معرفی-دیسپچ-در-بازرگانی-آشنایی-کامل-با-مهمترین-اصطلاحات-بازرگانی

معرفی دیسپچ در بازرگانی/ آشنایی کامل با مهمترین اصطلاحات بازرگانی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در هنگامی که حمل بار به وسیله ی کشتی انجام می گردد، یک سری قرارداد میان صاحب بار و صاحب کشتی و یا شرکت حمل کننده ی بار مورد نظر بسته می شود، که در آن کلیه ی قوانین و تبصره و بندهای مربوط به حمل و نقل دریایی ذکر شده و هر کدام از طرفین وظیفه دارند که این قرارداد را به نحو احسن به انجام برسانند.

در زمینه ی دیسپچ در بازرگانی، برندهای معروف و بزرگی فعالیت کرده و انواع کالا را با شرایط متفاوت جا به جا می نمایند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جهت آشنایی کامل با مهمترین اصطلاحات بازرگانی در این مقاله به مطالب مختلفی همچون آشنایی با دیسپچ در بازرگانی، زمان رخداد و اهمیت دیسپچ در تجارت های بین المللی، قوانین اینکوترمز در دیسپچ و غیره اشاره نموده است.

آشنایی با دیسپچ در بازرگانی

همان طور که می دانید در دنیای تجارت اصطلاحات بازرگانی بسیار زیادی وجود دارند. به همین دلیل به عنوان یک تاجر یا بازرگان حرفه ای نیاز است که به خوبی با این اصطلاحات آشنایی پیدا کنید و بدانید از هر کدام از آن ها در چه موارد و مواقعی استفاده می گردد. یکی از این اصطلاحات دیسپچ در بازرگانی می باشد. در واقع برای آشنایی با مفهوم دیسپچ باید بگوییم که نقطه ی مخالف دموراژ می باشد.

یعنی اینکه برای حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی یک قرارداد منعقد می شود که در آن زمان تخلیه و بارگیری به طور کامل مشخص شده است. در واقع وقتی که کالاهای مورد نظر شما زودتر از موعد مقرر تخلیه شوند، در اصطلاح دیسپچ شده است. به طور کلی دیسپچ در دو حالت انجام می شود که عبارتند از:

  • رسیدن بار به مقصد مورد نظر زودتر از موعد
  • بازگردانی کانتینر مربوطه به صاحب آن زودتر از موعد

زمان رخداد دیسپچ در بازرگانی

از آن جایی که حمل بار به بعضی از کشورها یا مناطق تنها از طریق دریایی میسر است، در قراردادهایی که در داخل و خارج صورت می گیرد حمل و نقل به موقع و سریع با کشتی در نظر گرفته می شود. برای معین شدن زمان رخداد دیسپچ در بازرگانی، میان مالک اجناس و فردی که کشتی را اجاره نموده است.

قرارداد معینی با توضیح و بیان کل شرایط اجناس و کالاها به شکل کتبی و با مفاد کامل منعقد می شود که در آن حتی ساعت دقیق حمل بار، ترخیص و بارگیری در مقصد نیز قید می گردد تا طرفین بتوانند با خیال آسوده از این حمل و نقل بهره ی کافی را در زمان معین شده ببرند. این متن بایستی بر طبق قوانین بین المللی تجارت جهانی باشد. در ادامه با اصطلاحات بازرگانی از جمله دیسپچ بیشتر آشنا خواهید شد.

گاهی ممکن است به خاطر شرایط جوی دریا و توانایی دریادار در هدایت  کشتی و یا سرعت مناسب و نداشتن توقف، بار زودتر از موعد و در بازه زمانی کوتاه تری به مقصد برسد که در این صورت باید دیسپچ در بازرگانی رخ دهد، یعنی اینکه در قرارداد اولیه پاداش مربوط به رساندن زود هنگام بار نیز ذکر شده است تا در بین دو طرف هیچ اختلافی پیش نیاید.

در این قرارداد میزان پاداش یا دیرکرد بار کاملا نوشته می شود. دیسپج شامل عودت کانتینر هم می باشد، به این معنا که اگر کانتینر زودتر به صاحب آن بازگردانده شود پاداشی معین شده است که معمولا با دلار پرداخت می گردد. جهت آشنایی با اصطلاحات بازرگانی در ادامه ی مطلب با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

اهمیت دیسپچ در تجارت های بین المللی

در مطالب بالا به این موضوع اشاره نمودیم که دیسپچ در بازرگانی به دو صورت انجام می شود. اکنون می خواهیم از میزان اهمیت آن در تجارت بین المللی برای شما بیشتر صحبت کنیم. قطع به یقین می دانید که در دنیای تجارت از جمله تجارت بین المللی زمان یکی از مهم ترین فاکتورها به شمار می رود.

چون زمان رسیدن کالاهای وارداتی و صادارتی به دست خریدار با سودی که به دست می آورند رابطه ی عکس دارد. یعنی اینکه هر چه در مدت زمان کوتاه تر کالاهایی که خریداری کرده اند را بتوانند تحویل بگیرند سود بیشتری نیز به دست می آورند و اگر چنانچه این زمان طولانی تر شود یقینا سود حاصل از خرید محصولات هم کاهش می یابد. به همین دلیل است که از میان اصطلاحات بازرگانی دیسپچ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چون سبب کاهش زمان ترخیص بار از گمرک مورد نظر خواهد شد.

قوانین اینکوترمز در دیسپچ

در هنگام خرید و فروش یک کالا باید تمام قوانین مربوط به دیسپچ در بازرگانی بیان گردد، به عنوان مثال تخلیه ی بار به عهده چه کسی است تا در زمان بارگیری هر کسی شرایط خود را بداند و اگر در قرارداد بیان شده باشد باید حتمارعایت شود و خریدار مورد نظر موظف است تا کلیه ی تعهدات خود را انجام بدهد که بعضی از امور توافقی و طرفین قبول خواهند کرد. در مطلب زیر برخی از قوانین اینکوترمز مربوط به اصطلاحات بازرگانی (دیسپچ) بیان شده است.

  • بر طبق این قرارداد وظیفه ی حمل، مربوط به خریدار بوده و فرد بایستی در انجام تعهدات خود پایبند باشد. یکی از قواعد اصلی و مهم این است که اگر مبلغی برای دیسپچ یا دموراژ ذکر شده است، باید خریدار آن را پرداخت کند.
  • اگر در هنگام انعقاد قرارداد شرایط خاصی توسط دو طرف اعلام نگردد، فروشنده موظف است که تا مرحله ی ارسال بار را برای خریدار انجام بدهد و بعد از بارگیری، مراحل مربوط به مقصد بر عهده خریدار خواهد بود و بایستی انجام شود.
  • در مورد قوانین اختصاصی بار+++دریایی که تابع قوانین صادرات و واردات کشور در تمام شرایط است، گرفته شود.

تفاوت دیسپچ و دموراژ در چیست؟

دیسپچ در بازرگانی با دموراژ کاملا در تضاد است، از میان اصطلاحات بازرگانی، دیسپچ در خصوص زود رساندن کالا است که مستلزم پاداش می باشد و اگر کالا با تاخیر به مقصد برسد و خراب شود و یا اینکه نوبت ترخیص آن از طرف اسکله و یا بندر مربوطه بگذرد، در این شرایط فردی که کشتی را اجاره نموده مستلزم جریمه شده و باید حتما خسارت این ضرر و زیان را پرداخت نماید.

میزان خسارت باید در قرارداد اولیه با ذکر خسارت در هر روز تعیین شود تا دو طرف قرارداد بدانند که بایستی نسبت به انجام تعهدات خود تعهد داشته و آن ها را به درستی انجام بدهند. این مورد برای عدم بازگشت به موقع کانتینر هم صادق می باشد، اگر کالایی به بارکش یا کانتینر نیاز داشته باشد، بعد از اجاره کانتینر و انعقاد قرارداد، کانتینر باید به شکل سالم و در موعد مقرر به دست مالک برسد.

 اگر صاحب بار و یا فردی که کشتی را اجاره نموده کانتینر را به موقع به دست صاحبش نرساند، باید در موعد مقرر، به صورت سالم کانتینر را عودت دهد. اگر این اتفاق رخ ندهد و کانتینر در راه توقف داشته باشد، باید جریمه ی تاخیر آن محاسبه شده و به مالک پرداخت گردد. در مواردی هم تخفیف یا بخشش جهت دیرکرد وجود دارد، اگر شرایط جوی مساعد نباشد و بارگیری به تاخیر افتد شامل جریمه نمی شود.

بایستی در تجارت و حمل بار با کشتی کل اصطلاحات بازرگانی و قوانین دموراژ قید گردد. گاهی یک برند، حمل کالای شما را با کمترین خطر و جریمه به مقصد می رساند و یا به شما مشاوره کافی می دهد تا تجارت خوبی داشته باشید. دیسپچ در بازرگانی مستلزم داشتن کل قوانین مربوطه است تا هیچ تاجری دچار ضرر و خسارت در تجارت نشود.

سوالات متداول

اصطلاح دیسپچ در بازرگانی به چه معناست؟

دیسپچ یعنی برای حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی یک قرارداد منعقد می شود که در آن زمان تخلیه و بارگیری مشخص شده است. می توان گفت که وقتی بار زودتر از وقت مقرر تخلیه شود، در اصطلاح دیسپچ شده است.

دیسپچ به چند حالت انجام می گردد؟

به طور کلی می توان گفت که دیسپچ در دو حالت صورت می پذیرد که شامل رسیدن بار به مقصد مورد نظر و رجعت کانتینر به صاحب آن زودتر از موعد مقرر می باشد.

چرا در میان اصطلاحات بازرگانی دیسپچ اهمیت بسیار زیادی دارد؟

در دنیای تجارت بین المللی زمان یکی از مهم ترین فاکتورها به شمار می رود. از آن جایی که دیسپچ سبب کاهش مدت زمان ترخیص بار از گمرک مورد نظر می شود، به همین دلیل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از قوانین اصلی و مهم اینکوترمز در دیسپچ چیست؟

یکی از قواعد اصلی و مهم اینکوترمز این است که اگر چنان چه مبلغی برای دیسپچ یا دموراژ ذکر شده است، باید خریدار حتما آن را پرداخت نماید.

جمع بندی

در این مقاله با مهمترین اصطلاحات بازرگانی آشنا شدید و متوجه شدید که در تجارت قواعدهایی نهفته است که هر فرد و شرکتی که اقدام به تجارت دریایی می نماید بایستی آن ها را دانسته و به خوبی رعایت کنند. اگر تاجر و یا شرکت مربوطه به این امور متعهد نباشد، قطعا در تجارت خود دچار نقص بوده و مجبور به پرداخت عوارض و جریمه های سنگینی می شود.

این قوانین معتبر دارای یک سری بندها هستند که بر اثر آن باید طرفین معامله تعهداتی را پذیرفته و عمل کنند. یکی از اصطلاحات مهم، دیسپچ در بازرگانی می باشد که فرد و شرکتی که موظف به حمل بار یا کرایه ی کانتینر می باشد، باید بتواند آن را در موعد مقرر به مقصد برساند و یا کانتینر مربوطه را در زمان مقرر تحویل بدهد.

در خصوص قوانین حمل بار در کشتی هم بایستی کل قوانین و اصطلاحات بازرگانی مربوط به حمل بار بیان گردد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تمام روش های استفاده از قوانین دیسپچ در بازرگانی را به شما خواهد گفت و شما عزیزان می توانید در بهترین زمان بار خود را ترخیص نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن بارگیری نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *