قوانین-یورک-آنتورپ-چیست؟-(راهنمای-کامل-2023)

قوانین یورک آنتورپ چیست؟ (راهنمای کامل 2023)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در ابتدای بحث بهتر است که شما عزیزان را با مفهوم قوانین یورک آنتورپ آشنا سازیم. یورک آنتورپ گروهی از تعهدات و قوانین مربوط به صاحبان کشتی و حمل بار را تشریح می نماید. در قوانین معین شده، برای آن که وزن کشتی سبک گردد باید محموله ی مورد نظر به بیرون انداخته شود. به طور کلی می توان گفت که بیمه ‌نامه‌ های دریایی و قراردادهای محرمانه شامل قوانین یورک آنتورپ می باشند. پیشنهاد می کنیم که به منظور آشنایی بیشتر در زمینه ی یورک آنتورپ شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را تا انتهای مطلب همراهی فرمایید.

قوانین یورک آنتورپ چیست؟

همان طور که در مقدمه نیز به این موضوع اشاره نمودیم قوانین یورک آنتورپ (York Antwerp) گروهی از مقررات و قوانین دریایی در خصوص حقوق و صاحبان کشتی ها، هنگامی است که کشتی در خطر جدی می باشد و محموله ی مورد نظر باید به بیرون انداخته شود تا وزن کشتی سبک گردد. قوانین مربوطه در سال هزار و هشتصد و شصت و چهار از طرف کمیته ی بین ‌المللی تهیه شد و هم اکنون از طرف انجمن بین المللی مربوط به صنعت دریایی (CMI) در سراسر دنیا اعلام شده است.

تاریخچه قوانین یورک آنتورپ

قوانین یورک آنتورپ برگرفته از یک اصل با نام قانون ضرر همگانی (general average) می باشد. اگرچه یورک آنتورپ خیلی قدیمی می باشد، اما در عین حال قانون خسارت همگانی یا زیان های مشترک و عام یک نوع اصل دریایی بسیار قدیمی می باشد که به یونان باستان بر می گردد. در این قانون مشخص می شود که همه ی طرفین در سرمایه گذاری دریایی بایستی به شکل متناسب در هر نوع زیان و ضرر ناشی از فداکاری های انجام گرفته به محموله ی مربوطه، جهت نجات باقی مانده ی بار کاملا سهیم باشند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما هراهان گرامی را با زمان استفاده از این قوانین آشنا خواهد نمود.

چه زمانی از این قوانین استفاده میشود؟

بر طبق قوانین یورک آنتورپ زمان وجود یک تهدید بسیار جدی برای جان افراد موجود در دریا، کاپیتان کشتی مربوطه و کارکنان و خدمه ی آن، اگر چنان چه ضرورتی احساس شود، به ریختن محموله ها در دریا دستور را صادر می نمایند. ریختن  محموله ی مورد نظر به داخل دریا یک قانون دریایی است که در شرایط اضطراری و سخت و در نیز آخرین مرحله جهت چاره اندیشی تصمیم گیری می گردد که در نهایت خدمه ی کشتی باید برای حفظ تعادل کشتی و نجات آن یا نجات بار، قسمتی از محموله ی مربوطه را به درون آب بریزند. علاوه بر این اگر تهدید برای کشتی و احتمال آسیب به بدنه وجود داشته باشد یا اینکه اوضاع جونامساعد باشد. در این هنگام کارکنان و خدمه، بار را به دریا می ریزند.

زمان ریختن بار به داخل دریا آخرین گزینه ی تشخیص و تصمیم گیری است. خدمه ی کشتی باید عمل به دریا ریختن محموله را با سرعت بالا انجام بدهند و به این معنی است که زمان کافی برای ملاحظه این که بار توسط چه کسی به دریا ریخته شود را نخواهند داشت. هنگام وقوع چنین حوادثی قوانین یورک آنتورپ  وارد صحنه می شود و ایفای نقش می نماید و معین می کند که چه فردی محموله های خود را از دست داده و دچار ضرر و زیان شده است. در نتیجه از محل منفعت های به دست آمده و یا از صاحبان بار که محموله های آنها نجات پیدا کرده است، نسبت به جبران ضرر و پرداخت هزینه به مال باختگان اقدام می نماید.

کاربردهای قوانین یورک آنتورپ

یکی از اصلی ترین وسایل نقلیه به منظور حمل کالا کشتی ها می باشند. همان طور که می دانید باربری به وسیله ی کشتی در تمام دنیا انجام می گردد. واردات و صادرات کالاها نیز از طریق کشتی انجام می پذیرد. علاوه بر این حمل بار از یک کشور به کشوری دیگر به شکل عمده از طریق کشتی ها و دریا قابل انجام می باشد. دقت داشته باشید که کشتی ها روی آب در معرض خطرات بسیار زیادی هستند. بنابراین ممکن است اتفاقاتی برای کشتی یا بار آن بیفتد. بعضی از مواقع کشتی در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت و ضروری است تا قسمتی از بار کشتی به داخل آب ریخته شود. به دریا انداختن کالا دارای قوانین خاصی که به قوانین یورک آنتورپ معروف می باشد. در این مقاله گروه تجاری ققنوس به بررسی قوانین و شرایط به دریا انداختن کالا پرداخته است.

دریا انداختن کالا

به دریا ریختن کالای مورد نظر هنگامی اتفاق می افتد که کشتی در خطر جدی باشد و تنها راه نجاتش، ریختن کالاهای مورد نظر به داخل دریا باشد. با این عمل می توان کشتی مربوطه، مسافران و بار باقی مانده را نجات داد. این کار ضرر همگانی را شامل می گردد. به همین علت بیمه های حمل دریایی قسمت های مختلفی را راجع به آن دارا می باشند. با توجه به قوانین یورک آنتورپ، به دریا انداختن کالا به منظور نجات کشتی روشی مرسوم در کل دنیا است. به طور مثال وقتی که کشتی در گل گرفتار شده باشد، به دریا انداختن کالا سبب سبک تر شدن کشتی می گردد. بنابراین حرکت کشتی راحت تر خواهد شد و کشتی مربوطه نجات پیدا می کند. کالاها و قطعاتی از کشتی که به درون دریا ریخته می شوند، بخشی از ضرر همگانی هستند. بیمه در یک شرایط خاصی این زیان و خسارت را پوشش می دهد.

 به طور مثال اگر علت به دریا انداختن محموله ها فاسد شدن آن ها باشد، بیمه شامل آن نخواهد شد. در صورتی که به دریا انداختن بار جهت سبک کردن کشتی انجام گرفته باشد، بیمه ی دریایی شامل آن خواهد شد. بیمه های دریایی دارای سه کلوز متفاوت هستند. هر کدام از کلوز ها پوشش های متفاوتی دارند که به وسیله ی مالک خریداری می گردند. به دریا ریختن کالا به منظور نجات کشتی مورد نظر، هر سه کلوز بیمه های دریایی را شامل می شود. امکان دارد که آب دریا به درون کشتی راه پیدا کند. در این شرایط کشتی شروع به غرق شدن خواهد کرد. طبق قوانین یورک آنتورپ کاهش دادن وزن کشتی و ریختن آب به خارج از کشتی راه های مناسبی برای جلوگیری از غرق شدن هستند.

انداختن کالاهای اضافی به درون دریا به کاهش وزن کشتی کمک می کند. به خاطر این که این عمل برای نجات کشتی انجام گرفته است، بنابراین کالاهایی که به دریا ریخته شده اند تحت پوشش بیمه قرار خواهند رفت. این احتمال نیز وجود دارد که کشتی در طی مسیر گیر کند. در این شرایط هم کم کردن وزن کشتی یک راه بسیار مناسب برای نجات می باشد. به دریا انداختن کالاها و قطعه هایی که در داخل کشتی وجود دارد، سبب سبک تر شدن وزن کشتی و نجات آن می گردد. به دریا ریختن کالا جهت سبک کردن کشتی مورد نظر، راهی است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه ی مطلب با قوانین یورک آنتورپ توسط شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آشنا می شوید.

قوانین به دریا انداختن کالا (قوانین یورک آنتورپ)

به دلیل این که انداختن محموله ها در داخل دریا یک روش مرسوم برای محافظت از کشتی می باشد، قوانین به خصوصی در این باره نوشته شده است، که به قوانین یورک آنتورپ معروف می باشند. در این قوانین بررسی شده است که انداختن کالا به درون دریا چه عواقبی را در پی دارد و در چه شرایطی کالا ها را می توان به دریا انداخت. این قوانین بیش از صد و سی سال سال است که تدوین شده اند. در این مجموعه قوانین بررسی شده که صاحب بار در مقابل انداخته شدن کالاهایش به دریا چه حق و حقوقی دارد. علاوه بر این در یورک آنتورپ آمده است که چه مقدار از کالا می تواند به دریا انداخته شود. قوانین موجود در بارنامه ها و مقررات مربوط به بیمه های دریایی، برگرفته از یورک آنتورپ هستند.

قوانین یورک آنتورپ دارای سه اصل بسیار مهم هستند. اگر که این شرط ها برقرار شود، کالا را بر اساس قانون به داخل دریا ریخت و کشتی مربوطه را می توان نجات داد. اولین شرط این است که، خطری که کشتی مورد نظر را تهدید می نماید کاملا قطعی باشد. خطر باید به طور کامل آشکار باشد. به عبارت دیگر فرمانده باید اطمینان داشته باشد که اتفاق در زمانی نزدیک برای کشتی قرار است بیفتد. اگر فرمانده از قطعی بودن خطر کاملا آگاه نباشد و بار ها را به درون دریا بریزد، طبق قانون مجازات می گردد. دومین شرط، داوطلبانه بودن انداختن بار به دریا می باشد. طبق قوانین در صورتی که این کار با تهدید و زور انجام گردد، غیر قانونی است و مسئول مورد نظر مجازات می گردد. به دریا انداختن کالا باید برای نجات کشتی باشد. در غیر این صورت عملی کاملا غیر قانونی است.

آخرین اصل مربوط به قوانین یورک آنتورپ این است که به دریا انداختن کالا و تلاش برای نجات از خطر، به موفقیت ختم شود. فرمانده باید اطمینان پیدا نماید که به دریا ریختن کالای مربوطه، می تواند سبب نجات یافتن کشتی شود. اگر  که این کار اثری در نجات کشتی مربوطه نداشته باشد، فرمانده ی کشتی باید خسارت های ایجاد شده را پرداخت نماید.

خسارت مشترک یا همگانی چیست؟

قانون خسارت همگانی که به نام خسارت های مشترک و عام هم شناخته می‌شود، یک اصل مربوط به قانون دریایی می باشد که همه ی ذی نفعان در سرمایه‌ گذاری دریایی متناسب با ضرر ناشی از ایثار داوطلبانه قسمتی از کشتی یا بار برای نجات کل کشتی در مواقع اضطرار اقدام به پرداخت غرامت می نمایند. بر اساس قوانین یورک آنتورپ صاحبان و خدمه ی کشتی نباید در این لحظه تصمیم گیری کنند که کدام کالا را از کشتی خارج نمایند و باید در زمان کم بدون تصمیم‌ گیری برخی از محموله ها را برای سبک‌ سازی وزن کشتی به داخل آب پرتاب نمایند.

سوالات متداول

قوانین یورک آنتورپ (York Antwerp) در چه سالی تدوین گردید؟

این قوانین در سال هزار و هشتصد و شصت و چهار از طرف کمیته ی بین ‌المللی تهیه شد و هم اکنون از طرف انجمن بین المللی مربوط به صنعت دریایی (CMI) در سراسر دنیا اعلام شده است.

در هنگام ریختن کالا به دریا، یورک آنتورپ از کجا خسارت مال باختگان را پرداخت می کند؟

 از محل منفعت های به دست آمده و یا از صاحبان بار که محموله های آنها نجات پیدا کرده است، یورک آنتورپ نسبت به جبران ضرر و پرداخت هزینه به مال باختگان اقدام می نماید.

به دریا ریختن کالا چه زمانی اتفاق می افتد؟

به دریا ریختن کالای مورد نظر هنگامی اتفاق می افتد که کشتی در خطر جدی باشد و تنها راه نجاتش، ریختن کالاهای مورد نظر به داخل دریا باشد. با این عمل می توان کشتی مربوطه، مسافران و بار باقی مانده را نجات داد.

در چه شرایطی هنگام دریا انداختن کالا، فرمانده ی کشتی موظف به پرداخت خسارت خواهد شد؟

طبق آخرین اصل قوانین یورک آنتورپ، فرمانده باید اطمینان پیدا نماید که به دریا ریختن کالای مربوطه، می تواند سبب نجات یافتن کشتی شود. اگر  که این کار اثری در نجات کشتی مربوطه نداشته باشد، فرمانده ی کشتی باید خسارت های ایجاد شده را پرداخت نماید.

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم قوانین یورک آنتورپ، تاریخچه ی قوانین و زمان استفاده از آن ها، کاربردهای یورک آنتورپ و همچنین خسارت های همگانی آشنا شدید . شما عزیزان می‌توانید تنها با امضای قرارداد با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس  از مشکلات و خطرات احتمالی در زمینه ی صادرات و واردات محموله، حمل و نقل دریایی و هوایی اجتناب نمایید. تنها کافی است کشوری که قصد واردات محصول از آن را دارید را به گروه تجاری ققنوس معرفی نمایید و تیم با تجربه ی ققنوس در کوتاه ترین زمان بار را سالم به دست شما همراهان گرامی برسانند. برای آغاز کار با مشاوران ما تماس حاصل نمایید و در کوتاه ترین زمان بار را درب انبار مورد نظر خود را تحویل بگیرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *