تعریف-قاعده-FOB-در-حمل-و-نقل-+-وظایف-طرفین-معامله-در-این-نوع-از-اینکوترمز

تعریف قاعده FOB در حمل و نقل + وظایف طرفین معامله در این نوع از اینکوترمز

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

 قاعده FOB در حمل و نقل یکی از اصطلاحات اینکوترمز می باشد که بهتر است شما در رابطه با این قاعده آشنایی و اطلاعات کافی را داشته باشید تا در زمینه حمل و نقل بتوانید راحت تر عمل کنید؛ همانطور که گفتیم FOB  را می توان بخش مهم و کاربردی قانون اینکوترمز دانست.  شرایط، هزینه ها، مسئولیت ها و انتقال ریسک در این نوع حمل و نقل با سایر روش های حمل و نقل متفاوت است.

اکثر بازرگانان از قاعده FOB برای تحویل کالا روی عرشه کشتی استفاده می کنند؛ درواقع در این روش، فروشنده کالا را به عرشه مورد نظر کشتی می رساند. به همین دلیل شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تصمیم دارد تا این مورد از اصطلاحات اینکوترمز را معرفی کند. اگر می خواهید در مورد این روش بیشتر بدانید و اطلاعات خود را در مورد FOB  افزایش دهید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معنای قاعده FOB در حمل و نقل

همانطور که گفته شد، این قاعده که یکی از اصطلاحات اینکوترمز است، برای بازرگانانی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهند کالا را به صورت دریایی ارسال کنند؛ در واقع قاعده FOB در حمل و نقل مخفف رایگان در کشتی است و به معنای تحویل در کشتی می باشد. به طور کلی در این فرآیند تجاری، فروشنده کالا را در کشتی درخواستی تحویل می دهد یا اینکه قبلاً محصولات ارائه شده از این روش را خریداری کرده یا اهدا می کنند. 

 دراین زمینه منظور، عرضه یا عرضه زنجیره ای یا مجموعه ای از بسیاری از کالاها در تجارت بین المللی از جمله فرآورده های نفتی می باشد. به این نکته هم باید توجه داشته باشید که پس از بارگیری کالا در کشتی، خطر گم شدن یا آسیب دیدن کالا از فروشنده به خریدار منتقل می شود و از این پس هزینه ها بر عهده خریدار می باشد.

روش نقل و انتقال در قاعده FOB

 در قاعده FOB در حمل و نقل که یکی از اصطلاحات اینکوترمز می باشد، شما باید بدانید که در نقل و انتقالات از چه روشی باید استفاده کنید. روش FOB را فقط می توان در آبراه های دریایی یا داخلی استفاده کرد؛ لازم به ذکر است که در حمل و نقل کالا در کشتی نیز از این روش استفاده می شود.

بنابراین، در مواقعی که کالا قبل از قرار گرفتن در کشتی به متصدی حمل و نقل تحویل داده شود، نمی توان این روش را روش مناسبی در نظر گرفت. در واقع در چنین شرایطی باید به سراغ روش های دیگر از جمله مقررات FCA رفت.

نحوه انتقال خطر در FOB

با توجه به اصطلاحات اینکوترمز، قاعده FOB در حمل و نقل نیز دارای ریسک هایی می باشد؛ اما برای این که بدانید که به چه صورت این خطرات انتقال پیدا می کند بهتر است توجه کنید، محصول در صورتی تحویل داده می شود که خریدار کالای مورد نیاز را در کشتی از پیش تعیین شده توسط خریدار و بندر مشخص شده به خریدار تحویل دهد یا فروشنده کالا را به این صورت تحویل دهد؛ در نتیجه ریسک منتقل می شود. زمانی که کالا در کشتی قرار می گیرد، فروشنده مسئولیتی در قبال خطر مفقود شدن یا آسیب دیدن کالا ندارد و ریسک آن بر عهده خریدار است.

بنابراین، زمانی که شما کالا را در کشتی قرار می دهید، اگر هر اتفاقی برای بار بیفتد تمام مسئولیت آن بر عهده شما است. برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات اینکوترمز می توانید از یک شرکت حمل و نقل معتبر و با سابقه در این زمینه کمک بگیرید که ما شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را به شما توصیه می کنیم.

بررسی مسئولیت های خریدار و فروشنده در قاعده FOB

طبق قوانین و مقررات موجود در اصطلاحات اینکوترمز و همچنین قاعده FOB در حمل و نقل، فروشنده و خریدار هر کدام به شخصه، دارای یکسری مسئولیت هایی هستند که در ادامه این مسئولیت ها را با هم بررسی می کنیم.

الزامات عمومی

خریدار موظف است قیمت کالا را طبق قرارداد خرید بپردازد؛ فروشنده نیز موظف است کالاها و فاکتورهای فروش را بر اساس قرارداد فروش و سایر شرایط مربوط به قرارداد تهیه کند. در صورت توافق طرفین، فروشنده می تواند به جای سند کاغذی، نمونه الکترونیکی ارائه دهد.

انتقال

قبلاً گفتیم که در قاعده FOB که جزو یکی از اصطلاحات اینکوترمز به حساب می آید، فروشنده باید کالا را به کشتی انتخابی خریدار و در یک نقطه بارگیری جداگانه برای حمل در بندر ذکر شده تحویل دهد یا سعی کند از کالای تحویل شده به این روش محافظت کند.  همچنین لازم به ذکر است که تحویل این کالا ها باید در تاریخ توافق شده و در مدت زمان مشخص انجام شود. به این نکته هم بهتر است توجه داشته باشید که پس از تحویل، ریسک به خریدار منتقل می شود.

قرارداد حمل بار

 در قاعده FOB در حمل و نقل، فروشنده در رابطه با قرارداد حمل مسئولیتی در قبال خریدار نخواهد داشت. با این حال، در صورت درخواست خریدار، فروشنده باید کلیه اطلاعات مربوط به خطرات و هزینه های حمل و نقل کالا، به عنوان مثال، اقدامات امنیتی مربوط به حمل کالا را ارائه دهد تا مراحل ارسال کالا طی شود. طبق قرارداد، فروشنده موظف است قرارداد حمل را در شرایط عادی و با ریسک و هزینه خریدار اصلاح کند.

بیمه

فروشنده هیچ تعهدی در رابطه با قرارداد بیمه محموله ندارد؛ اما در صورت درخواست خریدار، فروشنده باید تمامی اطلاعات مربوط به ریسک و هزینه های بیمه محصول را در اختیار خریدار قرار دهد.

سند تحویل کالا

در خصوص تحویل کالا به خریدار در قاعده FOB در حمل و نقل، فروشنده موظف است سندی کلی مبنی بر تایید تحویل کالا به خریدار ارائه دهد. لازم به ذکر است تهیه این سند و هزینه آن نیز به عهده فروشنده خواهد بود. در این صورت خریدار نیز موظف به جمع آوری سند در صورت صحت آن می باشد.

رویه های گمرکی

در صورت لزوم، فروشنده ملزم به اخذ ترخیص گمرکی صادراتی مورد نیاز کشور مبدا است. از جمله این تشریفات می توان به اخذ مجوزهای صادراتی، بازرسی های قبل از حمل، گواهی ایمنی صادرات، گواهینامه های رسمی و … اشاره کرد. ضمناً در کلیه موارد قابل اجرا، فروشنده با مسئولیت و هزینه خود خریدار را در تهیه مدارک یا اطلاعات و الزامات لازم و بازرسی قبل از صادرات برای واردات کالا یاری خواهد کرد.

بازرسی، بسته بندی و برچسب گذاری محصولات

در این خصوص خریدار هیچ گونه مسئولیتی ندارد، اما فروشنده باید کلیه هزینه های بازرسی را بپردازد. بسته بندی کالا باید با هزینه فروشنده انجام شود مگر در مواردی که امکان حمل کالا بدون بسته بندی نیز وجود داشته باشد. ضمنا بسته بندی و تعداد محصولات با توجه به نوع آنها انجام شود.

مخارج

در خصوص تقسیم هزینه ها، فروشنده موظف است جز در موارد استثنایی، هزینه ها را قبل از تحویل کالا بپردازد. ضمناً هزینه تحویل، حقوق گمرکی و مالیات مربوط به صادرات کالا با شرایط خاص و همچنین هزینه های کمک به خریدار بر عهده فروشنده می باشد. از طرفی خریدار باید پس از تحویل کالا تمام هزینه را بپردازد. همچنین همکاری خریدار در تهیه اطلاعات و مدارک به عهده خریدار می باشد.

اعلامیه

فروشنده باید اخطار عدم تحویل کالا یا پذیرش کالا را در مدت زمان تعیین شده برای خریدار ارسال کند. اطلاعیه ارسال شده توسط خریدار نیز باید شامل نام کشتی، محل بارگیری، زمان تحویل در برنامه زمانی توافق شده، امنیت حمل و نقل و غیره باشد.

نحوه کار حمل و نقل تحت FOB در چین

اگر در خرید تحت قاعده FOB در حمل و نقل از چین تازه کار هستید، درک فرآیند کلی حمل و نقل و اینکه چه نوع قیمت هایی را هنگام شروع به کار با تامین کنندگان چینی دریافت خواهید کرد، مهم است. کارخانه ها در چین اغلب قیمت محصولات را تحت FOB Incoterms اعلام می کنند.

برای محصولات کوچکی که باید از طریق هوا حمل شوند یا تامین کنندگان کوچک با تجربه کمی در کار با خریداران بین المللی، ممکن است در EXW Incoterms  نقل قول شود. با این حال، بیشتر قیمت های فروشندگان در چین تحت یکی از اصطلاحات اینکوترمز به نام قاعده FOB است.

قیمت منعکس کننده، قیمت کامل محصولات به اضافه تمام هزینه های مربوط به اینکوترمز خواهد بود. اینکوترمز شرایط مورد توافق را برای تجارت بین المللی تعریف خواهد کرد. نقطه حمل و نقل بندر خاصی است که می خواهند از آن استفاده کنند. اگر قرار است کالا از بندری غیر از بندری که در ابتدا توسط فروشنده مشخص شده صادر شود، باید از فروشنده بخواهید که قیمت را بر اساس حمل از بندر جدید محاسبه کند و به آنها اطلاع دهد.

مزایا و معایب قاعده FOB در حمل و نقل

قاعده FOB در حمل و نقل که به عنوان یکی از اصطلاحات اینکوترمز شناخته می شود، دارای مزایا و معایبی است که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

مزایا FOB در حمل و نقل

دلیلی وجود دارد که قاعده FOB در حمل و نقل در بین خریداران و فروشندگان بسیار محبوب است. تعهدات هر دو طرف تا زمانی که کالا در قلمرو آنها باشد بیشترین کنترل را به آنها می دهد. مزیت خریداران هنگام خرید تحت  FOB که از اصطلاحات اینکوترمز می باشد، این است که کنترل بیشتری بر هزینه های حمل و نقل و جابجایی دارند. این مورد به آنها امکان می دهد روش حمل و نقل خود را انتخاب کنند.

خریدار در طول فرآیند حمل و نقل با شرکت حمل و نقل ارتباط برقرار می کند و به این ترتیب احتمال ارتباط نادرست بین دو شرکت حمل و نقل کاهش می یابد.

 قاعده FOB در حمل و نقل مقرون به صرفه ترین گزینه است؛ زیرا به خریدار اجازه می دهد تا بهترین هزینه حمل و نقل را جستجو کند. ریسک زمانی منتقل می شود که کالا به طور ایمن در کشتی بارگیری شود. قاعده FOB در حمل و نقل نیز برای فروشنده مهم است؛ زیرا زمانی که کالا از کارخانه خارج می شود، ممکن است فکر کنند که فروش تمام شده است.

معایب FOB در حمل و نقل

قاعده FOB در حمل و نقل برای بسیاری از خریداران معایبی دارد. برای واردکنندگان جدید یا واردکنندگانی که همیشه تحت اینکوترمز خرید کرده‌اند، جایی که فروشنده هزینه ‌های حمل و نقل را متحمل می‌ شود، ممکن است فرآیند پیچیده ‌تر به نظر برسد؛ زیرا یک مرحله اضافی وجود دارد. ناگفته نماند باید وضعیت کالا در دست خریدار را بررسی کنید.

FOB   فروشندگان را پس از فروش کالاهای خود در معرض خطر عوارض حمل و نقل و بندر قرار می دهد و این باعث اتلاف وقت فروشنده می شود.

سوالات متداول

قاعده FOB در حمل و نقل به چه معناست؟

قاعده FOB که یکی از اصطلاحات اینکوترمز است برای بازرگانانی مناسب می باشد که قصد ارسال بار به صورت دریایی دارند. بر اساس این قاعده، فرد ارسال کننده کالا را به کشتی برای ارسال بار تحویل می دهد.

خریدار و فروشنده در قاعده FOB چه مسئولیت هایی دارد؟

هر کدام از خریدار و فروشنده بر اساس مقررات و قوانینی که برای این قاعده وجود دارد دارای یکسری مسئولیت هایی هستند که این مسئولیت ها شامل: الزامات عمومی، انتقال کالا، قرارداد برای حمل بار، بیمه، اسناد مربوطه، تشریفات گمرکی، بازرسی کالا و مخارجی که در این زمینه وجود دارد، می باشند که هر کدام به نوبه خود در برابر آن ها مسئول هستند.

قاعده FOB در حمل و نقل در چین به چه صورت انجام می شود؟

این کار در چین بدین صورت امکان پذیر است که شما به عنوان وارد کننده، تمامی هزینه های ورود، حمل و نقل و تحویل بار را باید پرداخت کنید. به عبارت دیگر هر اتفاقی که در طول مسیر برای بار می افتد، مسئولیت آن با شما می باشد.

معایب FOB در حمل و نقل چیست؟

یکی از معایب FOB برای واردکنندگان که به عنوان یکی از اصطلاحات اینکوترمز در بین بازرگانان و تاجران شناخته می شود، پیچیده بودن فرآیند پرداخت هزینه های حمل و نقل به دلیل اضافی بودن یک مرحله می باشد. از دیگر معایب این قاعده، می توانیم به اتلاف وقت فروشنده اشاره کنیم که باعث ایجاد نگرانی برای فروشندگان پس از فروش کالا می شود.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، قصد داشتیم شما را با قاعده FOB در حمل و نقل آشنا کنیم. همان طور که گفته شد این قاعده یکی از اصطلاحات اینکوترمز است که کاربرد بسیار فراوانی در زمینه نقل و انتقالات دارد. همچنین بیشتر بازرگانان نیز برای حمل و نقل کالاهای خود بهتر است با این قاعده آشنا شوند. در این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیاز برای این اصطلاح را در اختیارتان گذاشتیم.

اما شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس که خدمات متنوعی را در زمینه ارسال بار، بسته بندی کالا، ترخیص کالا و …. به شما عزیزان ارائه می دهد، در ارتباط باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *