اصطلاحات-بازرگانی

رایج­ترین اصطلاحات بازرگانی کدام­اند؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اکثر بازرگانان و تاجران ماهر، برای حمل و نقل کالاهای خود، نیاز است که اصطلاحات بازرگانی را یاد بگیرند و بدانند. اصطلاحات گمرکی واژه ها و عبارات مهم در حوزه حمل و نقل هستند. به همین دلیل برای تاجران و بازرگانان بسیار حائز اهمیت است. شرایط گمرکی زیادی در تجارت بین المللی وجود دارد که هرکدام از آن­ها کاربرد متفاوتی دارد. اگر شما هم جز بازرگانانی می­ باشید که در زمینه صادرات و واردات به دنبال موفقیت هستند، خوب است که با اصطلاحات بازرگانی آشنا باشید. پس تا انتهای این مقاله با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا شما را با این اصطلاحات آشنا کنیم.

آشنایی با رایج­ترین اصطلاحات بازرگانی

تجارت و بازرگانی از زمان طلوع بشر وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. تجارت کالا نیازمند مهارت و تجربه در زمینه­های خاصی است که یکی از مهمترین آنها یادگیری اصطلاحات بازرگانی است. اصطلاحات گمرکی در واقع کلماتی هستند که در همه کشورها به اتفاق آرا پذیرفته شده اند. در ادامه مهمترین اصطلاحاتی را که نیاز است به خاطر بسپارید و به یاد داشته باشید را معرفی می­کنیم.

اظهارنامه گمرکی کالا

این اصطلاح بستگی به این دارد که واردکننده یا صادرکننده چه زمانی نیاز به مراجعه به واردات یا صادرات و ترخیص از گمرک داشته باشد. در اینجا باید محصولات خود و اطلاعات آنها را در فرم مناسب وارد کنید تا کارکنان گمرک بررسی کنند. در اینجا صادرکننده یا واردکننده کالاها را برای گمرک به زبان خود فهرست می‌کند. کلیه کالاها قبل از ورود یا خروج از کشور باید دارای اظهارنامه گمرکی باشند و این سند برای همه الزام قانونی محسوب می شود. این بدان معنی است که فرد مسئول اظهارنامه و جزئیات مندرج در آن است. بنابراین یکی از رایج­ترین اصطلاحات بازرگانی اظهارنامه گمرکی کالا می باشد.

گواهی بیمه

گواهی بیمه سندی است که نشان دهد برای محصول مذکور بیمه نامه صادر شده است. بیمه کالا در روال عادی تجارت و بازرگانی ضروری است و این کار توسط شرکت های بیمه داخل و خارج از کشور انجام می شود. گواهی بیمه سندی است که عموماً قابل انتقال نیست.

اظهارنامه مبدا

اعلام خروجی یا همان اظهارنامه مبدا یکی دیگر از اصطلاحات بازرگانی است. اظهارنامه مبدا سندی است که مبدا محصول مورد نظر شما را توضیح می دهد. این سند می تواند فاکتور محصول یا سایر اسناد باشد. اظهارنامه مبدا توسط شخصی که کالا را تولید کرده یا شخصی که آن را صادر می کند نوشته می شود.

سیاهه تجاری

سندی است که مشخصات محصولات در آن درج شده و به نام مشتری صادر خواهد شد. در واقع طبق این سند، قیمت کالا به حساب مشتری واریز می شود. همچنین باید شامل اطلاعات مهم خاصی مانند اطلاعات خریدار و فروشنده، وزن محصول، ویژگی های محصول، قیمت، شرایط پرداخت و برخی مواد باشد.

پیش فاکتور

یکی از اصلی­ترین اصطلاحات بازرگانی و اصطلاحات گمرکی پیش فاکتور است. در واقع یک سند یا قرارداد اساسی است. در واقع پس از توافق اولیه خریدار و فروشنده در مورد معامله، فروشنده کالا پیش فاکتوری به نام خریدار صادر می کند.

وزن قانونی کالا

وزن قانونی در تعیین حقوق ورودی کالا با توجه به وزن آنها اهمیت پیدا می کند. وزن قانونی کالا برابر وزن ظرف منهای وزن ناخالص است. در کمرگ وزن صفحه کاملا ذهنی و تعیین می شود. بنابراین به راحتی می توان آنها را کاهش داد. وزن قانونی مبنای پرداخت حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

سود بازرگانی

سود بازرگانی مبلغی است که از مالیات و عوارض بر روی انواع خاصی از کالاها اخذ می شود. این کار بر اساس مصوبه هیات وزیران و عمدتا برای حمایت از تولید داخلی است. مقدار سود تجاری متغیر است و هر سال می تواند تغییر کند. سود بازرگانی از همه کالاها به دست نمی آید و مربوط به کالاهای خاصی است.

بارنامه یا اسناد حمل و نقل

بارنامه که اسناد حمل و نقل نیز نامیده می شود، به سندی اطلاق می شود که معمولاً توسط شرکت حمل و نقل صادر می شود. بارنامه حاوی اطلاعات مهمی مانند اطلاعات حامل، اطلاعات مشتری، هزینه حمل و نقل، نوع حمل، بندر بارگیری و تخلیه است. پس بارنامه نیز یکی دیگر از اصطلاحات بازرگانی به شمار می رود.

لیست اصطلاحات بازرگانی

اصطلاحات گمرکی و اصطلاحات بازرگانی بسیار زیاد و فرآیند یادگیری کلمات و اصطلاحات جدید دشوار است. اما ما می توانیم مطمئن باشیم که مقدار زیادی از یادگیری بعد از آن اتفاق می افتد. یعنی هنگام یادگیری اصطلاحات بازرگانی باید تا حد امکان از آن استفاده کنید. ممکن است در ابتدا استفاده از کلمات جدید دشوار یا عجیب به نظر برسد، اما با گذشت زمان در استفاده از آنها مهارت خواهید یافت. امروزه شاهد بسیاری از معاملات تجاری هستیم که در ازای پرداخت مبالغ هنگفت، تعداد زیادی کالا یا خدمات به تجار ارائه می شود. اما با توجه به تفاوت واحدهای ارزی، در اکثر موارد باید مبادله ارز انجام شود. در ادامه شما را با اصطلاحات بازرگانی آشنا می کنیم. اصطلاحات بازرگانی رایجی که وجود دارد شامل:

  • کسب و کار                                                              
  • بازرگانی
  • پول و واحد پول
  • مبادله ارز
  • پیش فاکتور
  • سرمایه
  • توافق
  • سرمایه در گردش
  • سود
  • تعرفه گمرکی
  • محموله
  • بارنامه

موارد قابل درج در پیش فاکتور

یکی از اصطلاحات بازرگانی پیش فاکتور می باشد. در این سند که فروشنده در اختیار خریدار قرار می دهد، نام و آدرس فروشنده و خریدار، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل، شرایط پرداخت، تاریخ تحویل و تاریخ انقضا را مشخص می کند. در ادامه موارد قابل درج در پیش فاکتور را ذکر می کنیم.

مدت اعتبار طرح پروژه

در اصطلاحات بازرگانی و اصطلاحات گمرکی، یک پیش فاکتور به مشتری می گوید دقیقا چه زمانی می تواند به فروشنده مراجعه کند و شرایط معامله را دریافت کند. به عبارت دیگر، مدت اعتبار پروفرما، مدت زمانی را که خریدار می تواند فروشنده را به خرید ترغیب کند، تعیین می کند. زیرا این احتمال وجود دارد که قیمت کالا در مقطعی دچار نوسان شود و فروشنده نتواند محصول را به قیمت قبلی بفروشد. بنابراین بهتر است در برآورد این مورد ذکر شود.

نام و مقدار کالا

پیش فاکتورها باید حاوی نام صحیح محصول باشند. بازرگانان باید نوع محصولی را که می خواهند به مشتریان خود بفروشند مشخص کنند. معمولاً فروشنده موظف است مقدار کالا را با توجه به واحد وزن، حجم، تعداد و … در پروفرما ثبت کند.

قیمت کالا

یکی دیگر از ویژگی های این محصول قیمت آن است.در اصطلاحات گمرکی، این را می توان به عنوان مهمترین نکته پیش فاکتور در نظر گرفت. بهای تمام شده کالا باید به صورت قیمت واحد و قیمت کل در پیش فاکتور ثبت و ارائه شود. در صورت وجود چند مورد در پیش فاکتور، علاوه بر قیمت کل هر شماره محصول، قیمت نهایی یا تعداد کل اقلام نیز باید جداگانه محاسبه و ثبت شود.

نوع ارز

اگر معامله در سطح بین المللی و بین دو کشور انجام شود، فروشنده باید ارزش پیش فاکتور را به ارز کدام کشور ثبت کند. معمولا فروشنده نوع ارز را اعلام می کند اما خریدار نیز باید موافقت کند و این نوع ارز باید با توافق طرفین انتخاب شود.

کشور و کارخانه تولید کننده

در صورتی که مشتری نتواند مستقیماً کالا را خریداری کند و مجبور به خرید کالا از واسطه ها باشد، باید نام کشور مبدا و کشور شریک تجاری به طور جداگانه در گزارش گمرک قید شود. بنابراین، در اصطلاحات گمرکی، مهم است که کشور سازنده و مبدأ کالا را بیابید.

شرایط پرداخت                                    

یکی از مهمترین موارد در پیش فاکتور نحوه پرداخت و زمان بندی آن است. به طور کلی روش­های زیر را می­توان نام برد:

  • با حساب باز یا اعتبار خرید کنید.
  • پیش خرید کنید.
  • با افتتاح اعتبار اسنادی اقدام به خرید کنید.
  • با استفاده از سفته یا سفته اسنادی خرید کنید.

چه زمانی اصطلاح کالای مرجوعی به کار برده می­شود؟

در اصطلاحات بازرگانی کالاهای مرجوعی به کالاهایی گفته می شود که به دلایل مختلف مانند انحراف، نداشتن گواهی بهداشت، خسارت و …. به کشور ورودی برگشت بخورند. در حقیقت این اصطلاح که یکی از اصطلاحات گمرکی محسوب می شود، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از شرایط زیر اتفاق افتاده باشد:

  • آسیب دیدن کالا
  • عدم تطابق کالا با اطلاعات دریافتی گمرک
  • عدم دسترسی به گواهی پیش فرض
  • مجاز نبودن کالا در کشور
  • عدم تکمیل مجوزهای مرتبط با ترخیص

سوالات متداول

اظهارنامه گمرکی کالا چیست؟

اظهارنامه گمرکی کالا یکی از رایج­ترین اصطلاحات بازرگانی است و بستگی به این دارد که واردکننده یا صادرکننده قصد واردات یا صادرات داشته باشد و چه زمانی از گمرک ترخیص شود. شما باید محصولات و اطلاعات مربوط به آنها را در فرم مناسب جهت کنترل پرسنل گمرک وارد کنید. کلیه کالاها قبل از ورود یا خروج از کشور باید دارای اظهارنامه گمرکی باشند. این سند یک الزام قانونی برای همه است. این بدان معنی است که شخص مسئول اظهارنامه و اطلاعات مندرج در آن است.

اصطلاحات معمول در بازرگانی کدام­اند؟

کسب و کار، بازرگانی، واحد پول، مبادله ارز، پیش فاکتور، سرمایه، توافق، سرمایه در گردش، سود، تعرفه گمرکی، سود در گردش، محموله و بار جزو رایج­ترین و معمول­ترین اصطلاحات گمرکی هستند که شما باید آن­ها را بدانید. اما اصطلاحات بازرگانی بسیار پیچیده است و فرآیند یادگیری کلمات و اصطلاحات جدید دشوار است. در ابتدا ممکن است استفاده از کلمات جدید دشوار یا ناخوشایند به نظر برسد، اما با گذشت زمان به آنها عادت خواهید کرد.

در پیش فاکتور چه مواردی باید درج شود؟

مواردی که نیاز به درج در پیش فاکتور است شامل مدت اعتبار طرح پروژه، نام و مقدار کالا، قیمت کالا، نوع ارز، کشور و کارخانه تولید کننده و پیش پرداخت می­باشد که هرکدام را در این مقاله توضیح دادیم.

چه کالاهایی نیاز به مرجوعی دارد؟

اگر کالای شما در زمان حمل و نقل دچار آسیب شده باشد و نتوانید اطلاعات دریافتی از گمرک را با کالای خود تطابق بدهید و زمانی که گواهی استاندارد وجود نداشته باشد، باید کالا را مرجوع داد و به چنین کالاهایی کالاهای مرجوعی می­گویند.

جمع بندی

در این مقاله سعی ما بر این بود تا شما را با انواع اصطلاحات بازرگانی و اصطلاحات گمرکی آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، رایج­ترین اصطلاحات بازرگانی و اصطلاحات گمرکی شامل اظهارنامه گمرکی کالا، گواهی بیمه، اظهارنامه مبدا، سیاهه تجاری، پیش فاکتور، سود بازرگانی، بارنامه و اسناد حمل و نقل می­باشد که راجع به هرکدام توضیح دادیم. همچنین تمامی مواردی که شما نیاز است داخل پیش فاکتور ذکر کنید را نیز  معرفی کردیم. اما شما می­توانید برای  به دست آوردن اطلاعات بیشتر، با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در زمینه حمل و نقل کالا، ترخیص و هزینه­های موجود در حمل کالا در اختیار شماست تا بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن، فرایند ارسال بار را انجام دهید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *