مسئول-خسارت-وارد-شده-به-کانتینر

چه کسی مسئول خسارت وارد شده به کانتینر میباشد؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

همان طور که مطلع هستید بعد از پایان فرآیند بسیار حساس حمل و نقل بین المللی، ترخیصیه و قبض انبار محموله ی مورد نظر خود را دریافت می نمایید و به گمرک برای ترخیص بار مراجعه می‌کنید و بعد از پایان فرآیند ترخیص محموله را تحویل می‌گیرید و در این هنگام متوجه می‌شوید که محموله ی شما آسیب دیده است!

قطعا حس خوبی نخواهید داشت، اما چاره ای ندارید و در اینجا لازم است که اقداماتی انجام گردد تا این خسارت وارده به حداقل ممکن برسد. از شما عزیزان خواهشمندیم که جهت آشنایی با انواع بیمه نامه باربری و همچنین فرایند تشخیص خسارت وارد شده به کانتینر شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را همراهی فرمایید.

چه کسی مسئول خسارت وارد شده به کانتینر میباشد؟

بهتر است بدانید که خسارت وارد شده به کانتینر فقط از روی یک سند خاص که به آن رسید مبادله ی کانتینر و یا Equipment Interchange Receipt (EIR) گفته می‌شود، تشخیص داده خواهد شد.

به این نکته دقت داشته باشید کانتینر با ظرفیت پری که بعد از ترخیص کالا در ترمینال کانتینری به شما عزیزان تحویل داده می‌شود (به کامیونی که شما و یا شرکت حمل و نقل بین المللی مورد نظر یا ترخیص­کاری که از طرف شما مسئول ارسال کالا به انبار می باشد) در ابتدا در وضعیتی قرار دارد که مبنای مقایسه ی وضعیت کانتینر بعد از بازگشت آن به شکل خالی به ترمینال کانتینری است. می توان گفت که بعد از بازگشت کانتینر خالی به ترمینال کانتینری مربوطه، وضعیت کانتینر بازگشتی با وضعیت کانتینر پر خروجی مقایسه خواهد شد. جهت آشنایی با بیمه نامه باربری در ادامه ی مطلب ما را یاری بفرمایید.

شاید برای شما نیز سوال باشد که در بیمه نامه باربری اطلاعات وضعیت کانتینر با ظرفیت پر خروجی از ترمینال در کجا و چگونه ثبت می گردد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اطلاعات وضعیت کانتینر در شناسنامه ی کانتینر درج می گردد. به طور مثال اگر دیواره ی سمت راست کانتینر از قبل خسارت دیده بوده است و خسارت وارد شده به کانتینر تعمیر نشده است، کل اطلاعات وضعیت ظاهری باید در شناسنامه ی کانتینر قید گردد.

بعد از بازگشت کانتینر خالی به ترمینال مربوطه، برگه تبادل کانتینر پر خواهد شد و با اطلاعات شناسنامه ی کانتینر مقایسه خواهد شد و هر خسارتی که مطابق با شناسنامه نباشد، در برگه ی رسید مبادله ی کانتینر و یا همان EIR درج می گردد.

 بنابراین هر وقت به شما صورت حساب خسارت وارد شده به کانتینر ارائه شد، حتما درخواست نمایید که یک نسخه از برگه ی EIR به شما عزیزان داده شود. اگر چنان چه در آن عبارت خسارت مطابق با شناسنامه را مشاهده نمودید، صورت حساب خسارت کانتینر را قبول نکنید، چرا که شما کانتینر را با وضعیت مطابق شناسنامه ی کانتینر تحویل داده اید.

اما اگر خسارت مطابق شناسنامه ی کانتینر نبود، به احتمال زیاد افرادی که از طرف شما در هنگام تحویل حضور یافته اند، این خسارت را وارد نموده اند، در هر صورت متاسفانه شما مسئول پرداخت خسارت می باشید، بنابراین داشتن بیمه نامه باربری امری ضروری می باشد.

فرایند تشخیص خسارت وارده به کانتینر

در بیمه نامه باربری یکی از نقاط مهم در فرایند تشخیص خسارت وارد شده به کانتینر، جایی است که فرستنده کالا، کانتینر خالی را برای بارگیری محموله تحویل می ‌گیرد. ضروری است که هنگام تحویل کانتینر ظرفیت خالی، اوضاع کانتینر را با شناسنامه ی کانتینر تطابق دهد و چنان چه مغایرتی مشاهده نمود، حتما اطلاع دهد. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که تنها قسمتی که داخل کانتینر مشاهده می شود، هنگامی است که فرستنده مورد نظر، کانتینر خالی را تحویل می‌گیرد. بنابراین باید به فرستنده تاکید کنید که این مساله را بررسی نماید.

اما در عین حال ضروری است که هنگام خارج شدن کانتینر، اطمینان پیدا کنید که کانتینر پری که تحویل گرفته اید، از لحاظ ظاهر مطابق مندرجات شناسنامه آن باشد. اگر اوضاع با شناسنامه کانتینر مقایسه نگردد، امکان دارد برای خسارتی که توسط فرد دیگری به کانتینر وارد شده مسئول شناخته شوید.

یکی دیگر از نقاط بسیار مهم در فرایند تشخیص خسارت وارد شده به کانتینر جایی ‌است که شما کانتینر با ظرفیت پر را از محوطه ی کشتیرانی تحویل می‌گیرید.

در اینجا ضروری است که شخص تحویل گیرنده که نماینده ی شما یا نماینده ی شخص استخدام شده از طرف شما می باشد (ترخیص کار و شرکت حمل و نقل بین المللی) وضعیت ظاهر کانتینر را با مشخصات مندرج در شناسنامه به دقت چک نماید و اگر مغایرتی مشاهده کرد، آن را قبل از تحویل کانتینر از ترمینال کانتینری به مسئول ترمینال گزارش نماید تا صورت جلسه ای در این زمینه تنظیم گردد و این اطلاعات در شناسنامه ی کانتینر حتما درج شود. گروه تجاری ققنوس با صدور بیمه نامه باربری سبب آرامش خاطر تاجران محترم در هنگام حمل بار خواهد شد.

بهتر است بدانید که پس از تحویل گرفتن بار و کانتینر تا زمان عودت کانتینر خالی، شما مسئولیت سلامت کانتینر را بر عهده دارید و لازم است از نماینده، پیمانکار یا هر فرد دیگری که مسئول تحویل محموله به شما است بخواهید که وضعیت ظاهر کانتینر را مطابق شناسنامه در نقاط مختلف بررسی نماید تا در صورت بروز هر گونه خسارت، شخص مسئول شناسایی گردد و هر وقت لازم شد، بتوانید خسارتی که در حوزه ی مسئولیت شما به کانتینر وارد می‌ شود را از فرد یا افراد دیگری که واقعاً مسئول هستند بازیابی نمایید.

به طور مثال اگر کانتینر در فرآیند حمل جاده به خاطر بی‌احتیاطی راننده ی کامیون به ستون و دیواره ای برخورد نماید و یا اینکه ساییده شود، شرکت حمل و نقل باید خسارت وارد شده به کانتینر را به شما پرداخت کند. در این مقاله با اهمیت بیمه نامه باربری آشنا خواهید شد.

از دیگر نقاط مهم این است که شما قصد دارید کانتینر خالی را از طریق کامیون، به ترمینال کانتینری که کانتینر با ظرفیت پر از آن مکان آمده را عودت دهید، حتما مشخصات مربوط به ظاهر کانتینر را توسط یک فرم به راننده تحویل گیرنده ی کانتینر تحویل نمایید و از ایشان حتما امضا بگیرید و رونوشت آن را برای شرکت باربری صادر کننده بارنامه ارسال کنید.

علاوه بر این بهتر است، هزینه ی کرایه کامیون را به ‌صورت پس کرایه پرداخت نمایید تا درصورت بروز هر گونه خسارت از جمله خسارت وارد شده به کانتینر، یک اهرمی برای بازیابی خسارت داشته باشید. در ادامه ی مطلب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس انواع بیمه نامه باربری را به شما عزیزان معرفی می نماید.

اهمیت بیمه باربری

سالم رسیدن کالا به مقصد، نه تنها برای صاحب بار، بلکه برای شرکت حمل ‌و ‌نقل مورد نظر نیز بسیار با اهمیت است. البته فقط کالا نیست که باید به شکل سالم به مقصد برسد؛ بلکه صدمه ندیدن افراد و خود وسیله ی حمل ‌و‌ نقل نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در هر صورت حادثه خبر نمی‌ کند. هرچقدر هم احتیاط کنیم، باز اتفاقات در کمین حمل ‌و ‌نقل می باشد.

خوشبختانه می‌توان گفت که با بیمه نامه باربری می توانیم میزان خسارت ‌ها از جمله خسارت وارد شده به کانتینر را به حداقل مقدار برسانیم. بیمه ی باربری برای اشخاصی که در زمینه ی حمل ‌و ‌نقل مشغول به فعالیت هستند و یا اینکه می‌ خواهند وارد این کار شوند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که اخذ بیمه نامه باربری از جمله مهم ترین کارها و اقداماتی است که باید در هنگام حمل بار انجام گردد. در واقع کسانی که به دنبال نقل و انتقال بار خود از محلی به یک محل دیگر هستند اگر برای تهیه و اخذ بیمه نامه اقدام نمایند، نباید نگران روند حمل کالای خود باشند چرا که با داشتن این بیمه نامه می توانند از تمام خدماتی که شرکت های بیمه در راستای حمل کالا ارائه می دهند، بهره مند گردند. با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جهت آشنایی با انواع بیمه نامه و جبران خسارت های وارده از جمله خسارت وارد شده به کانتینر همراه باشید.

انواع بیمه نامه باربری چیست؟

‌بهتر است بدانید که بیمه نامه باربری، بیمه‌ ای‌ است که‌ به موجب‌ آن‌ ‌بیمه‌گر در برابر دریافت نمودن حق‌ بیـمه‌ ‌از ‌بیمه‌گذار متعهد‌ می گردد، اگر در حین حمل‌ بار از نقطه ‌ای‌ (مبدأ) به‌ یک نقطه ی دیگر (مقصد)، بر اثر بروز خطرهای مرتبط با‌ موضوع‌ بیمه‌، محموله تلف‌ شده‌ و یا اینکه دچار خسارت گردد و چنان چه ‌بیمه‌ گذار، در خصوص این‌ خطرات ‌ هزینه‌هایی را متحمل‌ شود، کل خسارت‌ های وارد از جمله خسارت وارد شده به کانتینر را جبران‌ کند. همچنین‌ در برخی از‌ موارد خسارت وارده‌ به شخص ثالث‌ هم از طریق‌ این‌ بیمه‌ جبران‌‌ می گردد.

بیمه ی حمل‌ و نقل داخلی

بارهایی که مبدأ و مقصد آن ‌ها داخل کشور و به شکل زمینی و یا هوایی باشد را بیمه ی حمل‌ و نقل داخلی پوشش می دهد و حوادث مربوط به هر نوع حمل ‌و نقل را به ‌صورت جدا تفکیک می نماید و نحوه ی پرداخت نیز به این شکل است که هزینه ی خسارت وارد شده به کانتینر را در طی بارگیری، حمل ‌و نقل و همچنین تخلیه پرداخت خواهد کرد.

بیمه ی حمل ‌و نقل بین ‌المللی

از آن جایی که این بیمه نامه باربری از تجارت خارجی استفاده می کند،  بایستی قراردادهای واردات و صادرات کالا به‌ خوبی رعایت شود. شرایط و قوانین بسته به مقررات هر کشور متفاوت است و مانند بیمه ‌نامه ‌های داخلی، شامل بیمه ی باربری ترانزیت، واردات و صادرات می باشد.

بیمه ی باربری ترانزیت

در بیمه ی باربری ترانزیت، کل خسارت‌ وارد شده به کانتینر در طی فرآیند بسته ‌بندی، بارگیری، حمل ‌و نقل و یا تخلیه ی بار در هنگام حرکت وارد می گردد را باربری پرداخت می نماید. علاوه بر این آسیب به اجناس هنگام آتش‌سوزی ‌های غیر عمد، تصادف، انفجار، سرقت و خسارت ‌های ویران کننده را پوشش می ‌دهد. بیمه ی باربری ترانزیت برای اشخاصی مناسب است که کالاها را در مسافت ‌های بسیار طولانی حمل می نمایند.

بیمه ی باربری وارداتی

در این نوع از بیمه نامه ی باربری، مبدأ کالاها مربوط به خارج از کشور و مقصد آن در داخل کشور می باشد و اگر چنان چه در هنگام حمل بار حادثه‌ای به علت سهل ‌انگاری کارگرها رخ بدهد و بارها آسیب پیدا کند، خسارت آن ‌ها جبران خواهد شد.

بیمه ی باربری صادراتی

این نوع بیمه نامه برعکس بیمه ی وارداتی می باشد. در این نوع از بیمه نامه باربری کالاها از داخل کشور حرکت می کند و کشور دیگر مقصد آن می باشد. این بیمه مسئولیت خسارت وارد شده به کانتینر مثل آتش‌سوزی، تصادف، تخلیه و بارگیری و همچنین سرقت و واژگونی را به عهده می گیرد.

بیمه ی باربری زمینی

بیمه ی باربری زمینی همان‌ طور که از نام آن پیداست، بارها را به روش زمینی منتقل می نماید و خطراتی که به وسایل حمل‌ و نقل زمینی مربوط می شود از قبیل کامیون و دیگر وسایل نقلیه ی کوچک همچون سرقت و سایر خطرهای مرتبط را تحت پوشش قرار می دهد و دامنه ی فعالیت آن درون کشور است و به همین علت به‌ عنوان بیمه ی ملی شناخته می ‌شود.

بیمه ی باربری دریایی

همان طور که می دانید گاهی اوقات شرایط نامساعد آب و هوایی به وجود می آید. در این صورت اگر چنان چه بار مورد نظر به شکل درست و اصولی بسته ‌بندی نگردد، احتمال آسیب به محموله ی مورد نظر وجود دارد. بیمه نامه باربری دریایی، بارهایی در بارگیری و تخلیه دچار آسیب می شوند را تحت پوشش قرار می دهد. البته این نوع بیمه به مرزهای کشور محدود نخاهد شد؛ بلکه حمل ‌و نقل بین‌ المللی را هم شامل می ‌شود.

بیمه‌نامه از بین‌ رفتن‌ کل كالا

این نوع بیمه نامه باربری عملاً در جهان منسوخ شده و کاربرد زیادی ندارد و اساساً به بیمه ی تشریفاتی و یا بیمه ی گمرگی مشهور است. براساس‌ قوانین این‌ بیمه ‌نامه‌، ‌بیمه‌گر زمانی‌ اقدام‌ به‌ جبران‌ خسارت‌ وارد شده به کانتینر می‌ كند كه‌ کل در حین حمل‌ و به‌ دلیل یكی‌ از خطرات‌ دریا، از بین‌ رفته‌ باشد

بیمه نامه باربری با کلوز A  

بیمه نامه ی باربری با کلوز A  کامل ترین نوع بیمه ی مربوط به حمل و نقل است که اکثراً برای محموله های آسیب پذیر و حساس استفاده می گردد.

بیمه نامه باربری با کلوز B  

آسیب های تحت پوشش در مجموعه ی شرایط ‌بیمه ‌گران بار با كلوز B شامل:

  • به دریا افتادن بار از روی عرشه ی كشتی.
  • تلف شدن کامل هربسته دركشتی و یا شناور مربوطه
  • کلیه ی خطرات ذكر شده در مجموعه ی شرایط C
  • زلزله، آتشفشان و صاعقه
  • ورود کردن آب دریا، دریاچه، رودخانه به داخل كشتی، شناور، محفظه ی كالا، كانتینر و محل انبار.

بیمه نامه باربری با کلوز C  

آسیب های تحت پوشش در مجموعه ی شرایط ‌بیمه‌ گران بار با كلوز C شامل:

  • ‌آتش‌سوزی و انفجار.
  • انداختن بار به دریا برای سبک سازی.
  • به گل نشستن، برخورد نمودن با كف دریا، زمین گیرشدن، غرق شدن و نیز واژگون شدن كشتی یا شناور.
  • تخلیه ی كالا در بندر اضطراری هنگام خسارت وارد شده به کانتینر
  • تصادف یا برخورد كشتی، شناور یا هر نوع وسیله حمل با هر گونه جسم خارجی به جز آب.
  • ضرر همگانی
  • فدا کردن بار در جریان ضرر همگانی
  • واژگون شدن وسیله ی حمل زمینی از خط و راه مورد نظر.

سوالات متداول

خسارت وارد شده به کانتینر با چه نوع سندی تشخیص داده می شود؟

خسارت وارد شده به کانتینر فقط از روی یک سند خاص که به آن رسید مبادله ی کانتینر و یا Equipment Interchange Receipt  (EIR) گفته می‌شود، تشخیص داده خواهد شد.

بیمه نامه ی باربری چیست؟

‌بهتر است بدانید که بیمه نامه باربری، بیمه‌ ای‌ است که‌ به موجب‌ آن‌ ‌بیمه‌گر در برابر دریافت نمودن حق‌ بیـمه‌ ‌از ‌بیمه‌گذار متعهد‌ می گردد، اگر در جریان‌ حمل‌ بار از نقطه ‌ای‌ (مبدأ حمل‌ بار) به‌ یک نقطه ی دیگر (مقصد حمل‌ بار مورد نظر)، بر اثر بروز خطرهای مرتبط با‌ موضوع‌ بیمه‌، محموله تلف‌ شده‌ و یا اینکه دچار خسارت گردد، کل خسارت‌ های وارده را جبران‌ کند.

بیمه ی باربری بر اساس پوشش شامل چه مواردی می باشد؟

·        بیمه‌نامه از بین‌ رفتن‌ کل كالا
·        بیمه نامه با کلوز A  
·        بیمه نامه با کلوز B  
·        بیمه نامه با کلوز C  

کامل ترین نوع بیمه ی حمل و نقل کدام مورد است؟

بیمه نامه ی باربری با کلوز A  کامل ترین نوع بیمه ی مربوط به حمل و نقل است که اکثراً برای محموله های آسیب پذیر و حساس استفاده می گردد.

جمع بندی

در این مقاله شما عزیزان را با موضوعاتی مانند فرد مسئول خسارت وارد شده به کانتینر، فرآیند تشخیص خسارت وارده، اهمیت بیمه ی باربری، انواع بیمه نامه باربری و غیره آشنا نمودیم. شما می‌توانید در این زمینه با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید که با بررسی کامل و انتخاب ‌های به جا و درست از زیان های احتمالی هنگام حمل و نقل کالا جلوگیری نمایید.

در گروه تجاری ققنوس تمامی خدمات بازرگانی شامل حمل و نقل بین المللی کالا،ترخیص بار، خرید، تامین و مشاوره ی بازرگانی را به صورت صفر تا صد به مشتریان خود ارائه می دهد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *