حمل-و-نقل-بار-با-کانتینر-یخچال-دار

حمل بار با کانتینر یخچال دار

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

کانتینرهای یخچال دار یکی از از انواع کانتینرها هستند که برای حمل بار با کانتینر یخچال دار همچون گوشت و مرغ، میوه ها، سبزیجات و تخم مرغ به روش های حمل بار زمینی، هوایی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرند تا از فاسد شدن این مواد ممانعت کند. برای استفاده از این نوع کانتینرها باید بارنامه مخصوصی که در آن  تاریخ ارسال، مشخصات کامل فرستنده، مشخصات کامل گیرنده، تعداد بسته‌ ها و اندازه محصولات، مقصد و محل تحویل بار، نوع بار و هزینه کرایه نقل و انتقال درج شده است صادر شود.

حمل بار با کانتینر یخچال دار در روش دریایی مزیت های فراوانی را در پی داشته که در این مطلب از شرکت بین المللی ققنوس به آن ها اشاره خواهیم کرد. همچنین در ادامه شما عزیزان را با ساختار این نوع کانتینرها آشنا خواهیم کرد و مهم ترین نکاتی که هنگام استفاده از آن باید رعایت شود را شرح خواهیم داد.

حمل و نقل بین المللی با کانتینر یخچال دار

همان طور که قبل تر گفته شد برای حمل و نقل کالاهای مختلف از شیوه های متعددی استفاده خواهد شد که یکی از این شیوه ها حمل بار با کانتینر یخچال دار است که بیشتر جهت حمل مواد غذایی شامل گوشت و مرغ، تخم مرغ، میوه صادراتی و سبزیجات به کار برده می شود. این کانتینرها کالاهای تجار و بازرگانان را به دیگر کشورهای دنیا جا به جا خواهند کرد.

شیوه حمل بار با کانتینر یخچال دار در روش های گوناگون همچون حمل و نقل دریایی، هوایی یا زمینی جهت ممانعت از فاسد شدن اقلام غذایی صادراتی استفاده خواهد شد. بنابراین این روش از حمل بار دارای بارنامه مختص به خود است که باید اطلاعاتی همچون تاریخ حمل و ارسال کالا، مشخصات فرستنده، مشخصات تحویل گیرنده، تعداد بسته ها و اندازه محصولات، مقصد مورد نظر، نوع مرسوله و هزینه نقل و انتقال در آن درج شود.

مزایای حمل بار با کانتینرهای یخچال دار

با توجه به این که با روش حمل بار با کانتینر یخچال دار می توان اقلام غذایی که امکان فاسد شدن آن ها خیلی زیاد است را به دور ترین نقاط بدون این که مشکلی برای آن ها پیش آید یا فاسد شوند فرستاد، از این جهت نسبت به سایر روش های نقل و انتقال بار بسیار با صرفه تر بوده و کالاها با اطمینان بیشتری به مقصد نهایی ارسال می شوند.

هزینه حمل بار با کانتینر یخچال دار به صورت جاده ای نسبت به روش های حمل بار هوایی، حمل بار ریلی و حمل بار دریایی کمتر است‌.

از دیگر مزایای حمل بار با کانتینر یخچال دار انعطاف ‌پذیری آن می باشد که مالک بار قادر است، زمان حرکت و مسیر را جهت رساندن مرسوله به مقصد مشخص کند. به همین علت حمل بار جاده ای با تریلرهای دارای کانتینر یخچال‌ دار با سرعت بیشتری نسبت به روش های حمل بار ریلی و دریایی انجام می شود.

کانتینر های یخچال دار با کشتی‌ های دریایی مخصوص قابل حمل هستند. این نوع کشتی‌ ها قادرند حدود دو هزار تا سه هزار واحد کانتینر یخچال دار را جا به جا کنند. این نوع از بارگنج ها در سالیان گذشته با دیزل‌ ها و قطعات برقی دیگر کالاهای خود را خنک نگه می داشتند، اما امروزه کشتی ‌هایی جهت بارگیری این نوع کانتینرها ساخته شد که خود سرمای لازم بارگنج ها را تأمین می کنند.

در این کشتی ‌ها برای حمل بار با کانتینر یخچال دار، بخشی به نام ( port hole ) وجود دارد که هوای سرد را به هر بارگنج منتقل می کند. نکته ‌ای که در این نوع بارگنج ها باید به یاد داشت این است که درجه سرمای هر یک با هم تفاوت دارد. به عنوان نمونه، دمای مواد غذایی همچون گوشت نباید بیشتر از ده درجه باشد ولی برای میوه جات باید دمایی بین بیست و هشت تا سی و دو درجه داشته باشد.

نکات مهمی که در حمل بار با کانتینر یخچال دار باید بدانید

حمل بار با کانتینر یخچال دار شرایط نقل و انتقال کالاهای فاسد شدنی را راحت کرذه است، بنابراین برای به مطمئن بودن از حفظ کیفیت مواد فاسد شدنی در این بارگنج باید نکاتی را مورد توجه داشت و آن ها را رعایت کرد.

به طور معمول مرسوله ای که در کانتینرهای یخچال دار قرار داده می شوند، بسیار ارزش بالایی دارند؛ به همین دلیل متصدی حامل بار باید این نکته را به خاطر داشته باشد که وقتی یونیت‌ های خالی جهت بارگیری آماده می شوند، دمای درون آن ها طبق شرایط مرسوله باشد. در واقع مدتی طول خواهد کشید که این بارگنج ها به دمایی که مد نظر است برسند. دمای مورد نیاز بین دو تا چهار درجه سانتی گراد برای میوه ها و بین هجده الی منفی بیست و دو درجه سانتی گراد برای گوشت، مرغ و… می تواند باشد.

همچنین حمل بار با کانتینر یخچال دار که شرایط مناسب دما را برای مرسوله فراهم نکند، سبب آسیب رسیدن به کالا و در نتیجه ضررهای مالی فراوانی شود. پس از بارگیری، باید بارگنج ها تا زمان تخلیه کالا دمای مورد نظر را نگه دارند؛ زیرا باید همیشه به برق وصل باشند. هنگامی که در خشکی و یا از راه دریا جا به جا می شوند، در پایانه‌ های کانتینری بنادری که از آن جا تردد دارند حمل خواهند شد.

یک دستگاهی ویژه به اسم دیسک ترموگرافی  در کانتینرهای یخچال دار وجود دارد که جهت شناسایی عامل مشکلات برق در هر نقطه از نقل و انتقال بار استفاده می شود. کلیه کشتی ها تعداد کافی پریز الکتریکی دارند تا به محض بارگیری کانتینرهای یخچال دار به آن ها وصل شوند. همچنین چون که  مرسولات یخچالی درآمد فراوانی دارند، باید کارکنان کشتی هنگام ناوبری بررسی های لازم را انجام دهند.

ساختار کانتینر یخچال دار

کانتینرهای یخچال دار یکی از انواع کانتینرهای مورد استفاده در حمل و نقل بین المللی می باشد. مواد غذایی و تجهیزات خاص پزشکی که نیاز به دمای مخصوص جهت محافظت و نگهداری دارند امکان دارد در طی نقل و انتقال یا دپو فاسد شوند و از بین بروند. به همین دلیل حمل بار با کانتینر یخچال دار برای این نوع از کالاها پیشنهاد می شود.

این نوع از بارگنج ها طوری ساخته شده اند که باید ابعاد بیرونی آن ها طبق استاندارد های ایزو باشد تا در کشتی های کانتینربر به راحتی جا شوند. فضای داخلی کانتینرهای یخچال دار به علت داشتن یک سیستم سرمایشی درون خود نسبت به دیگر بارگنج ها  کمتر بوده و در عین حال دارای وزن بیشتر است.

هنگامی که کانتینرهای یخچال دار توسط کشتی های کانتینربر جا به جا می شوند، باید به منبع تغذیه کشتی وصل شده باشند. تعداد کانتینرهای یخچال دار که روی کشتی وصل شده اند، به ظرفیت منبع تغذیه کشتی بستگی دارد. بنابراین اگر ظرفیت منبع تغدیه کشتی جهت تغذیه این نوع از بارگنج ها مناسب نباشد، از منبع های تغذیه ای که به آن پاور پک گفته می شود باید استفاده کرد، به طور کلی این پاور پک ها توسط ژنراتور های خیلی بزرگ دیزلی که ابعاد آن ها با یک بارگنج بیست فوتی استاندارد می باشد مجهز شده اند.

باید به این نکته توجه داشت هنگام حمل بار با کانتینر یخچال دار، باید به طور مداوم هوا درون فضای این نوع بارگنج جریان داشته باشد، چون جریان هوا سبب مکش هوای گرم داخل بارگنج، کاهش دما و سرد شدن دوباره ی داخل آن می شود.

کاربرد کانتینر یخچال دار

 بسیاری از کالاها مانند تجهیزات ویژه پزشکی هستند که نیاز به دمای مشخصی دارند و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. ازطرف دیگر بسیاری از بارگنج ها معمولی هستند وبرای این کارساخته نشده اند به همین دلیل گزینه مناسبی برای این موارد نخواهند بود، به دلیل عدم داشتن عایق حرارتی مناسب این نوع از بارگنج هاباید ازکانتینرهایی استفاده شود که هم دارای عایق حراراتی مناسبی جهت نگهداری مواد حساس به دما مخصوصا در مدت های طولانی باشند و هم دارای یک سیستم خنک کننده داخلی باکیفیت باشند تا با این روش بتوان دمای درون بارگنج را روی یک رقم مشخص، تثبیت کرد.

بنابراین حمل بار با کانتینر یخچال دار کاربردهای فراوانی دارد که از طریق آن می توان کالاهای حساس به دما را از کارخانه تولید کننده دریافت کرد و هم در سطح بین المللی وهم به صورت داخلی به توزیع آن ها  بدون این که فاسد شوند پرداخت.

به همین علت کانتینرهای یخچال دار دارای عایق مناسب در بدنه خود هستند و همچنین سیستم سرمایشی مناسبی دارند که دما را زیر صفر و روی عددی مشخص نگه می دارد.

هزینه اجاره کانتینر یخچال دار چگونه است؟

همان طور که گفته شد برای نقل و انتقال مواد فاسد شدنی باید از روش حمل بار با کانتینر یخچال دار استفاده شود که به شیوه های مختلف زمینی، دریایی و… امکان پذیر است، بنابراین برای محاسبه هزینه آن باید به روش انتخابی توجه داشت زیرا فیمت هر کدام از روش ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

مثلا نیسان، ایسوزو، کامیون یخچالی به علت بالا بودن مصرف سوخت آن ها هنگام روشن بودن و هزینه زیاد نگهداری آن، هزینه اجاره بیشتری دریافت خواهند کرد و پیش بینی شده است قیمت اجاره آن ها چهل تا پنجاه درصد نسبت به ماشین‌ های حمل بار معمولی بیشتر است. برای تعیین هزینه حمل بار با یخچال ‌دار لازم است فاصله مبدا تا مقصد، ماهیت کالا و زمان تحویل آن به طور کامل بررسی شود‌.

سوالات متداول

کانتینرهای یخچال دار چگونه عمل می کنند؟

هنگامی که کانتینر به منبع برق وصل می شود، یخچال قرار داده شده در آن فضای بارگنج را سرد می کند و جریان هوا دمای که مد نظر است را ثابت نگه می دارد، همچنین یک ظرف صخره مانند را برای نگه داشتن اقلام غذایی، داروها، گیاهان و… با دمای تحت کنترل خواهد ساخت.

چه اطلاعاتی باید در بارنامه کانتینر یخچال دار قید شود؟

حمل بار با کانتینر یخچال دار به برنامه ریزی های ویژه ای نیاز دارد. همچنین از آن جا که استفاده از این نوع کانتینر بارنامه مخصوص به خود را دارد باید مشخصاتی همچون تاریخ بارگیری و ارسال، مشخصات وکامل فرستنده و گیرنده، تعداد بسته ها، ابعاد کالا، مقصد مورد نظر تحویل بار، ماهیت کالا و هزینه کرایه نقل و انتقال در آن قید شود.

حمل بار با کانتینر یخچال دار چه مزایایی دارد؟

از آن جا که این نوع از بارگنج ها برای حمل مواد فاسد شدنی همچون مرغ، گوشت، میوه و سبزیجات و همچنین مواد دارویی خاص طراحی شده اند، به علت داشتن دمای مخصوص در خود استفاده از این کانتینرها سبب جلوگیری از فاسد شدن این مواد خواهد شد و نسبت به سایر روش های هزینه کمتری لازم دارد و صاحب بار قادر است زمان و مسیر حرکت را تعیین کند، همچنین درعین حال دارای انعطاف پذیری بیشتری است.

هزینه حمل بار با کانتینر یخچال دار چقدر است؟

ناوگان ‌های متعدد یخچال داری جهت نقل و انتقال مواد فاسد شدنی استفاده خواهند شد که نرخ اجاره هر کدام با دیگری متفاوت است. برای تعیین نرخ حمل بار توسط این نوع بارگنج باید فاصله مبدا تا مقصد، نوع کالا و زمان تحویل آن را در نظر گرفت.

جمع بندی

همان طور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد بهترین گزینه برای حمل مواد فاسد شدنی ( منجمد، نیمه منجمد همچون مواد دارویی، گوشت، مرغ، میوه و سبزیجات) که به دمای مخصوصی احتیاج دارند، حمل بار با کانتینر یخچال دار است که این بارگنج ها روی نیسان، تریلی، کشتی و… قرار خواهند گرفت.

همچنین این روش نسبت به دیگر روش های حمل و نقل بسیار هزینه کمتری به دنبال دارد، چون که دارای انعطاف پذیری بیشتری است. امیدواریم شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس توانسته باشد در این مطلب شما عزیزان را با نحوه حمل بار با کانتینر یخچال دار، ساختار و هزینه های اجاره آن آشنا کرده باشد.

به طور کلی شرکت بین المللی ققنوس با داشتن سال ها تجربه می تواند در زمینه های دیگر حمل و نقل مانند حمل بار ته لنجی، حمل بار درب به درب، پست اکسپرس بین المللی حامی شما عزیزان باشد تا یک تجارت لذت بخش را تجربه کنید، همچنین در هر زمینه ای که سوال دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *