شماره-کوتاژ

شماره کوتاژ در حمل و نقل بین المللی چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

 هنگامی که وارد کنندگان و تجار مدارک کالا را دریافت می کنند، باید اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام دهند و اظهار نامه ای در سامانه EPL ارائه دهند تا اداره گمرک نیز شماره ای به نام شماره کوتاژ گمرک برای آن ها در سیستم ثبت کنند. اظهار نامه در سیستم مکانیزه گمرک از هر جهتی منحصر به فرد است، اگر از کوتاژ برای فرآیند واردات استفاده شود به آن شماره کوتاژ وارداتی می گویند.

هر فردی که در زمینه تجارت فعالیت می کند لازم است با شماره کوتاژ وارداتی و شماره کوتاژ صادراتی آشنایی کامل داشته باشد؛ که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد دارد شما عزیزان را بیشتر با این اصطلاح و کاربرد های آن آشنا کند پس تا پایان با ما همراه باشید.

مفهوم کوتاژ

زمانی که اسناد از کشتیرانی دریافت می شود، ابتدای مراحل ترخیص و در این مرحله باید شماره کوتاژ گمرک را دریافت کرد. در این زمان اگر کالا در سیستم مکانیزه گمرک، اظهار و اعلام شده باشد سیستمی به نام EPL بلافاصله فرم اظهار نامه کالا را قفل می کند و همه کالا های وارداتی و صادراتی با این اسم شناخته می شوند. در حالت کلی به مرحله ی ثبت اظهار نامه صادرات و واردات کالا در گمرک شماره کوتاژ وارداتی یا صادراتی گفته می شود.

سامانه EPL و ثبت شماره کوتاژ

تاجران و وارد کنندگان کالا برای این که بتوانند روند ترخیص کالای خود را پیگیری کنند، باید در این سامانه اظهار نامه ای تنظیم کنند و طی آن یه شماره کوتاژ وارداتی یا صادراتی بسته به نوع بار خود دریافت می کنند. در گذشته بسیار کم واردات کالا انجام می شد به این خاطر تاجران و شرکت های وارد کننده این مراحل را به صورت حضوری باید انجام می دادند.

 با گذشت زمان فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا به صورت قابل چشم گیری افزایش پیدا کرد، دیگر شرایط پاسخگویی به صورت حضوری بسیار سخت شد و بررسی کالا با دقت کمتری انجام می گرفت؛ به همین دلیل بسیاری از مردم در صف های طولانی برای ترخیص کالای خود قرار می گرفتند که بسیار سرسام آور و غیر ممکن بود، به همین خاطر سامانه EPL راه اندازی شد تا از مشکلات حضوری کاسته شود و صاحبان کالا از طریق این سامانه با دریافت یه کد هشت رقمی ( شماره کوتاژ گمرک) تمامی مراحل ترخیص کالای خود را پیگیری کنند.

موارد استفاده از شماره کوتاژ

شماره کوتاژ گمرک کدی هشت رقمی می باشد؛ این شماره فقط مختص همان کالایی است که اظهار نامه برای آن ثبت شده  و این کد در تمامی مراحلی که وارد کننده برای ترخیص کالا انجام می دهد کاربرد دارد.

شماره کوتاژ وارداتی از زمانی که بار وارد گمرک می شود تا زمان ترخیص کالا از گمرک باید ارائه داده شود. با استفاده از شماره کوتاژ می توان بررسی کرد که کالای وارداتی یا صادراتی چه اندازه است و هم چنین صحت اطلاعاتی که در اظهار نامه ثبت شده است را با محموله وارداتی یا صادراتی بررسی کرد‌.

 به طور کلی می توان گفت بدون شماره کوتاژ هیچ کدام از مراحل ورود کالا تا خروج آن قابل انجام نمی باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سه مورد از کاربرد های اساسی این کد هشت رقمی که در واقع شماره سریال اظهارنامه ای می باشد که توسط وارد کننده ثبت شده است را شرح می دهد.

سه مورد از کاربرد های شماره کوتاژ

  1.  از کاربردهای شماره کوتاژ گمرک می توان به این مورد اشاره کرد با استفاده از شماره کوتاژ وارداتی و صادراتی بازبینی کالا بعد از این که از انبار گمرک خروج پیدا کرده قابل انجام است.
  2. کاربرد دیگر شماره کوتاژ این است که با استفاده از این کد فرآیند ترخیص کالا از لحظه ورود تا لحظه خروج کالا از گمرک پیگیری می شود.
  3. کاربرد بعدی این کد هشت رقمی این است که با ارائه شماره کوتاژ مجوز های کالا ها از زمان بارگیری تا خروج‌ آن ها از گمرک قابل پیگیری می باشد.

مراحل ثبت شماره کوتاژ

  • ابتدا باید برای ثبت شماره کوتاژ گمرک، اظهار نامه تنظیم کرد. برای تنظیم کردن اظهار نامه باید تمام اطلاعات صاحب کالا به طور دقیق وارد شود. در اظهارنامه لازم است به طور دقیق اطلاعات کالا و قیمت آن نوشته شود.
  • بعد از وارد کردن اطلاعات، باید اظهار نامه توسط اداره گمرک پذیرش شود.
  • در این مرحله کالا ها توسط گمرک به صورت فیزیکی کنترل و ارزیابی می شوند.
  • سپس فردی که کالاها را ارزیابی کرده، متن اظهار نامه را با هزینه پرداختی بررسی و در نهایت امضا می کند و تحویل کارشناس سرویس ارزیابی می دهد.
  • در نهایت اظهار نامه در سامانه EPL ثبت می شود و یک کد هشت رقمی که همان شماره کوتاژ گمرک (شماره کوتاژ وارداتی و شماره کوتاژ صادراتی) می باشد به صاحب کالا تعلق می گیرد.

در چه شرایطی نیاز به ثبت شماره کوتاژ داریم؟

از زمانی که کالا وارد گمرک می شود تا زمان خروج به شماره کوتاژ وارداتی یا صادراتی  نیاز است. در شرایطی که صاحب کالا قصد پیگیری وضعیت کالای خود داشته باشد تا از روند ترخیص آن اطلاعات کسب کند، حتما باید شماره کوتاژ گمرک به همراه داشته باشد. بدون شماره کوتاژ، گمرک مراحل ترخیص کالا را انجام نمی دهد.

برای صادرات و واردات کالا و هم چنین ترخیص آن داشتن این کد هشت رقمی الزامی می باشد، زیرا از مرحله اول ورود کالا تا مرحله آخر آن که خروج کالا از گمرک است با همراه داشتن این شماره سریال امکان پذیر است.

ثبت شماره کوتاژ چه دلیلی دارد؟

هدف از تولید و طراحی شماره کوتاژ گمرک (شماره کوتاژ وارداتی یا شماره کوتاژ صادراتی) اظهار کالاهای گمرکی است. به این صورت که با اظهار نامه در سیستم و اخذ کالاهای وارداتی و صادراتی در یک سیستم مشخص ثبت می شود و گمرک به راحتی می تواند کالا های صادراتی و وارداتی را بررسی کند تا کالایی که در اظهار نامه ثبت شده است با آن چه در گمرک ترخیص می شود همسانی داشته باشد.

هر زمانی که تاجران به گمرک مراجعه می کنند و به دنبال اعتراض هستند یا می خواهند در کمیسیون های گمرکی شرکت داشته باشند نیازمند شماره کوتاژ گمرک هستند. به طور معمول شماره کوتاژ در اظهار نامه قرار داده می شود و تجار می توانند در آن جا به شماره کوتاژ گمرک دسترسی داشته باشند، در واقع برای انجام هر کاری در گمرک به شماره کوتاژ نیاز است.

با ثبت شماره کوتاژ، اداره گمرک به راحتی می تواند برای بررسی بهتر کالا های وارداتی و صادراتی را از یک دیگر جدا کند‌.

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم شماره کوتاژ

برای این که کالای وارد شده در اداره گمرک ترخیص شود، ابتدا باید اظهارنامه تنظیم کرد که برای ثبت آن  و دریافت شماره کوتاژ گمرک یکسری مدارک لازم است صاحب کالا به همراه داشته باشد. این مدارک شامل بارنامه، بیمه نامه، کارت بازرگانی، پروانه بهره برداری، دستور تحویل (ترخیصیه) ، سند خرید کالا، فاکتور خرید و فروش، مجوز های لازم و هم چنین مجوز ثبت سفارش می باشد.

 با توجه به نوع تجارت کالا (واردات یا صادرات) شماره کوتاژ نیز متفاوت است اگر کالا وارداتی باشد شماره کوتاژ وارداتی، اگر کالا صادراتی باشد شماره کوتاژ صادراتی باید تنظیم شود. سپس بعد از تنظیم اظهار نامه برای ثبت آن باید مبلغی توسط صاحب بار یا نماینده قانونی وی  پرداخت شود که با توجه به کالا این مبلغ متفاوت است.

سوالات متداول

نحوه دریافت شماره کوتاژ  چگونه است؟

برای دریافت شماره کوتاژ که با توجه به نوع کالا می تواند به عنوان شماره کوتاژ وارداتی یا صادراتی تنظیم شود باید در سامانه EPL اظهارنامه ثبت کرد و طی آن یه کد هشت رقمی که شماره سریال اظهار نامه ( شماره کوتاژ) می باشد به صاحب کالا داده می شود.

برای دریافت شماره کوتاژ چه مدارکی لازم است؟

بارنامه – بیمه نامه – کارت بازرگانی – پروانه بهره برداری – ترخیصیه – سند خرید کالا – فاکتور خرید و فروش – مجوز ثبت سفارش و مجوز های دیگر

شماره کوتاژ گمرک به چند صورت صادر می شود؟

این شماره سریال هشت رقمی  به دو صورت قابل ثبت است. اگر کالا وارد کشور شده باشد، شماره کوتاژ وارداتی صادر می شود ؛ ولی اگر کالا صادراتی باشد، شماره کوتاژ صادراتی تنظیم می شود.

شماره کوتاژ وارداتی و شماره کوتاژ صادراتی  چه کاربرد هایی دارند؟

۱-با شماره کوتاژ می توان کالاهایی که از گمرک خارج شده اند را باز بینی کرد.۲- با در دست داشتن این شماره سریال صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از گمرک امکان پذیر است۳-با استفاده از این کد می توان تمام مجوز های کالا ها را از زمانی که وارد گمرک شده اند تا زمانی که خروج پیدا کرده اند پیگیری کرد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد زمانی که در گمرک اظهارنامه نوشته می شود، سامانه EPL یک شماره اختصاصی به اظهار نامه می دهد و اقدام به قفل کردن آن می کند که به این شماره اختصاصی شماره کوتاژ گمرک یا سریال اظهار نامه می گویند . اگر کالا وارد کشور شود شماره کوتاژ وارداتی صادر می شود و برعکس اگر کالا صادر شود شماره کوتاژ صادراتی به اظهار نامه کالا تعلق می گیرد.

شماره کوتاژ برای هر اظهار نامه منحصر به فرد می باشد که  به واسطه همین شماره کالا ها در اداره گمرک شناسایی می شوند. برای دریافت مشاوره رایگان در مورد شماره کوتاژ گمرک کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی  ققنوس آماده پاسخگویی به سوالات شما همراهان گرامی می باشد.

امکان پذیر است۳-با استفاده از این کد می توان تمام مجوز های کالا ها را از زمانی که وارد گمرک شده اند تا زمانی که خروج پیدا کرده اند پیگیری کرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *