صفر-تا-صد-رسوب-کالا-در-گمرک

صفر تا صد رسوب کالا در گمرک + راهکارهای جلوگیری از آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

بسیاری از بازرگانان و تاجرانی که مشغول به کار صادرات و واردات هستند، در مرحله انجام تشریفات گمرکی ممکن است با مشکلات مختلفی رو به رو شوند. رسوب کالا در گمرک، یکی از همین مشکلاتی است که ما در این مقاله در رابطه با این موضوع به طور کامل توضیح خواهیم داد.

وزارت ها و سازمان های مختلف راهکارهای متنوعی نیز برای جلوگیری و کاهش این رسوبات ارائه داده اند؛ اما رسوب کالا به دلایل مختلفی ایجاد می شود. بنابراین شما عزیزان اگر قصد ارسال کالا را دارید بهتر است انواع مسیرهایی که برای ترخیص کالاهای رسوبی وجود دارد را بشناسید. از این رو، تا پایان این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید.

مفهوم رسوب کالا در گمرک

در رابطه با معنی و مفهوم رسوب کالا در گمرک باید بگوییم که سیاست تجاری ناپایدار، بحران مالی، فرآیند پیچیده ثبت نام، بی توجهی واردکنندگان به دلیل حمایت های دولتی مانند واردات کالاهای ممنوعه و بسیاری عوامل دیگر منجر به قاچاق کالا می شود که این موضوع در زمینه رسوب کالا اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

وجود ضایعات در گمرکات زیان های اقتصادی بیشماری را به اقتصاد کشور وارد کرده و چرخه تولید را نیز مختل کرده است. برای دستیابی به تعریفی خاص از رسوب کالا از گمرک، دو دیدگاه متفاوت در این زمینه قابل بررسی است:

در نگرش اول، رسوب کالا شامل کلیه کالاهایی که به تازگی وارد گمرک شده و یا مدت طولانی تری در بنادر، مناطق آزاد، مناطق ویژه و گمرک بوده اند، می شود.

در نگرش دوم، کالاهایی که به هر دلیل امکان اظهار و ترخیص در گمرک را ندارند، شامل کالاهای رسوبی می شوند. لازم به ذکر است که توقیف کالا در گمرک ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند؛ زیرا از ورود کالا در زمان معین و ضروری جلوگیری می شود.

انواع مسیرهای ترخیص کالای رسوبی

اگر شما فکر می کنید که در فرآیند ارسال کالا از گمرک با مشکل رسوب کالا در گمرک مواجه خواهید شد در ادامه همراه ما باشید تا انواع مسیرهایی که برای ترخیص این نوع از کالاها وجود دارد را به شما معرفی کنیم. در حالت کلی سه مسیر سبز، زرد و قرمز وجود دارد که هر کدام را به طور کامل توضیح خواهیم داد:

مسیر سبز

ترخیص کالا از گمرک در خط سبز به سرعت و با دید کلی انجام می شود. برای کالاهایی که روی خط سبز قرار می گیرند نیازی به اخذ مجوز خاصی نیست، همچنین این کالاها نیاز به شرایط و آزمایشگاه ندارند و مجوز خروج پس از بررسی دقیق مدارک صادر می شود. روند برداشت گاهی آنقدر سریع است که از چند ساعت تا حداکثر یک یا دو روز کاری طول می کشد.

شرکت های ترخیص کالا معمولا در خط سبز گمرک قرار دارند. البته افرادی که اخیرا موفق به دریافت کارت بازرگانی شده اند، شانس کمی برای ورود به خط سبز دارند. عدم تطابق داده های اظهارنامه و محاسبه خوب مسائل مالیاتی یکی از دلایل قرار گرفتن کالا در خط سبز گمرک است.

مسیر زرد

در مسیر زرد مدارک کالا و ارزش مرسوله به دقت بررسی می شود؛ اما از آنجایی که کنترل فیزیکی وجود ندارد سختگیری این مسیر از مسیر سبز بیشتر است. همچنین برخلاف مسیر سبز، محصولات مسیر زرد معمولاً نیاز به گواهی آزمایشگاهی یا استاندارد دارند. اگر سابقه ترخیص کمتر از سه ماه وجود داشته باشد، معمولاً محصول در لیست زرد قرار می گیرد، اما نوع محصول نیز در این تصمیم گیری نقش دارد.

مسیر قرمز

در این مسیر کلیه مراحل ثبت کالا و تشریفات اداری انجام می شود. تجهیزات مسیر قرمز نیاز به آزمایشگاه ها و مجوز های استاندارد دارد و مدارک ارسالی به دقت بررسی می شود. در خط قرمز همه یا برخی کالاها بازرسی فیزیکی می شوند و طولانی ترین مسیر را برای خروج طی می کنند.

دلایل رسوب کالا در گمرک

هر مشکلی به دلایل متعددی ایجاد می شود که در ادامه دلایلی که سبب رسوب کالا در گمرک خواهد شد را به شما معرفی می کنیم؛ همچنین برای کاهش یا جلوگیری از این مشکل می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نیز کمک بگیرید. به طور کلی از دلایل رسوب کالا در گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیاست های مبادله ای و تجاری بی ثبات
  • پیچیدگی فرایند ثبت نام
  • نیاز به پول
  • بی اطلاعی وارد کنندگان از مصوبات دولت مانند واردات کالاهای ممنوعه
  • ترانزیت کالا به کشورهای دیگر
  • ناتوانی مالک در پرداخت مالیات
  • عدم تکمیل مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید کالاهایی که نیاز به مجوز از سازمان هایی همچون وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد دارند سبب باقی ماندن و رسوب کالا در گمرک خواهند شد؛ همچنین از عوامل دیگری که موجب رسوب کالا می شود می توانیم به کمبود منابع مالی و عدم پرداخت به موقع ارز اشاره کنیم.

راهکارهای کاهش یا جلوگیری از رسوب کالا

همانطور که قبلا ذکر شد، در حمل و نقل بین المللی، صف های طولانی واردات و فرآیند پیچیده تخلیه و بازیابی فایل ها منجر به ذخیره سازی شده است.

این وضعیت تولیدکنندگان را مجبور کرده تا در تامین مواد اولیه با تاخیر مواجه شوند و خطوط تولید خود را متوقف کنند. در پی ارائه راهکارهایی برای کاهش یا جلوگیریرسوب کالا در گمرک، اخیرا رئیس گمرک ایران بخشنامه ای برای کالاهای اساسی و واردات مواد اولیه برای تسهیل در روند امور گمرکی جهت کاهش رسوب کالا از گمرک صادر کرد.

در بخشی از نامه ارسالی رئیس گمرک، برنامه کاری تمامی دستگاه های اجرایی گمرک، تعطیلات و ساعات کاری تشریح شده است. از دیگر موارد ذکر شده در این اطلاعیه این است که محصولات چندین بار از یک تامین کننده خریداری شده و تمامی نمونه های مربوطه با نام و مدارک تایید شده و یا توسط مدیر یا نماینده سرویس ویژه تایید می شود.

راهکارهای پیشنهادی وزارت اقتصاد جهت کاهش رسوب کالا

همانطور که گفتیم هر ارگان و سازمانی که مربوط به گمرک باشد برای کاهش رسوب کالا در گمرک راهکارهای مختلفی را ارائه کرده است که در این بخش راه هایی که وزارت اقتصاد جهت کاهش رسوب کالا پیشنهاد داده است را با هم بررسی می کنیم.

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت صدور مجوز برای کالاهایی را که علیرغم سپردن به گمرک موفق به اخذ مجوز ثبت سفارش نمی شوند، به عهده بگیرد.
  • کالاهای اظهار شده باید بدون نیاز به تهیه مجوز ثبت سفارش و بر اساس ردیف مالیاتی تعیین شده ترخیص شود.
  • اقداماتی از قبیل ارائه مجوزهای قانونی و نمونه برداری می تواند قبل از اظهار کالا و در زمان هایی مانند تخلیه در بنادر یا گمرک جهت تسریع در ترخیص کالاهای ته نشین شده از گمرک انجام شود.
  • پرداخت وجه کالا باید به همراه گواهی بانکی نماینده ارائه شود و در صورت عدم وجود مشکل مالکیت، مجوز نهایی داده شود.
  • داروها را می توان به شکل کوچک و تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو خارج کرد.
  • اگر محصولی در مهلت ثبت نام وارد کشور شد، بهتر است تاریخ مندرج در مجوزهای ثبت سفارش را تمدید کنید تا نیازی به تمدید مجدد نباشد.
  • واردکنندگانی که با مشکلات مالی مواجه هستند می توانند بخشی از  بدهی خود را به عنوان وثیقه نگه دارند و بقیه را نقد کنند.

سوالات متداول

چند نوع مسیر برای ترخیص کالاهای رسوبی وجود دارد؟

برای کاهش یا جلوگیری از رسوب کالا در گمرک، سه مسیر وجود دارد که عبارت است از مسیر سبز، مسیر زرد و مسیر قرمز. از این رو، کارشناس مربوطه هر کدام از این مسیرها را با توجه به ویژگی هایی که دارد می تواند انتخاب کند.

دلایل رسوب کالا در گمرک چیست؟

از دلایلی که سبب رسوب کالا می شود می توانیم به بی ثباتی در سیاست های مبادله ای و تجاری، پیچیده بودن فرایند ثبت، پول، عدم اطلاعات کافی مصرف کنندگان، ترانزیت کالا، ناتوانی در پرداخت حقوق گمرکی و عدم تکمیل مدارک مورد نیاز اشاره کنیم.

برای رسوب کالا چه راهکارهایی وجود دارد؟

یکی از راهکارهایی که برای رسوب کالا می باشد بخشنامه ای است که برای کالاهای اساسی و واردات مواد اولیه ارائه شده است. طبق این بخشنامه تمامی برنامه های کاری مشخص شده و تمامی محصولاتی که چندین مرتبه از یک فروشنده خریداری می شود باید مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد. با استفاده از این بخشنامه همچنین انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا آسان تر شده است.

مسیر زرد در ترخیص کالاهای رسوبی چه ویژگی هایی دارد؟

در این مسیر شما باید مدارک محصول را با دقت بسیار زیادی بررسی کنید. به دلیل عدم کنترل فیزیکی این مسیر سختی بیشتری نسبت به مسیرهای دیگر دارد. همچنین در این مسیر کالاها نیاز به گواهی استاندارد دارند.

جمع بندی

افرادی که مشغول به کار تجارت، صادرات و واردات کالا هستند به احتمال زیاد با مشکلاتی روبه رو خواهند شد. رسوب کالا در گمرک یک مسئله بسیار مهمی است که که بهتر است شما قبل از ارسال کالا و انجام تشریفات گمرکی حتما در رابطه با آن اطلاعات کافی داشته باشید.

برای رهایی از مشکلاتی که در فرآیند ارسال بار وجود دارد می توانید از یک شرکت حمل و نقل بین المللی که در این زمینه تخصص و مهارت ویژه ای دارند کمک بگیرید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با چندین سال سابقه در زمینه ارسال بار، تشریفات گمرکی، حمل بار ته لنجی، ترخیص بار و …. آماده ارائه خدمات متنوع به شما عزیزان است.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *