حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

 از اصلی ترین مواردی که درباره حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک مطرح است شرایط و قوانین حمل جاده ای مواد خطرناک می باشد. با توجه به مشکلات زیادی که در این زمینه وجود دارد، ممکن است حیات بسیاری از انسان ها و جانداران را به خطر اندازد و محیط زیست را با خسارت های جبران ناپذیری مواجه کند. به طور کلی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک از فرآیندهای حساسی می باشد که با استفاده از کامیون ‌ها و تریلی ‌های بزرگ انجام می شود. برای این که حمل و نقل مواد خطرناک صورت بگیرد، افراد فراوانی دخالت دارند و سعی دارند که خسارتی به مرسولات، راننده و کامیون ها وارد نشود. ماشین هایی که این بارهای خطرناک را حمل و نقل می کنند، خطرهای فراوانی را به جان خواهند خرید. برای اطلاعات بیشتر دراین مورد، به ادامه این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس دقت فرمایید.

منظور از حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک چیست؟

حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به اقلامی گفته می شود که سلامت و ایمنی مسافران یا هواپیما را به خطر اندازد. بارگیری این نوع از مواد با توجه به قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ICAO) وانجمن شرکت های هواپیمایی (IATA) انجام خواهد شد. حمل این گونه از مواد در داخل چمدان و یا کیف دستی مسافرین جرم محسوب می شود و فقط می توان در انبار هواپیما آن را جا به جا کرد. بسته بندی و حمل و نقل مواد خطرناک باید بر پایه شرایط و قوانین بین المللی حمل هوایی باشد.

 به طور کلی بسته بندی باید با کیفیت و ساختاری مطمئن و جهت جلوگیری از تراوش در شرایط تغییر دما و رطوبت و فشار و لرزش انجام شود. بسته بندی بار بنا به نوع آن تقاوت دارد و در مواجه مستقیم با دیگر مواد برای پیشگیری از فعل و انفعالات شیمایی در امان باشد. هر بسته باید دارای برچسب مناسب باشد و علایمی همچون شماره بین المللی برای مواد خطرناک UN number نیز داشته باشد.

نحوه صحیح حمل و نقل مواد خطرناک

حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک در وهله اول باید توسط شرکت های پیشرفته در این حوزه به انجام برسد. زمانی که شخصی مشغول حمل و نقل مواد خطرناک می باشد، باید نشانه های اخطاری خاصی بر روی بدنه کامیون خود نصب کند. با انجام این کارها، دیگر رانندگان از وضعیت بارهای کامیون اطلاع پیدا می کنند. در کشور هرسال تصادفات بسیار زیادی اتفاق می افتد و افراد زیاد آسیب می بینند. بعضی از این تصادفات شدت‌ بیشتری دارند، بر اثر انفجار کامیون حمل مواد اشتعال زا و بنزین به وقوع می پیوندد. جالب است بدانید که هر سال افراد زیادی بر اثر برخورد با مواد شیمیایی دچار آسیب می شوند و بعضی از آن ها نیز جان خود را از دست خواهند داد. اما اگر این نوع حمل و نقل به صورت صحیح انجام شود، چنین وقایعی اتفاق نخواهد افتاد.

برخوردار بودن از تجهیزات ایمنی

حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک مانند این می باشد که فردی یک بمب را به حرکت در آورد که هر لحظه ممکن است با کوچک ترین بی احتیاطی همه ی مواد داخل کامیون منفجر شود و سلامت راننده و افراد نزدیک به کامیون را به خطر اندازد. بنابراین برای این که بتوان از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد، باید از تجهیزات ایمنی ویژه ای برخوردار بود.

بسته بندی مواد خطرناک

حمل و نقل مواد خطرناک، باید مطابق قوانین بسته بندی این نوع مرسولات، برای حمل و نقل جاده ای بسته بندی شوند. در واقع این بسته بندی باید با بهترین کیفیت انجام شود و بتوان از مواردی چون تراوش و نشت در زمان تغییر دما، فشار، رطوبت و لرزش پیشگیری کند. بسته بندی باید متناسب با کالا و در مقابله مستقیم با مواد های دیگر، برای پیشگیری از واکنش های شیمیایی، به صورت کامل محافظت شود.

چه شرایطی برای حمل و نقل جاده ای خطرناک لازم است؟

حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به هیچ عنوان نباید با وسایلی همچون خودرو های سواری و یا اتوبوس‌ هایی که پر از مسافر هستند، انجام شود. زیرا امکان دارد با سهل‌ انگاری و بی دقتی مشکلات جبران‌ ناپذیری را به همراه داشته باشد. اگر هر نوع آلودگی که به نشتی حمل و نقل مواد خطرناک در اتوبوسی مشاهده شود،  باید در کمترین زمان ممکن برطرف شود. مواد خطرناک حتما باید به شکل درست در بسته بندی های استاندارد توسط کامیون و یا تریلی های بزرگ که قادرند این نوع از کالاها را به صورت ایمن و سالم به مقصد نهایی برسانند، نقل و انتقال داده شوند. حمل و نقل مواد خطرناک می تواند با هواپیما، کشتی و یا قطار هم صورت بگیرد که هر یک از آن ها شرایط ویژه خود را دارند.

زمان مناسب جهت حرکت حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک

 زمان مناسب برای حمل و نقل مواد خطرناک، مواد منفجره، اشتعال زا، رادیواکتیو و سایر مواد خطرناک، شب می باشد. البته به طور معمول زمان حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک توسط مأموران راهنمایی و رانندگی به رانندگان اطلاع داده خواهد شد. تنها مواد رادیواکتیو و مواد منفجره، دیگر مواد قسمت خصوصی هم حمل و نقل خواهند شد. برای این کار شرکت های خصوصی باید با راهنمایی و رانندگی در ارتباط بوده و تجهیزات ایمنی مناسب را در اختیار داشته باشند و همچنین از بهترین و مجرب ترین رانندگان خود استفاده کنند. با رعایت نکات ایمنی و حرکت در زمان مناسب برای حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک اطمینان خاطر دارید که مشکلی برای هیچکس پیش نخواهد آمد.

قوانین حمل و نقل کالاهای خطرناک

همانطور گفته شد قوانین حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک در قالب یک آیین نامه اجرایی به تصویب هیئت دولت رسیده است. مهمترین مواردی که در این آیین نامه جهت حمل و نقل مواد خطرناک مورد توجه قرار گرفت شامل موارد ذیل است:

  • شرکت های حمل و نقل جاده ای وظیفه دارند با مشخص کردن مسیر و تنظیم نقشه آن، نقاط مخصوصی را برای توقف اجباری و یا توقف اضطراری مشخص کنند.
  • توقف ماشین های حمل و نقل مواد خطرناک باید با رعایت احتیاط و الزامات مد نظر انجام شود.
  • توقف ماشین های حامل مواد خطرناک در نقاط شیب دار مجاز نیست تنها در صورتی که شیب موجود به حدی نباشد که باعث ایجاد حادثه شود‌.
  • توقف ماشین نباید در نزدیکی پل ها، تونل ها و مجتمع های رفاهی بین راه باشد.
  • راننده و کمک راننده نباید به هیچ وجه از خودرو جدا شوند و باید یک نفر از آن ها برای مواظبت از اوضاع در اطراف ماشین باشد.
  •  باید در خارج از محیط های شهری سوخت گیری انجام شود‌.
  • موقع سوخت گیری نباید در محدوده مورد نظر خودرویی وجود باشد و فاصله ایمنی باید رعایت شود.
  • یدک کشی، حمل مسافر، حمل وسایل غیر ضروری، ورود به بافت اصلی شهرها و مناطق مسکونی جرم است.

لیست کالاهای خطرناک

با توجه به قوانین اجرایی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک، این کالاها به مواردی گفته می شود که قابلیت انفجار، اشتعال، نشت در هوا و موضوعاتی از این قبیل را دارند، به نحوی که حیات انسان ها، جانداران و محیط زیست را به خطر اندازند. بنابراین در حال حاضر مواد ذیل در لیست حمل و نقل مواد خطرناک شناخته شده اند؛

  1. مواد رادیواکتیو که یکی از انواع مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای شناخته شده است و تلخ ترین اتفاق تاریخ در این مورد به انفجار چرنوبیل بر می گردد.
  2. مواد منفجره اعم از تی ان تی، سوخت موشک ها، کلاهک های نظامی، فیوزهای منفجره و مواردی از این قبیل
  3. گازهای خطرناک اعم از گازهای سمی و گازهای قابل اشتعال
  4. مایعات قابل اشتعال همچون بنزین و گازوئیل که اصولا در صورت شعله ور شدن با انفجار کامیون حامل  نیز همراه است.
  5. جامدات قابل اشتعال که البته پایین ترین میزان آسیب را در حمل و نقل جاده ای به همراه دارند و تاکنون هیچ گونه حادثه ای به دنبال نداشته است. با این حال باید قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک را رعایت کرد تا از وقوع اتفاقات جلوگیری شود. در آیین نامه اجرایی این مواد به دو گروهدیته بندی شده اند که شامل موادی می باسند که خود به خود شعله ور می شوند و یا موادی که در اثر برخورد با آب یا رطوبت سبب ایجاد گازهای سمی و یا گازهای قابل اشتعال خواهند شد.
  6. موادی که سبب زنگ زدگی می شوند؛ پراکسیدهای آلی و محصولات سمی
  7. مواد عفونی که با ایجاد بیماری و عفونت همراه هستند مانند پسماندهای بیمارستانی
  8. مواد خورنده و اسیدها
  9. کلیه مواد و محصولات متفرقه ای که می تواند سبب به وجود آمدن آسیب به انسان و محیط زیست شود.

سوالات متداول

حمل و نقل مواد خطرناک به چه معناست؟

حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به اقلامی گفته می شود که سلامت و ایمنی مسافران یا هواپیما را به خطر اندازد. بارگیری این نوع از مواد با توجه به قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ICAO) وانجمن شرکت های هواپیمایی (IATA) انجام خواهد شد. حمل این گونه از مواد در داخل چمدان و یا کیف دستی مسافرین جرم محسوب می شود و فقط می توان در انبار هواپیما آن را جا به جا کرد.

شرایط حمل و نقل جاده ای خطرناک چگونه است؟

حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به هیچ عنوان نباید با وسایلی همچون خودرو های سواری و یا اتوبوس‌ هایی که پر از مسافر هستند، انجام شود. زیرا امکان دارد با سهل‌ انگاری و بی دقتی مشکلات جبران‌ ناپذیری را به همراه داشته باشد. اگر هر نوع آلودگی که به نشتی حمل و نقل مواد خطرناک در اتوبوسی مشاهده شود،  باید در کمترین زمان ممکن برطرف شود. مواد خطرناک حتما باید به شکل درست در بسته بندی های استاندارد قرار گرفته باشند.

کالاهای خطرناک شامل چه مواردی می شوند؟

با توجه به قوانین اجرایی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک، این کالاها به مواردی گفته می شود که قابلیت انفجار، اشتعال، نشت در هوا و موضوعاتی از این قبیل را دارند، به نحوی که حیات انسان ها، جانداران و محیط زیست را به خطر اندازند. بنابراین در حال حاضر موادی همچون رادیواکتیو، مواد منفجره، گازها، مایعات قابل اشتعال، جامدات قابل اشتعال، خورنده ها، مواد عفونی و سمی و مواد متفرقه جز کالاهای خطرناک محسوب می شوند.

برای حرکت حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک چه زمانی مناسب است؟

زمان مناسب برای حمل و نقل مواد خطرناک، مواد منفجره، اشتعال زا، رادیواکتیو و سایر مواد خطرناک، شب می باشد. البته به طور معمول زمان حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک توسط مأموران راهنمایی و رانندگی به رانندگان اطلاع داده خواهد شد. تنها مواد رادیواکتیو و مواد منفجره، دیگر مواد قسمت خصوصی هم حمل و نقل خواهند شد.

جمع بندی

این مطلب برای پاسخ به سوالات شما پیرامون حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک تهیه شده است. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس برای آشنایی کامل شما در حوزه حمل و نقل مواد خطرناک اطلاعات جامعی را در این مقاله به شما ارائه داده است. برای حمل این مواد ابتدا باید مرسولات خود را با لیست کالاهای خطرناک تطبیق داده و بررسی کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که موقع پذیرش کالا برای حمل هوایی بار، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مؤظف است در صورتی که مرسوله، دارای مواد خطرناک باشد، ارسال کننده آن را مطابق با قوانین و مقررات به شرکت حامل تحویل دهد.

بنابراین اگر شما عزیزان تصمیم به حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک دارید، می توانید با مراجعه به یک سایت معتبر همچون سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، با بهترین نتیجه در حوزه حمل و نقل مواد خطرناک همراه شوید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *