آشنایی-با-خطرات-ناشی-از-حمل-بار-فله

آشنایی با خطرات ناشی از حمل دریایی بار فله

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

کشتی های فله بر یکی از انواع کشتی های حمل دریایی بار فله می باشد که برای حمل این نوع بار به شکل آزاد و بدون بسته بندی کاربرد فراوانی دارد. در این محتوا در رابطه با خطرات ناشی از حمل دریایی بار فله صحبت کرده ایم تا آخر با ما همراه باشید.

بنابراین چون این کالاها فاقد بسته بندی مناسب بوده و امکان دارد جزو مرسولات خطرناک به حساب آیند، بهتر است با آسیب ها و مشکلات احتمالی در عملیات جا به جایی این نوع محصولات بررسی و شیوه های های مناسب برای جلوگیری از اتفاق افتادن آن ها درنظر گرفته شود.

در واقع صنعت حمل و نقل دریایی یک ارتباط و اصل اساسی در امر تجارت جهانی شمرده می شود. کشتی های اقیانوس پیما نشانگر کارآمدی و تنها روش حمل مرسولات فله ای و محصولات اساسی و صنعتی در حجم زیاد, می باشند و فله برها در اقتصاد بین المللی , نقش بسیار مهمی دارند.

 در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به بررسی خطرات ناشی حمل بار فله ای با کشتی های فله بر خواهیم پرداخت.

خطرات ناشی از حمل دریایی بار فله

خطرات ناشی از حمل دریایی بار فله

منظور از حمل بار فله نوعی بار که ححم بالایی دارند می باشد و در محفظه یا مخازن ویژه ای نگه داشته می شوند. این محفظه ها به روش های گوناگونی قابل حمل هستند.

در واقع به مرسولاتی که به علت حجیم بودن قابلیت بسته بندی ندارند بار فله می گویند. برای حمل و نقل این نوع بار در صنعت حمل و نقل بیشتر از روش حمل دریایی بار فله استفاده می شود که تاکنون کشور کره جنوبی بزرگترین سازنده باربری های مرسولات فله می باشد. امروزه در کل دنیا بیست و یک نوع بار به صورت فله در نقاط متعدد جهان حمل می شود.

بار فله همانند بارهای بسته بندی انواع گوناگونی دارد و در یک دسته بندی کامل به دو شکل بار فله ای خشک و بار فله ای مایع تقسیم بندی می شود که هر کدام شرایط مخصوص خود را دارند و در ادامه این مقاله بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

انواع بار فله

محموله هایی که با تعداد زیاد در کل جهان عرضه می شوند، انواع گوناگونی دارند. به طور کلی بارهای فله به دو قسمت خشک و مایع تقسیم بندی می شوند. در این بخش از مطلب حمل دریایی بار فله بیشتر با هر کدام از آن ها آشنا خواهید شد.

بار فله خشک

محصولاتی که از مزرعه های کشاورزی یا معادن هستند، به طور معمول در این گروه جای دارند. در حمل دریایی بار فله برای نقل و انتقال بارهای خشک معمولا از ابزاری همچون جرثقیل و نوار نقاله استفاده خواهد شد. برای نگه داشتن فرآورده ‌های خشک آن ها را در سیلو یا حباب جای می دهند. محصولات گوناگونی که در گروه بارهای فله خشک قرار دارند، شامل موارد زیر هستند؛

  • مواد دانه‌ ای همچون گندم، جو، ذرت، سویا، برنج و شکر
  • مواد خشک همچون مواد معدنی یا کارخانه‌ ای (انواع خاک یا پودر فلزات مانند آلومینیوم)
  • مواد کلوخی مانند سنگ ‌های معدنی یا تکه‌های فلزی که به صورت ریز و درشت قابل حمل هستند.

بار فله مایع

به طور معمول در این گروه بارهایی جای گرفته اند که به شکل خط لوله استخراج  شده اند. محصولات فله مایع، بر عکس محصولات فله خشک به مخازن ویژه ای جهت نقل و انتقال احتیاج دارند. در واقع چون بیشتر بارهای مایع مواد شیمیایی و سوختی می باشند، فراهم کردن ایمنی آن ها موقع  نقل و انتقال بسیار حائز اهمیت است. در حمل دریایی بار فله کالاهای مایع خوراکی نیز باید به شکل بهداشتی جا به جا شوند و از فاسد شدن آن ها پیشگیری شود. بارهای مایع به چهار گروه دسته بندی می شوند:

  • نفت خام
  • تولیدات نفتی مانند گازوئیل، بنزین یا نفت سفید
  • مواد فله مایع خوراکی مانند روغن‌ها
  • گارهای مایع مانند پروپان، اتان و متان

لیست انواع کشتی های حامل بار فله ای

در حمل دریایی بار فله به کشتی‌ هایی که به حمل بارهای فله اختصاص دارند فله بر یا Bulk Carrier گفته می شود. هشتاد و دو درصد این کشتی ها در قاره آسیا ساخته شده اند. این کشتی ها قادر به حمل بارهای سنگین هستند و می توانند حجم زیادی از بار را بین قاره های گوناگون نقل و انتقال دهند.

بارگیری و تخلیه این کشتی کار بسیار دشواری است و امکان دارد چند روزی به طول انجامد. به همین دلیل تجهیزات بنادری که کشتی فله بر در آن پهلو خواهد گرفت باید مناسب باشد تا این مراحل در زمان کمتری انجام شود. این کشتی ها انواع مختلفی دارند که در ادامه  مطلب آن ها را شرح خواهیم داد.

کشتی‌های ویژه حمل بار فله خشک

این کشتی‌ ها برای حمل دریایی بار فله خشک ساخته شده اند و بیشترین توانایی حمل بار را در بین دیگر کشتی های باری دارند.

کشتی‌های ویژه حمل بار فله مایع

این کشتی‌ ها مخازن ویژه ای برای حمل مایعات گوناگونی دارند.  از اصلی ترین مایع‌ هایی که به روش حمل دریایی بار فله صادر می شود نفت خام است به همین دلیل این کشتی ها بسیار حائز اهمیت بوده و مورد استفاده کشورهای نفتی بزرگ قرار می گیرند. این کشتی ها انواع مختلفی دارند که شامل oil Tanker، Liquid Gas Tanker، Chemical Carrier می باشد.

خطرات بارهای فله ای برای کشتی ها و روش های جلوگیری از آن

در حمل دریایی بار فله بعضی از کالاهای جامد، در دسته کالاهای خطرناک جای دارند که به دقت و توجه بالا در فرآیندهای نقل و انتقال نیاز دارند. اگر در طول مراحل بارگیری، حمل از راه دریایی و تخلیه مرسولات فله ای، خطرات احتمالی پیش بینی نشود و راه های جلوگیری از آن در نظر گرفته نشوند، امکان ایجاد حوادث ناگوار وجود دارد. خطرات احتمالی مرسولات فله ای  و روش های جلوگیری از آن عبارتند از:

جا به جایی یا سقوط مرسوله و راه جلوگیری از آن

 بارهای فله ای جامد مانند سنگ آهن، سنگ کوارتز و قراضه آهن دارای تراکم و چگالی بالایی می باشند؛ به همین علت در فرآیندهای بارگیری و تخلیه بار امکان افتادن از روی تسمه نقاله و یا چنگک جرثقیل دارند.

بنابراین در حمل دریایی بار فله به کار گرفتن نیروهای مجرب برای انجام بارگیری، چینش بار و تخلیه بار و نظارت فراوان بر روش انجام کار آنان و استفاده از تجهیزات مطمئن همچون جلیقه شبرنگ، کفش های پنجه آهنی و کلاه ایمنی توسط نیروها می تواند تا حدودی از این خطرات جلوگیری کند.

ذرات گرد و غبار و راه های جلوگیری از آن

بارهای فله ای همچون سیمان، آهک، گچ، ذرت و گندم به طور طبیعی  دارای ذرات گرد و خاک می باشند. ورود این ذرات ریز به سیستم تنفسی نیروها، سلامت آن ها را به خطر می اندازد، به‌ همین دلیل هنگام حمل دریایی بار فله برلی جلوگیری از این مشکل بهتر است استفاده از ماسک های ویژه و شیلد صورت برای کلیه کارکنان حاضر در کشتی فله بر الزامی باشد. همچنین عوامل حمل بار و کسانی که به طور مستقیم با این نوع محصولات ارتباط دارند از تجهیزاتی همچون دهان بند طبی و تعویض مداوم فیلترهای تسویه هوای آن استفاده کنند.

کاهش اکسیژن محیط و راه های جلوگیری از آن

برخی از بارهای فله ای که از طبیعت مانند چوب، خمیر کاغذ یا محصولات کشاورزی تهیه می شوند، اکسیژن محیط اطراف را به خود جذب کرده و دی اکسید کربن یا گاز کربنیک به محیط وارد خواهند کرد که موقع حمل دریایی بار فله بهتر است، نصب تجهیزاتی همچون تهویه کننده مناسب و سنجش مداوم هوای محیط توسط ابزارهای ویژه انجام شود و همچنین هنگام ورود اضطراری به محیط تنها با تجهیزات و دستگاه تنفس اتوماتیک قابل انجام باشد تا از این گونه خطرات جلوگیری شود.

ویژگی های کشتی های حمل کننده بار فله

به طور کلی هنگام حمل دریایی بار فله کلیه انبارهای کشتی های حمل کننده بار فله باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

سلامت و بهداشت

در حمل دریایی بار فله امکان دارد محمولات کشتی فله بر شامل خوراکی ها و کالاهای تمیز مانند غلات یا مرسولات کثیفی مانند زغال ‌سنگ، کانی‌ ها و سیمان باشد. برخی از این مواد در شرایط مخصوص امکان دارد با هم واکنش دهند یا با ته مانده کالاهای قبلی ترکیب شوند؛ به همین خاطر موقع بارگیری مرسولات جدید باید انبارها از محصولات قبلی پاکسازی شوند.

ضد آب

در حمل دریایی بار فله چون‌ که بیشتر بارهای فله ای اگر با آب تماس داشته باشند دچار خسارت می شوند، باید طوری درز داخل انبارها گرفته شود تا به هیچ عنوان آب به داخل راه پیدا نکند.

به کارگیری تجهیزات کنترل شده

کلیه ابزار نصب شده در داخل انبارها مانند نردبان ها, حفاظ لوله ها, پوشش و دریچه محل جمع آوری و تخلیه فاضلاب باید در شرایط استاندارد قرار گرفته و مورد آزمایش و کنترل قرار بگیرند.

مرسولات قابل حمل کشتی های فله بر

همان طور که گفته شد در حمل دریایی بار فله معمولا مرسولاتی که بسته بندی ندارند هستند و به شکل باز نقل و انتقال داده می شوند را از مکانی به مکان دیگر جا به جا می کنند. کشتی های فله بر در مقابل خطرهای احتمالی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. از مزایای این نوع کشتی ها امنیت زیاد ، ظرفیت بالا و دوام آن می باشد.

به طور کلی مرسولات قابل حمل با این کشتی ها شامل کالاهای خشک مانند جو ، گندم ، ذرت، کالاهای مایع مانند نفت ، مازوت ، روغن ، گاز مایع، گازوئیل و کالاهای نیمه فله مانند ورق ‌آهن ، الوار ، تخته، مفتول و … می باشد.

سوالات متداول

حمل بار فله چیست؟

منظور از حمل بار فله نوعی بار که ححم بالایی دارند می باشد و در محفظه یا مخازن ویژه ای نگه داشته می شوند. این محفظه ها به روش های گوناگونی قابل حمل هستند. در واقع به مرسولاتی که به علت حجیم بودن قابلیت بسته بندی ندارند بار فله می گویند. برای حمل و نقل این نوع بار در صنعت حمل و نقل بیشتر از روش حمل دریایی بار فله استفاده می شود.

چه کالاهایی با کشتی های فله بر حمل می شوند؟

در حمل دریایی بار فله معمولا مرسولاتی که بسته بندی ندارند هستند و به شکل باز نقل و انتقال داده می شوند را از مکانی به مکان دیگر جا به جا می کنند. به طور کلی مرسولات قابل حمل با این کشتی ها شامل کالاهای خشک مانند جو ، گندم ، ذرت، کالاهای مایع مانند نفت ، مازوت ، روغن ، گاز مایع، گازوئیل و کالاهای نیمه فله مانند ورق ‌آهن ، الوار ، تخته، مفتول و … می باشد.

لیست انواع کشتی های حامل بار فله ای کدامند؟

در حمل دریایی بار فله به کشتی‌ هایی که به حمل بارهای فله اختصاص دارند فله بر یا Bulk Carrier گفته می شود. بارگیری و تخلیه این کشتی کار بسیار دشواری است و امکان دارد چند روزی به طول انجامد. به همین دلیل تجهیزات بنادری که کشتی فله بر در آن پهلو خواهد گرفت باید مناسب باشد تا این مراحل در زمان کمتری انجام شود. این کشتی ها انواع مختلفی دارند که شامل کشتی‌های ویژه حمل بار فله خشک و کشتی‌های ویژه حمل بار فله مایع می باشد.

جمع بندی

ما در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به بررسی نحوه حمل دریایی بار فله پرداختیم و کشتی های فله بر و کاربردهای آن ها مورد بررسی قرار دادیم و مشاهده کردید که چه نقش مهمی در صنعت نقل و انتقالات دریایی دارند. اگر شما نیز مرسولات فله ‌ای دارید و می خواهید آن ها را توسط کشتی فله بر به نقاط گوناگون جهان دنیا کنید، می ‌توانید با شرکت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

شرکت ما کار نقل و انتقال مرسولات را با کشتی‌های فله بر انجام خواهد داد و دیگر نیاز نیست که خود را درگیر مسائل حاشیه ای نقل و انتقال با این کشتی‌ ها کنید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس فرآیند تحویل، ارسال بار و انجام امور گمرکی مرسولات  در حمل و نقل دریایی را برلی مشتریان خود به بهترین شکل انجام خواهد داد.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *