حمل و نقل ریلی بین المللی را کامل بشناسید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه با توجه به این که حمل و نقل ریلی توجه تجار و بازرگانان را به سمت خود جلب نموده است، لذا به منظور جابجایی محموله های تجاری به وفور از این روش استفاده می شود. همان طور که می دانید حمل و نقل به صورت ریلی یکی از انواع روش های حمل و نقل زمینی می باشد. یکی از روش های رایج در حمل و نقل کالا و ترانزیت داخلی و خارجی حمل و نقل ریلی کالا با استفاده از قطار می باشد. در این روش از قطارهای مخصوصی استفاده می گردد که در مسیرهای تعیین شده تردد می کنند. قطارهای مورد نظر بر روی یک سری ریل به صورت موازی و هم راستای هم به حرکت در می آیند. بنابراین کالا و مسافرین مورد نظر با استفاده از روش حمل و نقل ریلی جابجا می شوند.

البته بهتر است بدانید که مانند روش های حمل و نقل بین المللی دریایی، حمل و نقل بین المللی جاده ای و حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی کالا نیز دارای مزایای فراوانی می باشد. در ادامه ی بحث شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما عزیزان را با هر کدام از آن ها آشنا خواهد نمود.

تاریخچه حمل و نقل ریلی کالا

با توجه به پیشرفت چشمگیر صنعت در قرون وسطی روش های سنتی دیگر جوابگوی نیاز جامعه نبود. به همین خاطر فعالین عرصه ی صنعت تلاش نمودند که شیوه های های نوینی را برای نقل و انتقال ایجاد نمایند. یک مهندس آلمانی در سال هزار و پانصد و پنجاه وشش برای آسان نمودن در نقل و انتقال زغال سنگ ریل های کوچکی را ساختند. به کمک این ریل ها ارابه های حمل زغال سنگ ا از داخل معدن به بیرون هدایت می شد. ریل های مورد استفاده ابتدا از جنس چوب تولید شدند که طبیعتا استحکام بالایی نداشتند. با گذشت زمان ریل های چوبی به نوارهایی از جنس چدن تبدیل شدند و در نهایت به منظور حمل و نقل ریلی کالا واگن های عظیم الجثه اختراع گردید. از آن جایی که واگن های مورد استفاده با بخار کار می کردند دیگر برای حرکت نیازی به نیروی انسانی و حتی حیوانی هم نداشتند.

در عصر حاضر کشور ایران ده هزار و چهارصد و شصت کیلومتر خط راه آهن دارد که در طول صد سال تولید شده است. موقعیت جغرافیایی ایران به گونه ای که به آسانی می تواند یک پل ارتباطی اروپا به خاورمیانه ی دور قرار بگیرد. بهتر است بدانید که تعداد بسیار زیادی از کشورها در سطح بین الملل از کشور ایران برای حمل و نقل ریلی کالا استفاده نمودند. اما باید گفت که که متاسفانه به علت بافت فرسوده صنعت ریلی کشور و سیاست نادرست، این صنعت رشد چندانی نداشته است.

حمل و نقل ریلی چیست؟

نوعی از حمل و نقل در سطح بین المللی که برای انتقال بار مورد نظر از طریق شبکه های راه آهن استفاده می گردد حمل و نقل ریلی کالا می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر روش ها دارای امنیت بیشتری می باشد و  همچنین احتمال رخ دادن حادثه در بین قطارها بسیار کم است. زیرا قطارها هنگام حرکت دارای یک مسیر مشخص هستند. البته اگر حادثه ای هم رخ دهد برای خسارت مورد نظر، اعتبار و هزینه ی بیشتری دریافت خواهد شد. به همین دلیل می توان گفت که حمل و نقل ریلی کالا، نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارای هزینه ی بسیار کمتری می باشد.

یک از مزایای بارز حمل و نقل ریلی کالا این است که قطارهای باربری در مقایسه با دیگر روش های حمل و نقل جاده ای (حمل و نقل با کامیون) توانایی حمل محموله ی بیشتری را دارد. همین امر سبب می شود که در مقیاس های بزرگ تر حمل و نقل ریلی هزینه ی نقل و انتقال را کاهش دهد. در حمل و نقل ریلی چه داخلی و چه خارجی فرایند باربری توسط کوریدورها انجام می گردد که تنها مخصوص حمل کالا هستند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما عزیزان را با دیگر بخش های حمل و نقل ریلی آشنا می کند.

مزایای حمل بار ریلی

بهتر است بگوییم که حمل و نقل ریلی کالا نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل زمینی (حمل و نقل جاده ای) دارای مزایای بسیار زیادی می باشد.

عوارض زیست ‌محیطی بسیار کم

یکی از مهم ترین مزیت های حمل و نقل ریلی کالا این است که  می توان از سوخت‌های غیر فسیلی استفاده نمود. به طور متوسط مصرف انرژی در قطارها یک ششم کمتر از کامیون‌های حمل بار است. پس نتیجه می گیریم که استفاده از روش حمل و نقل ریلی در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد نمود.

دارای آلودگی کمتر

 یکی از اصلی ترین معضلات جامعه ی امروزی آلودگی صوتی است. همان طور که می دانید کلیه ی خودروهای حمل بار با ایجاد کردن آلودگی‌های صوتی باعث تخریب شدن محیط‌زیست شده‌اند. با توجه به این که حمل و نقل ریلی کالا در اطراف و خارج از شهرهای مختلف صورت می گیرد، آلودگی صوتی ایجاد نخواهد کرد.

کاهش مدت زمان توقف

 یکی از دیگر مزیت های حمل و نقل ریلی کالا کاهش مدت زمان توقف می باشد. قطارها دارای این قابلیت هستند که مسیرها را صورت مداوم و بدون هیچ گونه توقفی طی نمایند. بنابراین بارهای مورد نظر در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر خواهند رسید.

قابل استفاده برای حمل کالاهای بسیار بزرگ

بسیاری از بارهای بزرگ را نمی توان از طریق حمل و نقل زمینی و با تریلی و کامیون جا به جا نمود. به همین دلیل برای نقل و انتقال این بارها باید از حمل و نقل ریلی کالا استفاده نمود.

هزینه های حمل و نقل ریلی به چه عواملی بستگی دارد؟

در مبحث بالا شما عزیزان را با انواع مزایای حمل و نقل ریلی کالا آشنا نمودیم. یکی از مزیت های حمل و نقل ریلی کاهش هزینه ها نسبت به حمل و جابجایی جاده ای بود. عوامل مختلفی در تعیین هزینه های حمل و نقل ریلی دخیل هستند که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ادامه به صورت اختصار به آن ها اشاره نموده است.

  • اندازه و سایز کالای حمل شده که شامل اندازه و وزن بار می باشد
  • بیمه ی باربری، که به نوع کالا بستگی دارد
  • تعرفه ‌های مربوط به حوزه ی راه آهن
  • مقصد تحویل بار مورد
  • میزان مسافت طی شده ی حمل بار
  • نوع قطار استفاده شده برای حمل کالا
  • نوع واگن مورد نظر
  • هزینه های بین ‌راهی همچون هزینه ‌های گمرکی
  • هزینه های مربوط به عملیات ترمینالی

راهنامه حمل و نقل ریلی

سند صادر شده از طرف حمل کننده ی بار که همراه با بار مورد سفر نموده تا در صورت سالم رسیدن کالای مورد نظر به مقصد، به عنوان بک رسید بار به گیرنده ی بار داده شود راهنامه نام دارد. در حمل و نقل ریلی کالا، راهنامه را نمی توان به شخص دیگری واگذار کرد. صدور راهنامه به منزله ی مسئولیت سالم ماندن کالا تا زمان رسیدن به مقصد مورد نظرکه متوجه حمل کننده ی بار خواهد بود. فرآیند انتقال بار برای صاحب آن با صدور راهنامه قابل پیگیری می باشد. در این سند ویژگی هایی مانند نوع بار، نام حمل کننده ی بار، نام صاحب بار مورد نظر قید می گردد. همچنین هزینه ی توافق شده، توسط هر دو طرف امضا می شود و به ثبت خواهد رسید.

مدارک لازم جهت حمل ریلی

مانند دیگر روش های حمل، برای نقل و انتقال محموله های مختلف از طریق حمل و نقل ریلی نیز تنظیم و امضای قرارداد حمل مورد نیاز است. به همین دلیل در حمل و نقل ریلی کالا به ارائه ی یک سری مدارک از سمت فرستنده نیاز داریم تا کالای مورد نظر به طرف مقصد ارسال شود. اطلاعاتی شامل نام، مشخصات بار، نشانی فرستنده و گیرنده ی کالا، هزینه ها و شرایط موجود بری ارسال، بیمه ی باربری و… در قراردادها ثبت می گردد. بهتر است بدانید در صورتی که به یکی از مفاد و شرایط قرارداد، چه از طرف شرکت حمل و نقل و چه از سمت فرستنده ی بار عمل نشود، طرف نقض کنندهی قرارداد، باید کل خسارت را به صورت یکجا پرداخت نماید.

بعد از این که قرارداد توسط فرستند و گیرنده ی کالا امضا گردید، سند راهنامه ی کالا صادر گردیده و در اختیار فرستنده ی بار قرار خواهد گرفت. بهتر است بدانید که چنان چه در حمل و نقل ریلی کالا راهنامه گم شود و بار به مقصد مورد نظر نرسد و یا اینکه محموله در بین راه دچار خسارت و آسیب دیدگی شود، شرکت حمل و نقل بین المللی مورد نظر و حاملان کالا هیچ مسئولیتی به عهده ندارند. به همین دلیل می توان گفت که نگه داری از راهنامه از لحظه ی حمل کالا تا رسیدن به مقصد مورد نظر، دارای اهمیت بسیار زیادی است. یکی از مهم ترین خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ارائه ی بیمه نامه برای مشتریان به منظور حمل و نقل مطمئن می باشد.

سوالات متداول

فرایند باربری در حمل و نقل ریلی توسط چه چیزی انجام می شود؟

در حمل و نقل ریلی چه داخلی و چه خارجی فرایند باربری توسط کوریدورها انجام می گردد که تنها مخصوص حمل کالا هستند.

چرا نمی توان راهنامه به شخص دیگری واگذار کرد؟

راهنامه را نمی توان به شخص دیگری واگذار کرد. صدور راهنامه به منزله ی مسئولیت سالم ماندن کالا تا زمان رسیدن به مقصد مورد نظرکه متوجه حمل کننده ی بار خواهد بود. فرآیند انتقال بار برای صاحب آن با صدور راهنامه قابل پیگیری می باشد.

در قراردادها چه نوع اطلاعاتی ثبت می گردد؟

اطلاعاتی شامل نام، مشخصات بار، نشانی فرستنده و گیرنده ی کالا، هزینه ها و شرایط موجود بری ارسال، بیمه ی باربری و… در قراردادها ثبت می گردد.

به چه دلیل نگه داری از راهنامه از لحظه ی حمل کالا تا رسیدن به مقصد مورد نظر، دارای اهمیت بسیار زیادی است؟

چنان چه در حمل و نقل ریلی کالا راهنامه گم شود و بار به مقصد مورد نظر نرسد و یا اینکه محموله در بین راه دچار خسارت و آسیب دیدگی شود، شرکت حمل و نقل بین المللی مورد نظر و حاملان کالا هیچ مسئولیتی به عهده ندارند. به همین دلیل می توان گفت که نگه داری از راهنامه از لحظه ی حمل کالا تا رسیدن به مقصد مورد نظر، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله به این موضوع اشاره نمودیم، امروزه نقل و انتقال افراد و کالاهای یکی از اساسی ترین  مهم ترین نیازهای جامعه می باشد. حمل و نقل ریلی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد. به همین دلیل حمل و نقل ریلی کالا توجه بازرگانان و صاحبان بار را به سمت خود جلب کرده است. کاهش زمان جابجایی کالا و حمل محموله های با ابعاد و وزن زیاد، استفاده از نیروی انسانی بسیار کم، و حمل بار با مقدار زیاد و همچنین کاهش مصرف سوخت سبب صرفه جویی در هزینه های نقل و انتقال کالا می شود. مطمئن ترین نوع حمل و نقل زمینی، حمل و نقل ریلی کالا می باشد. زیرا که دارای کمترین آسیب دیدگی و تلفات برای محموله های بار می باشد. جهت مشاوره ی رایگان در این زمینه می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *