شناسنامه-کانتینری-چیست-؟

شناسنامه کانتینری چیست ؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

رابطه ی كانتينر در چند سال اخیر با تجارت جهاني، كيفيت، محيط زيست و ايمني مورد توجه تعداد بسیار زیادی از سازمان‌  هاي بين المللي قرار گرفته است. از ویژگی‌های شناسنامه کانتینری می‌توان به مواردی همچون امكان ترانزيت نمودن كالا از مرزهاي بين الملل و نیز امکان كنترل آن به وسیله ی گمرک در سراسر دنیا اشاره نمود. زیرا هر كانتينر به صورت جداگانه از شناسنامه کانتینر یا به عبارت دیگر شناسه ی كاربري برخوردار می باشد.

از آن جایی که تشخيص نمودن نوع بار و شناسايي كانتينرها يكي از مهم ترین فاکتورها در حمل و نقل دریایی است، ضروری است كه تحول مربوط به فرایند لجستيك در صنعت كشتيراني نیز بررسی گردد. در اين مطلب از وبلاگ شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعي شده است تا نحوه ی شماره‌ گذاري كانتينرها مطابق با استاندارد ایزو 6346 بررسی و اطلاعات مفیدی در رابطه با شناسنامه ی کانتینر (اصطلاحات حمل کانتینر) ارائه گردد.

تاریخچه شناسنامه کانتینر

پيشرفت تكنولوژي و فناوری در زمينه ی حمل و نقل باعث شده است که متصديان در زمینه ی حمل و نقل و اصطلاحات حمل کانتینر تمام تلاش خود را به كار بگیرند تا کالاها با سرعت بسیار زیادی به مقصد مورد نظر برسند. يكي از ابزارهایی که موجب تسهيل حمل و نقل بين المللي می ‌شود کانتینر و شناسنامه کانتینر می باشد.

استفاده از كانتينر از اوایل دهه ی هزار و نهصد و هفتاد مرسوم گردید و كانتينرهاي استاندارد دو تا سه سال بعد وارد عرصه ی حمل و نقل دریایی شدند، به طوری که خیلی از هزينه ‌هاي حمل و نقل و بسته ‌بندي به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش پیدا کردند. در واقع می توان گفت که استاندارد كانتينرها هر کدام بايد در هر راه تجاري با توجه به تعداد دفعات جا به جایی آن ها محاسبه گردند.

با توجه به اصطلاحات حمل کانتینر، شناسنامه کانتینر را می ‌توان بر اساس اندازه، وزن و ابعاد تعیین نمود. طبق استانداردی که موسسه ی استاندارد بین المللی ایزو پیشنهاد کرده، بهتر است که از کانتینرهایی با طول ده، بیست، سی و چهل فوتی استفاده کرد. البته دقت کنید که در عصر جدید حمل و نقل، بعضی از کشورها اقدام به استفاده از کانتینرهایی به طول چهل و پنج و عرض هشت با ارتفاع نه و شصت صدم فوتی کرده ‌اند.

يكي از ويژگي ‌هاي كانتينر شباهت زیاد آن‌ ها از لحاظ ابعاد در سراسر دنیا است که اين امر شناسايي آن‌ ها را خیلی دشوار می‌ کند. بنابراین ضرورت درج شماره ی شناسایی روی هر کانتینر امری ضروری بوده و تمامی  شرکت‌ های حمل و نقل باید برای کانتینرهای خود یک شماره ی سند به خصوص ایجاد نمایند.

اطلاعات درج شده در شناسنامه کانتینری

در شناسنامه کانتینر (اصطلاحات حمل کانتینر) اطلاعات متنوعی از کانتینر درج شده است. بنابراین امکان شناسایی هر چه آسان تر کانتینرها را فراهم نموده است. مهم‌ترین اطلاعات درج شده در شناسنامه ی کانتینر به شرح زیر می باشد:

  • علامت مربوط به سازمان رده بندی
  • کد شناسایی
  • کد کشور مربوطه
  • کد نوع و اندازه ی کانتینر
  • لوح مربوط به تایید ایمنی
  • لوح مربوط به تایید گمرکی
  • مشخصات عملیاتی کانتینر مورد نظر

کد شناسایی

در این شناسنامه و اصطلاحات حمل کانتینر، کد شناسایی کانتینر یک کد به خصوص است که مثل کد ملی برای اشخاص عمل می ‌کند. به عبارت دیگر هرگز نمی ‌توان دو کانتینر با کد شناسایی یکنواخت پیدا نمود. کد شناسایی کانتینرها متشکل از چهار حرف لاتین هفت رقمی است. برای مثال CSQU3054383. این شماره به سه قسمت تقسیم می‌ شود که شامل: کد مالک، شماره سری و شماره ی تطبیق می باشد.

کد مالک

در واقع کد مالک همان کد BIC می باشد که به صاحب کانتینر مورد نظر اختصاص داده می ‌شود. در کد شناسایی به چهار حرف لاتین موجود، کد مالک گفته می‌ شود.

شماره ی سری

شماره سری در شناسنامه کانتینر و اصطلاحات حمل کانتینر از شش رقم تشکیل شده ‌است. در واقع شش رقم اول کد شناسایی کانتینر مربوطه از سمت چپ، شماره ی سری خوانده می ‌شود.

شماره ی تطبیق

آخرین رقم کد شناسایی کانتینر از سمت چپ تحت عنوان شماره ی تطبیق شناخته می ‌شود.

مشخصات عملیاتی کانتینر

در اصطلاحات حمل کانتینر و شناسنامه کانتینر، مشخصات عملیاتی کانتینر شامل ویژگی ‌هایی مانند وزن مربوط به کانتینر خالی، حداکثر وزن خالص و ناخالص کانتینر و حجم داخلی آن می باشد.

وزن مربوط به کانتینر خالی

وزن مربوط به کانتینر خالی در واقع وزن اصلی کانتینر و متعلقات جانبی بدون در نظر گرفتن وزن بار می باشد.

حداکثر وزن خالص

بیشترین میزان وزن خالص بار و لوازم جانبی حمل کالا که کانتینر مجاز به حمل آن است.

حداکثر وزن ناخالص

شامل حداکثر وزن کانتینر و بار می باشد.

حجم مربوط به کانتینر

حجم خالص کانتینر به منظور بارگیری است.

لوح تایید ایمنی

لوح مربوط به تایید ایمنی پس از طی کردن آزمون ‌های کنوانسیون کانتینرها در دفتر بین المللی BIC به وسیله ی کانتینرها به مالکین آن ‌ها تعلق داده می‌ شود. این لوح در واقع نشان دهنده ی تایید شماره ی شناسنامه کانتینر در اصطلاحات حمل کانتینر، به وسیله ی متصدیان دفتر بین المللی BIC می باشد. علائم مربوط به لوح تایید ایمنی عبارتند از:

  • شماره ی شناسایی
  • بیشترین وزن ناخالص
  • شماره و کشور تائید کننده
  • سال ساخت
  • تاریخ مربوط به تجدید آزمون‌ های کانتینر
  • حداکثر تحمل فشار وزن دیگر کانتینرها
  • فشاری که توسط آن کانتینر را مورد تست قرار داده‌ اند.

لوح مربوط به تایید گمرک

در شناسنامه کانتینر نصب لوح تایید گمرک (اصطلاحات حمل کانتینر) بر روی کانتینر به معنای این است که متصدیان امر، قادر به بازرسی فضای داخلی کانتینر مورد نظر می باشند. عدم نصب این لوح روی کانتینر، امکان ترانزیت کانتینر را سلب می ‌کند.

کد مالکیت شناسنامه کانتینر چیست؟

کد BIC همان كد مالک می باشد كه به وسیله ی اين دفتر به صاحب كانتينر تعلق می گیرد. در اکثر مواقع این کد به حرف لاتین U ختم می گردد که این حرف برای کانتینرهای دریایی استفاده می گردد. شماره ی سري نیز يك عدد شش رقمي است که به انتخاب مالك به هر کدام از كانتينرهاي تحت مالکیت وی اطلاق می شود. آخرين عدد از شماره ی شناسنامه کانتینر”شماره ی تطبيق” است.

البته بهتر است بدانید که اين عدد در اصطلاحات حمل کانتینر با شماره ی سري و كد مالك رابطه ی رياضي داشته و نمي ‌تواند به دلخواه انتخاب شود؛ به طوری که در صورت شک داشتن به كد شناسايي كانتينر می ‌توان رابطه ی رياضي بین اعداد را محاسبه و از درستی آن اطمينان پیدا كرد.

 شماره شناسنامه کانتینر در اصطلاحات حمل کانتینر ممکن است گاهی اوقات با كمي فاصله از شماره ی سري درج گردد و گاهي نیز ممکن است که در يك مربع قرار بگیرد که خود مربع هم جزئي از شماره ی شناسنامه كانتينر می باشد.

نحوه کد گذاری شناسنامه

در این شناسنامه (اصطلاحات حمل کانتینر) خیلی از کانتینرها به روش استاندارد ایزو  6346شماره گذاری نمی‌ شوند و روش کد گذاری آن‌ ها به دو شکل زیر است:

کد گذاری شناسنامه بر اساس نوع و اندازه

برای درک این مطلب بهتر است که کد شناسایی مقابل را در نظر داشته باشید  SBAU 293608 6 22 G1

  • نماد اول نشان دهنده ی کد طول کانتینر می باشد.
  • نماد دوم کد مربوط به پهنا و ارتفاع کانتینر می ‌باشد.
  • نماد سوم و چهارم هم بیانگر نوع کانتینر مربوطه است.

کد گذاری بر اساس کد کشور، اندازه و نوع کانتینر مورد نظر

برای درک بهتر اصطلاحات حمل کانتینر مطابق با بحث قبلی به همان کد توجه نمایید تا شماره شناسنامه را به این روش هم آشنایی پیدا کنید. بیشتر کشورهای جهان بر اساس استاندارد ایزو 3166 با دو حرف شماره گذاری شده‌ اند.

  • دو حرف اول نشان دهنده ی نام کشوری است که کانتینر مربوطه در آن به ثبت رسیده است.
  • دو  عدد بعدی هم به ترتیب نشان دهنده ی طول و ارتفاع کانتینر می باشند.

اهمیت درج شناسنامه کانتینر

از آن جایی که تعداد کانتینرها بسیار بالا است و شبیه به یکدیگر هستند، ضروری است که مانند افراد شماره ‌ای برای آن ‌ها موجود باشد تا با سایرکانتینرها اشتباه نشوند. در اصطلاحات حمل کانتینر کنترل و رهگیری کانتینر توسط شماره و شناسنامه کانتینر امکان ‌پذیر می باشد. سامانه ‌هایی وجود دارند که مالک مربوطه با وارد نمودن شماره ی ویژه ی کانتینر می‌ تواند آن را ردیابی نماید.

در عین حال تمامی شرکت ‌های حمل و نقل از طرف متصدی بین المللی موظف به درج شناسنامه ی کانتینر می باشند. اگر چنان چه شناسنامه ی کانتینر وجود نداشته باشد، حمل غیرقانونی و قاچاق محسوب می گردد. بهتر است بدانید که شناسنامه ی کانتینر به تسهیل در حمل و نقل و کنترل ‌های مرزی و همچنین گمرکی کمک خواهد نمود.

انواع مالکیت کانتینر

همان طور که مطلع هستید با توجه به مطالب گفته شده در زمینه ی شناسنامه کانتینر و همچنین اصطلاحات حمل کانتینر، کانتینرها می توانند تحت مالکیت اشخاص مختلفی باشند و در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند.

در بعضی موارد کانتینر متعلق به فروشنده یا فرستنده ی کالا است. فروشنده می تواند یک شخص و یا یک شرکت خاص باشد که کالای خود را در داخل کانتینرهای ویژه قرار داده و برای مشتری مربوطه ارسال می کند. خیلی از شرکت های گسترده به دلیل فروش بالا، به سراغ خرید کانتینرهای درجه یک خواهند رفت.

مالکیت این کانتینرها برای فرستنده ی کالا می باشد و بعد از اینکه محصول به دست مشتری برسد، کانتینرها به شرکت پس داده خواهند شد. در بیشتر موارد فرستنده یک انبار به خصوص در شهرهای بندری دارد که کانتینرهای خود را در آن قرار می دهد. این کانتینرها در انبارهای بندر، باقی می مانند تا بار بعدی فرستنده آماده ی ارسال شود.

این چرخه به صورت مرتب ادامه پیدا خواهد کرد و ارسال بار به نقاط مختلف دنیا انجام می پذیرد. اگر مالکیت کانتینر مورد نظربرای فرستنده باشد،‌ قطعا هزینه های ارسال بار برای او کمتر خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات حمل کانتینر و همچنین شناسنامه کانتینری با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

علاوه بر این در حالت بعد مالکیت کانتینر در اصطلاحات حمل کانتینر به شرکت های باربری تعلق دارد. در این صورت فرستنده ی کالا، خود دارای کانتینر نمی باشد و به همین دلیل از شرکت های باربری کمک خواهد گرفت. در واقع می توان گفت که باربری یک هزینه ی مشخص را از فرستنده دریافت می نماید و سپس بار را به مقصد مورد نظر ارسال می کند.

با توجه به مطالب بیان شده در خصوص شناسنامه کانتینر، در این روش بعد از پایان باربری، کانتینرها در انبار شرکت باربری قرار خواهند گرفت تا برای انجام دیگر بارگیری ها همیشه آماده باشند. با توجه به این که در این روش شما مالک کانتینر نمی باشید، باید هزینه ی بیشتری برای حمل بار خود پرداخت نمایید.

سوالات متداول

در شناسنامه کانتینر کد شناسایی چیست؟

در شناسنامه کانتینر و اصطلاحات حمل کانتینر، کد شناسایی کانتینر یک کد به خصوص است که مثل کد ملی برای اشخاص عمل می ‌کند. به عبارت دیگر هرگز نمی ‌توان دو کانتینر با کد شناسایی یکنواخت پیدا نمود.

مشخصات عملیاتی کانتینر شامل ویژگی ‌هایی می باشد؟

مشخصات عملیاتی کانتینر شامل ویژگی ‌هایی مانند وزن مربوط به کانتینر خالی، حداکثر وزن خالص و ناخالص کانتینر و حجم داخلی آن می باشد.

در شناسنامه کانتینری کد BIC چیست؟

کد BIC همان كد مالک می باشد كه به وسیله ی اين دفتر به صاحب كانتينر تعلق می گیرد. در اکثر مواقع این کد به حرف لاتین U ختم می گردد که این حرف برای کانتینرهای دریایی استفاده می گردد.

شناسنامه ی کانتینر در چه مواردی کمک خواهد نمود؟

بهتر است بدانید که شناسنامه ی کانتینر به تسهیل در حمل و نقل و کنترل ‌های مرزی و همچنین گمرکی کمک خواهد نمود.

جمع بندی

با توجه به رشد روزافزون جهان در زمینه ی تجارت بین المللی و همچنین برنامه ‌ریزی سازمان‌ های دریایی برای تسهیل روند ترانزیت و نیز کسب درآمد زیادتر از فرایند تخلیه و بارگیری کانتینرها، شناسنامه کانتینر می‌تواند این امر را فراهم نماید.

علاوه بر این افزایش حجم مبادلات بین المللی لزوم استفاده از کانتینرها و آشنایی با اصطلاحات حمل کانتینر را از قبل هم ضروری تر کرده که این امر سبب می شود تا قوانین جدیدی برای آن تعیین شود. قوانینی که روند حمل و نقل آن‌ها را از قبل هم ساده ‌تر نماید. با توجه به افزایش تعداد کانتینرهای موجود در جهان و همچنین کنترل دائمی آن ‌ها در راه های آبی و بنادر، استفاده از سیستم مربوط به کنترلینگ ماهواره ای–رادیویی توصیه می گردد.

 به طوری که از طریق اینترنت و فضا به آسانی می‌توان استانداردهای هر کانتینر را رصد نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی شناسنامه کانتینر و اصطلاحات حمل کانتینر می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *