معرفی-ایرلاین-های-برتر-حمل-بار-هوایی-فعال-در-ایران

معرفی ایرلاین های برتر حمل بار هوایی فعال در ایران

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

حدود نیم قرن پیش قدیمی ترین ایرلاین که امروزه با عنوان  ایران ایر (هما) شناخته می‌شود از ادغام دو هواپیمایی به وجود آمد. در سال ۱۳۴۰ بود که بر اثر ادغام دو شرکت هواپیمایی Iranian Airways و Persian Airways شرکت هواپیمایی با عنوان ایران ایر به وجود آمد. در این محتوا از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با ما همراه باشید تا شما رو بیشتر با ایرلاین های برتر حمل بار هوایی آشنا کنیم.

این شرکت هواپیمایی هنوز هم در حال فعالیت می‌باشد، اما لازم به ذکر است در طول سال‌های گذشته، شرکت های هواپیمایی جدید تری نیز به وجود آمده اند. بیشتر این شرکت های هواپیمایی امروزه فعال هستند، اما بعضی از آنها در سالهای گذشته یا دست از فعالی کشیده اند یا مجوز شرکت آن ها باطل شده است.

از این رو در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم تا شما را با تمامی شرکت های هواپیمایی فعال در سطح کشور ایران آشنا سازیم. در ادامه همراهمان باشید.

چرا برای حمل بار شیوه حمل هوایی را انتخاب کنید؟

استفاده از هواپیما جهت حمل مسافر یا بار به تقریب به بعد از جنگ جهانی دوم و با ایجاد شرکت بین المللی هواپیمایی و هوایی ایکائو فراهم گردید. لازم به ذکر است بعد از جنگ جهانی دوم تنها از هواپیماها جهت حمل ابزارآلات جنگی و حمله هوایی به سرزمین‌های دشمن استفاده میشد و در آن زمان تنها ثروتمندان و افراد پولدار توانایی سفر با هواپیما را داشتند.

در زمان گذشته هنوز هواپیماهایی با برد مسافت طولانی ساخته نشده بود و همین امر موجب شد تا حمل بار و مسافر به سایر کشورها فراهم نباشد و دارای محدودیت باشد، اما امروزه به علت مزایا گسترده استفاده از هواپیما باعث شده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده از هواپیما را در اولویت امورات تجاری خود قرار دهند، چرا که حمل بار به شیوه حمل هوایی موجب می‌شود تا بار در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد.

همچنین این شیوه از حمل برای بسیاری از کالا های حیاتی مانند امکانات و تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی مناسب است .

مزایای حمل بار به صورت هوایی چیست؟

داشتن امن ترین مسیر ممکن

شاید به جرات می‌توان گفت یکی از مهمترین مزایا حمل بار هوایی مسیر ایمن آن می‌باشد، چرا در طی مسیر سفر ممکن است شرایط نامناسب جوی شرایط، جهت حمل بار را به چالش بکشد که این امر با وجود متخصصان آب و هوایی و نیز امکانات پیشرفته امکان پیش بینی وضع هوا فراهم شده است. از این رو هواپیماها تنها در مسیری جهت ادامه سفر خود حرکت می‌کنند که برج مراقبت وضعیت آب و هوایی آن‌ را از پیش تعیین کرده است.

برخورداری از سریع‌ترین مسیر

از دیگر مزایای حمل و نقل هوایی مسیر سریع و مطمئن آن می‌باشد. اصولا می‌توان گفت در حمل و نقل زمینی با امکانات محدود  و نیز ترافیک جاده ای روبرو هستیم. این در حالی است که سفر با هواپیما بدون هیچ مانعی انجام می‌شودو در طی مسیر حرکت هیچ نوع ترافیکی وجود نخواهد داشت، و این  تنها شما خلبان و مسافران هستید که به سمت مقصد حرکت می‌کنید.

حداقل طول زمان سفر

حمل و نقل هوایی به عنوان سریع‌ترین روش حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود که تا به امروز هیچ وسیله‌ای مانند هواپیما سریع حرکت نکرده است. شما در طی مسیر حرکت بدون اینکه  متوجه گذر زمان و طول مدت سفر شوید به مقصد خود خواهید رسید. لازم بع ذکر است سالانه با تولید هواپیماهای مدرن و پیشرفته، سرعت حرکت آن ها نیز افزایش بسیار زیادی  پیدا کرده و همین امر موجب شده است که مسیر سفر را کوتاه‌ تر گردد.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از متخصصان فعال در این حوزه تا ۲۰ سال دیگر ظرف ۲ الی ۳ ساعت امکان سفر به دورترین نقطه جهان نیز با هواپیما امکان پذیر خواهد بود.

وجود ایمنی بیشتر در سفر

یکی دیگر از مزایای حمل و نقل هوایی امنیت بسیار بالای آن است. درست است که در طول سال شاهد سقوط انواع هواپیماهای مسافربری و یا هواپیماهای باری هستیم اما لازم است بدانید این امر موجب نمیشود که امنیت هواپیما زیر سوال برود. همچنین امنیت سفر تنها به امنیت جانی افراد  محدود نخواهد شد و بسیاری از موارد دیگر مانند امنیت مالی و موارد مشابه را نیز شامل می‌گردد.

حداقل هزینه برای سفر

اگر شما جهت سفر به روشی غیر از روش هوایی اقدام نماید، بایستی مبلغ بسیاری را بابت کرایه پرداخت کنید. به طور مثال اگر قصد سفر با کشتی را به کشوری دارید، بایستی چند برابر سفر هوایی مبلغی را به عنوان پول بلیط در نظر بگیرید این در حالی است که مدت زمان سفر شما نیز حداقل تا ۳ الی ۴برابر افزایش خواهد یافت.

نبود موانعی مانند خستگی

از دیگر مزایای حمل و نقل هوایی می‌توان به عدم خستگی مسافران و همچنین خلبان در طی مسیر حرکت اشاره کرد. چرا که مدت زمان طولانی برای بسیاری از کارکنان خسته کننده است، اما در سفر با هواپیما مسافران احساس هیچ گونه خستگی مفرطی را نخواهند بود و تنها از سفر خود لذت می‌برند. همچنین علاوه بر این مورد دیگر خبری از شلوغی ها در مسیرهای جاده‌ای و امثال آن نیز در این روش وجود نخواهد داشت .

ایرلاین های برتر حمل بار هوایی

‌شرکت هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان در سال 1371 به عنوان شرکتی خصوصی در استان کرمان تاسیس گردید. در ابتدا شرکت ماهان فعالیت خود را فقط با دو فروند هواپیما آغاز کرد. و پروازهای ابتدایی شرکت ماهان تنها جهت جابه جایی مسافران از کرمان به تهران و بالعکس مورد استفاده قرار می‌گرفت.در انتهای سال 1372 شرکت هواپیمایی ماهان اولین پرواز بین‌المللی خود را به مرکز دوبی انجام داد و بعد از 6 سال یعنی در سال 1378 شرکت ماهان اولین ایر باس300 را وارد ناوگان هوایی ایران کرد.

شرکت ماهان ایر امروزه  دارای برنامه‌ای جهت پرواز داخلی به 32 مقصد گوناگون در داخل ایران می باشد . و شما می‌توانید بار خود را به مقصد های تهران مشهد، تهران بیرجند، تهران اهواز، تهران زابل ز، تهران سیرجان ، تهران ساری، تهران بندرعباس ، تهران کرمان، تهران رفسنجان، تهران سنندج، مشهد اهواز، مشهد کیش، مشهد اصفهان، مشهد بندر عباس ، مشهد سنندج، قشم کرمان و همچنین بندر عباس تبریز جا به جا نماید.

هواپیمایی ایران ایر (هما)

شرکت هواپیمایی ایران ایر که با نام رسمی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، در کشور ایران از ابتدای تأسیس با نام هُما نیز شناخته می‌شود. ایران‌ایر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی فعال در سطح کشور و خاور میانه در نظر گرفته می‌شود. امروزه این شرکت به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و نیز بین‌المللی پرواز انجام می‌دهد. بر اساس داده های آمار، شرکت هوامیمایی ایران ایر سالانه بیش از ۶ میلیون مسافر را به اکثر نقاط جهان جابه‌جا می‌کند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر یا هما دارای ۲۴ فروند هواپیمای قابل سرویس دهی می باشد که این شرکت بعد از برجام درخواست ۲۰۰ هواپیما را با شرکت های بوئینگ داده است. با بهره گیری از شرکت هواپیمایی ایران ایر یا هما می‌توانید بار خود را به اکثر کشورهای آسیایی، کشورهای اروپایی و نیز به صورت داخلی به بسیاری از شهرهای کشور جابه جا نمایید.

هواپیمایی آتا

شرکت هواپیمایی آتا با تصویب هیئت دولت، در ۱۳۸۷، به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی فعال در سطح کشورآغاز به کار کرد. لازم به ذکر است نخستین پرواز شرکت هواپیمایی آتا در سال ۱۳۸۸ همزمان با افتتاح شرکت از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد مشهد صورت گرفت . لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آتا با وجود تمامی تحریم‌ها و نیز موانع بین المللی، در زمانی کوتاه توانست با خریداری 9 فروند هواپیما، 6 فروند هواپیمای بوئینگ MD و 3 فروند هواپیمای ایرباس A-320  باعث گسترش ناوگان هوایی خود شود.

همچنین شما میتوانید با پروازهای خارجی هواپیمایی آتا که شامل گرجستان تفلیس، گرجستان باتومی، عراق بغداد، عراق نجف، آذربایجان باکو، کویت کویت و … بار خود را به خارج منتقل کنید. شرکت هواپیمایی آتا نیز به اکثر استان های کشور مانند مشهد، اهواز، بندر عباس، شیراز، جیرفت و … دسترسی دارد که جهت حمل بار استفاده می‌گردد.

هواپیمایی قشم ایر

هواپیمایی قشم به عنوان یکی  از شرکت های هواپیمایی دولتی در کشور شناخته می‌شود که  در سال 1372 با اجاره نمودن هواپیما کار خود را با اسم فراز قشم آغاز کرد. پرواز‌های مسافرتی این شرکت در آغاز کار تنها با 2 فروند هواپیما آغاز گردید اما بعدا این شرکت توانست این تعداد را به 7 هواپیما عدد برساند.

لازم به ذکر است در ابتدای کار اولین مسیر‌های هوایی شرکت هواپیمایی قشم شامل تهران-قشم و تهران-دبی و تعداد معدودی از مسیر‌های داخلی بود اما در حال حاضر شرکت هواپیمایی قشم توانسته است با بهره گیری 13 عدد فروند به اکثر نقاط جهان جابه جایی بار انجام دهد. لازم است بدانید هواپیما های فعال شرکت هواپیمایی قشم به شرح زیر می‌باشد :

  • هواپیمای فوکر 100: 4 فروند
  • هواپیمای ایرباس 320: 2 فروند
  • هواپیمای ایرباس300-600: 3 فروند
  • هواپیمای آر‌جی: 4 فروند
  • هواپیمایی کیش ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایر که با نام تجاری و بازرگانی کیش ایر معروف شده است در سال 1370 در جزیره‌ کیش تاسیس گردید. هدف از تاسیس شرکت هواپیمایی کیش ایر توسعه و گسترش فعالیت های جزیره کیش به وسیله ارتباط با سایر استان های کشور و نیز  اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد.

لازم به ذکر است در سال های آغازین تاسیس این شرکت، بیش از نیمی از هواپیماهای این شرکت اجاره‌ای بودند ، اما امروز شرکت هواپیمایی کیش ایر دارای هواپیماهای بوئینگ 737، هواپیمای بوئینگ 707، بوئینگ 757، ایرباس 320، فوکر 50، فوکر 100، توپولوف 154 و مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ می‌باشد که با به کارگیری این سیستم هوایی می‌توان انواع بار هوایی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل کرد.

هواپیمایی آسمان

شرکت هواپیمایی آسمان نیز به عنوان یکی از  قدیمی ترین و مشهور ترین شرکت‌های هواپیمایی در سطح کشور می‌باشد که نام آن را همراه با اعتباری همیشگی می شناسیم. لازم است بدانید فعالیت‌ها و تاریخچه شرکا هواپیمایی آسمان موضوعی بسیار جذاب هم برای مسافران، هم متقاضیان حل بار هوایی خطوط هوایی و هم کسانی می‌باشد که به حوزه شرکت‌های هواپیمایی علاقه‌مندند .در حال حاضر می‌توان گفت شرکت هواپیمایی آسمان دارای 33  فروند هواپیما می‌باشدد و به 40 مقصد داخل کشور و 13 مقصد خارج از کشور پرواز مستقیم انجام می‌دهد.

لازم است بدانید شرکت هواپیمایی آسمان در سال 1396 رتبه اول را از جهتر تعداد پرواز داخلی در بین ایرلاین‌های داخل درسطح کشور را کسب نمود. شرکت هواپیمایی آسمان در حال حاضر دارای 33 فروند هواپیما می‌باشد  که به مقصد های گوناگونی پرواز می‌کند.

هواپیمایی زاگرس

این شرکت در سال 1384 در منطقه آزاد اروند تاسیس گردید و  کار خود را با وارد نمودن 2 فروند هواپیمای توپولوف آغاز نمود، بعدا در سال 1386 با اضافه نمودن 2 مدل هواپیمای بویینگ MD ناوگان هوایی خود را گسترش داد. در سال 1387 ،این ایرلاین با پرواز به سمت تهران_دمشق اولین پرواز بین‌المللی خود را شروع  نمود.

در حال حاضر شرکت هوایی زاگرس ، ناوگانی شامل 20 فروند هواپیما را دارا می‌شود که این ناوگان متشکل از 7 فروند ایرباس ای320، ۱ فروند هواپیمای ایرباس ای۳۱۹، ۲ فروند هواپیمای ایرباس ای۳۲۱، ۳ فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس ام‌دی۸۳ و ۶ هوامیمای فروند مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۲ می‌باشد. این شرکت در حال حاضر به مسیر های داخلی مختلفی مانند تهران، مشهد، کیش، ماهشهر، یزد، اصفهان، آبادان، شیراز، اهواز، بوشهر، بوشهر، قشم، کرمان، کرمانشاه، شهرکرد و رشت سفر دارد.

هواپیمایی کاسپین

این شرکت یکی از  شرکت‌های خوشنام و نشان فعال در صنعت هواپیمایی کشور می‌باشد که برای مسافران داخلی و خارجی نامی توام با اعتبار است. شرکت هواپیمایی کاسپین را می‌توان به عنوان اولین شرکت خصوصی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور در نظر گرفت که در سال 1372 و با همکاری نیروی ارتش تشکیل شد.

مقاصد خارجی شرکت هواپیمایی کاسپین شامل شهرهای سلیمانیه، نجف، استانبول، دوبی و در ایام حج تمتع فرودگاه مدینه می‌باشد. همچنین پروازهایی نیز به مقصد اوکراین نیز صورت می‌گیرد که بیشتر جهت اهداف نظامی می‌باشد. همچنین از این شرکت هواپیمایی جهت جابه‌جایی بار به اکثر  شهرهای داخلی کشور  استفاده می‌گردد.

هواپیمایی تابان ایر

شرکت هواپیمایی تابان ایر به عنوان یکی از جدیدترین شرکت‌های هواپیمایی در کشور به شمار می‌رود که توسط  آقای اصغر عبدالله‌پور و با مشارکت منطقه ویژه سرخس و نیز شرکت سهامی توس گستر تاسیس گردید.

شرکت هواپیمایی تابان که در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد واقع شده است و از سال ۱۳۸۴ از سازمان هواپیمایی کشوری ایران مجوز پرواز گرفته است. فعالیت شرکت هواپیمایی تابان یک سال بعد از اخذ مجوز پرواز در سال 1385 آغاز گردید. همچنین محل تاسیس تابان ایرلاین مشهد می‌باشد. امروزه به نظر می‌آید در میان ایرلاین‌ها ایرانی این شرکت یکی از مهمترین شرکت های هواپیمایی می‌باشد.

این ایر در امروزه به عنوان ایرلاین‌های خصوصی و جزو بزرگ‌ترین‌ها شرکت ها به شمار می‌رود. ناوگان هواپیمایی تابان با دارا بودن 8 فروند هواپیما علاوه بر پروازهای داخلی قابلیت پرواز به چندین کشور خارجی مانند ترکیه، عراق،پاکستان و … را دارد و افراد می‌توانند جهت حمل هوایی بار کالاهای خود را بین این مقاصد جابه جا نمایند.

  1. هواپیمایی سپهران

شرکت هواپیمایی سپهران را می‌توان به عنوان یکی از شرکت‌های هواپیمایی تازه تاسیس شده  داخلی در نظر گرفت، که در سال 1395 تاسیس گردید و در بهمن همان سال شروع به فعالیت کرد. لازم به ذکر است در اوایل سال 1390، شرکت هواپیمایی سپهران به عنوان شرکتی سهامی ثبت گردید و در سال 1395 موفق شد به کسب گواهینامه صلاحیت پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری جهت حمل و نقل، باربری را دریافت کرد.

در حال  حال حاضر شرکت هواپیمایی سپهران پرواز شامل هواپیما بویینگ ۷۳۷-۳۰۰، ۳ فروند هواپیما بوئینگ ۷۳7- ۵۰0 می‌باشد .از این  ایرلاین بیشتر جهت مقاصد و پروازهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کشورهای آسیایی، اروپایی مهمترین مقاصد این شرکت می‌باشند.

سوالات متداول

حمل هوایی بار به چه معناست؟

حمل هوایی بار عبارت است از جابجایی و حمل و نقل کالا که با استفاده از هواپیما یا دیگر امکانات هوایی صورت بگیرد.

مهمترین مزایای حمل بار به شیوه هوایی چیست؟

حداقل طول زمان سفر، داشتن سریع ترین مسیر، وجود ایمنی بیشتر در سفر، حداقل هزینه برای سفر، نبود موانعی مانند خستگی و مواردی از این قبیل.

چرا استفاده حمل بار به شیوه هوایی مهم است؟

زیرا با بهره گیری از حمل بار به شیوه هوایی می‌توان اقلام و تجهیزات مورد نیاز افراد را با توجه به سرعت بالای هواپیما سریع و بدون وقفه به دست متقاضیان رساند.

مهمترین ایرلاین های فعال برای حمل بار هوایی کدامند؟

هواپیمایی ایران ایر (هما)، هواپیمایی آتا، هواپیمایی قشم ایر، هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی تابان ایر وهواپیمایی سپهران.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به چگونگی فرایند حمل بار به صورت هوایی پرداختیم. همانطور که می‌دانید حمل بار به شیوه هوایی به عنوان یکی از روش های حمل و نقل در گرفته می‌شود، که امروزه با توجه به مزایای فراوانی که برای تاجران و بازرگانان به همراه داشته است استفاده از آن بسیار گسترده شده است.

لازم به ذکر است که حمل و نقل یکی  از مراحل واردات و صادرات کالا می‌باشد، از این رو بایستی با انتخاب بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی از اتلاف وقت و هزینه ها جلوگیری به عمل آورید.

از این رو ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مفتخریم تا با ارائه خدمات متنوع و کامل به مشتریان که شامل خدمات حمل بار هوایی، حمل بار دریایی، حمل بار زمینی و درب به درب می‌گردد در انجام امورات گمرکی به شما عزیزان کمک کنیم. در نتیجه می‌توانید با خیالی آسوده روند حمل و نقل بین المللی خود را به شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بسپارید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *