صادرات-هوایی-بار

صادرات هوایی بار

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

صادرات هوایی کالا نیز همچون سیستم واردات هوایی کالا، یکی از اجزای تشکیل دهنده تجارت بین المللی می باشد. خدمات بار هوایی شامل نقل و انتقال کالاها توسط یک شرکت هواپیمایی است که می تواند تجاری یا چارتر باشد. صادرات هوایی بار توسط شرکت ‌های هواپیمایی این امکان را به مرسولات خواهد داد  تا دروازه‌ ای راحت ایجاد کند و از سریع ترین روش های صادرات کالا به حساب می آید.

فرآیند حمل و نقل هوایی را می توان با دیگر شیوه های نقل و انتقال نظیر حمل و نقل ریلی و دریایی مورد استفاده قرار داد. صنعت حمل و نقل هوایی طی سالیان گذشته رشد قابل قبولی داشته است. روند  حمل و نقل هوایی به گونه ای می باشد که بسیاری از مراحل حیاتی باید توسط فرد حامل بار و حامل هواییو نقل انجام شود.

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با کل مراحل صادرات هوایی بار آشنا خواهید شد پس با ما همراه بمانید.

تشریفات گمرکی صادرات هوایی بار

صادرات هوایی کالا مانند واردات آن مستلزم انجام تشریفات گمرکی صادرات قطعی یا موقت برای خارج شدن قانونی مرسولات از گمرکات کشور است. از فعال ترین گمرکات کشور در حوزه واردات و صادرات هوایی بار میتوان به گمرک فرودگاه امام خمینی اشاره کرد که موقع انجام تشریفات گمرکی بارهای صادراتی به دو بخش بارهای تجاری و غیر تجاری دسته بندی می شوند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. بارهای تجاری بارهایی هستند که ارزش اقتصادی بالایی دارند و در بیشتر مواقع به علت فروش و مصرف در دیگر کشورها ارسال خواهد شد.

خدمات بار هوایی جهت انجام تشریفات گمرکی کالاهای تجاری، این گونه است که مرسوله از مکان مربوط به خود اعم از کارخانه یا شرکت تولید کننده پیک آپ و به اداره گمرک ارسال می شود. با ورود بار به گمرک، بار همراه با خودروی حامل آن وزن می شود و مجوز تخلیه صادر خواهد شد.

سپس دوباره خودروی حامل وزن خواهد شد و بعد از آن قبض توزین أخذ می شود. بنابراین زمانی که مدارک لازم به طور کامل تکمیل شد، بار در یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز گمرکی جای می گیرد که هر کدام شرایط گوناگونی دارند و در پایان می توان با أخذ بارنامه هوایی از شرکت حمل و نقل هوایی ، مرسوله را از گمرک به مقصد تعیین شده ارسال می شود. به طور کلی انجام تشریفات گمرکی به شرح ذیل می باشد:

  • پیک آپ بار از درب کارخانه، شرکت یا کارگاه و ارسال به پایانه هوشمند صادرات مستقر در گمرک فرودگاه امام خمینی
  • ورود کالا به پایانه هوشمند بار فرودگاه امام خمینی و توزین خودرو به همراه مرسوله
  • دریافت دستور تخلیه محصولات
  • توزین دوباره خودرو پس از تخلیه مرسوله و دریافت قبض توزین از واحد باسکول
  • تکمیل اسناد و مدارک پیش نویس اظهارنامه گمرکی و چاپ آن
  • مشخص کردن مسیر گمرکی (سبز و زرد و قرمز)
  • مسیر سبز برای مراجعه به مدیر سرویس صدور مجوز صادرات
  • مسیر قرمز و زرد برای مراجعه به کارشناس برای ارزیابی و مطابقت اطلاعات بار با اظهارات فرستنده و بعد از آن مراجعه به رئیس سرویس جهت صدور مجوز صادرات
  • مراجعه به آژانس های حمل و نقل هوایی جهت صدور بارنامه و دریافت برچسب ویژه حمل بار (تگ)
  • مراجعه به درب خروج جهت دریافت مجوز
  • مراجعه به واحد حراست جهت X Ray مرسوله
  • انجام عملیات لیبلینگ یا برچسب گذاری مرسوله برای صادرات هوایی کالا

صادرات هوایی بار شامل چه مراحلی می شود؟

صادرات هوایی بار همانند واردات هوایی به این صورت می باشد که جهت حمل و نقل کالا باید یکسری مراحل را طی کند. بنابراین همان طور که گفته شد صادرات هوایی کالا برای انجام تشریفات گمرکی خود به دو گروه تقسیم بندی می شوند که دسته اول شامل کالاهای تجاری است و دسته دوم نیز شامل کالاهای غیر تجاری می باشد.

در خدمات بار هوایی کالاهای تجاری کالاهایی هستند که برای فروش صادر خواهند شد و از لحاظ اقتصادی بسیار بار ارزش می باشند اما کالاهای غیر تجاری با هدف بازار یابی به دیگر کشور ها ارسال می شوند و از لحاظ اقتصادی ارزش ندارند. طور کلی ، سه مرحله  در فرآیند صادرات بار هوایی  وجود دارد که باید انجام شود، که به شرح ذیل می باشد:

مونتاژ مرسوله

گرد آوری محصول برای تحویل گیرنده و تهیه مواد بسته بندی و لیست بسته بندی یا پکینگ لیست برای صادرات هوایی کالا بسیار حائز اهمیت است.

ساخت RFT

همچنین مهم است که اطمینان خاطر داشت محصولات به خوبی بسته بندی و بسته ها را به وضوح برچسب گذاری شده اند. پس از بسته بندی ، نماینده قانونی حمل همه اسناد امنیتی مورد نیاز و دیگر اسناد نقل و انتقال مربوطه را تهیه و آماده کند.

سفارش حمل و نقل

پس از رسیدن بسته ، به انبار حمل و نقل فرستاده می شود و برای تحویل در انبار نقل و انتقال هوایی آماده می شود .

اطلاعات مورد نیاز برای صادرات کالا

قسمت اعظم مدارکی که تجار گرامی جهت صادرات هوایی کالا باید تهیه کنند به تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهایی صادراتی مربوط می شود، به همین خاطر اصلی ترین بخش صادرات هوایی بار و ارسال محصول به کشور هدف را می توان گمرک کشور مبدأ و مقصد در نظر داشت.

در خدمات بار هوایی علاوه بر این که تجار به عنوان شخص صادر کننده کالا یا مالک آن وظیفه در بعضی از اسناد و مدارک را جمع آوری کند، باید اطلاعاتی را برای فرآیند صادرات کالا چه کالاهای تجاری و چه غیر تجاری همراه خود داشته باشد. این اطلاعات که ممکن است در هر مرحله از صادرات مورد نیاز باشد شامل موارد زیر می باشد:

  • اطلاعات مربوط به صادر کننده یا نماینده آن
  • اطلاعات شخصی تحویل گیرنده بار در گمرک مقصد
  • اطلاعات خریدار ( اگر گیرنده وجود نداشته باشد)
  • تاریخ، شماره و سایر مشخصات مجوز صدور بار و سایر مجوزهای ارائه شده مربوط به بار
  • جزئیات مربوط به کشور مبدا یا تولید کننده محصول
  • جزئیات مربوط به کشور مقصد حمل بار
  • مقصد نهایی تحویل بار
  • هزینه های گمرکی
  • جزئیات و مشخصات محصول
  • جزئیات و مشخصات مرسوله
  • وسیله نقلیه حمل کننده و محل بارگیری
  • اطلاعات گمرک مورد نظر جهت صدور بار
  • شیوه پرداخت، تحویل محصول و شرایط قرارداد معامله

تفاوت صادرات قطعی و موقت در چیست؟

صادرات هوایی بار به دو صورت قطعی و موقت قابل انجام است  که منظور از صادرات هوایی کالا به صورت قطعی، ارسال محصول به بیرون از قلمرو گمركي كشور جهت فروش و يا مصرف در دیگر کشورها می باشد. در این نوع صادرات شخص حقیقی و یا حقوقی از پرداخت حقوق گمركي ، سود بازرگاني  ، عوارض و ماليات معاف می باشد و لازم نیست هیچ هزینه ای پرداخت کند.

اما طبق خدمات بار هوایی نوع دیگری از صادرات، صادرات موقت است که بدین معناست، کالا برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی ارسال خواهد شد و اگر در آن جا فروخته نشود و صاحب آن مؤظف باشد کالا را به گمرک خانه مبدأ برگرداند، باید بتواند به آسانی کالا را مرجوع کند و لازم نیست فرآیند گمرکی را جهت واردات انجام دهد.

در صادرات موقت کالا، صادر کننده کالا مؤظف است مبلغی را به عنوان سپرده به گمرک مبدأ بپردازد و بعد از ورود کالا به گمرک مبدا برای برگشت وجه سپرده اقدام کند.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای صادرات هوایی بار

مجوز لازم برای صادرات هوایی کالا زمانی صادر می شود که با ارائه اسناد و مدارک، مالکیت محصول و قانونی بودن فعالیت تجاری و همچنین غیرتجاری مشخص شود. بنابراین در صادرات هوایی بار تاجر به عنوان مالک بار یا نماینده قانونی وی وظیفه دارد اسناد و مدارک لازم را تهیه و به گمرک ارائه دهد تا قادر به انجام دیگر خدمات بار هوایی و تشریفات گمرکی باشد.

از مدارک مهم برای دریافت مجوز صادرات کالا، اصل و کپی کارت بازرگانی می ‌باشد. لازم است صادرکنندگان کالا کارت بازرگانی مربوطه که از اتاق بازرگانی و صنایع معدن صادر شده و به تائید وزارت بازرگانی رسیده را همراه داشته باشند. دیگر اسناد و مدارک مورد نیاز برای صادرات هوایی بار شامل موارد زیر است:

  • مجوز بهداشت برای صدور مواد غذایی، کشاورزی و..
  • مجوز صدور کالا
  • گواهی استاندارد
  • پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی
  • اصل و کپی وکالت نامه از صادر کننده کالا
  • معرفی نامه رسمی از صاحب بار
  • بارنامه حمل
  • بیمه نامه
  • گواهی بازرسی
  •  اسناد و مدارک لازم همچون گواهی آنالیز آزمایشگاهی

با توجه به این که برای انجام هر گونه فعالیت تجاری اعم از واردات یا صادرات کالا داشتن کارت بازرگانی از مهمترین مدارکی است که هر تاجری باید داشته باشد، کلیه اشخاص می توانند از طریق کارشناسان معتبر شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جهت صادرات هوایی بار اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز به مشاوره جهت تهیه اسناد و مدارک ذکر شده، می توانند با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایند.

هزینه صادرات هوایی بار

 هزینه صادرات هوایی بار یکی از موضوعاتی است که همه تجار قبل از انجام هر کاری به آن توجه می کنند. هزینه صادرات هوایی کالا به عوامل گوناگونی بستگی دارد، اما به طور معمول دو مورد از عوامل مهم در خدمات بار هوایی مانند تعرفه شرکت هواپیمایی و قیمت ارز در کشور جمهوری اسلامی ایران تاثیر زیادی نسبت به دیگر عوامل بر تغییرات هزینه نقل و انتقال هوایی دارند؛ بنابراین اگر نرخ ارز در کشوری بالا نباشد، هزینه های صادرات هوایی بار و فریت بار نیز پایین می باشد.

از آنجا که کشور ما با مسئله تورم ارزی شدیدی مواجه است ، همین امر باعث شده تا هزینه های پرداختی بسیار متغیر باشد. وزن کالا از عوامل تأثیرگذار بر قیمت صادرات هوایی بار می باشد. بیشتر شرکت ‌های هواپیمایی بابت این مسئله قوانینی را وضع کرده اند و بر همین اساس هزینه آن محاسبه می شود.

از دیگر عوامل تأثیر گذار در قیمت تمام شده صادرات هوایی هزینه بسته بندی کالا، هزینه ‌های ترخیص کالا و تشریفات گمرکی، هزینه‌ های مربوط به فرودگاه مبدا و صدور بارنامه هوایی، هزینه فریت بار که طبق نرخ هوایی محاسبه می شود، می باشد. مدیریت و برنامه ریزی  نقش مهمی را در کاهش و حذف هزینه ‌های اضافی دارد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس اولین شرکت بازرگانی با مجوز حمل هوایی بار است که بهترین کیفیت را همراه با قیمت ‌های رقابتی به مشتریان خود ارائه می دهد.

سوالات متداول

مراحل صادرات هوایی بار کدامند؟

صادرات هوایی بار همانند واردات هوایی به این صورت می باشد که جهت حمل و نقل کالا باید یکسری مراحل را طی کند این مراحل شامل سه مرحله کلی اعم از مونتاژ مرسوله، ساخت RFT ، سفارش حمل و نقل می باشد که در طول صادرات کالا باید انجام شود.

هزینه صادرات هوایی کالا چگونه محاسبه می شود؟

هزینه صادرات هوایی کالا به عوامل گوناگونی بستگی دارد، اما به طور معمول دو مورد از عوامل مهم در خدمات بار هوایی مانند تعرفه شرکت هواپیمایی و قیمت ارز در کشور تاثیر زیادی نسبت به دیگر عوامل بر تغییرات هزینه نقل و انتقال هوایی دارند. عوامل تأثیر گذار در قیمت تمام شده شامل وزن کالا، هزینه بسته بندی ، هزینه ‌های ترخیص و تشریفات گمرکی، هزینه‌ های مربوط به فرودگاه مبدا و صدور بارنامه هوایی، هزینه فریت بار که طبق نرخ هوایی محاسبه می شود، می باشد.

صادرات قطعی و موقت در خدمات بار هوایی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در صادرات قطعی ارسال محصول به بیرون از قلمرو گمركي كشور جهت فروش و يا مصرف در دیگر کشورها می باشد و در این نوع صادرات فرد حقیقی یا حقوقی متحمل هیچ یک از هزینه ها همچون حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض و مالیات نمی شود اما در صادرات موقت، کالا برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی ارسال خواهد شد و اگر در آن جا فروخته نشود و صاحب آن مؤظف است کالا را به گمرک خانه مبدأ برگرداند.

مدارک لازم جهت صادرات هوایی بار کدامند؟

مجوز لازم برای صادرات هوایی کالا زمانی صادر می شود که با ارائه اسناد و مدارک، مالکیت محصول و قانونی بودن فعالیت تجاری و همچنین غیرتجاری مشخص شود. این اسناد شامل مواردی همچون کارت بازرگانی، مجوز بهداشت برای صدور مواد غذایی، کشاورزی، مجوز صدور کالا، گواهی استاندارد، پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی، اصل و کپی وکالت نامه از صادر کننده کالا، معرفی نامه رسمی از صاحب بار، بارنامه حمل، بیمه نامه، گواهی بازرسی، سایر اسناد و مدارک مورد نیاز مانند گواهی آنالیز آزمایشگاهی‌ و… می باشد.

جمع بندی

تجاری که صادرات هوایی بار را برای تجارت خود انتخاب کرده اند، به آن ها پیشنهاد می شود که از سرویس صادرات هوایی کالای شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس استفاده کنند. تیم کارشناسان و کارگزاران شرکت حمل و نقل بین المللی  ققنوس، آمادگی کامل جهت انجام کلیه امور خدمات بار هوایی مشتریان خود به تمام کشورهای اروپایی، چین، کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، آلمان، سوئد و… دارد.

مشتریان عزیز جهت صادرات هوایی مرسولات مورد نظر در مدت زمان کوتاه و در شرایطی ایمن به هر یک از کشورهای خارجی، می توانند با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *