راهنمای-کامل-فرق-بین-mbl-و-hbl

راهنمای کامل فرق بین mbl و hbl

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از آن جایی که نود درصد از جابجایی‌ کالاها در سطح بین الملل از طریق دریا انجام می گردد، حمل و نقل دریایی از پرکاربردترین روش های حمل بار محسوب می شود. تا آخر این محتوا با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد فرق بین mbl و hbl آشنا شوید.

دقت داشته باشید که یکی از اصلی ترین اسناد حمل و نقل دریایی، بارنامه ی دریایی می باشد. بارنامه دریایی یک نوع سند است که حمل کننده ی بار یا نماینده ی او پس از دریافت مبلغ حمل از مشتری، برگه ‌ای به نام بارنامه به او می‌ دهد. ما در این مقاله می خواهیم شما عزیزان را با انواع بارنامه دریایی، بارنامه های Mbl و Hbl و تفاوت آن ها و همچنین اهمیت استفاده از بارنامه هنگام نقل و انتقال بار آشنا سازیم.

بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات کافی در زمینه ی بارنامه دریایی به دست بیاورید با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این مقاله همراه شوید.

فرق بین mbl و hbl

آشنایی با فرق بین mbl و hbl

در بخش مقدمه شما عزیزان را با مفهوم بارنامه آشنا نمودیم. بهتر است بگوییم که در بارنامه هزینه ی حمل، نوع کالای مورد نظر، وزن بار، مبدا انتقال و مقصد دریافت بار و همچنین شرایط بین فورواردر و مشتری مشخص گردیده است. بارنامه ممکن است به عنوان بارنامه های Mbl و Hbl صادر گردد.

در انواع بارنامه دریایی، HBL بارنامه ای است که به وسیله ی یک کارگزار حمل و یا یک عامل حمل NVOCC صادر می شود. MBL نیز بارنامه ای می باشد که به وسیله ی خطوط کشتیرانی، برای کارگزاران حمل بار و عامل های حمل بدون کشتی صادر می گردد.

جهت آشنایی با انواع بارنامه دریایی (بارنامه های Mbl وHbl) باید بگوییم که یک بارنامه HBL زمانی که برای حمل تک محموله FCL صادر گردد باید براساس اطلاعات و مشخصات بارنامه ی MBL صادر شده باشد. به این نکته توجه داشته باشید که مواردی مثل فرستنده، خریدار و یا نماینده ی او و همچنین گیرنده ی بار در این دو نوع بارنامه متفاوت می باشد.

معرفی بارنامه mbl

همان طور که مطلع هستید بارنامه دریایی شامل بارنامه های Mbl و Hbl می باشد. در میان انواع بارنامه دریایی، بارنامه ی  Master و یا به اختصار MBL  به وسیله ی خطوط کشتیرانی صادر می گردد. همانطوری که از نام این بارنامه پیداست، از این نوع بارنامه بعنوان بارنامه ی اصلی یاد می شود چون که کلیه ی اطلاعات و اسناد همچون قبض مربوط به انبار و ترخیصیه با توجه به مشخصات بارنامه ی Master  درج خواهد شد. اگر چنان چه فروشنده و یا خریدار از فورواردری جهت حمل بار استفاده می کنند، اطلاعات فروشنده و خریدار روی بارنامه ی MBL عبارت است از:

  • فروشنده: مشخصات شرکت در مکان بارگیری
  • خریدار: مشخصات نماینده ی شرکت در مقصد مربوطه

اما در عین حال اگر فروشنده و خریدار بدون هیچ واسطه ای اقدام به حمل بار نمایند، اطلاعات فروشنده و خریدار روی بارنامه ی Master به شرح زیر می باشد:

  • فروشنده: مشخصات واقعی فروشنده ی بار
  • خریدار: مشخصات واقعی خریدار بار

در انواع بارنامه دریایی (بارنامه های Mbl و Hbl)، فورواردر موظف است که بعد از صدور بارنامهMBL، بارنامه را به نماینده ی خود در کشور مقصد ارسال کند و فورواردر در کشور مقصد هم بعد از اطمینان از پرداخت صورت حساب حمل، برای خریدار کالا بارنامه را ارسال نماید. به استثنای شرایطی که کرایه ی حمل به وسیله ی فروشنده در محل بارگیری پرداخت شده باشد.

معرفی بارنامه hbl

بارنامه ی فورواردر و یا به عبارت دیگر House B/L به وسیله ی فورواردر منتخب در کشور مبدأ و بر روی سربرگ آن شرکت صادر خواهد شد. اگر فروشنده و خریدار به وسیله ی فورواردر اقدام به حمل بار نمایند، در محل بارگیری، فورواردر منتخب موظف است که بارنامه ای تحت عنوان House B/L صادر نماید. بارنامه های Mbl و Hblدر عین شباهت تفاوت های زیادی با هم دارند. در انواع بارنامه دریایی، اطلاعات درج شده در بارنامه hbl مشابه بارنامه Master می باشد و فقط اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار درج شده در بارنامه HBL متفاوت است که به شرح زیر می باشد:

  • فروشنده: مشخصات واقعی فروشنده ی کالا
  • خریدار: مشخصات واقعی خریدار کالای مورد نظر

در انواع بارنامه دریایی (بارنامه های Mbl و Hbl)، فورواردر موظف است پس از صدور بارنامهHBL، آن را به فروشنده ی مورد نظر تسلیم کند و فروشنده هم بعد از اطمینان از دریافت صورت حساب بار برای خریدار کالا، این بارنامه را ارسال نماید.

دقت داشته باشید که فورواردر موظف به رویت اصل بارنامه ی House هنگام تحویل اسناد به خریدار مربوطه هستند تا اطمینان حاصل کنند که فروشنده کل حق و حقوق خود را از صاحب بار دریافت نموده است. به جز در شرایطی که فروشنده ی مورد نظر بارنامه HBL را تلکس کرده باشد.

تفاوت mbl و hbl در چیست؟

در مباحث بالا هم به این موضوع اشاره کردیم که بارنامه های Mbl و Hbl تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگردارند. که در ادامه به بحث در مورد آن ها می پردازیم. ارسال کننده ی کالا در بارنامه Hbl، همواره فرستنده و یا صادرکننده ی واقعی کالا می باشد. خریدار کالا نیز دریافت کننده و واردکننده واقعی کالا می باشد.

گیرنده مورد نظر می تواند همان خریدار و یا اینکه نماینده ی او باشد. همچنین بهتر است بدانید که بارنامه ی Hbl به عنوان یک سند قابل معامله در انواع بارنامه دریایی استفاده می شود که همان نقش اصلی یک بارنامه به معنای تمام و کمال آن می باشد. و اما در بارنامهMbl ، فرستنده معمولاً کارگزاران حمل و یا عاملان حمل NVOCC و یا اینکه نمایندگان آن ها هستند. گیرنده هم می تواند نماینده ی شرکت درمقصد مورد نظر، اوپراتور عامل حمل در مقصد یا کارگزار حمل باشد.

توصیه می گردد که هنگام استفاده از عاملان حمل NVOCC و پوشش بیمه ای مربوط به آن ها در ارسال بار، کل جزئیات در انواع بارنامه دریایی HBL و MBL  از جمله مشخصات کشتی و سفر، شرح کالا، تعداد کانتینر استفاده شده، شماره ی پلمپ و وزن و اندازه گیری ها به صورت یکسان ذکر گردد و تنها تفاوت آن ها باید در فرستنده، گیرنده و جزئیات مربوط به گیرنده ی واسطه باشد.

با توجه به شباهت بسیار زیاد بارنامه های Mbl و Hblو صدور آن ها برای یک بار اما توسط دو مرجع متاوت باید خیلی احتیاط کنید و همیشه دقت داشته باشید که دو نوع بارنامه داریم که برای یک محصول به وسیله ی دو مرجع مختلف صادر می گردند، که از لحاظ ارزش وثیقه ای و بار حقوقی متنوع هستند.

اهمیت استفاده از بارنامه هنگام نقل و انتقال بار

قبلاً هم به این موضوع اشاره کرده ایم که بارنامه یک سند قانونی و رسمی می باشد. این جمله بدان معناست که در صورت بروز هر مشکلی هنگام جا به‌ جایی، با توجه به اطلاعات ثبت شده در بارنامه های Mbl و Hbl، صاحب بار می‌تواند اقدامات لازم را برای پیگیری و شکایت از شرکت باربری به انجام برساند. با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا با مواردی که دلیل بر اهمیت انواع بارنامه دریایی هنگام حمل و نقل هستند آشنا شوید. از جمله ی این موارد عبارتند از:

سند مالکیت

بارنامه به طور دقیق مشخص می‌کند که صاحب بار حمل شده چه کسی است و در صورت بروز هر گونه مشکل  به شناسایی صاحب بار می‌تواند کمک کند.

توانایی پیگیری قانونی

 به عنوان یک سند قانونی در بارنامه های Mbl وHbl، به صاحب بار این اجازه داده می شود تا در صورت آسیب رسیدن به بار و یا سرقت آن دعوی پیگیری قانونی نماید و خسارت وارده را جبران کند.

علامت گذاری و دریافت محموله

 معمولا بارنامه دریافت محموله ی ارسالی از مبدا به مقصد مورد نظر می باشد.

انواع بارنامه های رایج دریایی

در مباحث قبلی بارنامه های Mbl و Hbl به شما عزیزان معرفی گردید. همچنین با مفهوم هر کدام از آن ها و تفاوتشان نیز آشنا شدید. در این قسمت از مقاله با انواع بارنامه دریایی آشنا خواهید شد.

بارنامه ی دریایی مستقیم

در این نوع بارنامه در حین حمل بار، وسیله ی حمل و نقل کالا از مبدا تا مقصد مربوطه تغییر پیدا نمی‌کند و محموله به صورت مستقیم در اسکله ی مقصد تحویل می گردد. در بارنامه دریایی غیرمستقیم ممکن است کالا از طریق حمل و نقل هوایی و زمینی در کشور دیگری بارگیری گردد و به مقصد نهایی ارسال شود.

بارنامه ی دریایی چارتر

از میان بارنامه های Mbl و Hbl، حمل بار در بارنامه دریایی چاتر به وسیله ی کشتی به شکل دربست و یا اجاره انجام می گردد. در سند چارتر ظرفیت کشتی مورد نظر در خدمت مشتریان می باشد و شرکت حمل و نقل نمی تواند کالای دیگری را در کشتی قرار بدهد.

بارنامه ی دریایی سراسری

برخلاف بارنامه دریایی مستقیم، در انواع بارنامه دریایی سراسری کالا به روش های مختلفی حمل و نقل می گردد. بدین شکل که شرکت طرف قرارداد به فوروارد این مجوز را می‌دهد تا در صورت نیاز از دیگر شیوه های حمل و نقل مثل هوایی و زمینی استفاده نماید. اما توجه داشته باشید که در هر حال وسیله ی حمل اولیه کالا کشتی است.

بارنامه ی دریایی حمل مرکب فیاتا

این نوع اسناد در بارنامه های Mbl و Hbl، با توجه به نوع خدمات داده شده به پرسنل و خدمه ی شرکت حمل و نقل دریایی منعقد می شود. علاوه بر این بارنامه حمل مرکب فیاتا مورد تایید اتاق بازرگانی بین الملل می باشد. در این نوع بارنامه شرکت حمل کننده کالا یا فوروارد در واقع علاوه بر مسئولیت تحویل کالا به مقصد، مسئولیت کلیه ی عوامل و خدمه ی کشتی را هم به عهده دارد.

بارنامه ی سرویس های منظم دریایی

در شرکت های حمل و نقل دریایی برخی از کشتی ها تابع برنامه های حرکتی مشخص می باشند، که طبق قوانین بخش خصوصی تعیین می گردد. از مشخصه های بارنامه سرویس های منظم قیمت آن ها می باشد که نسبت به دیگر شیوه های های حمل و نقل دریایی مقداری گران تر است.

سوالات متداول

در بارنامه دریایی چه مواردی مشخص می شود؟

هزینه ی حمل، نوع کالای مورد نظر، وزن بار، مبدا انتقال و مقصد دریافت بار و همچنین شرایط بین فورواردر و مشتری در انواع بارنامه دریایی مشخص گردیده است.

کدام یک از بارنامه های Mbl و Hbl بعنوان بارنامه ی اصلی شناخته می شود؟

در میان انواع بارنامه های Mbl و Hbl، بارنامه ی  Master و یا به اختصار MBL  به وسیله ی خطوط کشتیرانی صادر می گردد. از این نوع بارنامه بعنوان بارنامه ی اصلی یاد می شود چون که کلیه ی اطلاعات و اسناد همچون قبض مربوط به انبار و ترخیصیه با توجه به مشخصات بارنامه ی Master  درج می شود.

در بارنامه ی دریایی مستقیم محموله به چه صورت در اسکله ی مقصد تحویل می گردد؟

در این نوع بارنامه، حین حمل بار وسیله ی حمل و نقل کالا از مبدا تا مقصد مربوطه تغییر نمی یابد و محموله به صورت مستقیم در اسکله ی مقصد تحویل داده می شود.

بارنامه ی دریایی حمل مرکب فیاتا چه مسئولیت هایی را بر عهده دارد؟

در این نوع بارنامه شرکت حمل کننده ی کالا یا فوروارد علاوه بر مسئولیت تحویل کالا به مقصد، مسئولیت کلیه ی عوامل و خدمه ی کشتی را به عهده دارد.

جمع بندی

در این مطلب از وبلاگ شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با بارنامه های Mbl و Hblآشنا و در خصوص انواع بارنامه دریایی نیز صحبت کردیم. دقت کنید که بدون داشتن بارنامه، فرایند حمل و نقل دریایی هیچ اعتباری ندارد و در صورت بروز هر حادثه ای برای کالاهای شما هیچکس پاسخگو نمی باشد.

به همین دلیل در تنظیم بارنامه دریایی در حین عقد قرارداد با شرکت‌ های مختلف حمل و نقل کلیه ی نکات ضروری و مهم را در آن قید نمایید. تنظیم کردن بارنامه دریایی، موجب خواهد شد که حمل و نقل بدون دردسری را تجربه نمایید. اگر به مشاوره ی تخصصی یا استفاده از خدمات مرتبط در این زمینه نیاز دارید، کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در خدمت شما مشتریان محترم می باشند.

4/5 - (4 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *