تفاوت-بین-فورواردر-و-کریر

تفاوت بین فورواردر و کریر

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

فورواردر از لغت انگلیسی (Forward)  تبعیت کرده و معنای گوناگونی دارد، اما در حوزه حمل و نقل معنای ویژه ای دارد و به یک فرد مشخص تعلق دارد. کریر نیز در زمینه نقل و انتقال کالا مفهوم خاص خودش را دارد که ساختار آن به لغت انگلیسی (Carrier) بر می گردد. در این محتوا از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با تفاوت بین فورواردر و کریر آشنا کنیم.

شرکت های حمل و نقل بین المللی در زمینه نقل و انتقال کالا به دو قسمت فورواردر و کریر دسته بندی می شوند. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت فورواردر و کریر در زمینه های گوناگون نقل و انتقال همانند حمل بار دریایی، هوایی، زمینی و ریلی بیشتر صحبت کنیم.

تفاوت بین فورواردر و کریر

تفاوت بین فورواردر و کریر

فورواردر چیست؟

مسئولین نقل و انتقال که نقش رابط بین صاحب کالا و شرکت های کریر را دارند و مسئولیت نقل و انتقال محصولات را بر پایه قراردادها عهده دار هستند، فورواردر نام دارد. گاهی اوقات بنا به در خواست صاحب بار فورواردرها خدمات بیشتری را در مقایسه با کریرها ارائه می دهند.  از تفاوت فورواردر و کریر می توان به خدمات قابل ارائه توسط فورواردرها همچون خدمت درب به درب (Door To Door) اشاره کرد، یعنی تمام مسئولیت کالا از کارخانه ای که کالا در آن تولید شده تا مقصد خریدار به عهده فورواردر می باشد. فوارواردر خدماتی را ارائه می دهد که به طور کلی به چهار قسمت دریایی، زمینی، هوایی و ریلی دسته بندی شده است.

کریر چیست؟

در این مقاله از تفاوت فورواردر و کریر، منظور از کریر مسئول حمل کالا می باشد که در قانون های مختلف کشور از آن یاد می شود. در واقع کریر فردی حقیقی یا حقوقی می باشد که وظیفه نقل و انتقال کالا به صورت فیزیکی را به عهده دارد. شرکت هایی همچون شرکت‌ های هواپیمایی، کشتیرانی، حمل و نقل جاده‌ای و راه آهن از جمله شرکت های مربوط به کریر می باشد‌. به طور معمول این شرکت ها ابزار نقل و انتقال را در اختیار دارند. مسئولیت افراد حقیقی و حقوقی بر پایه قراردادها، قانون های اجرا شده داخل کشور تعیین می شود.

کریر و فورواردر چه خدماتی ارائه می دهند؟

خدمات فورواردر

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدمات فورواردری را در سریع ترین زمان به مشتریان‌ ارائه می دهد، در این مقاله از تفاوت فورواردر و کریر به خدمات قابل ارائه توسط فورواردر اشاره خواهیم :

 این خدمات شامل مواردی همچون صدور و اعلام به موقع مدارک مورد نیاز در ارتباط با ارسال بار به مشتری، پوشش دادن و آماده سازی و ثبت بار، پیشنهاد قیمت حمل بار و دادن اصلاحیه های مرتبط، همکاری برای بارگیری و بار شماری، فراهم کردن هماهنگی های لازم جهت ثبت سفارشات و دریافت و حمل سریع بار، ترخیص کالا ، تخلیه و بارگیری، حمل دریایی، ترانزیت کالا از مبادی ورودی بنادر ایران به مقاصد داخلی کشور و همچنین کشورهای همسایه از قبیل ترکیه، عراق، افغانستان و مناطق CIS به صورت کامیونی و ریلی، ارائه سرویس Door to Door می باشد.

خدمات کریر

تفاوت فورواردر و کریر در ارائه خدمات هر کدام از آن ها نیز می باشد که در ادامه خدمات کریر را مورد بررسی قرار می دهیم تا متوجه تفاوت های این دو با یکدیگر شویم:

از جمله خدمات کریر می توان به اطلاع از مقررات مرتبط با تردد کامیون‌ ها در کشورهای مسیر و اعلام آن‌ ها به رانندگان، تعلیم رانندگان برای اجرای درست حمل و نقل بین المللی کالا بر اساس دستورالعمل‌ های ابلاغ شده، به عهده گرفتن کلیه مسئولیت ‌های مذکور در قرارداد (TR) و مندرجات مربوطه، پرداخت کرایه حمل و حق توقف و سایر حقوق متعلق به راننده وسیله نقلیه، قبول کلیه مسئولیت های منذرج در قرارداد (C.M.R) در حوزه مفقود شدن، تاخیر و آسیب دیدگی کالا و تعهد پرداخت غرامت به میزان توافق شده یا طبق کنوانسیون مذکور، رعایت همه ی دستورالعمل‌ها و آيین‌ نامه‌هایی که در رابطه با امور کریری به تصویب مراجع معتبر می‌ رسد اشاره کرد.

تفاوت فورواردر و کریر در چیست؟

 تفاوت فورواردر و کریر در این است که فورواردر در ازای دریافت دستمزد، شرایط نقل و انتقال کالا را از یک نقطه به نقطه دیگر فراهم خواهد کرد. در واقع نقش آن رابط بین ارسال کننده یا دریافت کننده بار و مسئول باربری می باشد اما کریر حامل قانونی بار می باشد که با ارسال کننده بار قراردادی تنظیم می کند، به طور کلی همه ی مسئولیت های  حمل کالا به عهده کریر می باشد. کریرها خود دارای وسایل نقلیه هستند اما فورواردرها فقط نقش واسطه دارند. برای نقل و انتقال محموله ها شرکت های فورواردر موظف هستند که خطوط اصلی حمل و نقل همکاری لازم را انجام دهند.

وظایف شرکت فورواردر و کریر

در ادامه مطلب تفاوت فورواردر و کریر، وظایف مشترک این دو شرکت را مطرح خواهیم کرد با ما همراه باشید.

  • رعایت مسیر و  زمان نقل و انتقال کالای تزانزیتی
  • عقد قرارداد حمل
  • تهیه مدارک مورد نیاز بیمه نامه
  • نظارت بر نحوه بارگیری
  • عرضه ضمانت‌ نامه های لازم به سازمان های مربوطه برای دریافت مدارک و اسناد مهم
  • تامین کامیون مناسب برای حمل جاده ‌ای با توجه به مهلت تعیین شده در قرارداد حمل کالا
  • تحویل گرفتن کالا از ارسال کننده یا فورواردر و نظارت در بارگیری کامیون
  • صادر کردن راه‌‌ نامه
  • تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز
  • ارائه مدارک کالای مربوط به مسئولین اداره گمرک از مبدا تا مقصد راه ‌‌نامه و مواظبت در سالم نگه داشتن پلمپ ‌های گمرکی
  • تحویل کالا به گیرنده در محل ‌هایی که به وسیله مسئولین گمرکی مشخص شده
  • تخلیه و نظارت بر تخلیه، همچنین شمارش محصول و امضا مدارک کسر، اضافه و آسیب دیدگی محموله
  • دقت در تحویل محموله به مقصد و دریافت گواهی ‌های مرتبط

۴ بخش خدمات فورواردر

در این مقاله که بیشتر در مورد تفاوت فورواردر و کریر صحبت کردیم، حالا می خواهیم خدمات فورواردر را بررسی کنیم. خدمات فورواردر به چهار قسمت دسته بندی می شود که شامل موارد زیر می باشد.

فورواردر هوایی

فورواردر هوایی یکی دیگر از موارد ذکر شده در مقاله تفاوت فورواردر و کریر می باشد. این روش از حمل بار جزء روش های پر سرعت برای جا به جایی کالا محسوب می شود، اما در عین حال بسیار پر هزینه می باشد و فقط برای کسانی مناسب است که می خواهند در کمترین زمان ممکن بار حمل شود و به هزینه توجهی نمی کنند.

فورواردر زمینی

از دیگر مباحث گفته شده در مقاله تفاوت فورواردر و کریر، بحث فورواردر زمینی می باشد که بهترین روش برای کشورهایی است که به صورت زمینی با یکدیگر ارتباط دارند. این روش نسبت به روش هوایی بسیار به صرفه تر می باشد و امنیت قابل قبولی دارد.

فورواردر دریایی

فورواردر دریایی یکی دیگر از مباحث تفاوت فورواردر و کریر می باشد که جزء پر سرعت ترین روش های حمل بار به حساب می آید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با چندین سال سابقه در حوزه حمل و نقل جهانی، حمل و نقل کالای مشتریان را در تمامی بنادر ایران یا بنادر سایر کشورها بارگیری و در مقصد طبق قوانین و مقررات بین المللی فورواردری دریائی تحویل خواهد داد. سازمان دریانوردی در سطح جهانی وظیفه دارد عملکرد شرکت های حمل و نقل بین المللی و خدمات فورواردر دریایی را نظارت کند.

فورواردر ریلی

در این مبحث از تفاوت فورواردر و کریر می خواهیم در مورد فورواردر ریلی صحبت کنیم. در واقع این روش از حمل بار زیر مجموعه حمل زمینی قرار دارد که جز روش های با ایمنی بالا محسوب می شود و امکان حادثه در این روش پایین است. این روش از لحاظ قیمت نیز صرفه اقتصادی دارد.

سوالات متداول

تفاوت فورواردر و کریر در چیست؟

تفاوت این دو در این است که فوروارد نقش واسطه بین فرستنده یا خریدار کالا با مسئول باربری را دارد و مسئولیتی در قبال حمل مرسوله ندارد اما  کریر مسئولیت حمل بار را به طور کامل به عهده دارد.

خدمات شرکت فورواردر شامل چند بخش می باشد؟

خدمات این شرکت به چهار بخش فورواردر هوایی، دریایی، زمینی و ریلی دسته بندی شده است.

شرکت های مربوط به کریر کدامند؟

شرکت های مرتبط با کریر شامل شرکت‌ های هواپیمایی، کشتیرانی، حمل و نقل جاده‌ای و راه آهن می باشد.

شرکت فورواردر چه وظایفی دارد؟

از وظایف این شرکت می توان به مواردی همچون صدور پروفرمای حمل، عقد قرارداد حمل با صاحب کالا، صدور بارنامه، جمع‌ آوری، انبارداری و بسته ‌بندی بار، بیمه باربری، انجام امور تشریفات گمرکی در مبدا، تحویل کالا به گمرک مقصد،  تسویه حساب، اعلام ورود کالا به صاحب آن اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با مبحث تفاوت فورواردر و کریر در خدمت شما عزیزان بودیم و تلاش کردیم اطلاعات جامعی را به شما ارائه دهیم. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم برای ارتقاء کیفیت کار خود از یک شرکت حمل و نقل مناسب کمک بگیرید تا در طی کردن مراحل کار به شما کمک کند‌.

لازم به ذکر است قبل سپردن کار خود به یک فورواردر و کریر حتماً درباره آن تحقیقات لازم را انجام دهید. اگر در این زمینه باز هم سوالی دارید می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در میان بگذارید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *