راهنمای-کامل-مدارک-ترخیص-کالا-از-گمرک-+-معرفی-هر-یک-از-آن-ها

راهنمای کامل مدارک ترخیص کالا از گمرک + معرفی هر یک از آن ها

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

شما به عنوان تاجر و بازرگان اولین و مهم ترین قدم که نیاز است بردارید، تهیه و جمع آوری مدارک ترخیص کالا از گمرک است. درواقع لازم است این مدارک قبل از ارسال بار، به سازمان ها و نهاد های مربوطه تحویل دهید. به همین دلیل یکی از مهمترین بخش های واردات و صادرات کالا، بخش ترخیص کالا است که باید لیست کاملی از تمامی مدارک را به همراه داشته باشید.

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم شما را مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا آشنا کنیم. به شما عزیزان توصیه می کنیم تا پایان این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید.

آشنایی با مدارک ترخیص کالا از گمرک

همانطور که اشاره کردیم در گمرکات یکسری قوانین، مقررات و دستورالعمل ها وجود دارد که برای جلوگیری از قاچاق و سوء استفاده های قانونی رعایت می شود.

به این ترتیب مدارک ترخیص کالا از گمرک شامل مدارکی اعم از کارت بازرگانی، گواهی ترخیص کالا از گمرک، پروفرما اینویس، لیست بسته بندی، گواهی مبدا، گواهی بازرسی محصولات، بارنامه و بيمه نامه هستند تا بتوانید کالاهای خریداری شده به راحتی ترخیص نمایید. ناگفته نماند که اخذ کارت بازرگانی سختی های خاص خود را دارد که در ادامه با اطلاعاتی که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در اختیارتان قرار می دهیم، دریافت این کارت به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

 توصیه می کنیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و تمام امور را با خیال راحت به آنها بسپارید. بنابراین ما شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را توصیه می کنیم. اما همان طور که در بالا اشاره کردیم به عنوان یک کارآفرین موفق باید با لیست اسناد گمرکی آشنا باشید تا بتوانید فرآیند ترخیص کالا را به راحتی انجام دهید.

چرا برای ترخیص کالا به دریافت کارت بازرگانی نیاز است؟

کارت بازرگانی، یکی از مدارک ترخیص کالا از گمرک است که اکثر بازرگانان و تاجران برای انجام فرآیند تجارت بین المللی و ترخیص کالا باید به همراه داشته باشند. این کارت به عنوان یک سند رسمی شناخته می شود که نشان دهنده فعالیت های تجاری شماست. همچنین حاوی اطلاعات مهمی مانند نام دارنده، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل است.

برای دریافت این کارت بهتر است از شرکت حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. داشتن کارت بازرگانی برای تجار واردکننده کالا به کشور، در واقع مجوز ورود به کشورهای دیگر است. از دیگر مصارفی که می توان برای کارت بازرگانی از نظر واردات کالا در نظر گرفت، می توان به مرحله ترخیص کالاهای تجاری از گمرک اشاره کرد. یعنی شما حتما باید برای ترخیص کالا، این کارت را به همراه داشته باشید.

 در این فرآیند بازرگانان برای ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزهای لازم، تهیه اظهارنامه گمرکی، اخذ برگ سبز گمرکی و غیره باید کارت بازرگانی خود را به شرکت و سازمان مورد تقاضا تحویل دهند. دریافت کارت بازرگانی دارای یکسری مراحل مشخص است که شما می توانید برای اخذ این کارت از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

لیست اسناد و مدارک ترخیص مربوط به کالا

همانطور که در قسمت های قبلی این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس اشاره کردیم، تجار و بازرگانان عزیز برای ترخیص کالاهای تجاری و وارداتی قبل از گمرک نیاز به تعدادی مدارک دارند که برخی از این اسناد مختص کالاهای تجاری وارداتی است. از جمله مدارک ترخیص کالا از گمرک که باید برای انجام مراحل گمرکی تهیه شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گواهی ترخیص کالا از گمرکگواهی ترخیص کالا جزو مدارک لازم جهت ترخیص کالا می باشد که در واقع سندی است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می شود و به صاحب کالا داده می شود.
Proforma Inos  یا فاکتور اولیهسندی است که در آن اطلاعات مربوط به محموله تجاری مانند وزن، حجم، تعداد، نوع کالا و غیره درج می شود و فروشنده کالا ملزم به صدور، مهر و امضای این سند برای ترخیص کالا می باشد.
لیست بسته بندیاین سند حاوی اطلاعاتی در مورد محتویات محموله و کالای تجاری، نحوه حمل، نوع کالا و غیره است و باید توسط فروشنده کالا ارائه شود.
گواهی مبدااین سند یکی از مهمترین اسناد در فرآیند تسویه حساب است که توسط اتاق بازرگانی هر کشور صادر می شود و محل تولید محصولات تجاری را مشخص می کند.
حقوق قانونیهر محصول بر اساس نوع، عملکرد، کشور سازنده و غیره نیاز به اخذ مجوزهای رسمی از کشور مقصد می باشد.
گواهی بازرسی محصولاتاین سند از جمله مدارک لازم جهت ترخیص کالا است که اصالت و کیفیت محموله تجاری وارداتی را تایید می کند.
بارنامهاین سند توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر صادر می شود که حمل بار تجاری شما را بر عهده گرفته است.
بيمه نامهبيمه نامه یکی از اسنادي است كه توسط شركت بيمه صادر مي شود كه ثابت مي كند محموله تجاري وارداتي در مقابل انواع خسارت ها و ضررها بيمه شده است.

 به همراه داشتن تمامی این مدارک، کمک بسیار زیادی به شما برای انجام فرآیند های ترخیص کالا می کند و  این فرآیند ها را برایتان آسان تر می کند. شما عزیزان نیز می توانید برای تهیه این مدارک و انجام تمامی فرآیند های مربوط به ترخیص کالا، از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک و راهنمایی بگیرید.

صاحب کالا چه مدارکی را هنگام ترخیص کالا باید ارائه دهد؟

بازرگانانی که به فعالیت های تجاری بین المللی و واردات کالا می پردازند، علاوه بر تهیه مدارک ترخیص کالا از گمرک برای تهیه بار تجاری، به تعدادی مدارک نیز برای تایید هویت و انجام امور تجاری خود نیز نیاز دارند این مدارک شامل مدارک مربوط به کالا و مدارک مربوط به صاحب کالا است.

مدارک مربوط به کالا شامل شناسنامه کالا و سند مالکیت کالا است. از جمله مدارک لازم برای فرستندگان و صاحبان کالا در رابطه با واردات محموله های تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد که  شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس می تواند به شما در آماده سازی کمک کند. مدارکی که باید برای ترخیص کالا ارائه دهید ، عبارت است از :

  • کارت بازرگانی : این کارت یکی از مدارک مهم یک تاجر، جهت ترخیص کالا محسوب می شود.
  • کپی از تمام صفحات کارت ویزیت
  • اصل کارت صاحب محصول
  • کپی کارت ملی صاحب کالا
  • مجوز ورود کالا به کشور که به نام صاحب کالا صادر می شود.

سوالات متداول

دلیل اهمیت دریافت کارت بازرگانی برای ترخیص کالا چیست؟

کارت بازرگانی یکی از مهمترین مدارک ترخیص کالا از گمرک به شمار می رود که شما باید برای ترخیص کالا های وارداتی و صادراتی حتما به همراه داشته باشید. این کارت به شما مجوزی برای ورود به کشورهای دیگر  جهت انجام امور تجاری می دهد. درواقع برای ثبت سفارش، اخذ مجوزها، ترخیص کالا نیاز است که کارت بازرگانی را به سازمان های مربوطه ارائه دهید.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا کدامند؟

مدارکی که نیاز است برای ترخیص کالا تهیه کنید شامل: گواهی ترخیص کالا از گمرک، فاکتور اولیه، لیست بسته بندی کالا، گواهی مبدا، گواهی بازرسی محصول، بارنامه و بیمه نامه می باشد. به همراه داشتن این مدارک فرآیند ترخیص کالا را برایتان راحت تر می کند.

صاحب کالا چه مدارکی را باید هنگام ترخیص کالا به همراه داشته باشد؟

صاحب کالا باید هنگام ترخیص کالا مدارکی همچون کارت بازرگانی که یکی از اسناد مهم برای ترخیص کالا می باشد، کپی کارت ویزیت، اصل کارت صاحب کالا، کپی کارت ملی صاحب محصول، مجوزهای لازم برای ورود کالا به کشور را به همراه داشته و به سازمان ها و مراکز مربوطه ارائه دهد.

در بین اسناد و مدارک مربوط به ترخیص کالا گواهی مبدا کدام است؟

گواهی مبدا از مهمترین اسناد برای مدارک لازم جهت ترخیص کالا است که شما برای تسویه حساب به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این سند توسط اتاق بازرگانی هر کشوری صادر شده و در آن محل تولید محصولات مشخص می شود.

جمع بندی

به عنوان مدیر ترخیص کالا یا گمرک، هر زمان که برای انجام امور گمرکی و تشریفات به گمرک مراجعه می کنید، لازم است مدارک ترخیص کالا از گمرک خود را به گمرک تحویل دهید. تهیه و ارائه مدارک هایی از قبیل پکینگ لیست، بیمه نامه ، مشخصات و کارت بازرگانی جهت اخذ تاییدیه کارشناسی و ترخیص جهت ورود کالا به گمرک الزامی است.

با این حال، یکی از مهم ترین اقدامات احتیاطی در این زمینه این است که همیشه یک شرکت حمل معتبر را انتخاب کنید یا از آن  مشورت بگیرید، فردی که تمام قوانین و مقررات را بداند می تواند به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن به همه امور رسیدگی کند. ما به شما برای این کار شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را پیشنهاد می کنیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات ارزشمندی در زمینه ترخیص کالا، انجام تشریفات گمرکی و تهیه مدارک ترخیص کالا از گمرک به شما عزیزان ارائه می دهد. توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما  در شرکت مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *