دامپینگ-در-تجارت-بین-المللی-چه-مفهومی-دارد؟

دامپینگ در تجارت بین المللی چه مفهومی دارد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه تمامی کشورهای جهان در پی رقابت با یکدیگر هستند تا سود فراوانی را به دست آورند، به این خاطر روش های مختلفی را به کار می برند تا در این حوزه موفق شوند. از این روش های مختلف می توان به دامپینگ در تجارت بین المللی اشاره کرد. به طور کلی منظور از این روش، فروختن محصولات با نرخ کمتر از قیمت اصلی کالا می باشد حتی اگر از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد.

  این روش به رقابت مکارانه یا ویرانگر هم مشهور می باشد. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس انواع روش هایی از دامپینگ را بررسی خواهیم کرد تا پایان با ما همراه باشید.

دامپینگ چیست؟

دامپینگ در بازار بین المللی در حوزه تجارت بسیار به کار برده می شود که برگرفته از واژه انگلیسی (Dump) می باشد. معنی این واژه فروختن کالا به قیمتی بسیار کم است. در واقع زمانی که فرد بخواهد یک محصول خارجی را با قیمتی کمتر از محصول داخل کشور به فروش برساند از این روش استفاده می کند و به خاطر قیمت پایبن آن بیشتر مردم را به سمت محصولات وارداتی سوق می دهد.

هم چنین سبب می شود که کالای داخلی کمتر به فروش برسند. از موارد Dumping که به وضوح دیده می شود می توان به کشور چین اشاره کرد. این کشور در کل دنیا کالاهایی ارزان تر از کشور خریدار روانه بازار می کند که از لحاظ کیفیت بسیار قابل قبول هستند. همین امر سبب شده کشور چین بازار تجارت به کشورهای مختلف را در دست بگیرد.

روش دامپینگ در حوزه واردات و صادرات جهانی به عنوان یک تبعیض قیمتی شناخته شده است و زمانی اتفاق می افتد که تولید کننده ای همانند کشور چین محصولات خود را با کمترین قیمت به بازار های جهانی عرضه می کند و با این کار نوعی رقابت انجام می دهد و محصولات خود را به فروش می رساند.

است.

انواع دامپینگ کدامند؟

دامپینگ در بازار بین المللی به شیوه های مختلفی قابل انجام است که این شیوه ها شامل شیوه های مستمر یا دائمی، مخرب یا غارتگر و تصادفی می باشد که هر کدام ویژگی های مختص خود را دارد که در ادامه مقاله هر کدام را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

با توجه به متنوع بودن این روش در مقابل آن خدمات مخالف هم قرار دارد و به عنوان یک نرخ حمایتی شناخته شده است که هیئت دولت برای محصولات وارداتی که از قیمت استاندارد پایین تر هستند در نظر می گیرد. برای آشنایی با انواع این روش به ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس توجه نمائید‌.

دلیل انجام دامپینگ در تجارت بین المللی

دامپینگ در بازار بین المللی از مزیت ها و معایب بسیاری برخوردار است که دلیل بر استفاده از این روش می باشد. از دلایل انجام این روش در واردات و صادرات بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از دلایل استفاده از دامپینگ در تجارت بین المللی ، سعی داشتن برای حضور پیدا کردن در بازارهای کشورهای مختلف می باشد، زیرا افراد با این کار  فروش اختصاصی محصولات را در دست خواهند گرفت. هم چنین با این کار رقیبانی که در حوزه تولید همان محصول مشغول هستند را از میدان خارج خواهند کرد. استفاده از این روش باعث آسیب رسیدن به کشور مقصد در زمینه اقتصادی می شود.

بنابراین محصولات اضافه ای که تولید شده اند را از کشور بیرون می برند تا قیمت آن کاهش پیدا نکند. از دیگر دلایل استفاده از این روش دسترسی پیدا کردن به سهمی از بازار محصولات مورد نظر می باشد و حتی کالاهایی که کیفیت قابل قبولی نداشته باشند نیز با این روش به فروش می رسند.

دامپینگ چه تاثیری در کشور صادر کننده می گذارد؟

دامپینگ در بازار بین المللی با روش مختلفی بر کشور صادر کننده أثر گذار است که به شرح ذیل می باشد:

اگر مصرف کنندگان در داخل کشور ناچار باشند به خاطر این روش، یک محصول اختصاصی را با قیمت بیشتری بخرند، از لحاظ توان خرید ضرر فراوانی را متحمل می شوند. اما اگر عرضه کنندگان محصولات بیشتری به خط تولید برسانند تا محصول در کشور دیگری به فروش برسانند، بسیار برای مصرف کنندگان مفید می باشد.

چون هر چه محصول بیشتری تولید شود، هزینه های اضافی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و در پی آن نرخ محصولات بدون استفاده از روش دامپینگ در بازار بین المللی از نرخ اختصاصی آن نیز پایین تر می شود. از این نرخ کمتر از نرخ اختصاصی، به قوانین و مقررات تولیدی بستگی دارد که صنعت بر حسب آن مشغول به فعالیت می باشد.

اگر این صنعت با قوانین کاهش سود کالا تولید کند، قیمت پایین نخواهد آمد، به علت این که هزینه‌ ها و نرخ بالا می رود. در این حالت مصرف کنندگان می بازند و تولیدکننده‌ اختصاصی کالا سود می کند.

با ثابت بودن تعرفه ها،  قیمت ها نیز ثابت هستند. همچنین اگر تولیدکننده‌ اختصاصی کالا، محصولات زیاد تری را به تولید برساند، کشوری که کالا صادر می کند، از دامپینگ در بازار بین المللی سود خواهد برد. بنابراین برای ورودی‌ کالاهای مورد نیاز همچون مواد اولیه و … که برای تولید آن کالا مورد نیاز است، تقاضا افزایش پیدا می کند و فرآیند اشتغال در کشور نیز گسترده می شود.

کشور صادرکننده نیز با فروختن محصولات تولیدی خود با استفاده از این روش  به مقدار قابل توجهی در بازارهای بین المللی، ارز خارجی دریافت می کند و در نتیجه، باعث بهتر شدن تراز تجاری آن می شود.

3 مورد از دامپینگ

مستمر یا دائمی

یکی از انواع دامپینگ در بازار بین المللی روش بلند مدت می باشد که مفهوم آن این است که برخی از تولیدکنندگان داخل کشور سعی بر این دارند که بیشترین سهم نرخ سود در بازار را نصیب خود کنند که این نوع از دامپینگ زمان بر است و در بلند مدت انجام می شود و به صورت مستمر و دائمی أثر گذار است.

مخرب یا غارتگر

از دیگر انواع دامپینگ در بازار بین المللی روش مخرب یا غارتگر است. این روش  نوعی کار شکنی کوتاه مدت محسوب می شود، که در آن کالا را با هزینه ای کمتر در بازارهای بین المللی عرضه می کنند.

بنابراین  حتی از نرخ داخلی آن کالا در کشوری که در آن شروع به عرضه خواهند کرد، بسیار کمتر است و تولیدکنندگان یا در حقیقت همان بازار شکنان حاضرند ضررهای این کارشان را بپذیرند تا با گذشت زمان سود های بسیار بالاتری را کسب کنند و در بازار آن کشور به فروشنده اختصاصی آن محصول مبدل شوند.

 به عنوان مثال در نوع مخرب یا غارتگر می توان به تولید کنندگان و بازرگانان کشور چین اشاره کرد که از راه توزیع محصولات خود در بازارهای بین المللی  با نرخ هایی کمتر، موفق شده اند بیشتر بازارهای بین المللی  را نصیب خود کنند، هرچند در از همان اول و در مدت کوتاه خسارت های زیادی را تجربه کرده اند اما در برابر آن سود های بلند مدت  را برتر شمردند.

تصادفی

یکی دیگر از انواع دامپینگ در بازار بین المللی، نوع تصادفی می باشد. در این نوع کالایی را به صورت اتفاقی در بازار های بین المللی با نرخی ارزان تر از دیگر کشورها می فروشند. هدف از این نوع دامپینگ به فروش رساندن محصولات اضافه ای است که به خط تولید رسیده اند. دلیل فروختن این کالاها انباشته نشدن آن ها در انبار کارخانه ها می باشد. این نوع  معمولا با تغییرات فصلی  اتفاق می افتد.

سوالات متداول

دامپینگ به چه معناست؟

این اصطلاح به معنای فروختن و یا صادرات محصولات با قیمتی پایین تر از قیمت اصلی آن می باشد. به عبارتی دیگر با این روش کالاهای خارجی به قیمتی کمتر از کالاهای داخلی فروخته می شوند.

دلایل استفاده از روش دامپینگ در بازار بین المللی چیست؟

دلایل فراوانی برای استفاده از این روش وجود دارد که شامل مواردی مانند پیدا کردن جایگاه در بازار خارجی، فروش کالای مازاد، گسترش صنعت و‌ روابط تجاری جدید می باشد.

استفاده از دامپینگ در بازار بین المللی چه معایبی به همراه دارد؟

استفاده از این روش می تواند معایبی همچون هزینه زیاد، مقابله چالش‌ برانگیز با شرکای تجاری، مخالفت سازمان تجارت جهانی با این روش، ایجاد مشکلات مختلف برای کشور مصرف ‌کننده به همراه داشته باشد.

دامپینگ شامل چه مواردی می شود؟

این روش خود به سه بخش مستمر یا دائمی، مخرب یا غارتگر و تصادفی تقسیم می شود که نوع مستمر یا دائمی زمان بر است و در دراز مدت قابل انجام است،  نوع دوم مخرب یا غارتگر نیز در کوتاه مدت انجام پذیر است و در نوع سوم یا همان تصادفی کالا به صورت تصادفی با نرخ پایین فروخته می شود که با تغییر فصل انجام می شود.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مطالعه کردید روش دامپینگ در بازار بین المللی به نرخ شکنی شهرت دارد و با مزایا و معایب این روش و انواع آن در تجارت بین المللی آگاه شدید. سود و زیان این روش  به این  که شما در کدام طرف معامله جای گرفته اید بستگی خواهد داشت. هرچند از نظر بسیاری از اقتصاددانان، انجام این روش عادلانه نیست، اما  در تجارت بین المللی به این موضوعات اهمیت داده نمی شود و دریافت سود حرف اول را می زند.

به هر حال امیدواریم که در این مقاله کاملا با این روش آشنا شده باشید و در درج  اطلاعات مفیدی در رابطه با این روش موفق شده باشیم. شما می توانید برای کسب اطلاع از آخرین مقررات مربوط به واردات و صادرات با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس حاصل نمائید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *