حمل هوایی باتری

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

امروزه، باتری ها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند و تقریبا اکثر وسایل شخصی اطراف ما به برق نیاز دارند. باتری ها، در اشکال و اندازه های مختلف ساخته می شوند. بیشتر وسایل الکترونیکی شخصی، توسط باتری ها تغذیه می شوند. حمل هوایی باتری ها به ویژه باتری های لیتیومی، به دلیل ماهیت خود با حساسیت های زیادی همراه است.

با توجه به حساسیت بالای حمل و نقل باتری، خدمات مختلفی برای حمل آن وجود دارد. اگر نیاز به حمل باتری دارید و خطوط هوایی بین المللی را انتخاب کرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، همراه ما باشید.

قوانین حمل هوایی باتری
قوانین حمل هوایی باتری

قوانین و مقررات حمل هوایی باتری

کلیه وسایل الکترونیکی دارای باتری مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها، دوربین ها و لپ تاپ ها باید در چمدان دستی حمل شوند و نمی توان آنها را در قسمت بار قرار داد. باتری، در حمل و نقل بین المللی در دسته کالاهای خطرناک قرار می گیرد و حمل آن ها قوانین و مقررات خاص خود را به همراه دارد. مقررات حمل و نقل هوایی برای باتری ها، به نوع باتری در هر کشور بستگی دارد و در هر کشوری متفاوت است. در ادامه در رابطه با قوانین موجود توسط اتحادیه حمل و نقل هوایی و سازمان هوانوردی، برای حمل هوایی باتری می پردازیم.

قوانین اتحادیه حمل و نقل هوایی بین المللی IATA جهت حمل هوایی باتری

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)،  قوانین و مقرراتی را برای حمل هوایی باتری ها از طریق هوا وضع کرده است. این قوانین عبارت است از:

  • باتری های لیتیومی، با ظرفیت بیش از 100 وات ساعت  کالاهای خطرناک محسوب می شوند و برای حمل و نقل ممنوع هستند.
  • باتری های لیتیومی، با ظرفیت کمتر از 100 وات ساعت (Wh) تحت شرایط خاصی قابل حمل و نقل هستند. باتری ها باید به درستی بسته بندی شوند تا از نشت مواد شیمیایی، اتصال کوتاه و آسیب فیزیکی در حین حمل و نقل جلوگیری شود. باتری ها باید با اطلاعاتی مانند نوع باتری، تاریخ، ولتاژ، ساعت آمپر و علائم هشدار برچسب گذاری شوند.
  • باتری های لیتیومی خاموش شده، باید با استفاده از جعبه ها و ظروف مناسب در فضای بسته حمل شوند.

قوانین سازمان هوانوردی مدنی بین المللی ICAO جهت حمل هوایی باتری

سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو)، مقرراتی را برای حمل و نقل هوایی باتری ها تدوین کرده است که این قوانین با قوانین IATA مطابقت دارد. مقرراتی که برای حمل هوایی باتری در سازمان هوانوردی مدنی وجود دارد، شامل:

  • باتری های لیتیومی، با ظرفیت بیش از 160 وات ساعت (Wh) کالاهای خطرناک محسوب می شوند و برای حمل و نقل مجاز نیستند.
  • باتری های لیتیومی، با ظرفیت کمتر از 160 وات ساعت  را می توان تحت شرایط خاصی حمل کرد، اما باید از بسته بندی صحیح و شرایط ایمن استفاده کرد.

به طور کلی، هر کشور ممکن است قوانین و مقررات خاص خود را در مورد حمل و نقل هوایی باتری ها داشته باشد. بنابراین برای حمل هوایی باتری، توصیه می کنیم با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در تماس باشید.

دلایل خطرناک بودن حمل هوایی باتری

باتری ها، در اکثر وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ و تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل ظرفیت شارژ و دوام بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اما چرا این باتری ها خطرناک هستند؟ در ادامه دلایل خطرناک بودن حمل هوایی باتری ها را توضیح خواهیم داد.

با وجود مزایای فراوان این باتری ها، در صورت آسیب دیدن می توانند بسیار خطرناک باشند. برخی از دلایل اصلی خطرناک بودن آوردن باتری در هواپیما عبارتند از:

خطرات آتش سوزی و انفجاربرخی از باتری ها، به ویژه باتری های لیتیومی، حاوی مواد شیمیایی قابل اشتعال هستند که می توانند باعث آتش سوزی یا انفجار شوند.
انتشار گازهای سمیاگر باتری ها ضربه بخورند، ممکن است نشت کنند و مواد شیمیایی خطرناکی آزاد کنند. این نشتی می تواند آسیب جدی به هواپیما وارد کند.
مشکل فنینقص فنی در باتری ها ، باعث اتصال کوتاه، گرم شدن بیش از حد و آتش سوزی می شود.
شرایط محیطیشرایط محیطی داخل هواپیما، مانند تغییرات دما و فشار  خطر آتش سوزی و انفجار باتری را افزایش خواهد داد.
محدودیت فضا در جلوی هواپیمادر صورت آتش سوزی یا انفجار باتری در داخل هواپیما، تخلیه مسافران با مشکل مواجه خواهد شد.
دلایل ریسک حمل هوایی باتری
دلایل ریسک حمل هوایی باتری

نحوه بسته بندی باتری ها در حمل هوایی

طبق قوانین حمل و نقل هوایی، حمل هوایی باتری، تنها در شرایط خاص و با رعایت اصول بسته بندی سایر شرکت های حمل و نقل بین المللی مجاز می باشد. نکات مهمی که هنگام بسته بندی باتری برای حمل و نقل هوایی باید در نظر گرفت شامل موارد زیر می باشد:

استفاده از جعبه محافظ                                         

برای حمل باتری، بهتر است از جعبه های محافظ استفاده کنید. این جعبه ها، معمولا از مواد بادوام مانند مقوا یا پلاستیک تقویت شده ساخته می شوند و قادر به جذب ضربه های فیزیکی هستند.

استفاده از کیسه ضد ضربه

برای محافظت بیشتر، می توانید از یک کیسه مقاوم استفاده کنید. این کیسه ها، معمولا از مواد نرم و انعطاف پذیر ساخته می شوند و در برابر ضربه و لرزش محافظت می کنند.

بسته بندی متفاوت و جداگانه

هر باتری، باید به طور جداگانه بسته بندی شود تا خطر اتصال کوتاه کاهش یابد. برای این کار، می توانید از یک جعبه جداگانه برای هر باتری استفاده کنید و یا یک درپوش جداگانه برای پایانه های باتری وصل کنید.

علامت گذاری

هنگام نصب باتری ها، مطمئن شوید که نوع باتری، ظرفیت و برچسب های هشدار ایمنی به درستی روی بسته بندی چسبانده شده باشد.

 بسته بندی باتری ها در روش حمل هوایی
بسته بندی باتری ها در روش حمل هوایی

مهمترین نکات جهت حمل هوایی باتری

کالاهای خطرناک ، محصولات و موادی هستند که می توانند به ایمنی و سلامت مسافران محصولات یا هواپیما به دلیل اشتعال یا نوسان محموله آسیب برسانند. حمل هوایی باتری نیز، با خطرات متعددی روبه است که برای حمل آن باید به نکاتی که اهمیت دارد توجه داشته باشید. مهمترین نکات جهت حمل باتری به روش هوایی عبارت است از:

  • قوانین و مقررات مربوط به دور انداختن باتری ها را قبل از ارسال باتری بخوانید.
  • برخی از قوانین ممکن است تعداد باتری هایی را که می توانید حمل کنید محدود کند. مطمئن شوید که حداکثر تعداد باتری را نگه دارید.
  • از یک شرکت حمل و نقل استفاده کنید که تجربه حمل باتری را دارد.
  • باتری ها را به درستی بسته بندی و برچسب بزنید.
  • برخی از باتری ها ممکن است به اسناد و مجوزهای خاصی نیاز داشته باشند.

محدودیت ورود باتری های لیتیومی به داخل هواپیما                   

در حال حاضر، باتری های لیتیومی قابل شارژ در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. اگرچه این باتری ها مزایای زیادی دارند، اما یک ایراد عمده دارند و آن این است که می توانند داغ شده و باعث ایجاد آتش سوزی شوند. این باتری ها در هنگام داغ بودن گرمای زیادی تولید می کنند و می توانند باعث انفجار شوند. به همین دلیل محدودیت هایی برای ورود باتری های لیتیومی به داخل هواپیما و حمل هوایی باتری وجود دارد.

خطرات احتمالی باتری های لیتیومی، سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی را بر آن داشته تا محدودیت هایی را در مورد تعداد، ظرفیت و شرایط ذخیره سازی باتری های لیتیومی در هواپیما اعمال کند. بسیاری از خطوط هوایی، به مسافران اجازه می دهند تا باتری های لیتیومی تا 60 وات را به عنوان بار حمل کنند. مشروط بر اینکه این باتری ها، به درستی در دستگاه نصب شده باشند و دکمه روشن/خاموش آنها فعال باشد تا از خطرات احتمالی در دستگاه جلوگیری شود.

محدودیت حمل باتری های لیتیومی به روش هوایی                 
محدودیت حمل باتری های لیتیومی به روش هوایی                 

جمع بندی

باتری ها، به عنوان یک منبع تغذیه قابل حمل، نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. بدون باتری، بسیاری از دستگاه های مدرنی که ما به آنها وابسته هستیم کار نمی کنند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با نحوه حمل هوایی باتری ها، دلایل خطرناک بودن باتری ها و قوانین و مقرراتی که برای حمل باتری ها وجود دارد صحبت کردیم. شما برای حمل باتری ها، می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، که در زمینه حمل بار هوایی، ترخیص کالا و انجام تمام تشریفات گمرکی خدمات متنوعی را به شما ارائه میدهد، کمک بگیرید.

 کارشناسان با تجربه ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در حمل و نقل انواع باتری، تمامی مواردی که در این زمینه باید رعایت شود را می دانند و می توانند ایمن ترین و آسان ترین راه را برای حمل و نقل هوایی باتری های لیتیومی و پاوربانک ها در اختیار شما قرار دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

سوالات متداول

سازمان هوانوردی برای حمل باتری، چه قوانینی را وضع کرده است؟

قوانین وضع شده توسط سازمان هوانوردی عبارت است از: باتری های بالای 160 وات ساعت ظرفیت، در دسته کالاهای خطرناک به حساب می آیند و حمل آنها ممنوع است. همچنین باتری های با کمتر از 160 وات ساعت ظرفیت، با بسته بندی صحیح و ایمن می توانند حمل شوند.

دلیل خطرناک بودن حمل باتری ها چیست؟

از دلایل خطرناک بودن حمل هوای باتری ها می توانیم به آتش سوزی، انفجار، انتظار گاز سمی، مشکل فنی، شرایط محیطی و محدودیت فضا در جلوی هواپیما اشاره کنیم.

نحوه بسته بندی باتری ها برای حمل هوایی به چه صورت است؟

برای حمل باتری باید از جعبه های محافظ، کیسه های ضد ضربه، بسته بندی متفاوت و جداگانه، و برچسب گذاری درست استفاده کنیم.

برای حمل باتری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تمام قوانین و مقررات موجود برای حمل، قبل از ارسال باید مطالعه شود.از حداکثر ظرفیت برای حمل باتری ها استفاده کنید. برای حمل باتری، از شرکت حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. باتری ها باید به درستی بسته بندی شده و برچست گذاری شوند تمام مجوزهای مورد نیاز برای حمل باتری باید به همراه داشته باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *