر بزنید.

در این فرودگاه تعداد بسیار زیادی رستوران، انواع فست فود و کافی شاپ درحال  فعالیت هستند که انواع غذاها و میان وعده ها و نیز کیک و شیرینی و نوشیدنی را به افراد ارائه مینمایند.البته بهتر است قبل از سفر هوایی از خوردن غذاهای پرچرب خودداری نماید تا سفر آرامی و آسوده ای داشته باشید. چرا که در سفر های خارجی و هوایی که مدت زیادی در آسمان خواهید بود و ممکن است هنگام پرواز دچار حالت تهوع گردید.

  • وای فای رایگان

لازم است بدانید شما میتوانید با تحویل دادن بارهای خود میتوانید کارت پرواز را دریافت نماید و در صورتی که در سالن انتظار وقت اضافه ای داشته باشید میتوانید با استفاده نمودن از اینترنت و نیز وای فای رایگان سرگرم شوید. لازم به ذکر است جهت استفاده نمودن از اینترنت فرودگاه بایستی رمز عبور را از مسئول مربوطه در هنگام تحویل بار دریافت کنید.

  • صرافی

یکی دیگر از امکانات مهم و پر کاربرد گمرک فرودگاه امام وجود چندین شعبه صرافی و بانک میباشد، که جهت رفاه و آسایش بیشتر مسافران در سالن های ورودی و خروجی دایر میباشد. همچنین لازم است بدانید چندین دستگاه خودپرداز نیز در محوطه فرودگاه انگاشته شده است تا بتوانید در صورت نیاز پول نقد دریافت کنید.

  • هتل

در گمرک فرودگاه امام خمینی، هتلی پنج ستاره به اسم هتل نووتل و نیز یک هتل چهارستاره به اسم هتل ایبیس وجود دارد که از سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز نموده است. این هتل ها، به دست گروه هتلداری اکور فرانسه در ۷ طبقه طراحی و ساخته گشته است. همچنین میتوان گفت از امکانات رفاهی این هتل ها میتوان به وجود حمام اختصاصی، وجود تلویزیون صفحه تخت و با کیفیت و لوازم بهداشتی رایگان اشاره نمود.

هتل های گمرک فرودگاه امام برای مسافرانی میباشد که خرید بلیط هواپیمای بایستی در میانه سفرشان وقتی را در ایران صرف نمایند تا زمان پرواز دیگری فرا برسد. لازم به ذکر است هتل های گمرک فرودگاه امام خمینی محل امکان اقامت کوتاه مدت و یا ۳، ۵ و ۱۰ ساعته را دارا میباشند.

روش های دسترسی به فرودگاه امام خمینی

  • اتوبوس فرودگاه امام خمینی

در واقع میتوان گفت بهترین پیشنهاد جهت رفتن به گمرک فرودگاه امام خمینی استفاده از اتوبوس فرودگاه امام میباشد که این اتوبوس ها با وقفه زمانی هر یک ساعت یک بار از ترمینال گمرک فرودگاه مهرآباد به سمت گمرک فرودگاه امام حرکت مینمایند و حدود یک ساعت نیز طی مسیر طول خواهد کشید

  • مترو فرودگاه بین المللی امام

از دیگر از راه های دسترسی آسان به گمرک فرودگاه امام خمینی که شاید به ذهنتان برسد مترو میباشد . ایستگاه مترو  گمرک در خط یک قرار گرفته است .

  • ماشین شخصی

یکی دیگر از راه های آسان و به صرفه جعت دسترسی به گمرک فرودگاه امام خمینی ماشین شخصی میباشد که بایستی جهت رسیدن به فرودگاه با ماشین شخصی مسیر ۳۰ کیلومتری تا گمرک فرودگاه امام خمینی را به وسیله اتوبان تهران – قم را طی نماید

  • تاکسی فرودگاه امام خمینی

یکی از آخرین راه های جهت دسترسی آسان به گمرک فرودگاه امام خمینی تاکسی های فرودگاهی میباشد، که تنها وسیله جهت حمل و نقل عمومی هستند که در بخش خروج مسافران میتوانند مسافران را سوار نمایند در غیر این صورت بایستی مسافتی را طی نماید تا به تاکسی های واقع در گمرک فرودگاه برسید .

لوکیشن و اطلاعات تماس فرودگاه

جهت ترخیص کالا از فرودگاه امام بایستی با لوکیشن و اطلاعات تماس فرودگاه آشنایی کامل داشته باشید. فرودگاه امام واقع در استان تهران، بزرگراه خلیج فارس در کیلومتر ۳۰ قرار گرفته است. همچنین اطلاعات تماس گمرک فرودگاه امام عبارتنداز:

تلفن انبارهای عمومی: 51004529

شماره تماس حوزه صادرات و فریت بار گمرک فرودگاه امام :  55678457-55677953-55677957

شماره تماس بخش 1 تجاری گمرک فرودگاه امام  : تلفن: 55678255

شماره تماس حوزه 2 تجاری گمرک فرودگاه امام :51004556-55678467

شماره تلفن حوزه 3 گمرک فرودگاه امام

آدرس امانات پستی: 66957101

سوالات متداول

مهمترین راه های دسترسی به گمرک فرودگاه امام کدام است؟

از مهمترین راههای دسترسی به فرودگاه امام میتون به ماشین شخصی، مترو فرودگاه امام، تاکسی فرودگاه امام و موارد مشابه اشاره نمود.

مهمترین امکانات گمرک فرودگاه امام کدام است؟

 امکانات گمرک فرودگاه امام شامل انواع کافی شاپ ها، وای فای رایگان،  صرافی ها و هتل ها میشود.

حوزه های مختلف گمرک امام خمینی کدام است؟

 حوزه ۱ تجاری، حوزه ۲ تجاری، حوزه ۳ امانات پستی، حوزه ۴ انجام امورات مسافربری.

گمرک فرودگاه امام شامل چند ترمینال میباشد؟

 این گمرک از ۳ ارمینال با عنوان ترمینال ۱، ترمینال ۲ یا ترمینال سلام، ترمینال ۳ یا  ترمینال ایرانشهر تشکیل شده است.

جمع بندی

گمرگ فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران Tehran Imam Khomeini International Airport به عنوان یکی از کانون پروازهای بین المللی در سطح کشور و نیز مکانی شناخته شده و نامی آشنا  برای تعداد زیادی از گردشگران و خریداران بلیط است.

لازم است بدانید این فرودگاه که مساحتی بالغ بر از ۱۴ هزار هکتار از شهر تهران را به خود اختصاص نموده است، لقب بزرگترین مجموعه حمل و نقل هوایی را نیز در سطح کشور به خود اختصاص داده است و با میزبانی بیش از  ۷۰۰ پرواز خارجی در هفته توانسته است به شاهراه اصلی ارتباطی ایران با سایر کشورهای خارجی مبدل شود، از این رو این راه ارتباطی وسیع موجب شده است تا ترخیص کالا از فرودگاه امام به سهولت البته با بهره گرفتن از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نظیر حمل بار هوایی، حمل بار دریایی، حمل بار زمینی و حمل بار درب به درب صورت پذیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *