همه-چیز-در-مورد-حمل-و-نقل-ترکیبی-(چند-وجهی)

همه چیز در مورد حمل و نقل ترکیبی (چند وجهی)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه افراد زیادی هستند که به دنبال پیدا کردن راهی سریع و امن برای ارسال بار و حمل و نقل می­گردند. حمل و نقل شریان حیاتی زندگی تجاری است. بنابراین بسیاری از بازرگانان به دنبال راهی هستند تا کسب و کار کارآمدتر و موثرتری داشته باشند.به همین دلیل امروزه حمل و نقل ترکیبی مورد توجه اکثر تاجران است.

اگر برای شما هم امنیت و سرعت حمل بار مهم است، می­توانید از حمل چندوجهی برای ارسال بار استفاده کنید. این روش، یکی از مقرون به صرفه ترین روش های حمل و نقل بین المللی است و راه را برای تجارت بین المللی بازرگانان در سراسر جهان هموار کرده است که حداقل از دو نوع وسیله نقلیه سود می برند. در صورت انتخاب این روش، به شما پیشنهاد می­کنیم در ادامه با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا درباره این روش اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

معرفی حمل و نقل ترکیبی

اکثر بازرگانانی که در کار تجارت مشغول به فعالیت هستند، این را می­دانند که  حمل و نقل ترکیبی(حمل چندوجهی)، یکی از مناسب­ترین و سریع­ترین روش برای ارسال بار است. در تعریف این روش، باید بگوییم که، ترکیبی از روش های مختلف حمل و نقل است که برای تسهیل جابجایی کالا، یعنی حمل و نقل سریعتر و کارآمدتر انجام می شود. در این روش، جابجایی کالا از یک کشور به کشور دیگر، حداقل با دو نوع حمل و نقل متفاوت است. به این نکته هم باید توجه کنید که این نوع تحویل بر اساس قرارداد انجام می شود و صرفاً با مسئولیت شرکت یا فورواردر انجام می شود.

محققان در رابطه با این روش، تعریف­های گوناگونی را ارائه داده­اند که یکی از این تعریف­ها به این صورت است که حمل و نقل چندوجهی یا ترکیبی اساساً ترکیبی بین المللی از حمل و نقل با انواع مختلف حمل و نقل مانند کشتی، راه آهن، کامیون، هواپیما و غیره است. حمل و نقل ترکیبی یکی از پرطرفدارترین انواع حمل و نقل دریایی است که به دلیل انعطاف بسیار زیاد در حمل و نقل کالا، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

روش ­های حمل و نقل چندوجهی

همانطور که پیش­تر توضیح دادیم، حمل و نقل ترکیبی (حمل چندوجهی)، ترکیبی از چندین روش است که در ادامه آن­ها را بررسی می­کنیم. شما هم می­توانید بر حسب نیاز، هرکدام از این روش­ها را که مناسب­تر است انتخاب کنید.

حمل و نقل چندوجهی جاده، ریل

در این روش­، همانطور که از اسمش هم پیداست از دو راه جاده و ریل برای حمل و نقل استفاده می­شود. در روش حمل چندوجهی ریلی ابتدا کالاها با کامیون تحویل داده می شوند و مسافت کوتاهی را با راه آهن طی می کنند، بنابراین بیشتر حمل و نقل با قطار انجام می شود. در هنگام حمل و نقل، بار از کامیون یا کانتینری که حمل می کند برداشته نمی­شود و به همین ترتیب به قطار متصل هستند.

این روش از حمل و نقل ترکیبی، باعث می­شود میزان خسارت بار برای شما در حین انتقال به حداقل برسد که می­تواند بسیار مفید باشد.

حمل و نقل چندوجهی راه ­آهن، دریا

یکی دیگر از روش­های حمل و نقل ترکیبی یا چند­وجهی، روشی است که از طریق راه­آهن و دریا انجام می­شود. این روش بدین صورت انجام می­گیرد که  محموله مورد نیاز شما در قطار به مقصد بندر قرار می گیرد. پس از انجام این کار، کانتینرهای بار در داخل کشتی قرار می گیرند تا به مقصد مورد نظر برسند. این روش زمانی استفاده می شود که فاصله دریا بین کشورها کوتاه و مقرون به صرفه باشد یا اینکه امکان سفر با وسایل دیگری وجود نداشته باشد.

حمل و نقل چندوجهی هوا، راه ­آهن

آخرین روشی که می­توانید به وسیله آن حمل و نقل ترکیبی (حمل چندوجهی) را انجام دهید، به وسیله دو راه هوایی و راه­آهن است. شما اگر می خواهید از این روش استفاده کنید؛ ابتدا از هواپیمای باربری برای حمل بار به شهری خصوصی در کشور مورد نظر استفاده می کنید، سپس قطار و ریل آنها را به مقصد نهایی می رساند. میزان استفاده از این روش بسیار بالاست و همین امر باعث می شود. در مواقع بحران از آن استفاده کنند.

ویژگی های حمل و نقل ترکیبی (چندوجهی)

تمامی روش ­های حمل و نقل دارای ویژگی­ های منحصر به فرد و ویژه خود هستند. حمل و نقل ترکیبی هم دارای ویژگی­ هایی است که این روش را از روش­ های دیگر حمل و نقل، جدا می­کند. ویژگی های اصلی حمل و نقل چند وجهی یا ترکیبی عبارتند از این که  برای حمل و نقل کالا از دو یا چند روش حمل و نقل استفاده می شود. کلیه محموله ها مشروط به وجود موضوع یک قرارداد هستند و آخرین ویژگی حمل و نقل چندوجهی این است که یک طرف، که اغلب یک حامل چندوجهی نامیده می­شود، مسئول کل محموله است.

تفاوت حمل چندوجهی با حمل بین مدلی در چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم تفاوت بین حمل چند وجهی و حمل بین مدلی را بگوییم، بهتر است اول با این دو روش آشنا شویم. حمل چندوجهی را که پیش­تر توضیح دادیم اما منظور از حمل بین مدلی تحویل کالا (در بار یا وسیله نقلیه) از طریق حمل و نقل مداوم بدون جابجایی کالا در صورت تغییر شرایط می باشد.

درواقع یکی از تفاوت­های مهم حمل چند وجهی و حمل بین مدلی این است که در حمل بین مدلی حمل و نقل با چندین وسیله نقلیه و بدون باز کردن کانتینر انجام می­شود  که در حمل چندوجهی چنین نیست و بارگنج باز خواهد شد تا کالاهای موجود در آن تخلیه و دوباره بارگیری شوند. این ویژگی باعث ایجاد تفاوت این روش، با روش حمل و نقل ترکیبی یا چندوجهی شده است.

وسیله نقلیه مورد استفاده در حمل ترکیبی

حمل ترکیبی، همانطور که از اسمش هم پیداست، ترکیبی از چندین روش برای ارسال کالا است که اکثر بازرگانان از آن استفاده می­کنند. وسایل نقلیه مختلفی برای حمل و نقل ترکیبی (حمل چندوجهی) وجود دارد که از جمله می­توان به کشتی، هواپیما، قطار و کامیون اشاره کرد. به عنوان مثال بخواهیم برای شما بگوییم، ترکیب وسیله قطار و کامیون، روش جاده-ریل است که پیش­تر درباره آن توضیح دادیم.

یا ترکیب دو وسیله هواپیما و قطار، باعث ایجاد روش هوا-راه­آهن می­شود و همانطور که گفتیم چون درصد و میزان استفاده از این روش بالا است، از آن در مواقع سختی و بحران بیشتر استفاده می­شود. شما نیز اگرسوالی در رابطه با هرکدام از این روش­ها و قصد انتخاب آن­ها را دارید، می­توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

 مزایای حمل و نقل چندوجهی (ترکیبی)

حمل چندوجهی، یکی از روش­های حمل و نقل است که بیشتر مردم از آن برای ارسال کالای خود استفاده می­ کنند. اگر شما هم بخواهید از این روش استفاده کنید، قطعا به دنبال مزیت­های آن هستید تا ببینید چه تفاوتی با دیگر روش­ها دارد تا بتوانید آن را مقایسه کنید. روش حمل و نقل ترکیبی، دارای مزیت­های بسیاری است که در ادامه آن­ها را بررسی می­کنیم.

سازگار با محیط است

اولین مزیت حمل چندوجهی، سازگاری با محیط­زیست است که می­توانیم از مهم­ترین مزیت­ها معرفی کنیم. بسیاری از مردم نگرانی­هایی در رابطه با محیط زیست دارند که روش حمل چندوجهی آن را حل کرده است. به طوری که استفاده از روش چندوجهی، درصد آسیب به محیط­زیست را کاهش می­دهد. همین مسئله باعث شده که یکی از مهمترین مزیت­ها محسوب شود.

تعداد تصادفات را کاهش می دهد

دومین مزیت حمل و نقل ترکیبی، کاهش تعداد و درصد تصادفات است. وقتی شما از جاده برای رفت­ و آمد استفاده می­کنید، احتمال اینکه جان و مال شما در معرض خطر قرار بگیرد، بسیار زیاد است. اما وقتی از ترکیبی از روش­های حمل و نقل استفاده کنید، قطعا این احتمال کاهش و یا از بین می­رود. در حمل چندوجهی، استفاده شما از جاده کم شده و این میزان تصادفات جاده­ای را نیز کم می­کند.

بهره وری را افزایش می دهد

از دیگر مزیت­های حمل چندوجهی، افزایش بهره­وری است. یکی از مهم­ترین عواملی که در حمل و نقل وجود دارد، کارایی می­باشد. تمامی شرکت­های حمل و نقل در تلاش هستند تا برای شما بهترین و کارآمدترین راه را معرفی کنند که این مسئله هم برای شما و هم برای شرکت­ ها مفید است و منجر به نتایج بهتر می شود.

 انعطاف پذیری را در حین حمل و نقل افزایش می دهد

چهارمین مزیت این روش، افزایش انعطاف­پذیری در حین حمل و نقل است. شرایط حمل و نقل ممکن است در زمان های مختلف متفاوت باشد و به روش های متفاوتی نیاز دارد، اما این تغییر در نحوه حمل و نقل تنها زمانی امکان پذیر است که از حمل و نقل مشترک استفاده کنید. می توان از دو یا چند روش برای حرکت یکی پس از دیگری استفاده کرد که بسیار مهم است.

امنیت بیشتری را فراهم می کند

مزیت آخری که می­توانیم خدمت شما توضیح دهیم، افزایش امنیت است که روش حمل چندوجهی آن را برای شما فراهم می­کند. حمل و نقل ترکیبی این اطمینان را به شما در حین جابه جایی می­دهد، که اشخاص و بار، در سلامت کامل به مقصد می­رسد و هیچگونه آسیبی به آن وارد نمی­شود.

سوالات متداول

حمل و نقل چند وجهی به چند روش انجام می­شود؟

حمل و نقل چندوجهی، ترکیبی از یک یا دو راه برای حمل بار است. در این روش، راه جاده­ای، هوایی، ریلی و دریایی با هم ترکیب می­شود که باعث سریع­تر شدن مراحل ارسال بار شما خواهد شد. در حالت کلی حمل چندوجهی به سه روش انجام می­شود که به روش جاده-ریل، هوا-راه­آهن و را­ه­آهن-دریا تقسیم می­شوند.

مهم­ترین مزیت حمل چند وجهی کدام است؟

حمل و نقل چندوجهی، مانند سایر روش­های حمل و نقل، دارای مزیت­های فراوانی است که هرکدام ویژگی خود را دارند. اما اگر بخواهیم مهم­ترین مزیت آن را به شما معرفی کنیم، می­توانیم به سازگاری با محیط زیست اشاره کنیم. چرا که این روش، میزان آسیب به محیط زیست را کاهش می­دهد و برای محیط زیست بسیار مفید می باشد.

در حمل و نقل ترکیبی از چه وسایل نقلیه­ای استفاده می­شود؟

همانطور که اشاره کردیم، حمل ترکیبی، با چندین روش انجام می­شود که در هر کدام یک وسیله نقلیه به کار رفته است. برای مثال در روش جاده-ریل، از دو وسیله کامیون و قطار استفاده می­شود. در روش هوا-راه­آهن، از دو وسیله هواپیما و قطار استفاده می­شود. به طور کلی در این روش از وسایلی همچون، کامیون، قطار، هواپیما و کشتی استفاده شده می شود.

حمل چند وجهی چه تفاوتی با حمل بین مدلی دارد؟

حمل بین مدلی، روشی است که در آن حمل و نقل بار از طریق چند وسیله نقلیه بدون باز شدن بارگنج انجام می­شود. اما در روش چندوجهی، مجبوریم بارگنج را باز کرده و کالا را تخلیه و مجدد بارگیری کنیم که این ویژگی­ها باعث ایجاد تفاوت بین این دو روش می­شود.

جمع­ بندی

تمام سعی ما در جمع­آوری این اطلاعات در این بود که شما را با روش حمل و نقل ترکیبی (حمل چندوجهی) آشنا کنیم. این روش، مناسب­ترین و سریع­ترین روش برای ارسال بار است که می­توانید استفاده کنید. همانطور که از اسمش هم معلوم است در این روش از ترکیبی از روش­های حمل و نقل استفاده شده که به عنوان مثال می­توانیم به روش جاده-ریل، هوا-راه­آهن و راه­آهن و دریا اشاره کنیم.

تمام این موارد از ترکیبی از دو روش تشکیل شده­اند که در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در زمینه ترخیص کالا، حمل و نقل، هزینه حمل و نقل در خدمت شما عزیزان می باشد. همچنین اگر سوالی در رابطه با روش  حمل ترکیبی نیز دارید، می­توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *