مزایا-و-معایب-حمل‌-و-نقل-دریایی-چیست؟

مزایا و معایب حمل دریایی چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

انتقال و جابه جایی کالا و همچنین مسافران توسط کشتی و از طریق مسیرهای دریایی را حمل دریایی (Maritime transport) می نامند. همان طور که می دانید حمل و نقل دریایی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد. بیشتر از هشتاد درصد ارزش مالی و همچنین بیش از هفتاد درصد حجم وزنی، جا به جایی کالای کشورهای مختلف از طریق سیستم حمل و نقل آبی و از طریق کشتی رانی انجام می گردد.

بهتر است بدانید که (با وجود فراوان بودن مزایا و معایب حمل دریایی) یکی از برجسته ترین مزایای حمل بار دریایی، ارزان تر بودن لجستیک این سیستم حمل و نقل می باشد. همان طور که می دانید حمل و نقل دریایی در تجارت دارای سوابق بسیار زیادی می باشد. اهالی فنیقیه، رومیان، شرق آسیا، پارسیان، مصریان از حمل بار به صورت دریایی از دیرباز برای جا به جایی کالاهای خود استفاده نموده اند.

بنابراین روش های حمل و نقل آبی (حمل بار دریایی) توجه افراد بسیار زیادی را به سمت خود جلب نموده است. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما عزیزان را در ادامه ی بحث با مزایا و معایب حمل دریایی آشنا خواهد نمود.

مزایا و معایب حمل دریایی

مزایا و معایب حمل دریایی

در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کردیم که حمل بار دریایی نسبت به روش حمل بار زمینی و هوایی دارای مزیت های بیشتری می باشد که این امر سبب برتری حمل بار به روش حمل و نقل آبی گردیده است. امروزه تجهیزات فراوانی به روش حمل بار به صورت دریایی اضافه شده است که موجب تسهیل نمودن تجارت در این عرصه شده است. در این مقاله مزایا و معایب حمل دریایی برای شما همراهان گرامی تشریح خواهد گردید.

مزیت های حمل و نقل آبی

در این مقاله شما را به طور کامل با مزایا و معایب حمل دریایی و روش های حمل بار دریایی (حمل و نقل آبی) آشنا می کنیم.

  • امکان جا به جا کردن کانتینرهای مربوط به حمل بار کشتی در مسیرهای ریلی و زمینی
  • امنیت بسیار زیاد کالای مورد نظر به علت پلمپ نمودن کانتینر مخصوص حمل بار
  • افزایش ایمنی بار مورد نظر در برابر حوادث مختلف
  • تنوع بسیار بالای کشتی های مخصوص حمل بار که موجب انعطاف‌پذیری حمل بار دریایی می‌‌شود.
  • شیوه ی مناسب برای حمل‌ونقل بارهای غول پیکر (عظیم‌الجثه)
    • هزینه ی بسیار کم حمل و نقل آبی نسبت به روش های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای
  • هزینه ی ناچیز برای جا به جا کردن بارهای با حجم بالا

محدودیت های حمل بار دریایی

  • حمل‌ونقل دریایی از نظر زمان‌بندی و مسیر دارای انعطاف پذیری کم‌تری می باشد.
  • در حمل‌ونقل دریایی رهگیری بار مشکل می باشد.
  • سرعت جابجایی بار در روش حمل بار دریایی نسبت به سایر شیوه‌های حمل کمتر است.
  • شرایط آب و هوایی نامناسب می‌تواند باعث تاخیر در حمل و نقل آبی شود.
  • جا به جا کردن بار به صورت زمینی تا مقصد مورد نظر بعد از رسیدن محموله به بندر مورد نظر

روش های انتقال بار دریایی بر اساس حجم و وزن

در روش حمل و نقل آبی شیوه های مختلفی به منظور انتقال بار وجود دارد. بار دریایی بسته به حجم و نوع آن به صورت فول بار FCL، خرده بار LCL و فله BULK نقل و انتقال می گردد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با انواع این روش های حمل بار دریایی و مزایا و معایب حمل دریایی آشنا می کند.

حمل بار دریایی به فول بار FCL

اگر بار مورد نظر دارای حجم بسیار زیادی باشد که به یک کانتینر به طور کامل نیاز داشته باشد حمل بار به شکل فول بار است. روش FCL   به کانتینر در بسته معروف است.

حمل بار دریایی به صورت خرده بار LCL

بارهایی که حجم زیادی نداشته باشند و ظرفیت یک کانتینر را به شکل کامل پر نکنند از روش حمل بار به شکل خرده بار برای آن ها استفاده می شود. برای صاحبان بار این روش بسیار مقرون به صرفه می باشد.

حمل بار به شکل فله  BULK

بارهایی که به بسته‌بندی و کانتینر نیاز نداشته باشند، به شکل فله BULK جا به جا می گردند. مواد معدنی، مصالح ساختمانی، شکر و غلات از نمونه بارهای فله در حمل و نقل آبی می باشند. با توجه به اینکه در روش حمل بار دریایی به شکل فله به کانتینر نیازی نمی باشد و فضای بسیار کمی را اشغال می کند از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به صرفه می باشد.

حجم و ظرفیت کانتینرها

با تجه به تعدد مزایا و معایب حمل دریایی بهتر است به این موضوع هم اشاره کنیم که در سیستم حمل بار دریایی کانتینرها دارای اندازه و ابعاد مختلفی هستند. به طور معمول کانتینرهای استاندارد دارای ابعاد  ده، بیست، سی و چهل فوت هستند. در حمل بار به شکل دریایی (حمل و نقل آبی) معمولا کانتینرهای بیست و چهل فوتی مورد استفاده قرار می گیرند. کانتینر بیست فوتی دارای حجم سی متر مکعب و ظرفیت بیست تن هستند. کانتینر بیست فوتی دارای ابعاد شش متر طول و دو متر و سی سانتی متر ارتفاع و دو متر و سی سانتی متر عرض است.

مزایای حمل بار دریایی از چین

با توجه به این که حمل بار دریایی از چین به ایران دارای هزینه ی بسیار پایینی است، از این روش در تجارت به وفور استفاده می گردد. در این مقاله متوجه می شوید که (با توجه به زیاد بودن مزایا و معایب حمل دریایی) حمل بار به صورت دریایی از چین به ایران دارای مزایای فراوانی می باشد.

همان طور که می دانید ارسال کالا به روش هوایی در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می گردد، اما هزینه ی این روش حمل و نقل بالا است. بنابراین صاحبان کالا از حمل و نقل آبی که مقرون به صرفه است برای نقل و انتقال کالاهای خود استفاده می نمایند. با وجود این تعاریف می توان گفت که حمل بار به شکل دریایی از چین به ایران یک روش مقرون به صرفه و اقتصادی می باشد.

 علاوه بر این بهتر است بدانید که با استفاده از روش حمل بار دریایی کالاهای بیشتری را می توان جا به جا نمود. از آن جایی که شما عزیزان با مزایا و معایب حمل دریایی آشنایی پیدا کردید بهتر است بگوییم که از طریق این روش می توان بارهای چند صد تنی را به راحتی با کشتی های غول پیکر و عظیم الجثه نقل و انتقال نمود.

کشور چین و ایران از نظر موقعیت جغرافیایی هم در فاصله بسیار زیادی از هم قرار گرفته اند و به همین دلیل نمی توان بارهای مورد نظر را از طریق حمل زمینی جا به جا کرد. تمام این عوامل سبب شده است که روش حمل و نقل آبی دارای بیشترین سهم در صادرات چین به ایران داشته باشد.

مزایای حمل بار دریایی از امارات

بهتر است که به شما عزیزان بگوییم که کشور امارات سی و دومین کشور از نظر اقتصاد بزرگ صادراتی می باشد. گاز نفتی، نفت خام، نفت تصفیه شده، طلا و الماس از امارات به سایر کشورها صادر می گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که حمل بار دریایی (حمل و نقل آبی) از امارات به کشور ایران نسبت به روش های هوایی و زمینی دارای برتری بسیار زیادی می باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با مزایا و معایب حمل دریایی از امارات به ایران آشنا می سازد.

مزیت های حمل و نقل بار به صورت دریایی از امارات به ایران

  • ثابت بودن هزینه ی کرایه حمل و نقل آبی
  • حمل بار در شرایط مختلف
  • حمل بارهای پر خطر در حمل بار دریایی
  • حمل بارهایی که به یخچال نیاز دارند
  • نقل و انتقال کالاهای بزرگ و حجیم
  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه

سوالات متداول

حمل و نقل دریایی به چه معناست؟

انتقال و جابه جایی کالا و همچنین مسافران توسط کشتی و از طریق مسیرهای دریایی را حمل و نقل دریایی (Maritime transport) می نامند.

در حمل بار دریایی از چه کانتینرهایی بیشتر استفاده می شود؟

در حمل بار به شکل دریایی (حمل و نقل آبی) معمولا کانتینرهای بیست و چهل فوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

به چه دلیل حمل بار به شکل دریایی از چین به ایران از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از روش هوایی می باشد؟

همان طور که می دانید ارسال کالا به روش هوایی در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می گردد، اما هزینه ی این روش حمل و نقل بالا است. بنابراین صاحبان کالا از حمل و نقل آبی که مقرون به صرفه است برای نقل و انتقال کالاهای خود استفاده می نمایند. با وجود این تعاریف می توان گفت که حمل بار به شکل دریایی از چین به ایران یک روش مقرون به صرفه و اقتصادی می باشد.

چه موادی از امارات به دیگر کشورها صادر می گردد؟

گاز نفتی، نفت خام، نفت تصفیه شده، طلا و الماس از امارات به سایر کشورها صادر می گردد.

جمع بندی

دقت داشته باشید که در سراسر جهان یکی از اصلی ترین و مهم ترین روش های حمل کالا، حمل و نقل دریایی می باشد.  بیشتر از دو سوم حجم بارهای موجود در جهان از طریق حمل و نقل آبی جا به جا خواهند شد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که حمل بار دریایی از ایمن ترین و به صرفه ترین روش های حمل بار به تمام کشورها محسوب می شود.

کالاهایی مانند بنزین و نفت را باید با کشتی حمل و نقل نمود. چرا که با دیگر روش ها این نوع کالاها قابل حمل نمی باشند و خطرات بسیار زیادی را به همراه دارند. در این مقاله شما را با انواع مزایا و معایب حمل دریایی آشنا نمودیم.

 بهتر است به این نکته هم دقت کنید که روش های حمل و نقل زمینی به عنوان روش پشتیبان برای حمل بار دریایی و حمل و نقل آبی محسوب می شود.

بنابراین به شما پیشنهاد می دهیم که برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با کلیه ی مزایا و معایب حمل دریایی حتما با یک شرکت معتبر و دارای سابقه ی کار طولانی در ارتباط باشید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ی ارائه ی خدمات به صاحبان کالا و تاجران عزیز می باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *