معرفی-سند-ترخیصیه-یا-Delivery-Order-آشنایی-کامل-با-مراحل-و-نحوه-پیگیری-آن

معرفی سند ترخیصیه یا Delivery Order | آشنایی کامل با مراحل و نحوه پیگیری آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از چالش هایی که تجار و واردکنندگان با آن مواجه هستند، نحوه ترخیص کالا از گمرک و اخذ مالیات مربوط به آن است. ترخیص کالا از گمرک نیاز به پیمودن مراحلی دارد؛ درواقع شما باید یک سند ترخیصیه صادر شده توسط شرکت حمل و نقل همراه خود داشته باشید که به آن سند ترخیصیه یا Delivery Order گفته می شود.

اگر شما هم جزء بازرگانانی هستید که دغدغه ترخیص کالا از گمرک را دارید و همچنین اطلاعاتی در رابطه با مدارک ترخیص کالا از گمرک ندارید، تا پایان مقاله همراه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس باشید. در ادامه این مقاله در رابطه با نحوه پیگیری، مراحل دریافت و نحوه واگذاری سند ترخیصیه در EPL اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

معرفی سند ترخیصیه و نحوه استفاده از آن

یکی از رایج ترین اصطلاحات گمرکی، مفهوم ترخیص کالا از گمرک و سند ترخیصیه است. اگر در تجارت واردات و صادرات کار می کنید، احتمالاً اصطلاح ترخیصیه یا Delivery Order را شنیده اید. این سند، از موارد مهمی است که هنگام واردات کالا از گمرک باید همراه داشته باشید؛ این سند توسط شرکت حمل و نقل برای تاجران صادر می شود. با همراه داشتن آن  و همچنین مدارک ترخیص کالا از گمرک می توانید کالا را از گمرک ترخیص کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، ارائه این مدارک بر عهده شرکت حمل و نقل می باشد. شرکت های حمل و نقل با اطلاعاتی که در مورد حمل کالا و پرداخت وجه صاحب کالا دارند، اسناد قانونی را ارائه می کنند. این شرکت ها با کمک یک سند قانونی در خصوص انجام مراحل قانونی توسط مالک کالا به اداره بازرگانی اطلاع می دهند. در این زمان صاحب محصول می تواند مراحل ترخیص کالا از گمرک را انجام دهد.

به طور کلی یکی از مهم ترین مدارکی که باید به گمرک ارائه شود، سند ترخیصیه یا Delivery Order است. مالک یا نماینده قانونی وی باید این سند را قبل از ارزیابی کالا تهیه کند. شرکت های حمل و نقل طبق روال قانونی این سند را تهیه و به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی تحویل می دهند. با در دست داشتن این سند و مدارک ترخیص کالا از گمرک ، ترخیص کالا از گمرک آسان است.

اطلاعات درج شده در ترخیصیه

اطلاعاتی مانند اطلاعات شرکت حمل و نقل و همچنین اطلاعات مالک کالا در سند ترخیصیه یاDelivery Order ثبت می شود. برای تکمیل مدارک ترخیص کالا از گمرک، اطلاعات زیر باید به صورت کامل در ترخیصیه یا Delivery Order ثبت شود:

  • اطلاعات در مورد گیرنده تحویل
  • اطلاعات کشتی
  • اطلاعات در مورد وسایل حمل و نقل
  • سند دریایی، هوایی یا زمینی دیگری که شماره محموله و تاریخ صدور را نشان می دهد
  • نام بندر بارگیری
  • نام بندر تخلیه
  • اطلاعات محصول در مورد تعداد و نوع بسته بندی
  • توضیحات کالا
  • وزن خالص کالا
  • فهرست کل محموله
  • نام شرکت حمل و نقل

نحوه پیگیری سند ترخیصیه

پس از انجام مراحل لازم برای ترخیص کالا از گمرک و تهیه مدارک ترخیص کالا از گمرک، پیگیری وضعیت ثبت سند ترخیصیه حائز اهمیت است. سند ثبت شده توسط شرکت حمل و نقل در سامانه مربوطه ثبت می شود. شما می توانید از این سیستم برای تعیین وضعیت ثبت سفارش کالای خود استفاده کنید.

فرم وصول مالیات شامل اطلاعاتی مانند نام دارنده مجوز، کد ملی دارنده پروانه، شماره پرواز، نام کشتی، شماره و فهرست کانتینرها می باشد. صاحب کالا یا نماینده قانونی وی که دارای اطلاعات مشخص شده می باشد؛ می تواند به سامانه مربوطه مراجعه و از وضعیت ترخیصیه یا Delivery Order اطلاع حاصل نماید.

 پس از ورود به سامانه خدمات پس از ترخیص کالا، بر روی قسمت بررسی وضعیت ثبت گمرک از منوهای وبسایت کلیک کنید. پس از کلیک بر روی این تب صفحه ای باز می شود که می توانید اطلاعاتی مانند کد شرکت حمل و نقل، شماره پیگیری و مبلغ پرداخت را وارد کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات خود، روی گزینه بررسی وضعیت گمرکی خود کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه می توانید وضعیت ثبت اسناد اظهارنامه گمرکی را از شرکت حمل ونقل مربوطه بررسی کرده و سفارش ترخیص یا سفارش تحویل را مشاهده نمایید.

مهمترین نکات هنگام واگذاری ترخیصیه یا Delivery Order

در هنگام تحویل سند ترخیصیه باید به یک سری نکات توجه شود تا مراحل تحویل بدون مشکل به پایان برسد. از نکات مهم در هنگام ارائه مدارک ترخیص کالا از گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شخصی که مجوز سند را صادر کرده است باید نام کاربری و رمز عبور سیستم EPL را داشته باشد و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود به صفحه لینک شده دسترسی پیدا کند تا مجوز صادر شود. در صورتی که رمز عبور و نام کاربری ندارید، برای دریافت آنها باید با واحد فناوری اطلاعات گمرک تماس بگیرید.
  • بارنامه و ظاهر مرسوله حاوی ترکیبی از حروف بزرگ و اعداد است و در درج این اعداد در سایت EPL باید به این موضوع توجه شود.
  • فقط صاحب کالای تجاری که پروانه به نام او صادر شده است؛ می تواند سند ترخیصیه یاDelivery Orderپروانه را تسلیم کند یا ممکن است مشاور حقوقی با استفاده از اختیارات این کار را انجام دهد، در غیر این صورت سامانه با عنوان (عدم مجوز واگذاری رشته و …) برای متقاضی پیام ارسال می کند.

نحوه واگذاری ترخیصیه یا Delivery Order در سامانه EPL

سامانه EPL که به آن سامانه جامع امور گمرکی نیز می گویند، یکی از گسترده ترین سامانه های مرتبط با امور گمرکی و تجارت بین الملل است که از طریق آن می توان بسیاری از امور مربوط به صادرات و واردات کالا را انجام داد.

لذا ضروری است تمامی افراد فعال در زمینه تجارت بین الملل با روند استفاده از این وب سایت آشنا شوند. افرادی که مایل به استفاده از سامانه جامع امور گمرکی برای واگذاری سند ترخیصیه یا Delivery Order هستند باید ابتدا در این سایت ثبت نام کرده و برای دسترسی به سامانه نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند.

برای این امر افراد با در دست داشتن مدارک ترخیص کالا از گمرک که یکی از آنها کارت ملی است، باید به نزدیکترین گمرک مراجعه کنند و فرم ثبت نام در سامانه جامع امور گمرکی را از گروه اطلاعات گمرک درخواست کنند؛ پس از پرکردن این فرم و ارسال به دفتر اطلاع رسانی، نام کاربری و رمز ورود به سامانه EPL تحویل داده خواهد شد.

نام کاربری درخواستی شخص در سامانهEPL ، کد ملی متقاضی خواهد بود؛ اما رمز عبور باید توسط بازرس گمرک انتخاب شود. بهترین کار این است که بلافاصله پس از دریافت آن به سیستم EPL رفته و با کلیک بر روی سمت چپ سیستم و انتخاب گزینه تغییر رمز عبور، آن را تغییر دهید.

مراحل واگذاری سند ترخیصیه در سامانه EPL

یکی از رایج ترین سوالاتی که مردم در مورد این سند از مدارک ترخیص کالا از گمرک می پرسند مراحل واگذاری آن است. انتقال ترخیصیه یاDelivery Order  در صورتی امکان پذیر است که صاحب کالا پس از ورود کالا به کشور، مالکیت آن را به شخص دیگری منتقل کند. در ادامه مراحل واگذاری سند ترخیصیه را شرح خواهیم داد:

مرحله اول: ورود به سامانه

در ابتدا برای واگذاری سند ترخیصیه به عنوان صاحب یا حامل محصول، از طریق EPL خود وارد سامانه فروشگاهی Epl.irica.ir  می شوید. پس از آن می توانید از منوی سمت راست گزینهgrant License  را انتخاب کنید تا وارد صفحه آن شوید.

مرحله دوم: ثبت اطلاعات

 در فرم انتقال مجوز، کد کشور شرکت حمل و نقل، شماره شناسایی، شماره کل فاکتور و کد کشور دارنده مجوز جدید را وارد کرده و بر روی دکمه انتقال کلیک کنید.

مرحله سوم: تایید اطلاعات

پس از آن با پیغام (می خواهید مجوز را از مالک فعلی با شماره ملی “000” به نام … به مالک جدید با شماره ملی “000” به نام … منتقل کنید؟) مواجه خواهید شد.

مرحله چهارم: صحت سنجی

در صورتی که اطلاعات را به درستی وارد کرده اید، گزینه (من کاملا مطمئن هستم که این دستور باید اجرا شود) را انتخاب کنید و در غیر این صورت باید گزینه (شاید اشتباه کردم) را انتخاب کنید.

مرحله پنجم: پایان انتقال

در نهایت با رضایت شما عملیات انتقال به پایان می رسد و سامانه پیغام (مجوز با موفقیت به شرکت … با کد ملی ‘000’ منتقل شد) را نمایش می دهد. صاحبان محموله های جدید از این پس می توانند قبض انبار الکترونیکی را از سامانه دریافت و از طریق بخش دور اظهاری واردات، فرآیند اظهار کالا را آغاز کنند.

قبض ابنار و ترخیصیه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت هایی در قبض انبار سند ترخیصیه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. ترخیصیه یا Delivery Order و قبض انبار از مهمترین مدارک ترخیص کالا از گمرک هستند. داشتن این دو سند در هنگام ترخیص و تحویل کالا بسیار مهم است. با وجود شباهت، این دو سند توسط دو مرجع مختلف و برای اهداف متفاوت صادر شده است. بنابراین، مراقب باشید که آنها را با یکدیگر اشتباه نگیرید. دانستن تفاوت آنها به تازه کاران کمک می کند تا روند پاکسازی را سریعتر طی کنند.

فاکتور انبار توسط سازمان انبار عمومی صادر می شود و این سند نقش بسیار مهمی در ترخیص کالا دارد. در صورت صدور گواهی توسط شرکت حمل و نقل و با پرداخت هزینه های مربوطه و داشتن مدارک ترخیص کالا از گمرک، می توان کالا را از گمرک ترخیص کرد.

سوالات متداول

سند ترخیصیه یا Delivery Order چیست؟

این سند، یکی از اصطلاحات گمرکی رایج است که برای واردات کالا از گمرک باید به همراه داشته باشید. بازرگانان با استفاده از این سند و به همراه داشتن مدارک ترخیص کالا از گمرک، می توانند کالای خود را از گمرک ترخیص کنند که توسط شرکت های حمل و نقل صادر می شود.

چه اطلاعاتی باید در ترخیصیه یا Delivery Order درج شود؟

اطلاعات مورد نیاز برای درج در ترخیصیه یا Delivery Order شامل اطلاعات گیرنده، اطلاعات وسیله حمل و نقل، نام بنادر تخلیه و بارگیری، اطلاعات مربوط به بسته بندی، وزن کالا، فهرست بار و نام شرکت حمل و نقلی که انتخاب می کنید، می باشد.

نحوه واگذاری سند ترخیصیه در EPL چگونه است؟

EPL یکی از جامع ترین سامانه ها در زمینه امور گمرکی است که شما می توانید با استفاده از مدارک ترخیص کالا از گمرک، نسبت به واگذاری ترخیصیه در این سامانه اقدام کنید. به این صورت که به نزدیکترین گمرک مراجعه کرده و فرم ثبت نام را دریافت و با پر کردن فرم های مربوطه، نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه دریافت می کنید.

تفاوت قبض انبار و ترخیصیه یا Delivery Order در چیست؟

این دو سند توسط دو مرجع مختلف و برای اهداف متفاوتی صادر می شوند؛ به طوری که قبض انبار توسط سازمان انبار عمومی صادر شده و نقش مهمی در ترخیص کالا دارد.

جمع بندی

این مقاله برای آشنایی بیشتر شما تاجران و بازرگانان با مفهوم سند ترخیصیه آماده شد. همانطور که گفتیم، ترخیصیه یا Delivery Order سندی است که شما باید هنگام واردات کالا از گمرک، حتما آن را همراه خود داشته باشید. این سند توسط شرکت های حمل و نقل صادر خواهد شد.

بنابراین میتوانید با ارسال مدارک ترخیص کالا از گمرک، نسبت به صدور این سند اقدام کنید؛ اما همانطور که صدور این سند با شرکت های حمل و نقل است، ما شرکت بین المللی ققنوس را به شما پیشنهاد می کنیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به شما عزیزان خدمات مختلفی در زمینه ارسال بار هوایی، ارسال بار زمینی ، ارسال بار درب به درب و هزینه های حمل و نقل ارائه می دهد. کارشناسان ما در خدمت شما هستند تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. اگر سوالی در رابطه با نحوه صدور سند ترخیصیه دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *